Patnáctý podnik sezony - Velká cena Japonska

Náhradní termín tolik diskutovaného závodu v zemi vycházejícího slunce je tady a do Motegi odjíždí všichni jezdci motocyklového šampionátu bojovat o jedny z posledních bodů sezony v - Grand Prix of Japan.
Patnáctý podnik sezony - Velká cena Japonska

Už podruhé museli přeložit datum pořádání japonské Grand Prix na měsíc říjen. Loni kvůli sopce na Islandu a problémech s leteckou dopravou, letos kvůli přírodní katastrofě, která zasáhla východní část severu Japonska. Zemětřesení a poté vlna tsunami zničila přímořské oblasti a poškodila jadernou elektrárnu ve Fukušimě, která leží něco přes sto kilometrů od areálu Twin Ring Motegi.

Únik radioaktivity a nestabilní situace ve Fukušimě způsobila celkem pochopitelnou paniku mezi všemi, kteří měli do Motegi začátkem října odcestovat. Proto Dorna ve spolupráci s Mezinárodní motocyklovou federací pověřila nezávislý tým expertů, aby přímo v Motegi provedl měření a na základě jejich zprávy se mělo rozhodnout o osudu letošní Velké ceny Japonska.

Výsledkem bylo, že žádné nebezpečí z ozáření nikomu nehrozí, takže říjnový termín japonské Grand Prix FIM potvrdila a nebylo už více méně o čem diskutovat. Jezdci královské kubatury, jako Casey Stoner, Jorge Lorenzo nebo Valentino Rossi ovšem tak přesvědčení nebyli a stále častěji poukazovali na zatím komplikovanou situaci v jaderné elektrárně a přibližně v době konání závodu italské GP se otevřeně hovořilo o možném bojkotu ze strany jezdců.

Klepněte pro větší obrázek

Celé to nakonec dopadlo tak, jak to dopadlo. Postupně každý uznal, že to nebezpečí není přeci jenom až tak velké, je tu ona zpráva, jejíž výsledek je jednoznačný a spousta dalších institucí, včetně Mezinárodní zdravotnické organizace, které Motegi označily za bezpečnou oblast. Několika slovy, zodpovědní jsou přesvědčeni, že neexistuje nic, co by mohlo negativně ohrozit zdraví závodníků a doprovodného personálu. Jak to vidí samotní Japonci se teprve uvidí, kolik jich do Motegi přijede, což může být docela zajímavé.

Casey Stoner (Repsol Honda Team) je od závodu ve Velké Británii lídrem šampionátu královské kubatury a do Motegi přijíždí z náskokem 44 bodů. Do konce sezony máme čtyři podniky, celkem sto bodů k dispozici a to znamená, že Australan je blízko šance získat titul mistra světa už cestou po Pacifiku. Loni závod v Motegi vyhrál. Tehdy závodil s Ducati GP10, dnes je to tovární Honda RC212V a nikdo nepochybuje, že je to právě on, kdo má velkou šanci vyhrát další závod. Letos má na kontě už osm prvenství a devět startů z pole position. To je bilance, která pro Stonera představuje tu nejlepší cestu za titulem. Je to Australan a po Japonsku následuje závod na Phillip Islandu, takže jeho velkým přáním (i když o tom nechce moc mluvit) je rozhodnout o titulu právě tam. Rozhodně to není nic nemožného, stačí, když vyhraje v Motegi a na Phillip Islandu. I kdyby Jorge Lorenzo pokaždé skončil druhý, ztrácel by 54 bodů a s tím už se opravdu nedá nic dělat.

Samozřejmě Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing) to vidí úplně jinak. Především je to on, kdo jede do Motegi vyhrát a snížit náskok na svého soupeře v boji o titul. Jak nedávno v jednom z rozhovorů uvedl, chtělo by to sice zázrak, aby titul obhájil, ale i takové věci se stávají, aniž by někdo přál Caseymu Stonerovi něco špatného. Přesto, jak byl (je) Jorge Lorenzo médii prezentován, tak rodák z Mallorky je dnes vyzrálým jezdcem, který ví přesně, co může a co ne. Možná mu něco dala škola Valentina Rossiho, věčné bitvy dvou týmových kolegů, ale především neustálý tlak na Yamahu zlepšovat, zlepšovat a zlepšovat. Lorenzo už dávno před sezonou říkal, že je třeba zapracovat na výkonu, protože jinak bude obhajoba titulu nemožná. Španěl dobře věděl jak se věci mají, Yamaha zůstala spokojená s tím, co měla a dnes po Lorenzovi nemůžeme chtít, aby bojoval s Hondami, které jsou prostě výkonově někde jinde. V tomto případě 44 bodů opravdu není zase tak velká ztráta, protože to mohlo dopadnout daleko hůř.

Klepněte pro větší obrázek

Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) je třetí, má 185 bodů a výhodu 15 bodů před čtvrtým Danim Pedrosou, týmovým kolegou z Repsol Hondy. Ital zatím neví, nebo zatím neřekl, kde bude v příštím roce, ale má na výběr angažmá u LCR Hondy, ale také u Yamahy. Co by potřeboval nejvíc je ale udržet třetí místo až do konce sezony. Ještě před závodem v Aragónsku uvažoval, že by klidně mohl atakovat druhé místo Lorenza. Tato, jinak velmi odvážná myšlenka, se Italovi rozplynula jak pára nad hrncem pádem v Aragónsku a nyní musí čelit tlaku ze strany Pedrosy. Ten přijde, už teď v Japonsku a Dovizioso není v nejlepší formě. Sleduje ho plno lidí a konečný výsledek ve Valencii určí, jak ne jeho další osud, tak určitě jeho cenu. Zcela určitě je to talentovaný jezdec, ale rozhodně jsou místa, kde jezdí víc rozumem než instinktem. Tím myslím, že tam, kde někdo zavře oči a otočí plynem, Ital raději ubere.

Loni v Motegi Dani Pedrosa (Repsol Honda Team) ukončil velmi dobře rozjetou sezonu. V tréninku boural, zlomil si klíční kost a jel zpátky domů na operaci, kde mu zlomeninu fixovali kovovou destičkou, která pak Španělovi neskutečně komplikovala život. Dnes Pedrosa o titul nebojuje, protože si  během roku stačil zlomit druhou klíční kost, což ho vyřadilo z boje o titul hned v samotném začátku. Pro Španěla je tu ale velká výzva v podobě třetího místa. Porazit svého týmového kolegu, protože on je tím lepším a když už musí překousnout Stonerovo vítězství, které mělo být vlastně jeho, třetí místo Doviziosovi rozhodně nedaruje. Jeho útok už můžeme čekat o tomto víkendu, protože patnáct bodů není moc a navíc si Pedrosa v závěru sezony neskutečně věří. Určitě má k tomu důvod a předpoklady, aby letošní ročník dokončil na celkovém třetím místě.

Po čtrnácti kolech sezony uzavírá první pětku Ben Spies (Yamaha Factory Team). Američan na Daniho Pedrosu ztrácí čtyřiadvacet bodů a před Valentinem Rossim má náskok v podobě sedmi bodů. Spies teď bojuje o své zatím nejlepší umístění v MotoGP. Loni skončil šestý a s jeho přechodem k tovární skupině Yamahy se možná čekalo víc. Samotný Spies ale přehnaná očekávání pokaždé mírnil. Zatím vyhrál jednou v Assenu, když Yamaha poprvé představila červenobílou kombinaci a po Laguně Seca a Indianapolisu je červenobílá na řadě také v japonské Motegi. Spiesovi tyto barvy přinášejí štěstí a to, jak věří, bude stát na jeho straně během nedělní Velké ceny Japonska.

Klepněte pro větší obrázek

Šesté místo patří Valentinu Rossimu (Ducati Team), jezdci italského výrobce motocyklů z Boloně, který je ve srovnání s japonskými giganty opravdu velmi malou továrnou. I přesto se jim podařilo přemluvit italského šampiona, aby zahodil jistou budoucnost u Yamahy a zvolil poněkud komplikovanější přestup na prototyp Desmosedici GP11. Od prvního testu bylo jasné, že to není ono, ale všichni věřili v jistá omezení způsobená zraněním ramene. Jistou roli zranění hrálo, to ano, ale dnes už víme, že problém byl někde jinde. Rossi u Ducati nenechal kámen na kameni a konstruktéři hledají jedno zlepšení za druhým, aby Rossi dokázal jezdit tak, jak je on a všichni ostatní zvyklí. Zatím se to nedaří a italský šampion dokáže s nejlepšími jezdci udržet tempo tak do poloviny závodu. Navíc s častou změnou koncepce podvozku musí nasazovat stále nové a nové motory až se stalo, že naposledy v Aragónsku museli připravit sedmou pohonnou jednotku a Rossi tak do závodu startovat z boxové uličky. To jsou skutečně tvrdé kapky, které čekal jen málokdo, ale jedno je jisté, pokud Ducati Rossiho chce, budou mu muset vyjít ve všem vstříc a přechod na  hliníkový deltabox bude pro některé velmi hořkou pilulkou jejich vzájemné spolupráce. Každopádně Ital je momentálně jediným jezdcem královské MotoGP, který bodoval v každé letošní Grand Prix.

Nicky Hayden (Ducati Team) na týmového kolegu ztrácí pětadvacet bodů a jízda v Motegi není jeho šálek kávy. Nutno dodat, že od jeho přechodu k Ducati. Ostatním jezdcům italského výrobce se tam naopak dařilo, vítězství tam slavil Loris Capirossi, Casey Stoner tam vyhrál loni … ale Australan, to je trošku jiná kapitola. Američan musí zabrat, protože mu na záda dýchá Marco Simoncelli a osmibodový náskok, to není nic moc.

Osmé místo, 106 bodů na kontě, nová smlouva pro sezonu 2012 a přislíbena tovární podpora Hondy, to vše má Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), jezdec týmu Fausta Gresiniho. Ital neměl zcela ideální sezonu, ale každý víkend dokazoval, že má rozhodně na to, aby bojoval s nejlepšími z nejlepších. V samotných závodech to pak nedopadlo nejlépe, Simoncelli většinou spadl nebo vzal sebou také někoho jiného a byla z toho jen zlá krev. Po kritice šéfa Hondy Nakamota, že Simoncelli nesplňuje očekávání, která do něho vložili, to vypadalo, že tovární podpora pro rok 2012 asi padne. Nestalo se tak, i když to Fausta Gresiniho stálo asi nemalé peníze, ale pro nadcházející sezonu má jistého jezdce i tovární RC213V.

Devátý Colin Edwards (Monster Tech 3) postupně odpočítává dny, kterému zbývají u francouzské stáje Herve Poncharala. Hranice sta bodů zatím nedosáhl, ale to by rozhodně rád už v Japonsku, protože tam si Američan třeba loni zajel pro velmi dobré páté místo. Satelitní M1 Edwardse neposlouchá tak, jak ji chválil začátkem sezony a na jeho posledních výsledcích je to znát.

Klepněte pro větší obrázek

Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini) uzavírá první desítku. Jediný Japonec v MotoGP nebude ale jediným na startovním roštu v Motegi, protože tam HRC nasadí až osm závodních prototypů RC212V a s nimi domácí jezdce Šiniči Ita a Kousuke Akijošiho. Pro Aojamu, pravidelného jezdce motocyklového šampionátu je desáté místo rozhodně zlepšením, ve srovnání s loňskou sezonou, ale zároveň možná i trochu zklamáním, protože Japonec doufal ve víc. Nicméně zatím nemá nic ztraceno, protože do konce sezony jsou stále čtyři Grand Prix a on na devátého Edwardse ztrácí tři body a na osmého Simoncelliho devatenáct.

Deset bodů za Aojamou je jedenáctý Héctor Barberá (Mapfre Aspar MotoGP). Španěl je nejlepším z netovárních jezdců Ducati a to je jistě pozitivní signál pro skupinu Aspar. Dalších deset bodů za Barberou je jeho krajan Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP). Jezdec GSV-R je v pořadí dvanáctý, ale závod od závodu se zlepšuje, takže kdo ví, jak pro něho sezona skončí. Rozhodně by to rád dotáhl do první desítky, ale dvacet bodů je poměrně velký odstup. Bautistovo jméno stále figuruje v možném přestupu k Tech 3, ale Suzuki má tento víkend prozradit své plány ohledně roku 2012, takže uvidíme.

Třináctý je Cal Crutchlow (Monster Tech 3), jemuž se v průběžném hodnocení o nejlepšího nováčka roku podařilo dostat před českého závodníka Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing). Brněnský závodník si pádem v Aragónsku způsobil otřes mozku, ale ten naštěstí nebyl vážný a Abraham snad do Japonska odjede. Má čtyři závody na to, aby titul pro Nejlepšího nováčka roku 2011 získal. Nebude to ale jednoduché, to už je jasné.

Klepněte pro větší obrázek

Patnáctý je Toni Elías (LCR Honda MotoGP), o kterém se už tolik nemluví. Španěl v klidu dokončuje sezonu u LCR a určitě na ni nebude vzpomínat v nejlepším. Tentokrát nebude v boxech sám, ale s japonským kolegou Kousuke Akijošim. Stejný tým, stejný motocykl, bude zajímavé sledovat, jak si s takovou konfrontací Španěl poradí. Předposlední místo patří Randy De Punietovi (Pramac Racing Team). Francouz už jedná s LCR o návratu zpátky, protože přestup k Ducati to je čistá katastrofa. Kdo ví jak to s Francouzem nakonec dopadne. Poslední je Loris Capirossi (Pramac Racing Team), jenž po skončení sezony pověsí přilbu na hřebík. Nicméně pádem v Aragónsku si způsobil zranění ramene a do Japonska nepřiletí. Iatala tento víkend nahradí u Pramac Racingu Australan Damian Cudlin.

Už tento pátek začíná turné po Pacifiku a pro všechny evropské fanoušky to znamená, že si na každou kvalifikaci a závod bude třeba přivstat. Proto věnujete pozornost harmonogramu závodního víkendu.

Harmonogram závodního víkendu Velké ceny Japonska:

30. září 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            
02:15 – 02:55 125ccm 1. Volný trénink
03:10 - 03:55 MotoGP 1. Volný trénink
04:10 – 04:55 Moto2 1. Volný trénink




06:15 – 06:55 125ccm 2. Volný trénink
07:10 - 07:55 MotoGP 2. Volný trénink
08:10 – 08:55 Moto2 2. Volný trénink




1. října 2011






Čas                              Kubatura                                             
Jízdy
Televize                            




02:15 – 02:55 125ccm 3. Volný trénink
03:10 - 03:55 MotoGP 3. Volný trénink
04:10 – 04:55 Moto2 3. Volný trénink




06:00 - 06:40 125ccm Kvalifikace  Nova Sport (živě)
06:55 - 07:55 MotoGP Kvalifikace  Nova Sport (živě)
08:10 - 08:55 Moto2 Kvalifikace  Nova Sport (živě)




2. října 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            




01:40 - 02:00 125ccm Warm Up
02:10 - 02:30 Moto2 Warm Up
02:40 - 03:00 MotoGP Warm Up




05:00 125ccm Závod  Nova Sport (Živě)
06:15 Moto2 Závod  Nova Sport (Živě)
08:00 MotoGP Závod  Nova Sport (Živě)
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz