Pátý podnik sezony - Velká cena Katalánska

Pátý podnik sezony - Velká cena Katalánska

Po dvoutýdenní přestávce míří seriál motocyklového mistrovství z chladného prostředí Francie do naopak rozpálené Barcelony, kde už tento pátek jezdci zahájí přípravu na - Gran Premi Aperol de Catalunya.

Dva týdny bez závodění je pro skalní fanoušky drastická přestávka, ale nyní se situace rapidně změní, protože nás v dalších osmi víkendech čeká rovných šest závodů Grand Prix. Vše odstartuje katalánská Grand Prix, letos druhý podnik na španělské půdě a místo, kde se těší jak fanoušci, tak samotní jezdci. Závodní areál Circuit de Catalunya patří mezi nejmodernější v kalendáři šampionátu a na téměř pětikilometrové dráze (4727 metrů) nabízí celkem pět levých a osm pravých zatáček s nejdelší rovinkou dlouhou 1047 metrů. Okruh ležící pětadvacet kilometrů severně od Barcelony svým charakterem důkladně prověří výkonnostní úroveň motocyklů a jejich nastavení, které týmy musí ideálně sladit nejen pro maximální výkon, ale také pro ideální souhru s pneumatikami. Obutí je alfou a omegou závodu v Barceloně a Bridgestone do závodního víkendu nasadí asymetrickou zadní pneumatiku, která se musí vypořádat s enormním zatížením zejména v posledních třech rychlých zatáčkách na pravou ruku.

Dani Pedrosa po závodu ve Francii absolvoval operaci zlomeniny pravé klíční kosti. Lékaři mu ji fixovali kovovou destičkou a jezdec tovární Repsol Hondy nyní postupně začíná obnovovat funkce postižených partií pravé ruky. Jeho účast v domácím podniku je s velkým otazníkem, protože ještě v úterý nebyl vůbec rozhodnutý, zda se do příprav na Velkou cenu Katalánska zapojí. Rozhodnutí má padnout až na poslední chvíli, ale nemyslím si, že by Pedrosa chtěl natolik riskovat. Od operace neuplynuly ani dva týdny a pokud si vezmeme stejný případ z loňského roku, když si v Japonsku zlomil levou klíční kost, tak to s Barcelonou nevypadá nijak ideálně. Každopádně je to pro Španěla pohroma, protože měl sezonu velmi dobře rozjetou a další zranění je pro něho dost výrazný hendikep. Po zdravotní stránce totiž nebyl stoprocentní ani v úvodních čtyřech závodech. Problémy se zmíněnou zlomeninou levé klíční kosti Španěla pronásledovaly od závodu v Kataru až si nakonec začátkem dubna vyžádaly operaci a odstranění fixační kovové destičky. Bohužel nyní vlastně nemá v ideálním stavu ani pravou a ani levou ruku, což je pro motocyklového závodníka celkem děsivá skutečnost. Brzdění, změny směru, to vše si vyžaduje perfektní fyzickou kondici a pokud ji jezdec nemá, hrozí jemu, ale i jeho soupeřům velké nebezpečí. Pokud nastane na dráze situace, jako naposledy s Marcem Simoncellim, pak k jejímu řešení potřebujete velkou sílu, aby jste ve zlomku okamžiku dokázali zareagovat třeba změnou směru, ale pokud to nedokážete, může dojít k neštěstí.

Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini)

Ředitelství závodu si Marca Simoncelliho pozvalo na kobereček a v Barceloně bude vysvětlovat, proč v Le Mans Pedrosu předjel způsobem, který byl příčinou Španělova pádu a jeho současných zdravotních problémů. Jezdec týmu San Carlo Honda Gresini ve Francii svůj manévr obhajoval, ale v poslední době se na jeho adresu množily stížnosti ohledně způsobu závodění, který mnohým připadá dost nebezpečný. Pravděpodobně i z tohoto důvodu mu byl přímo v závodě udělen trest v podobě průjezdu boxovou uličkou, což se Italovi moc nelíbilo, protože je přesvědčen, že Pedrosovi nechal dostatečný prostor, aby ke kontaktu nedošlo. Podle telemetrie Simoncelli v kritické chvíli skutečně brzdil ve stejném okamžiku, jak to dělal předtím a tedy mu nešlo vytknout, že by něco udělal schválně. Nicméně je jasné, že mu teď důrazně promluví do duše a to znamená, že si bude muset dávat velký pozor. Jenže Simoncelli je závodníkem tělem a duší a to jak závodí je prostě jeho styl, snaha dosáhnout nejlepšího umístění, poprat se se soupeři a dokázat, že si tovární Hondu zaslouží. Pokud dostane psychický blok v podobě vědomí, že si už nemůže dovolit jakýkoliv incident na dráze, bude z něho zcela někdo jiný a nikde není řečeno, že toho jeho soupeři nebudou využívat.  Je to jako v boxu, pokud víte, kde je soupeřova slabina, udeříte právě tam. Rozhodně si nemyslím, že závody silničních motocyklů pracují na principu, že když někoho dojedete a poklepete mu na rameno, tak vás bude muset pustit. Jsou to závody tvrdých chlapů, ale samozřejmě vše musí splňovat určitá pravidla a jezdci je musí dodržovat. Všichni.

Před rokem vyhrál závod v Barceloně Jorge Lorenzo a ten také letos přijíždí na okruh v Katalánsku v pozici lídra královské kubatury MotoGP. V Le Mans se musel spokojit s čtvrtým místem, ale i tak nadále pokračuje v úžasné výsledkové sérii. Rodák z Mallorky totiž od závodu v Malajsii 2009 neskončil v žádném ze závodů nikdy hůř než na čtvrtém místě a to je skutečně obdivuhodná bilance. Lorenzo je doma, má tam všechny své fanoušky a okruh Montmeló je jeho rodné Mallorce nejblíž, takže se o víkendu očekává mohutná podpora jezdce tovární Yamahy a úřadujícího světového šampiona. Prototyp YZR-M1 ale trošku ztrácí na konkurenci v podobě Hondy a rychlý okruh s velmi dlouhou rovinkou bude skutečnou prověrkou současných možností M1. Lorenzovi je jasné, že obhájit loňské vítězství nebude vůbec snadné a tak jeho cílem zůstává umístění na stupních vítězů, což je způsob, jak si udržet naději na poslední mistrovský titul osmistovek MotoGP.

Casey Stoner a Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team)

Po vítězství ve Francii se na druhé místo průběžného hodnocení posunul Casey Stoner, jezdec tovární stáje Repsol Hondy, který v této chvíli ztráci na Lorenza dvanáct bodů. Australanovi byl vyrovnaným soupeřem zejména jeho týmový kolega Pedrosa, ale ten jak víme je zraněný a to Stonerovi zvyšuje šance v cestě za titulem. Uvidíme, kdo se mu dokáže postavit v Barceloně, možná Simoncelli s tovární Hondou, možná Lorenzo, kdo ví. V této chvíli má Stoner vše co potřebuje, aby letošní šampionát vyhrál. I když na první pohled vypadá klidný, je vidět, že za tímto cílem směřuje velmi tvrdě. Incidentem ze zahřívacího tréninku v Le Mans si moc nepomohl, ale Australan je tu hlavně proto, aby závodil, takže výtky ze strany fanoušků dokáže úspěšně filtrovat. V roce 2009 dokončil Velkou cenu Katalánska na pokraji fyzického vyčerpání, letos může být situace úplně opačná.

Dani Pedrosa ve Francii z pochopitelných důvodů nebodoval a tím klesl na třetí příčku. Na Stonera ztrácí pět bodů a před čtvrtým Doviziosem má zatím jedenáctibodový náskok. Teď je otázkou, zda nastoupí do závodu v Katalánsku nebo raději zvolí odpočinek a do mistrovství se vrátí závodem v Británii.

Andrea Dovizioso nemá ohledně sezony 2012 zatím jasno, ale čeho si je stoprocentně vědom, tak šance, že si teď může výrazně polepšit. Dani Pedrosa je zraněný, Hondy mají navrch a závod v Katalánsku je pro Itala velkou šancí se posunout na průběžnou třetí příčku. Ve Francii už podruhé porazil v přímém souboji krajana Rossiho a na své konto si připsal dvacet bodů za druhé místo. Letos první umístění na stupních vítězů a zdaleka ne poslední, protože Dovizioso začíná získávat to  správné tempo. Je už jeho údělem, že každým rokem závodí s pocitem nejistoty, co bude dál, ale s tím už se snad dokázal vypořádat a nyní má správnou motivaci všem dokázat, že si své místo u Repsol Hondy zaslouží.

Na průběžném pátém místě je Valentino Rossi. Ital po komplikovaném úvodu sezony, kdy nastupoval s nedoléčeným zraněním ramene, novým týmem a motocyklem už začíná dělat pokroky. Zatím to nejsou výsledky, kterými se prezentoval u Yamahy, ale první stupně vítězů z Le Mans naznačují, že po fyzické stránce je už na tom lépe. Také GP11 začíná Itala víc poslouchat nebo se naopak Ital naučil lépe naslouchat Desmosedici, každopádně výkonnostní posun tu je celkem viditelný. Minulý týden Ducati testovala v Mugellu, Rossi podruhé vyzkoušel nový prototyp GP12 a do Katalánska odjíždějí s pocitem, že je provedené změny posunou o další krok dál. Dráha v Barceloně Rossimu sedí, tento víkend ji poprvé vyzkouší v sedle GP11 a na výsledku uvidíme, zda Italové pokračují správnou cestou. Na rozdíl od japonských výrobců jsou změny na italském prototypu provedeny téměř okamžitě potom, co si je jezdci vyžádají. Rychlá spolupráce testovacího týmu, tovární skupiny v MotoGP a výrobce jsou jejich silnou devizou a nejlepší cestou k očekávaným výsledkům.

Valentino Rossi (Marlbor Ducati Team)

Šestý je Nicky Hayden, druhý jezdec tovární Ducati. Američan už má na kontě jedno umístění na stupních vítězů, ale na to, že se mu poměrně daří v trénincích, to pak nedokáže prodat požadovaným způsobem v samotném závodu. Hiroši Aojama z Gresiniho týmu San Carlo je sedmý, tři body za Američanem a čtrnáct před svým týmovým kolegou Marcem Simoncellim. Japonec zatím nejlépe zajel v Jerezu, kde skončil čtvrtý, ale jinak většinou bojuje ve skupině jezdců kolem desátého místa a je zpravidla tím úspěšnějším.

Marco Simoncelli je osmý, dvakrát nebodoval a ve Francii skončil pátý. Jeho výkonnostní úroveň je ale zcela jiná než jaké jsou skutečné výsledky. V Katalánsku má další příležitost předvést skutečný potenciál, ale to bude muset zatnout zuby a snažit se vyhnout nebezpečným situacím. Nebo lépe řečeno je raději ani nevyhledávat. Ostatně, nic jiného mu ani nezbývá.

Devátý Colin Edwards, desátý Héctor Barberá a jedenáctý Cal Crutchlow mají všichni po jednadvacet bodů. Dvanáctý Ben Spies jich má dvacet a to je celkem dost vyrovnaná skupinka. Jenže Ben Spies, jezdec tovární Yamahy by měl po čtyřech kolech šampionátu figurovat trošku výš než mezi jezdci na satelitních motocyklech. Američanovi se v úvodu sezony moc nedaří a výsledky jsou dokonce horší než v premiérovém ročníku s Tech 3. Spies musí zabrat a využít tuto sérii šesti Grand Prix k výraznému posunu v průběžném hodnocení. Rodák z Texasu pokaždé krotil vysoká očekávání fanoušků ohledně jeho boje o titul, ale dvanácté místo, to asi nečekal nikdo.

Álvaro Bautista, Héctor Barberá, Karel Abraham - GP Francie 2011

Karel Abraham je třináctý, má na kontě osmnáct bodů a to znamená, že na první desítku jich ztrácí pouhé tři. To opravdu není moc a jeho výkony v premiérové sezoně MotoGP můžeme hodnotit pouze pozitivně. Škoda jen pádu v Estorilu. Loni jezdec týmu Cardion AB Motoracing závodil v kubatuře šestistovek Moto2 a závod v Barceloně dokončil na perfektním čtvrtém místě. Mezi elitou MotoGP je situace trošku jiná, ale Abraham si jede svou, nebojí se a určitě může překvapit. Základem je ale rozhodně dokončit závod.

Čtrnáctý Toni Elías pokračuje velmi zvolna na to, že má v MotoGP bohaté zkušenosti. Prostě mu to nejede tak, jak potřebuje a u LCR Hondy hledají způsob, jak mu tuto komplikovanou situaci ulehčit. Šéf týmu Lucio Cecchinello se nechal slyšet, že rozhodně Španěla v průběhu sezony nevymění za jiného jezdce, ale co bude následovat po skončení sezony už víme asi všichni. Už teď bude tlak ze strany sponzorů hodně silný a projekt LCR je založen právě na významných sponzorech, kteří se sice snaží zviditelnit, ale rozhodně ne takovým způsobem.

Na posledních třech příčkách je patnáctý Loris Capirossi, šestnáctý Álvaro Bautista a sedmnáctý Randy De Puniet. Stále nechápu co přimělo De Punieta k odchodu z LCR Hondy. Změna týmu a motocyklu má pro Francouze katastrofální důsledky a poslední místo určitě není nic, co by si přál. Jeho týmový kolega Capirossi už zvažuje ukončení kariéry, ale stále hledá možnost, jak by se s motocyklovým šampionátem důstojně rozloučil. U Pramac Racingu teď nebude zrovna ta nejlepší nálada a to před sezonou měli celkem velké plány. Co s tím dělat? Nic jiného než zatnout zuby a začít jezdit pořádné výsledky. Nic jiného jim nezbývá.

 

Časový harmonogram Velké ceny Katalánska:

Pátek 3. června









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 1. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 1. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 1. Volný trénink





13:15 – 13:55
125ccm: 2. Volný trénink
14:10 – 14:55
MotoGP: 2. Volný trénink
15:10 – 15:55
Moto2: 2. Volný trénink





Sobota 4. června









Čas
Jízdy
Televize
09:15 – 09:55
125ccm: 3. Volný trénink
10:10 – 10:55
MotoGP: 3. Volný trénink
11:10 – 11:55
Moto2: 3. Volný trénink





13:00 – 13:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
13:55 – 14:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport
15:10 – 15:55
Moto2: Kvalifikace Nova Sport





Neděle 5. června









Čas
Jízdy
Televize
08:40 – 09:00
125ccm: Warm-Up
09:10 – 09:30
Moto2: Warm-Up
09:40 – 10:00
MotoGP: Warm-Up





11:00
125ccm: Závod Nova Sport
12:15
Moto2: Závod Nova Sport
14:00
MotoGP: Závod TV NOVA


Výsledek závodu Velké ceny Katalánska, 4. července 2010 - MotoGP

P. Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1 Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team Yamaha 163.5 43'22.805
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 163.2 +4.754
3 Casey STONER AUS Ducati Team Ducati 163.1 +4.956
4 Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP Honda 162.3 +18.057
5 Alvaro BAUTISTA SPA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 162.1 +21.361
6 Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 162.1 +21.503
7 Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP Suzuki 161.9 +24.181
8 Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 161.7 +27.941
9 Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 161.7 +28.046
10 Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar Ducati 161.4 +32.439
11 Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 161.1 +38.406
12 Mika KALLIO FIN Pramac Racing Team Ducati 159.9 +58.257
13 Kousuke AKIYOSHI JPN Interwetten Honda MotoGP Honda 159.2 +1'09.348
14 Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 157.8 +1'32.402
15 Wataru YOSHIKAWA JPN Fiat Yamaha Team Yamaha 157.7 +1'35.237







Neklasifikován/ závod nedokončil:

Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 162.6 12 kol

Aleix ESPARGARO SPA Pramac Racing Team Ducati 160.7 20 kol

 

Doporučujeme

Články odjinud