Pátý podnik sezony - Velká cena Velké Británie

Letos poprvé zavítá seriál mistrovství světa na nový okruh v Silverstone, kde naposledy závodily motocyklové prototypy v roce 1986 a zahájí tak novou éru britské Velké ceny – AirAsia British Grand Prix.

Okruh v Silverstonu byl v minulosti svědky mnoha zajímavých bitev jako například v roce 1979 mezi domácím borcem na Suzuki Barry Sheenem a Američanem Kenny Robertsem v sedle Yamahy. Je proto až neuvěřitelné, že v současné době Britové nemají svého jezdce v MotoGP a jediným jejich zástupcem je tovární tým Rizla Suzuki.

Závodní okruh na jihu Anglie můžeme nazvat katedrálou britského motosportu a motocyklové prototypy se na jeho dráhu vracejí po třiadvaceti letech závodění v Donington Parku. Od poslední návštěvy okruh doznal mnoha změn a nejnovější přestavbu dráhy a zázemí okruhu slavnostně předali k užívání teprve koncem letošního dubna.

S necelými šesti kilometry a osmnácti zatáčkami patří dráha Silverstone k nejdelším, ale svých charakterem také k nejrychlejším v kalendáři mistrovství světa. Jak se s jejími nástrahami vypořádají jezdci světového šampionátu uvidíme sice až v neděli, ale už samotná sobotní kvalifikace nám může mnohé napovědět.

Před britským víkendem patří první příčka v průběžném hodnocení mistrovství španělskému jezdci Fiat Yamahy Jorge Lorenzovi. Rodák z Mallorky bude v pátém kole sezony poprvé hájit týmové barvy sám. Yamaha zraněného Rossiho nahradí až od Velké ceny Katalánska a tak na Britské ostrovy odcestovala jen Lorenzova část týmu. Pro třiadvacetiletého talentovaného jezdce je tato situace zcela nová, protože se během okamžiku stal hlavním favoritem v boji o letošní titul. Teď už je jasné, že Rossi své prvenství neobhájí a zraky všech u Yamahy jsou nyní upřeny na mladíka, jenž do jejich týmu přišel v roce 2008.

Dnešní Lorenzo je v mnohém jiný, je zkušenější, má zcela jiný druh vystupování a během dvou let si v MotoGP vytvořil jasný obraz jezdce, který bojuje v každém závodu o vítězství. To nemůže nikdo zpochybnit a Yamaha si je velmi dobře vědoma, že právě v jeho osobě má nástupce Rossiho. Lorenzo v letošním ročníku přišel o možnost porazit svého zkušenějšího kolegu na dráze a pokud získá titul, bude mu tato skutečnost zcela určitě chybět k plné spokojenosti z úspěchu. Nicméně jeho cesta za triumfem nebude jednoduchá, protože jeho dávný rival Dani Pedrosa získává každým závodem na síle a závod podobný tomu v Mugellu si Lorenzo už příště nebude chtít zopakovat.

Klepněte pro větší obrázek

Dani Pedrosa je po vítězství v Mugellu druhý a na vedoucí příčku ztrácí pětadvacet bodů. Jezdec tovární Hondy cítí šanci, jaká se nemusí hned tak naskytnout. Jeden z jeho největších soupeřů na dráze je nyní mimo hru a to velkou měrou zvyšuje šance Hondy na zisk toužebně očekávaného prvenství. Před sezonou pro to udělali hodně, od Ducati k nim přestoupil Livio Suppo, od Yamahy zase odborníci na elektronické řídící systémy a v konečné fázi továrna vyrobila prototyp RC212V, který v rychlosti na dráze nezná soupeře. Teď už opravdu záleží jen na jezdcích a jejich týmech, aby tu obrovskou snahu japonského výrobce proměnili na zlato. Teď k tomu mají skutečně velkou šanci.

U Repsol Hondy letos poprvé funguje systém řízení týmu na velmi podobném základu jako u Fiat Yamahy, takže Dani Pedrosa má vše co potřebuje, aby letos šampionát vyhrál. Navíc je tu stále nevyřešena otázka přestupového kolotoče, Španělovi končí smlouva a Honda v zákulisí intenzivně pracuje na tom, aby pro příští rok získali na svou stranu Casey Stonera. Pokud by Pedrosa letos vyhrál, jen těžko by mu pak u Hondy řekli: ´Děkujeme a na shledanou.´. Toho si je Pedrosa plně vědom a bude maximálně pracovat na tom, aby pokud jednou tato věta zazněla, tak jedině z jeho úst.

Na třetím místě je Valentino Rossi. Ital ale nebude závodit dřív než možná v Brně nebo Misanu, takže bude postupně propadat pořadím průběžného hodnocení šampionátu. Rossiho už propustili z nemocnice ve Florencii, má za sebou dvě operace a nyní všichni netrpělivě očekávají, jak se bude zlomenina holenní kosti hojit. Pokud proběhne vše bez problémů, zahájí rehabilitaci a pokud se bude cítit stoprocentně fit, pojede. Jeho další účast v letošním ročníku už můžeme považovat za řekněme intenzivní přípravu na tu příští. Kde to  v roce 2011 bude, tak to sice zatím nikdo neví, ale s velkou pravděpodobností u Fiat Yamahy.

Čtvrté místo patří druhému jezdci z dvojice tovární Hondy. Andrea Dovizioso je v letošním roce mnohem stabilnějším a silnějším jezdcem. Nemá to sice jednoduché, protože se Hondu už dlouho snaží přesvědčit, že to co vyhovuje Pedrosovi nemusí vyhovovat jemu, ale i přesto se mu daří a v prvních čtyřech závodech sezony si dokázal zajet pro tři třetí místa, což je ve srovnání s rokem minulým neuvěřitelná změna k lepšímu. Dovizioso ale ví, že v sedle RC212V má tentokrát na víc a už v Británii chce bojovat nejen o umístění na stupních vítězů, ale o vítězství v závodu, což se mu zatím v MotoGP podařilo jen jednou, když loni vyhrál právě závod britské Grand Prix v Donington Parku. Letos na Hondu čeká nová, neznámá dráha, takže pokud ji sedne hned od začátku a mechanici Italova týmu najdou pro ni to ideální nastavení, tak Dovizioso může klidně v Anglii vyhrát podruhé. Talent a odhodlání mu určitě nechybí.

Klepněte pro větší obrázek

Američan Nicky Hayden je před víkendovým podnikem pátý. Škoda pádu v Mugellu, protože má jinak celkem dobrou bilanci v podobě tří čtvrtých míst. Hayden je s vývojem šampionátu spokojený, ale chtěl by víc a to znamená už konečně zajet na stupně vítězů. V Itálii vyzkoušeli kdejaké nové řešení v nastavení jejich GP10, také nasadili nové přední vidlice a možná už tento víkend, jehož výsledek teď na této nové dráze není nikdo schopen odhadnout, bude obratem k lepšímu. Na loňský závod v Británii Hayden určitě nevzpomíná v dobrém, protože to si tenkrát jako jediní se Stonerem obuli gumy do mokra a v závodu pak dostali jedno kolo. Počítám, že v letošním roce budou oba jezdci tovární Ducati figurovat na předních místech a na dráze si to v žádném případě nedarují.

Šestý Randy De Puniet je v pozici nejlepšího jezdce netovárního týmu. LCR Honda je klasickým soukromým týmem, bez jakékoliv tovární podpory a co si nekoupí, to prostě nemají. V jejich případě patřilo uzavření smlouvy s francouzským závodníkem k velmi dobrému obchodu. De Puniet si u LCR Hondy vybudoval potřebnou jistotu, všechny tam zná a taková příjemná atmosféra se prostě musí odrazit na jeho výkonech. Francouz se dosud prezentoval nejlepším výsledkem v podobě šestého místa v Kataru a Itálii, ale v tak nabité konkurenci jezdců továrních týmů je to skutečně velmi dobrý výkon. Na Haydena teď ztrácí tři body, což je minimum a je tedy v jeho silách v Británii zaútočit na umístění v první pětce. Pokud se mu to podaří, tak klobouk dolů.

Těsně za De Punietem je závodník Gresiniho týmu San Carlo Marco Melandri. Ital neúnavně bojuje s netovární Hondou RC212V a zdá se, že se mu jeho snaha vyplácí. Spíš to ale vypadá , že týmoví mechanici buď na něco přišli nebo dostali určité informace, které jim pomohly vyřešit jejich problémy s nedostatkem zadní trakce. Jinak si to ani nejde představit, protože ze začátku to byl neuvěřitelný problém a nyní máme oba Gresiniho jezdce v první desítce a v posledních závodech pravidelně bojují o přední pozice. Simoncellimu třeba v Mugellu nedalo velký problém předjet Capirossiho na Suzuki. Zlepšení tam rozhodně je a to dost výrazné, jen to teď budou muset oba jezdci dotáhnout do úspěšného konce. To znamená třeba už v Británii výsledek, kterým všechny naprosto překvapí. Jim by se to určitě líbilo a všem jejich fanouškům včetně vedení týmu dvakrát tolik.

Casey Stoner je v této fázi šampionátu na osmém místě. Ještě před Itálií figuroval třináctý, takže to ještě není tak hrozné, jak to snad v jeho případě vypadá. Australan teď musí zabrat, problémy hodit za hlavu stejně jako úvahy o roku 2011 a tvrdě si jít za svým, což je vítězství v závodech. Všichni víme, že to v jeho případě problém není a jedině tak se vrátí do hry o titul, protože ten je teď mnohem blíž než si možná kdokoliv před cestou do Mugella myslel. Vysokorychlostní dráha v Silverstone má Ducati vyhovovat, Stoner je rychlý jezdec a rychlost umí využít, takže uvidíme jak to v neděli dopadne.

Deváté místo patří druhému jezdci týmu San Carlo Honda Gresini Marcu Simoncellimu. Ital je jednoznačně nejlepším z letošních nováčků a v posledních, řekněme dvou závodech skutečně těží z dobře připraveného motocyklu. Pokud se mu podaří nechybovat, tak je klidně možné, že bude tím lepším z dvojice Gresiniho jezdců, ale na tom by musel hodně zapracovat. Velmi dobrému umístění byl velmi blízko doma v Itálii, ale kontakt Espargarem byl v úvodu závodu zbytečný a stál ho spoustu pozic a sil, když pak jednu pozici podruhé musel dobývat zpět. Pokud si tuto energii rozumně rozdělí po celý závod, tak jednou bude figurovat na předních příčkách.

Klepněte pro větší obrázek

První desítku královské kubatury uzavírá Ben Spies z Monster Tech 3. Francouzskému týmu se v poslední době nějak nedaří, buď jim nevyjde kvalifikace a v závodu už nemají šanci ztrátu dohnat nebo se jim v přípravě naopak celkem daří, ale samotný závod pak z nepochopitelných důvodů nedokážou zajet na stejné výkonové úrovni. Snad se to v Británii změní, protože Colin Edwards už je dvanáctý a to ve srovnání z uplynulým ročníkem není vůbec dobré znamení. Na to, že mají k dispozici jedny z nejlepších motocyklů na dráze, dosud nedokázali podat odpovídající výsledky. Colin Edwards možná nahradí Valentina Rossiho u Fiat Yamahy, ale těžko říct, zda bude rád za takový experiment, když ho v týmu Herve Poncharala čeká tolik práce.

Dalším třem nováčkům v soutěži patří pozice v druhé desítce. Héctor Barberá je jedenáctý, třináctá příčka patří Hiroshi Aoyamovi a Aleix Espargaró je čtrnáctý. Pořád to jsou jezdci, kteří se učí a získávají zkušenosti, takže tyto pozice splňují aspoň trošku kritéria vedení jejich týmů pro tento ročník mistrovství světa.

To ale neplatí v případě Lorise Capirossiho nebo Mika Kallia u nichž je jejich postavení v průběžném hodnocení velmi, velmi nepříznivé. Je sice začátek sezony, ale i přesto je patnáctá příčka pro továrního jezdce Suzuki hodně daleko od ambicí, s kterými vstupoval do letošního ročníku. Kallio má teď zraněné rameno, takže stejně jako poslední Álvaro Bautista jezdí s velkým sebezapřením. Pramac Racing nicméně od svého finského závodníka očekával výsledky a pro ty zatím jezdí nováček v týmu Espargaró. Jak se všem bude dařit uvidíme už tento pátek osmnáctého června.

POZOR !!! V Anglii je jiné pořadí závodů - první začíná Moto2, pak jede MotoGP a až poslední odstartují jezdci 125ccm.

Časový harmonogram Velké ceny Velké Británie:

Pátek – 18. června 2010




Čas Jízdy Televize
13:40 – 14:40 125ccm: 1. Volný trénink
14:55 – 15:55 MotoGP: 1. Volný trénink
16:10 – 17:10 Moto2. 1. Volný trénink



Sobota – 19. června 2010




Čas Jízdy Televize
10:00 – 10:40 125ccm: 2. Volný trénink
10:55 – 11:55 MotoGP: 2. Volný trénink
12:10 – 13:10 Moto2: 2. Volný trénink
14:00 – 14:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
14:55 – 15:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
16:10 – 16:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 20. června 2010




Čas Jízdy Televize
10:00 – 10:20 Moto2: Warm Up
10:30 – 10:50 MotoGP: Warm Up
11:00 – 11:20 125ccm: Warm Up



12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)
15:30 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00