V Kataru zahájili jezdci motocyklového mistrovství světa 63. ročník seriálu závodů Grand Prix a japonský Bridgestone svou třetí sezonu v pozici Oficiálního dodavatele pneumatik třídy MotoGP.
Během testů v úvodu minulého týdne, ale rovněž v době před závodním víkendem v Kataru foukal silný vítr a dráha v Losail tak byla plná písku z okolní pouště. Z toho důvodu byl povrch asfaltu kluzký a způsoboval nadměrné opotřebení pneumatik.
V průběhu víkendu se počasí zlepšilo a to zejména v sobotu a v neděli. Povrch byl díky jednotlivým jízdám všech kubatur stále čistější a jezdci postupně získávali na rychlosti, což vyvrcholilo velmi dobrými výkony v kvalifikaci. V samotném závodu jezdci dosahovali velmi dobrých časů a nejúspěšnějším triem byli Casey Stoner, Jorge Lorenzo a Dani Pedrosa.
Na několik otázek týkajících se závodního víkendu v Kataru, odpověděl ředitel vývojového oddělení Bridgestone Motorsport, Hirohide Hamashima.
Letos se jel závod v Kataru o tři týdny dřív než loni. Jaký to mělo vliv na pneumatiky?
Hirohide Hamashima: „Letos byly podmínky určitě chladnější, teplota dráhy a prostředí nižší tak o sedm stupňů. Tyto podmínky způsobily, že dráha byla trošku kluzká, zejména pak ve spojení se špinavým povrchem, který tu byl začátkem víkendu. Nicméně jsme použili stejné směsi, jako v loňském roce a bez problémů. Pracovní rozsah teplot je u našich pneumatik více než dostatečný, aby zvládly změnu kolem deseti stupňů Celsia. Časy na kolo byly také rychlé a to zejména v kvalifikaci.“
Jak velkou roli hrál o závodním víkendu v Kataru písek na dráze?
Hirohide Hamashima: „V průběhu týdne tu foukal silný vítr až do soboty a na trati zůstalo hodně písku hlavně pro úvodní tréninky. Čím víc se jezdilo, tím byla trať čistější, ale v průběhu prvního tréninku a především druhého jsme tu u měkké směsi zadní pneumatiky zaznamenali kvůli písku její drolení. To se stane, když zadní pneumatika ztratí trakci a dochází k prokluzu, takže to nám indikuje, jak to bylo ze začátku kluzké. Nicméně je to jedna ze specifických výzev okruhu v Losail a po zkušenostech z minula jsme to očekávali.“
V kvalifikaci jezdci dosahovali rychlých časů, jaký byl výkon pneumatik obecně?
Hirohide Hamashima: „S výkonem pneumatik jsem po všech stránkách spokojený. Čas na kolo 0,2 sekundy od rekordu na pole position, který v roce 2008 nastavily kvalifikační pneumatiky, je při použití závodních pneumatik velmi působivý. V průběhu víkendu byla preferována tvrdá směs u přední pneumatiky, protože ta nabízí větší stabilitu při brzdění a má vyšší životnost. Nicméně byli jezdci, kteří zvolili měkkou volbu a neměli s tím problém. U zadní pneumatiky, byla po celý víkend jasnou volbou tvrdá směs pro svou vyšší životnost a odolnost proti drolení, ačkoliv na měkké volbě směsi byly v kvalifikaci velmi rychlé časy, což ukazuje na vysokou úroveň přilnavosti, jakmile byl okruh čistější.“
„V průběhu závodu byla odolnost pneumatiky dobrá. Casey (Stoner) a Jorge (Lorenzo) byly schopni jezdit časy v rozmezí 0,6 sekundy až do konce závodu a Andrea (Dovizioso) nastavil své nejlepší kolo až v posledním kole závodu, což je velmi výrazná známka výkonu pneumatiky, která správně funguje až do konce. Dobrý jezdec, motocykl a sada obutí je velmi důležitá k tomu, aby šlo z našich pneumatik vytěžit maximum.“