Poncharal: Budoucnost MotoGP je v 1000ccm

V Jerezu během španělské GP zasedala Komise Grand Prix, kde měla být otevřena otázka pravidel pro rok 2012, ale výsledkem byla jen změna v penalizaci za nasazení motoru nad limit v MotoGP.
Poncharal: Budoucnost MotoGP je v 1000ccm

Takže přesná specifikace ´Claming Rule Teams´, soukromých týmů vstupujících do MotoGP s motory založenými na produkčních modelech v prototypovém podvozku, aspoň prozatím nebyla jasně stanovena.

Nabízí se tedy otázka, proč Komise Grand Prix zatím k pravidlům, které jsou pro mnohé v tomto oboru velmi důležité, nic neřekla. MotoMatters.com o tom hovořil s Herve Poncharalem, šéfem týmu v MotoGP a Moto2, ale také zástupcem IRTA v Komisi Grand Prix.

Otázka zněla, proč zatím není nedefinováno pravidlo ´Claming Rule Teams´, na což Francouz odpověděl, že v tom problém není, protože současná pravidla již definují základní podstatu motocyklu – 1000ccm motor, maximální vrtání 81mm, 24 litrů paliva a 12 motorů na sezonu.

Jak vlastně definovat ´Claming Rule Teams´(CRT) vysvětlil Herve Poncharal slovy: „Myslím, že situace je celkem jasná. CRT (Claming Rule) týmy budou vybrány Komisí Grand Prix na jednotné platformě. Nikdo nepředpokládá, že by nějaké CRT týmy byly už v roce 2011. Takže to znamená, že máme ještě několik měsíců k tomu, abychom to pro rok 2012 připravili. Ale samozřejmě tam týmy CRT budou a budou používat motory založené na produkci.“

„Hodně lidí o to projevuje zájem. Někteří už něco tvoří. Vím, že Eskil Suter už něco připravuje. A věřím, že i ostatní již o něčem takovém uvažují nebo už také na tom pracují. To je přesně to, co se stalo s pravidly Moto2. Dobře, někteří začali trošku až příliš brzy, protože jsme přišli se standardním motorem, takže je možné, že by to samé šlo použít i v tomto případě. Ale jsem si jistý, že v roce 2012 budou takové týmy na startovním roštu.“

Klepněte pro větší obrázekPřesto tu stále zůstává několik otázek. Jak moc je využitelný motor bez podvozku, jenž byl pro něho postaven?
Herve Poncharal: „´Claming rule´, zde vychází vstříc MSMA (Mezinárodní asociace výrobců motocyklů), protože žádný jiný tovární tým tu nepřijde jako tým CRT, když je skutečně plnohodnotným továrním týmem. Ale pokud jste plně tovární tým, vstoupíte jako tým CRT a samozřejmě pak budete muset prodat motor za dvacet až třicet tisíc euro, tak si něco takového budete muset pořádně rozmyslet dřív než nasadíte plně prototypový motor.“

„Myslím, že ale nejdůležitější bude to, že Komise Grand Prix bude jednotlivé případy posuzovat individuálně a rozhodnou, zda je to tým CRT nebo plně tovární tým a zda dostanou šest motorů a jednadvacet litrů nebo dvanáct motorů a čtyřiadvacet litrů paliva.“

Takže v tomto případě, budou kontroly velmi pečlivé?
HP: „Ano. Ale také mám pocit a je to jen pocit, že i když se současní výrobci snaží udržet 800ccm, je stále častěji slyšet, že někteří z nich již pracují na tom, aby v roce 2012 byli připraveni s 1000ccm prototypem. Dokážete si představit výrobce, který bude chtít závodit proti 1000ccm prototypu s 800ccm prototypem?“

„Cítím a je to jen pocit, že jeden nebo možná víc jich bude připraveno závodit s 1000ccm prototypy a když to udělá jeden, pak to budou muset udělat všichni ostatní. Takže už možná od roku 2012 tu nebude problém s 800ccm, protože na základě pravidel, které máme k dispozici už nyní,  můžeme osmistovky téměř vyřadit.“

Stejně jako v případě čtvrtlitrů, když měli povoleno závodit ještě v letošní sezoně, ale pak se to zrušilo, protože se jim už nikdo s 250ccm nepřihlásil?
HP: „Ano. Protože by jinak mezi sebou mohli mít přátelskou dohodnout, jako že z ekonomických důvodů zůstanou u 800ccm pro sezony 2012 a 2013, ale k něčemu takovému nedojde. Všem je jasné, že budoucnost MotoGP je v 1000ccm kubatuře, takže čím dříve začnete, tím na tom budete lépe. To je můj osobní pocit.“

Litrové motory nemusíte tolik držet na otáčkách, takže máte méně problémů s chlazením a spolehlivostí ...
HP: „Přesně tak!“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A