Před osmi lety zemřel Daižiro Kató

Velmi talentovaný japonský jezdec zemřel 20. dubna 2003 na následky nehody, které utrpěl pádem v závodu královské kubatury na okruhu v Suzuce.
Před osmi lety zemřel Daižiro Kató

Jezdec z čtyřiasedmdesátkou na kapotě se narodil 4. července 1976 v Saitamě. Závodní kariéru odstartoval už ve svých pěti letech a v roce 1985 vyhrál japonské mistrovství. O rok později přestoupil na minibajky, kde opět exceloval čtyřmi národními tituly.

Když bylo Katóvi šestnáct, začal závodit na motocyklech s motory 125ccm a 250ccm. Do roku 1994 vyhrál všechny japonské série a také svůj první velký závod v Aidě. Jeho výkony nezůstaly bez povšimnutí a HRC v roce 1996 umožnila Katovi závodit v sedle čtvrtlitrového prototypu. Kató si tehdy poprvé připsal body za třetí místo v závodu mistrovství světa.

Další divoké karty následovaly v letech 1997 - 1998 a tyto závody japonský jezdec senzačně vyhrál. Natrvalo se do mistrovství světa přestěhoval v roce 2000 a už o rok později se stal mistrem světa čtvrtlitrové kubatury. V roce 2002 je Daižiro Kató jezdcem královské kubatury, kde hájí barvy týmu Fortuna Honda Gresini a premiérovou sezonu končí celkově sedmý. (VIDEO)

Sezonu 2003 zahajoval šestého dubna úvodní podnik v japonské Suzuce. Daižiro Kató byl vycházející hvězdou vysokého kalibru a všichni věřili, že může útočit na nejvyšší metu. Ve třetím kole závodu královské kubatury ale ztratil kontrolu nad svým motocyklem a ve dvou set kilometrové rychlosti narazil do bariéry. Silný náraz Katóvi způsobil zranění hlavy, krku a hrudníku.

V kómatu Japonce letecky převezli do nemocnice, kde se v jednu chvíli jeho stav zlepšil, ale masivní poškození důležitých tělesných orgánů nakonec znamenaly, že se už neprobudil. Po dvou týdnech od nehody v Suzuce, Daižiro Kató ve svých šestadvaceti letech umírá. V Japonsku zůstala jeho žena a dvě děti.

Týden po smrti japonského závodníka vyhrává jihoafrickou Grand Prix jeho týmový kolega Sete Gibernau – Telefónica Movistar Honda (Gresini Racing) a vítězství věnuje Katóvi, když rukou ukáže k nebi a řekne – „Daižiro jezdil se mnou“. Okruh v Suzuce už od té doby nezařadili do kalendáře mistrovství světa a startovní číslo #74 je navždy Daižira Kató.

Motocyklový svět truchlil nad smrtí mladého a nadějného jezdce. Došlo k zkvalitnění bezpečnostních opatření na světových okruzích a na dlouhou dobu, to bylo poslední smrtelné zranění. Bohužel v roce 2010, zemřel na následky zranění další japonský závodník Šoja Tomizawa.

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00