Preziosi hovořil o pravidlech, změnách a vlivu na produkci

Italská značka Ducati má na startovním roštu královské kubatury celkem pět motocyklových prototypů, což v MS řadí výrobce z Boloně na druhé místo v konkurenci gigantů japonských továren.

Za velkými úspěchy malého výrobce závodních motocyklů můžeme vidět osobu v podobě Filippo Preziosiho, generálního ředitele Ducati Corse a jednoho z největších technických mágů v padocku motocyklového mistrovství světa.

Ital je hnací silou technického úseku Ducati a stojí za ne zrovna snadnými rozhodnutími jakým byl například přechod z trubkového rámu na celokompozitový nebo ve změně motoru s pořadím zapalování válců screamer na big bang.

V Jerezu Ital odpověděl na několik otázek MotoMatters.com, kde mimo jiné hovořil o novém motoru GP10, vlivu omezení počtu agregátů na produkci motocyklů nebo zda Ducati postaví litrový motocykl, když v roce 2012 vejdou v platnost nová pravidla třídy MotoGP.

Změnili jste pořadí zapalování válců u motoru Ducati GP10, není to screamer, ale v této chvíli big bang. Jezdci upozorňují na to, že nyní motor reaguje mnohem lépe. Víte proč?
Filippo Preziosi: „Ne. [smích] Krátká otázka, velmi krátká odpověď! Nějakou ideu ohledně toho máme. Máme nějaká data a provedli analýzu. Ale popravdě, jsou tam některé body, kde nám čísla ukazují, že by měl být motor lepší, ale jsou tam i takové hodnoty, které naznačují, že by měl být horší. Takže jako obvykle není jednoduché říct, co je pravým důvodem.“

Myslíte, že to může být jen zvukem? Protože jeho intenzita je nyní nižší, což umožní lépe porozumět, kdy je motor v optimálním výkonu?
FP: „Určitě je to jedno z hledisek, ale nemyslím, že jedeno z nejhlavnějších.“

Jezdci mají pro letošní sezonu jen šest motorových jednotek. Máte z tohoto omezení obavy?
FP: [smích] „Každý technik je znepokojen omezením motorů! Každý technik má obavy o všechno! Ale víme jaká jsou pravidla a pracujeme na tom, abychom dosáhli maximální spolehlivosti a udrželi si přitom výkon jako loni. Takže je to samozřejmě o kompromisu mezi výkonem a spolehlivostí, ale myslím, že je to dobré pravidlo, protože to nutí inženýry vyvíjet mnohem spolehlivější motory, což může pomoci produkci.“

Klepněte pro větší obrázekTakže to skutečně pomůže výrobě motorů v roce 2013, 2014?
FP: „Ano, je to o rozvoji znalostí nejen ohledně výkonu, ale také spolehlivosti.“

Je to také v případu limitu paliva?
FP: „Přesně. Ale pravidla jsou důležitá. K rozhodnutí Ducati jít do MotoGP došlo po přechodu z dvoutaktů na čtyřtakty. Důvodem je fakt, že dvoutakty nemají žádnou spojitost s výrobou. Jsme malá společnost a nezávodíme jen pro reklamu. Jinak to nemá smysl, je to příliš drahé. Ale pokud vezmete do úvahy skutečnost, že výzkum a vývoj, který uděláte během závodu zvýší firemní ´know-how´, tak to již smysl dává. Takže nám dokonce i spotřeba paliva umožní získat potřebné znalosti pro výrobu motocyklů.“

Můžete odhadnout rozdíl mezi produkčním motorem? Víte o kolik spotřebuje paliva méně, řekněme Ducati 1098?
FP: „Ne, nemám tyto údaje, ale v průběhu let dodáváme naše poznatky výrobnímu oddělení a ti si pak můžou vyhledat co pro ně zajímavé je, co není a následně to použít ve výrobě.“

Provedli jste u motorů nějaké změny, aby se zlepšila jejich odolnost vůči poškození při nehodě?
FP: „Jednu z těch jednodušších jsme provedli na vertikálním výfuku ve spodní části motocyklu, kde můžete vidět něco jako mřížku, která má zabránit kamínkům proniknout výfukem k ventilům. To se v minulosti stávalo, ale protože se motory měnily libovolně, nikdy jsme to neudělali. To jen ukazuje, že je to prosté a poněvadž jsou motory velmi drahé je to něco, co jsme měli udělat už dávno. Ale nikdy neudělali. Proč? No protože vás k tomu nenutila pravidla a koncentrovali jste se pouze na výkon. Ale je to hloupé, protože při výměně motoru ztratíte čas, když mechanici pracují na jeho výměně místo, aby pracovali na nastavení. Takže si myslím, že pravidla musí být velmi důmyslná k tomu, aby popostrčily hloupé inženýry tím správným směrem!“

Nabízí se tedy otázka, jak by jste udělal MotoGP levnější nebo jak by jste změnil pravidla, aby to levnější bylo?
FP: „Změna v motorech (omezení počtu agregátů na celkem šest na sezonu 2010) je něco, co snižuje náklady. V rámci financí tam není žádný rozdíl ve výdajích, které investujete do rozvoje motoru, protože pokud máte pravidlo, které vás nutí hledat výkon, budete využívat testování na  stolici a vaši inženýři spolu s vámi nakoupí komponenty k tomu, aby výkon zlepšily. Pokud máte pravidla, která vás nutí k lepší spolehlivosti,  tak vynaložíte stejné finanční prostředky, protože platíte stejný tým inženýrů, máte stejný počet testů na stolici a tak dále. Takže v rámci vývoje vynaložíte při platnosti jakéhokoliv druhu pravidel více méně stejně. Ale za motor, který vyrábíte pro závodění utratíte méně peněz, protože nepoužíváte pro každý závod jeden motor, ale na celou sezonu jen šest. Takže utratíte přibližně třetinu. Není to sice přesně třetina, protože motor je o trošku dražší, ale o deset procent, ne o trojnásobek. Takže utratíte možná o čtyřicet procent méně než předtím.“

Ohledně roku 2012, zůstanete u osmistovky nebo postavíte litrový motocykl?
FP: „Přemýšlíme nad novým motocyklem, ale neznáme zdvihový objem, protože palivový limit zůstává na jednadvaceti litrech a vrtání bude omezeno na jednaosmdesát milimetrů. Takže není celkem jasné, že 1000ccm je ta nejlepší myšlenka. Musíte vyrobit maximálně účinný motor za účelem získat, co možná nejvíc z jednadvaceti litrů paliva, které máte povoleno použít.“

Co bude v tomto případě klíčovým bodem?
FP: „Myslím, že pozornost k detailům. Protože pravidla jsou v některých oblastech specifická. Nemůžete používat přímé vstřikování, protože je omezený tlak paliva. Nemůžete využívat speciální materiály, protože koeficient mezi tuhostí a hmotností je neměnný, takže je tam celkem dost věcí, které vás nutí vyvinout účinnější motor, aniž byste navrhovali neznámé věci.“

18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.
15. října | Warm upy jsou zkráceny na 15 minut. Odkládají se i starty závodů.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00

Nejčtenější články

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po boji s Márquezem vítězí D…

Dovi a Márquez spolu v Japonsku bojovali o výhru. Nakonec uspěl Dovi, Márquez je druhý a na podium je doprovodil Petrucci.

14.  10.  2017 | | 2 N/A
MotoGP: Z pole position se raduje Zarco

MotoGP: Z pole position se raduje Za…

Pole position pro start japonského závodu si zajistil Johann Zarco. Do první řady se kvalifikovali i Danilo Petrucci a Marc Márquez.

14.  10.  2017 |
MotoGP: Druhý japonský trénink opanoval Dovi

MotoGP: Druhý japonský trénink opano…

V odpoledním japonském tréninku se na první místo posunul Andrea Dovizioso. Marc Márquez je druhý. Třetí pozici obsadil Aleix Espargaro.

13.  10.  2017 |
Moto3: Zkrácený závod na mokrém povrchu ovládl Fenati

Moto3: Zkrácený závod na mokrém povr…

V Japonsku hodně prší. Kvůli olejem znečištěné dráze byl závod odložen a zkrácen. Na podium vystoupili Fenati, Antonelli a Bezzecchi. Mir ještě titul neslaví.

15.  10.  2017 |
MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tréninku zajel Márquez

MotoGP: Nejrychlejší čas prvního tré…

Na mokré dráze se v prvním tréninku zadařilo zajet nejlepší časy Márquezovi, Espargarovi a Reddingovi.

13.  10.  2017 |