Příběh, který napsal Katar 2013

Co se stalo nejsilnějším příběhem zahajovacího závodu MotoGP v Kataru? Odpověď je jasná: Doktor je zpět!
Příběh, který napsal Katar 2013

Zdálo se, že nic nového nepřichází. Valentino Rossi neúspěšně zaútočil na Andreu Doviziosa na Ducati. Byl ale široký a chráničem brzdové páčky zavadil o zadní pneumatiku Daniho Pedrosy. Později řekl: „Ten chránič mě zachránil, protože bych bez něj určitě havaroval“. Pak ale uspořádal štvanici. Štvanici na skupinu tvořenou Danim Pedrosou, Marcem Márquezem a Calem Crutchlowem, které všechny postupně dostal. V prvním závodě v sedle své znovunalezené lásky a po napínavém boji s Márquezem opanoval druhé místo. Pokud se někdo domníval, že Rossi ze svého umění cokoliv ztratil, tak viděl závod, který potvrdil opak. Jedinou Rossiho podmínkou je mít pod sebou slušný stroj.

Psát o Rossiho umění a talentu je atraktivní a svůdné, ale ruku na srdce, obraz by nebyl kompletní. Je nutno přiznat, že Rossi byl na celé čáře poražen týmovým kolegou: „Myslím, že tento víkend bylo prostě nemožné Lorenza porazit,“ uznal a soustředil se na udržení se ve skupině s Pedrosou, zápolícím celý víkend s nedostatečnou zadní přilnavostí. A s nováčkem, pro nějž byl Katar prvním závodem královské kategorie. Takže je to skutečně nádherný palác, který vidíme na obzoru nebo jen přelud? Hra stínů a světel v poušti?

Zřejmě od každého trochu. První věc je jasná: tento víkend bylo nemožné Jorge Lorenza porazit. Neudělal jedinou chybu od momentu, kdy vyjel na trať. V roce 2013 začal tam, kde skončil v roce 2012. „Jakoby ani nebyl člověk,“ řekl Valentino, Jorgeho týmový kolega. Lorenzo vládl v Kataru jako Císař seslaný na Zemi bohy motocyklových závodů. Bohužel, Jorgeho naprostá dominance neudělala mnoho radosti jeho sponzorům, protože režie televizního přenosu produkovaného Dornou se – zcela správně – soustředila na vzrušující bitvy za jeho zády.

Klepněte pro větší obrázek

Rossimu pomohl také Dani Pedrosa. Jezdec Repsol Hondy byl omezován nedostatkem zadního gripu, jež je pro RC213V v zatáčkách zásadní. Jak moc tato skutečnost ovlivnila Daniho jízdu je patrné z tabulky časů. Tam, kde byl Lorenzo letos o 4,4 sekundy rychlejší než loni, tam byl Pedrosa o celé 4 sekundy pomalejší. Pedrosovou výhodou – a nepříjemností pro soupeře – je fakt, že Hondu je velmi obtížné předjet. I Cal Crutchlow se v průběhu víkendu několikrát vyjádřil v tom smyslu, že Yamaha má při plynulejším širším průjezdu zatáčkami konstantně vysokou rychlost, ale ta je vám k ničemu, pokud se do stejné zatáčky „připlete“ Honda.  RC213V potřebuje zatáčku „zaříznout“, aby následně při výjezdu využila všechnu svou moc a sílu akcelerace. Široký táhlý průjezd může být tou nejrychlejší stopou na trati, ale nezaručí vám, že nutně vyhrajete závod, pokud narazíte na silnější stroj jezdící ve stylu „namiř a vystřel“.  Soupeř s takovým stylem jízdy vás v zatáčkách okrádá o plynulost a tím logicky o rychlost.

Zatímco Crutchlow s tímhle musel bojovat, Rossi s tím měl mnohem méně potíží. „Byl schopný zaútočit, protože je tak agresivní,“ poznamenal Cal, který sledoval celou bitvu zezadu. I Marc Márquez se snažil dostat před týmového kolegu. Měl k tomu podle Cala dostatečné schopnosti: „Márquez byl lepší než Pedrosa, mohl jej předjet v každém okamžiku. Ale jen se vezl... Nechápejte mě špatně, motorku ještě nemá zažitou, ale v první zatáčce měl spousty času úspěšně na Daniho zaútočit.“

Márquez sám to pojal jako učení. Jak závodit a jak se přizpůsobit motocyklu MotoGP. Potřeboval zjistit, jak jinak jezdit s opotřebovanými pneumatikami, jak používat menší náklon a větší výkon. Zakusil, že závod MotoGP je mnohem fyzicky náročnější než závod Moto2.  Zjistil, že je mnohem těžší předjet jezdce MotoGP než kluky v Moto2… A znovu je pravda někde uprostřed. Márquez se usadil za Pedrosou a pozoroval a učil se. Už během závodu se Marcův styl začal měnit. Ve výjezdech stavěl stroj dříve, aby se mu dostalo vyšší rychlosti. To vše jej udržovalo v optimální pohodě, takže když konečně na Daniho zaútočil, učinil tak s rozvahou a náležitou pozorností. A zcela jistě nechtěl zavdat příčinu k rozdmýchání „ohně na střeše" garáže Repsol Hondy, který stejně bezpochyby přijde. Jen to nemusí být zbytečně brzy...

Klepněte pro větší obrázek

Tak rychle se Márquez učil, že Rossi musel učinit několik pokusů, než se mu podařilo udržet mladého Španěla za zády. Márquez nemá respekt k autoritám nebo postavení či k mýtům a legendám. Rossiho chtěl porazit se stejným odhodláním, s jakým v šestnácti porazil Claudia Cortiho. Myšlením je to pravý motocyklový závodník – nikdo ze soupeřů před ním nemá co pohledávat! A nezáleží na tom, kdo ti soupeři jsou. Marc Márquez je především opravdový závodník.

I jeho talent je nepochybný. Umístění na pódiu hned při prvním závodě. I Jorge Lorenzo tohle dokázal. I Dani Pedrosa. Protože to je to jediné správné, co musíte udělat, pokud se snažíte být mistrem světa.

Pravděpodobně největším příběhem neděle, jsou změny v myslích jezdců, které nastaly během a po závodě. Jorge Lorenzo, Dani Pedrosa a Casey Stoner soustředili veškeré své úsilí na precizně zajetá kola. Snažili se o dokonalost do té míry, že předjíždění se zdálo být riskantní záležitostí. Valentino Rossi s nově objeveným spojencem Márquezem se o tyto jemné nuance starají jen okrajově. Zajímají je pouze soupeři před nimi a touha je pokořit, jakkoliv to jde. Márquez byl opatrný jen v soupeření s Danim Pedrosou. Byl si velmi dobře vědom toho, že i sebemenší kolize s týmovým kolegou může být příčinou výbuchu již tak obtížné situace mezi manažery obou jezdců Emiliem Alzamorou a Albertem Puigem.

Příště bude méně opatrný, dá větší průchod své přirozené povaze a agresívnějšímu přístupu, který bude tím, co otřese MotoGP. Oba, Márquez i Rossi, budou dělat to, co k životu potřebují. Útočit a předjíždět jezdce před sebou a ne jen zdvořile čekat na případnou chybu, jak se stalo zvykem v posledních letech. Cal Crutchlow se už naučil, že musí jít jejich cestou. Na otázku, co se chystá udělat příště, pokud se znovu „zasekne“ za Hondou, měl jasno: „Vytrhnu list z Valentinovy knihy a začnu nabíjet. Jestli je tohle jediná cesta k úspěchu, pak to musíme udělat.“

Klepněte pro větší obrázek

Pokud by se Rossi kvalifikoval lépe – a sám připustil, že nový formát kvalifikace je něco, co se musí naučit lépe využít – pak může snadno být blízko Lorenza a pokusit se dostat před něj. A nebude dlouho trvat, než se k nim připojí Márquez. Vzhledem k tomu jak rychlý byl při testech v Austinu, může se tak stát hned v příštím závodě. Pak uvidíme, jak si Lorenzo poradí s dvojnásobným atakem. A jakmile ostatní jezdci uvidí, že agresívní styl jízdy přináší výsledky, pak i oni se začnou snažit využít stejnou taktiku.

Jistě, Doktor je zpátky. Co je ale důležitější, na scéně se objevil nový kluk se stejným přístupem a přinejmenším stejně velkým talentem. Kombinace Rossi – Márquez hluboce ovlivní letošní sezónu MotoGP, ale i série v letech budoucích. Je to injekce, stimul, který série zoufale potřebují k obnovení napětí a vzrušení, jež v posledních letech chyběli. Soudě podle počtu ochraptělých novinářů řvoucích v neděli večer u televizních obrazovek v tiskovém centru v Kataru, zdá se, že skutečně přichází opravdu dobrý rok.

(zdroj: motomatters.com)

9:40 | Oficiálně potvrzeno: Franco Morbidelli pojede příští rok v MotoGP u týmu EG 0,0 Marc VDS. odkaz
9:23 | V Assenu je chladno: odkaz
9:18 | V Assenu opět prší. odkaz
17:46 | Baldassarriho fotka z nemocnice: odkaz
16:55 | Nezapomeňte na netradiční časový harmonogram závodů v Assenu. Moto3 začíná v 11:00, MotoGP ve 13:00 a Moto2 ve 14:30.

Harmonogram

GP Nizozemska, Assen
Pátek 23. června
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 24. června
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto 3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 25. června    
Moto3 warm up   08:40–09:00
MotoGP warm up   09:10–09:30
Moto2 warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
MotoGP závod   13:00
Moto2 závod   14:30

Nejčtenější články

MotoGP: První pole position si v královské kubatuře vyjel Zarco

MotoGP: První pole position si v krá…

Johann Zarco se dnes v Assenu dočkal své první pole position v královské kubatuře. Spolu s ním vyjedou z první řady i Marc Márquez a Danilo Petrucci.

včera |
MotoGP: Odpolední nizozemský trénink ovládl Viňales

MotoGP: Odpolední nizozemský trénink…

V pátečním odpoledním tréninku se do čela posunul Maverick Viňales. Dále se umístili Jonas Folger a Marc Márquez.

23.  6.  2017 |
MotoGP: Přerušený trénink ovládl Petrucci

MotoGP: Přerušený trénink ovládl Pet…

V úvodu prvního tréninku unikl olej z Doviho stroje. Trénink musel být přerušen. Po vyčištění dráhy se pokračovalo. Nejrychlejší byl Petrucci, z jehož stroje se v závěru také zakouřilo. Druhé místo obsadil Johann Zarco a třetí je Cal Crutchlow.

23.  6.  2017 |
Moto2: Přerušenou kvalifikaci ovládl Morbidelli, Baldassarri měl těžký pád

Moto2: Přerušenou kvalifikaci ovládl…

Kvalifikace Moto2 byla přerušena kvůli Baldassarriho těžkému pádu. Jezdec míří do nemocnice na podrobnější vyšetření. Start z první řady si zajistili Franco Morbidelli, Takaaki Nakagami a Thomas Lüthi.

včera |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |