Italská Ducati si na tři dny pronajala dráhu závodního okruhu v Jerezu, kde nyní probíhá test jejich nového litrového prototypu GP12 a to rovnou s jezdci jejich továrního týmu MotoGP.
V době minima testů, které mají jezdci královské kubatury k dispozici jen po závodě v Portugalsku a České republice to vypadá, že tu něco nehraje. Na stejné dráze jezdí testovací tým současnou GP11 a spolu s nimi v pátek Rossi a v sobotu Hayden GP12.
V rámci předpisů mistrovství světa může testovat stroj MotoGP pouze jezdec, který není pod smlouvou, to znamená ten, kdo nezávodí v seriálu mistrovství světa, což jsou většinou jejich testovací jezdci. Nicméně oba jmenovaní jsou součástí tovární skupiny Ducati, takže jak je to možné?
Věc se má totiž tak, že pokud jezdec jezdí s motocyklem, který nesplňuje parametry schválení pro nasazení do závodního víkendu Grand Prix, tato omezení se na něho nevztahují. Ovšem díky tomu tu existuje obrovský prostor pro zneužití, protože pokud dojde k výměně několika komponentů, motocykl přestane splňovat podmínky a může se tak neomezeně testovat.
Tuto možnost Mezinárodní motocyklová federace spolu s týmy MotoGP samozřejmě znají, ale existuje tu určitý druh džentlmenské dohody, která pravidlo ohledně testování udržuje v patřičné rovině litery zákona. Například Rossi loni získal souhlas testovat s Yamahou třídy superbike a letos v zimě s Ducati (také třídy superbike), aby zjistil, jak je na tom fyzicky v prvním případě po zlomenině holenní kosti a v druhém po operaci ramene.
To, že Hayden s Rossim budou testovat nový prototyp 1000ccm Ducati je nyní nová situace. Samozřejmě GP12 nesplňuje parametry pro současný šampionát, takže z hlediska předpisů je vše v pořádku, ale existuje tu možnost testovat věci, které ještě letos třeba použijí u GP11.
Skutečnost bude taková, že má italský výrobce nepochybně souhlas od všech zúčastněných výrobců a MSMA už možná odsouhlasila daný počet dnů, které získají jednotliví výrobci v rámci přípravy nových motocyklů pro sezonu 2012. Pro všechny tak naprosto stejné podmínky … a možnosti jejich využití.
Pokud je tomu skutečně tak, je to bezesporu rozumné řešení, protože všichni výrobci potřebují při stavbě zcela nových prototypů získat zpětnou vazbu jezdců, kteří s nimi budou v příštím roce závodit, ale jak to tak vypadá, jen díky tomu, že se využila skulinka ve stávajících předpisech.