Pro Austrálii připravil Bridgestone asymetrickou pneumatiku

Pro Austrálii připravil Bridgestone asymetrickou pneumatiku

Závodem v Austrálii skončí série tří závodů v řadě, kterou začátkem října odstartovala Velká cena Japonska, minulý víkend pokračovala závodem v Malajsii a teď se celý seriál mistrovství světa přesunul na Phillip Island.

Okruh na jihu Austrálie je nejrychlejší v celém kalendáři motocyklového šampionátu s nejvyšší průměrnou rychlostí 180,598 kilometry za hodinu, kterou tam naměřili během kvalifikace Casey Stonerovi v roce 2008. Charakter dráhy je rychlý a plynulý, kde vlásenka Honda je jediným bodem okruhu, kde je třeba intenzivněji brzdit.

Okruh leží nedaleko oceánu a počasí je tam v tomto ročním období na rozdíl od tropického prostředí Malajsie většinou chladné. Přesto jízdou na Phillip Islandu dochází k vůbec největšímu zahřátí zadních pneumatik v celé sezoně. Naopak zatížení předních pneumatik je minimální.

Převážně levotočivý charakter dráhy s některými zvlášť rychlými a dlouhými zatáčkami generuje vysoké teploty na levé straně zadní pneumatiky a poslední levotočivá zatáčka s výjezdem na rovinku je zvlášť náročným testem jejich přilnavosti. Proto vybral Bridgestone pro víkendovou Velkou cenu speciální konstrukci asymetrické zadní pneumatiky, která má za úkol zvládnout vysoké teploty a přitom si udržet potřebnou životnost.

Asymetrické pneumatiky na Phillip Islandu vyvažují vysoké teploty na levé straně pneumatiky s relativně nízkými teplotami na pravé straně, která není tolik zatěžována, ale přitom potřebuje okamžitě nabídnout potřebnou úroveň přilnavosti. Vzhledem k nízkým teplotám prostředí je tak výkon zahřátí pravé strany rozhodující. Pneumatiky jsou stejné jako loni, ale s tím rozdílem, že na pravé straně je použita měkčí směs a to zejména pro sobotní druhý trénink a nedělní warm-up. Oba se jedou ráno a teploty jsou ještě velmi nízké.

Výběr pneumatik pro víkendovou Grand Prix komentoval Tohru Ubukata z Bridgestone Motorsport. „Na Phillip Islandu jsou nízké okolní teploty, ale je to vysokorychlostní okruh s charakterem jízdy proti směru hodinových ručiček a větším počtem levých než pravých zatáček. Zatímco jsou okolní teploty nízké, dlouhé a rychlé zatáčky vytvářejí nejvyšší teploty na levé straně zadní pneumatiky, což vyžaduje její speciální konstrukci, aby takové teploty zvládla.“

„Naopak je na tom pravá strana, protože je tu minimum pravých zatáček a ta zase vyžaduje velmi dobrou úroveň zahřátí,“ pokračoval Ubukata. „Ve spojení s chladnými podmínkami používáme naši extra měkkou směs na pravé straně měkčí volby zadní pneumatiky, aby zlepšila kontakt jezdce při zahřátí, protože očekáváme chladné podmínky a zejména během ranních tréninků.“

Doporučujeme

Články odjinud