Pro Daniho Pedrosu nebyla sezona 2009 jednoduchá

Španěl od začátku bojoval s nedoléčeným zraněním.

Pro Daniho Pedrosu nebyla letošní sezona vůbec jednoduchá. Na startovním roštu prvního závodu v Kataru nebyl připraven ani on a ani jeho motocykl, což byla daň, kterou si vyžádaly zranění a rekonvalescence po operacích. Nicméně v průběhu roku se jezdec tovární Hondy zlepšoval a pro svůj tým získal dvoje vítězství v Americe a v domácí Valencii.

Španěl v letošním ročníku mistrovství světa silničních motocyklů obsadil třetí příčku a v rozhovoru hovořil o tom, jak viděl sezonu 2009 svýma očima.

Teď, když jste konečně zdravý a v perfektní kondici, nebylo by lepší, kdyby světový šampionát trval o něco déle?
Dani Pedrosa: „Ne. Mistrovství světa teď skončilo a tak to je. Musím teď zapracovat nad dalším ročníkem. Co se mělo stát, stalo se.“

Váš nejlepší moment sezony?
DP: „Skvělým momentem bylo před několika dny vítězství ve Valencii, ale v Laguně Seca to bylo také neuvěřitelné, na tomto okruhu a potom, co všechno se stalo od předsezonních testů. Navíc jsme na americkou Grand Prix přijeli v nejnižším bodu sezony a najednou se odrazili nahoru. To byl úžasný den.“

A ten nejhorší moment sezony?
DP: „Ten nejhorší byl asi v zimě, během předsezonního testování. To jsme měl opravdu těžké časy. Zranění levého kolena se mi nezlepšilo a musel jsem absolvovat další operaci … to byla dlouhá doba. Navíc pád v Kataru vše ještě zhoršil.“

Když jste předminulou neděli projel první cílem ve Valencii, na co jste myslel?
DP: „Byl to neskutečný pocit, protože jsme na to mysleli, přáli si a v toto vítězství doufali po celý týden a nakonec vyhrát před všemi fanoušky bylo úžasné. Nejvíc jsem si to užil v čestném kole po skončení závodu oslavou vítězství se všemi fanoušky. Mám na to skvělé vzpomínky.“

Čemu se Dani Pedrosa v této sezoně naučil?
DP: „Naučil jsem se, že tam musíte být, musíte bojovat a v boji pokračovat a především se za žádnou cenu nevzdávat, protože pak se nikam nedostanete. Musíte bojovat, dokonce i v případě, že štěstí není na vaši straně, v tom musíte pokračovat.“

Jaké chyby by se Dani Pedrosa znovu nechtěl dopustit?
DP: „Myslím, že se můžete naučit od všeho něco a samozřejmě se pokusím nezopakovat stejné chyby, jakých jsme se dopustili v předchozí sezoně.“

Jak jste se přizpůsobil pneumatikám Bridgestone a co si myslíte o přechodu na pravidlo jednotných pneumatik?
DP: „Adaptace na tyto pneumatiky pro nás nebyla jednoduchá, protože Honda RC212V je motocykl vyvinutý na pneumatikách Michelin a jejich specifický výkon, takže jsme během sezony museli pracovat na tom, abychom se pokusili udělat motorku konkurenceschopnou na Bridgestonech. A to nebylo vůbec snadné vzhledem k tomu, že během závodního víkendu nemáte čas testovat a navíc mi zranění skoro neumožnilo testovat před sezonou. Co se týče pravidla jednotného dodavatele pneumatik, tak si myslím, že to bylo správné rozhodnutí, protože v tomto roce už o pneumatikách nikdo nediskutoval.“

Máte jednoletou zkušenost v třídě 990ccm. Chybí vám Repsol Honda RC211V?
DP: „Rok 2006 byl pro mě prvním rokem v MotoGP a poslední pro třídu 990ccm. Tyto motocykly byly zcela odlišné od těch, na kterých jezdíme nyní, to je pravda. Po jednoleté zkušenosti můžu rovněž potvrdit, že byly daleko více zábavnější. Nyní je mnohem více elektroniky, která nám neumožní, abychom měli během jízdy pod kontrolou všechny parametry. Pokud bychom se k 990ccm opravdu jednou vrátili, určitě by je s radostí přivítali.“

O co žádáte Hondu pro příští sezonu?
DP: „O to samé, co jsem chtěl v poslední době. Zlepšit stabilitu motorky na brzdách a v nájezdu do zatáček, protože to je naše Achillova pata. Současný motor je dobrý, je výkonný a má dobrou distribuci výkonu, takže právě teď v tomto směru nepotřebujeme více zlepšení. Potřebujeme ale výraznější zlepšení co se týče podvozku.“

Máte za sebou třídenní test ve Valencii. Myslíte, že jdete správným směrem a co ještě potřebujete zlepšit?
DP: „Na to je stále příliš brzy, abychom dokázali zhodnotit, co bychom měli nebo museli zlepšit. Valence je neobvyklý a zvláštní okruh, kde skutečnost zda podvozek funguje dobře nebo špatně může zakrýt jeho charakter plný pomalých zatáček. Ale v dalším testu v Malajsii rychle zjistíme, zda máme konkurenceschopný základ nebo ne a zda se nám podařilo u nového podvozku zlepšit stabilitu při brzdění a v nájezdu do zatáček. V Sepangu jsou velmi rychlé zatáčky, kde okamžitě poznáte jestli vám podvozek funguje dobře nebo špatně.“

Jak hodnotíte vaši první zkušenost se značkou Öhlins?
DP: „Celkem pozitivně. První dva dny testů po Velké ceně ve Valencii byl složitý, protože jsme nedokázali získat správné základní nastavení, abychom dokázali jezdit rychle. Ale ve středu jsme v tomto směru pokročili a to nám umožnilo výrazněji zlepšit časy na kolo a zároveň jsem se na motorce cítil dobře a bezpečně.“

Co jste řekl Hiroshi Aoyamovi a Julianu Simonovi potom, co oba získali titul světového šampiona pro rok 2009?
„Oběma jsem poblahopřál. Popravdě jsem byl rád za oba, myslím, že si to zasloužili. Velmi tvrdě pracovali a nakonec to zvládli. Pro nikoho to nebylo jednoduché, protože se o to snažili hodně let a ne každému se podaří vyhrát světový titul. Jsem za oba rád a i když jsem letos nemohl vyhrát titul v MotoGP, z jejich vítězství mám velkou radost.“

Až na pár testů začne mistrovství světa jedenáctého dubna, co budete dělat tak dlouhou dobu bez závodění?
DP: „Mít dovolenou, odpočinout si a trochu vypnout je vždy dobré. To vám pomůže nabrat fyzických a duševních sil a pustit se do práce na nové sezoně v plné síle. Rovněž skutečnost, že všichni mají stejný termín dovolené koncem jednoho roku a začátkem druhého, je také dobré. Ale pravdou je, že tak dlouhá doba bez tréninku je v tomto směru horší. Před prvním závodem v Kataru máme jen šest dnů testování a to zase není tam moc času, když si uvědomíme kolik práce máme před sebou.“

Co bude dělat Dani Pedrosa v následujících třech měsících než v únoru vyjede na trať prvního testu v Malajsii?
DP: „Především odpočívat a trávit čas s rodinou a přáteli. Prostě vypnu, protože to byl pro mě velmi dlouhý a těžký rok. Přestávku rovněž využiji k tréninku fyzičky, abych byl pro sezonu 2010 připraven v co nejlepší formě.“

 

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00