Podle šéfa Dorny Carmela Ezpelety jsou současné problémy MotoGP způsobené soupeřením hlavních výrobců a jediným účinným řešením je z jejich strany podporovaná skupina týmů Claiming Rule (CRT).
Španěl v poslední době poměrně dost ostře vystupuje vůči výrobcům, protože se mu nelíbí v jakém stavu je jejich prestižní královská kubatura MotoGP. „Pokud bychom pokračovali dál stejným způsobem a s týmy, které nemají peníze na splátky za pronájem motocyklů, tak v roce 2013 máme na startovním roštu jen dvě Hondy!“ uvedl Ezpeleta pro magazín Motosprint.
S příchodem týmů CRT, což je jedna z mnoha novinek pro rok 2012, přichází zároveň jejich podpora v pravidlech, kde mají například nárok na více paliva nebo motorů v průběhu jedné sezony, ale je tu zároveň nezanedbatelná finanční podpora ze strany promotéra šampionátu.
„Rozhodl jsem se, že nebudeme pomáhat žádnému z týmů, které mají pronajaté motocykly MotoGP,“ pokračoval Ezpeleta. „Dorna pomůže týmům, které budou používat motocykly CRT. Pokud se dostaneme do situace, kdy nám tři výrobci nasadí celkem šest motocyklů, budeme finančně podporovat jen týmy CRT. Takto se nám podaří získat dalších šestnáct motocyklů, což potřebujeme.“
Počet závodních motocyklů na startovním roštu MotoGP je jedna věc, ale atraktivitu samotných závodů to řeší jen částečně. Pokud se podíváme na závodění z období před šesti lety nebo vůbec na éru pětistovek, tak uvidíme jezdce dělat chyby, jezdit motocykly, které nejsou avatarem počítače v boxu, ale živým organizmem, jehož se jezdec snaží zkrotit. Takové závodění se lidem líbí a jezdců také.
Bez elektroniky to dnes ale nejde. Řízení trakce při jízdě, při startu, zamezení jízdy po zadním kole a spousta dalších pomůcek, to vše tento sport v mnohém změnilo. MSMA tvrdí, že elektronika z mistrovství světa s určitým zpožděním automaticky vstupuje do řídících jednotek standardních motocyklů a zvyšuje se tím bezpečnost silničního provozu, takže tam těžko dojde k nějaké změně.
Přáním všech je, aby s příchodem litrových strojů zároveň přišla éra z let minulých. Nicméně od přání ke skutečnosti to má hodně daleko, protože už nyní jezdci dobře vědí, že elektronika zůstává a jejich prototypy budou v příštím roce ještě rychlejší než letos. Třeba Colin Edwards řekl, že na tovární 990ccm Yamaze měl přibližně deset elektronických nastavení. Letos jich na satelitní M1 bylo rovných čtyřicet. Co bude za dalších deset let?