Problém MotoGP není ekonomika, ale především elektronika

Podle šéfa Dorny Carmela Ezpelety jsou současné problémy MotoGP způsobené soupeřením hlavních výrobců a jediným účinným řešením je z jejich strany podporovaná skupina týmů Claiming Rule (CRT).
Problém MotoGP není ekonomika, ale především elektronika

Španěl v poslední době poměrně dost ostře vystupuje vůči výrobcům, protože se mu nelíbí v jakém stavu je jejich prestižní královská kubatura MotoGP. „Pokud bychom pokračovali dál stejným způsobem a s týmy, které nemají peníze na splátky za pronájem motocyklů, tak v roce 2013 máme na startovním roštu jen dvě Hondy!“ uvedl Ezpeleta pro magazín Motosprint.

S příchodem týmů CRT, což je jedna z mnoha novinek pro rok 2012, přichází zároveň jejich podpora  v pravidlech, kde mají například nárok na více paliva nebo motorů v průběhu jedné sezony, ale je tu zároveň nezanedbatelná finanční podpora ze strany promotéra šampionátu.

„Rozhodl jsem se, že nebudeme pomáhat žádnému z týmů, které mají pronajaté motocykly MotoGP,“ pokračoval Ezpeleta. „Dorna pomůže týmům, které budou používat motocykly CRT. Pokud se dostaneme do situace, kdy nám tři výrobci nasadí celkem šest motocyklů, budeme finančně podporovat jen týmy CRT. Takto se nám podaří získat dalších šestnáct motocyklů, což potřebujeme.“

Počet závodních motocyklů na startovním roštu MotoGP je jedna věc, ale atraktivitu samotných závodů to řeší jen částečně. Pokud se podíváme na závodění z období před šesti lety nebo vůbec na éru pětistovek, tak uvidíme jezdce dělat chyby, jezdit motocykly, které nejsou avatarem počítače v boxu, ale živým organizmem, jehož se jezdec snaží zkrotit. Takové závodění se lidem líbí a jezdců také.

Bez elektroniky to dnes ale nejde. Řízení trakce při jízdě, při startu, zamezení jízdy po zadním kole a spousta dalších pomůcek, to vše tento sport v mnohém změnilo. MSMA tvrdí, že elektronika z mistrovství světa s určitým zpožděním automaticky vstupuje do řídících jednotek standardních motocyklů a zvyšuje se tím bezpečnost silničního provozu, takže tam těžko dojde k nějaké změně.

Přáním všech je, aby s příchodem litrových strojů zároveň přišla éra z let minulých. Nicméně od přání ke skutečnosti to má hodně daleko, protože už nyní jezdci dobře vědí, že elektronika zůstává a jejich prototypy budou v příštím roce ještě rychlejší než letos. Třeba Colin Edwards řekl, že na tovární 990ccm Yamaze měl přibližně deset elektronických nastavení. Letos jich na satelitní M1 bylo rovných čtyřicet. Co bude za dalších deset let?

16. července | Johann Zarco dnes slaví 28 let.
15. července | Pol Espargaro, Alex Rins a Jack Miller upadli hned po startu: odkaz
15. července | Alonso Lopez musel po nehodě v závodě do zdravotního střediska. odkaz
15. července | Aleix Espargaro dnes nepojede z důvodu poranění hrudníku. odkaz
15. července | Do zdravotního střediska musel po své nehodě i Fabio Quartararo. odkaz

Harmonogram

GP České republiky, Brno
Pátek 3. srpna
Moto3 1. trénink   09:00–09:40
MotoGP 1. trénink   09:55–10:40
Moto2 1. trénink   10:55–11:40
Moto3 2. trénink   13:10–13:50
MotoGP 2. trénink   14:05–14:50
Moto2 2. trénink   15:05–15:50
Sobota 4. srpna
Moto3 3. trénink   09:00–09:40
MotoGP 3. trénink   09:55–10:40
Moto2 3. trénink   10:55–11:40
Moto3 kvalifikace   12:35–13:15
MotoGP 4. trénink   13:30–14:00
MotoGP 1. kvalifikace   14:10–14:25
MotoGP 2. kvalifikace   14:35–14:50
Moto2 kvalifikace   15:05–15:50
Neděle 5. srpna    
Moto3 warm up   08:40–09:00
Moto2 warm up   09:10–09:30
MotoGP warm up   09:40–10:00
Moto3 závod   11:00
Moto2 závod   12:20
MotoGP závod   14:00