Problematický systém náhradních jezdců

Dle šéfů týmů MotoGP není jednoduché aplikovat v MotoGP stejný systém náhradních jezdců, který funguje ve F1.
Problematický systém náhradních jezdců

Ačkoliv je pravděpodobnost zranění jezdce v MotoGP daleko vyšší než v případě jezdců Formule 1, mají týmy Formule 1 pro každou Grand Prix záložní plán pro případ, že by některý jezdec nemohl do závodu nastoupit. Týmy F1 mají testovací jezdce, kteří v případě potřeby fungují i jako jezdci rezervní. V MotoGP ovšem takový plán nefunguje. Týmy MotoGP sice také mají testovací jezdce, ale ne vždy jsou a ne vždy mohou být tito jezdci využiti jako náhradníci.

Ve Formuli 1 musel v letošní sezóně vynechat závod pouze Fernando Alonso po své nehodě v Austrálii. V Bahrajnu jej nahradil rezervní jezdec McLarenu Stoffel Vandoorne. V MotoGP muselo vynechat závod kvůli zranění mnohem více jezdců: Pedrosa, Iannone, Miller, Smith, Petrucci a Baz, kteří tak museli být nahrazeni. Kromě toho došlo i ke zraněním v nedělních warm upech, což se letos týkalo Millera a Bradla. Pokud dojde ke zranění ve warm upu, na nahrazení jezdce už je pozdě. (Ve F1 tento problém nenastane, protože se nedělní warm upy nejezdí.)

U Ducati bývá obvykle (ne však vždy) jako náhradník nasazen testovací jezdec Michele Pirro, který jinak závodí v italských superbicích. Ostatní konstruktéři, ale takového náhradníka, jako je zmíněný třicetiletý Ital, nemají. Honda často jako náhradníka využije svého testovacího jezdce Aoyamu, ale také ne vždy. Letos si například v sedle Hondy v roli náhradníka odjel dva závody i Nicky Hayden, který jednou nahradil Millera a podruhé Pedrosu. Hayden ovšem závodí v kategorii superbike, takže nemohl být k dispozici pro všechny závody. Hayden sice nahradil Pedrosu v Austrálii, ale o týden později, tedy poslední říjnový víkend v Malajsii, byl opět potřeba náhradník za Pedrosu, ale to už Hayden nemohl, protože závod MotoGP v Malajsii se jel současně se závodem kategorie superbike.

Šéf Hondy, Livio Suppo, přiznává, že není jednoduché najít v MotoGP vhodného jezdce na pozici náhradníka. „V minulosti jsme se pokusili nabídnout mladým jezdcům, aby se stali takovými testovacími jezdci jako ve Formuli 1, ale oni, když jsou mladí, tak chtějí raději závodit,“ říká Suppo a dále dodává, že vymyslet například takový projekt, v němž by jezdec závodil v Moto2 a zároveň fungoval jako rezervní jezdec v MotoGP, je téměř nemožné, protože rychlý jezdec v Moto2 bojuje o vítězství v šampionátu a těžko tedy bude chtít vynechat závod Moto2 a riskovat ztrátu titulu jen, aby mohl jet jako náhradník v MotoGP.

MotoGP: Sítem první kvalifikace prošli Pirro a Barbera

MotoGP: Sítem první kvalifikace prošli Pirro a Barbera

Suzuki má sice svého hlavního testovacího jezdce, kterým je Takuya Tsuda, ale ten není připraven na to, aby mohl v případě potřeby nahradit některého z jezdců v závodě.

Týmový manažer Suzuki, Davide Brivio, také zmiňuje, že není jednoduché mít testovacího jezdce jako ve Formuli 1, který by byl v případě potřeby schopen nahradit stálého závodního jezdce.

Kdo se letos objevil jako náhradník?

Michele Pirro: Ital nahradil svého krajana Petrucciho v týmu Pramac a Francouze Lorise Baze u Avintie. Pirro vystoupil nejen jako náhradník, ale také jako jezdec na divokou kartu, takže celkem odjel devět závodů. V San Marinu měl jet na divokou kartu, ale nakonec zafungoval jako náhradník za Iannoneho, který se zranil v tréninku. V Aragonsku se Iannone vrátil na páteční trénink, ale kvůli bolestem se rozhodl nepokračovat, takže opět jel Pirro. V závěru roku už se soustředil na přípravu na příští rok, takže v zámořských závodech už nenahradil Iannoneho.

Hector Barbera: Španěl si v Japonsku a Austrálii odskočil z týmu Avintia k tovární Ducati a nahradil zraněného Iannoneho.

Mike Jones: Tím, že Barbera v Japonsku a Austrálii nahradil Iannoneho, vzniklo volné místo u týmu Avintia, které zaplnil Mike Jones.

Xavi Forés: Tento jezdec nahradil zraněného Baze v Misanu.

Nicky Hayden: Bývalý šampion MotoGP si letos jako náhradník vyzkoušel motocykly hned dvou týmů. Nejprve nahradil Millera u týmu Marc VDS a později Pedrosu u týmu Repsol Honda.

Hiroshi Aoyama: Japonec nahradil Pedrosu v Japonsku a Malajsii.

Alex Lowes: Dvojče Sama Lowese jsme letos mohli vidět jako náhradníka za Bradleyho Smithe, který kvůli zranění nohy vynechal tři závody. Lowes si stroj MotoGP vyzkoušel poprvé při letošních testech v Brně a zaujal natolik, že krátce poté dostal příležitost jako náhradník.

Zdroj: autosport.com

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

7:32 | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
7:30 | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.
6:00 | Fenatiho velký pád: odkaz
3:09 | Gardnerův pád: odkaz
1:46 | Pád Bulegy a Caneta: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00