Profesní kariéra Andrea Doviziosa je spojena s Hondou

Italský jezdec odmítl nabídku jet tovární Aprilii.
Andrea Dovizioso je od svého vstupu do světového šampionátu nerozlučně spjat se značkou japonského výrobce Honda. Italský jezdec jejich továrního týmu v třídě MotoGP během rozhovoru pro společnost Motor Honda prozradil, jak to všechno začalo.

„Můj první motocykl klasických rozměrů byla stopětadvacítka Grand Prix a to byla dost nevděčná zkušenost,“ řekl na úvod Andrea Dovizioso. „V roce 2000 mě tým Fiorenza Caponera požádal, abych závodil na motocyklu, protože jsem byl tehdy nejrychlejší dítě na Minibike. Ale skok s Minibike na motocykl Grand Prix je až příliš velký, protože s ním není jednoduché jezdit. Je velmi těžké používat motor, protože rozsah otáček je velmi zúžený. V Maggiore jsem v období před sezonou 2000 testoval celkem třikrát Aprilii GP a pokaždé jsem jezdil hodně pomalu. Nakonec v týmu uznali, že nejsem dostatečně rychlý na to, abych závodil.“

„Každý víkend jsem hrál fotbal, jezdil motokros a minibajky, ale Caúponera mi řekl, že potřebuji skončit s fotbalem a mám se zaměřit na silniční závody. To už jsem měl za sebou pár testů s místními fotbalovými kluby,“ italský mladík si ale z toho, že mu někde tvrdili, jak moc je na 125ccm motocyklu pomalý velké starosti nedělal a s ironickým úsměvem dodal: „Když jste mladý, tak si to tak neberete, neuvažujete, že je to třeba všechno pryč. Za týden mi nabídnul další tým z blízkého okolí motocykl, abych jel v šampionátu 125ccm silničních motocyklů Aprilia Challenge. Tam jsem vyhrál svůj první závod na motocyklu a potom jsem vyhrál celé mistrovství!“

„Byl to můj styl od doby, kdy jsem jel v Minibike. To je pro mě typické, to je vše. Samozřejmě můj táta Antonio mě tímto způsobem naučil myslet,“ uvedl Dovizioso o svém otci, který byl nadšeným jezdcem motokrosu a je jím stále i ve svých pětašedesáti letech. „Když začnete závodit na Minibike je váš táta všechno. Je vašim mechanikem, řidičem, učitelem, no prostě je pro vás vším. Usilovně přemýšlet je samozřejmě důležité v každém sportu, nejenom v případě závodních motocyklů. Cokoliv děláte je důležité tomu rozumět a přemýšlet nad tím, jak se můžete ještě zlepšit.“

„Moje současné závodní víkendy jsou velmi odlišné od těch, které jsem měl v třídě 125ccm nebo 250ccm,“ pokračoval Dovizioso. „Od osmi hodin ráno do osmi nebo devíti večer stále s něčím pracujete a obvykle to jsou elektronické řídící systémy. Nicméně nezáleží na tom kolik času strávíte přemýšlením, protože vždy můžete udělat víc. V 250ccm nebo 125ccm to tak nechodí.“

Příprava k závodu v případě Andrea Doviziosa začíná okamžitě po skončení toho předchozího. K tomu mladý Ital dále řekl: „Když přijedu domů sleduji závod v televizi a studuji všechny tréninkové jízdy, což mi může pomoci naučit se něco nového před dalším závodem. V každém závodu si stanovím vlastní cíl, protože je to důležité k tomu, abych pokračoval v zlepšení. V současnosti pracuji s novým týmem, takže tvrdě pracujeme na tom, abychom zlepšili můj kontakt s motocyklem a jeho nastavení. Samozřejmě to neberu jako klasickou práci, protože teď dělám to, co jsem chtěl ve svém životě vždy dělat!“

Když má italský jezdec Repsol Hondy mezi závody čas, tak si zajde do tělocvičny nebo si vyzkouší motokrosový motocykl. „Když jsem doma tak jezdím motokros, jak jen to jde. Pro mě je to ta největší zábava, mám to moc rád. Když jezdím se svým motocyklem MotoGP musíte u toho velmi přemýšlet, nemůžete si jen tak jezdit. U motokrosu si právě zajezdíte a na motocyklu se bavíte.“

Motocykly, na kterých Dovizioso motokros jezdí jsou stroje značky Honda CRF 250 a Honda CRF 450. Dá se tedy říct, že svůj osud v posledních devíti letech vložil právě do rukou japonské značky.

Klepněte pro větší obrázekV roce 2001 vyhrál evropský šampionát, v roce 2004 s Hondou RS125Rs mistrovství světa v třídě do 125ccm a později se dvakrát umístil v pozici vicemistra světa čtvrtlitrů v sedle Hondy RS250RW.

V době, když byl jezdcem čtvrtlitrové Hondy odmítl nabídku tovární Aprílie, což byl velmi odvážný krok. Aprilia je ve čtvrtlitrech dominantní značkou a od Itala to chtělo kus odvahy a přesvědčení odmítnout takovou nabídku.

„Ze začátku to byla jen shoda okolností, že jsem jezdil s Hondou, ale později už to byl můj záměr, protože Hondě věřím. Když jsem jezdil 250ccm měl jsem možnost přestoupit k Aprilii, ale chtěl jsem zůstat s Hondou, protože jsem věřil v cestu do MotoGP,“ řekl závěrem Andrea Dovizioso, kterému se jeho sen splnil a v letošním roce jede poprvé u továrního týmu Repsol Hondy.
5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00