První dojmy Casey Stonera z britského Silverstonu

Pro Australana z tovární Ducati není úvod letošní sezony jedním z těch nejpovedenějších, ale postupně získává půdu pod nohama a určitě patří mezi velké favority v boji o titul.

Australan zahájil první trénink na okruhu v Silverstonu druhým časem, což je dobrý začátek. Stejně jako ostatní jezdci si ale jen těžko zvyká na mnohé nerovnosti, které jinak velmi atraktivnímu okruhu nedělají vůbec dobrou reklamu.

Podle jezdce tovární Ducati je tak velmi důležití najít správné nastavení pro plynulý průjezd nerovnostmi, které mají tendence motocykl rozhodit a jezdec tak nemůže jet na limitu dráhy. Pokud nebude pršet, tak je Stonerovým odhadem možnost, že časy na kolo půjdou ještě dolů a to na hranici kolem dvou minut a čtyř sekund.

Co si myslíte o okruhu v Silverstonu?
Casey Stoner: „Okruh je fantastický, je to úžasné. Na takovém uspořádání okruhu se velmi hezky jezdí. Je to tam obtížné, technické, rychlé a místy pomalé. Je tam od všeho trošku. Ale s takovými  nerovnostmi se jen velmi těžko soustředíte na dráhu. Máte obavy, že vám tam odskočí zadní kolo nebo jste opatrní v nájezdu do některých zatáček, protože na hrbolu ztratíte předek. Nejste schopen využít k jízdě plného potenciálu dráhy a to je trošku zklamání. Myslím, že měli vždy velké zkušenosti se závody automobilů a těm nerovnosti na trati až tolik nevadí. U motocyklů to je ale podstatný problém, což věci dělá těžší u tak rychlé dráhy, jenž je tak hrbolatá.“

Je tam nějaká stopa, díky níž se nerovnostem vyhnete?
CS: „Nezkoušel jsem jezdit vnější nebo vnitřní … našel jsem jen jednu zatáčku, kde takto můžu najet. Ledaže by jste jel po obrubnících … ale po obrubnících to bude pravděpodobně lepší … .“

„Dráhy jako tato, Mugello a pár dalších v kalendáři se staly velmi hrbolatými stejně, jako byla Brazílie a Welkom. Stávají se okruhy jak z před čtyřiceti let, kdy to nebyl takový problém, motorky měly závěs uprostřed a vše bylo v pořádku. Ale s motocykly, které máme v současnosti je velmi těžké jezdit přes takové nerovnosti. Sledoval jsem zpomalené záběry svoje, Daniho a Jorgeho a zjistil, že náš motocykl nepůsobí v průjezdu nerovnostmi vůbec dobře, takže prostě musíme zkusit a udělat pár změn v nastavení, abychom umožnili motocyklu hladší průjezd takovým úsekem, ale zároveň to musíme udělat, aniž bychom měli měkčí odpružení.“

Problém s přední vidlicí je tady mnohem výraznější?
CS: „Ne to s tím nemá co dělat. Problémy s vidlicí, které jsme měli v prvních třech závodech byl jiný. Tento problém jsme již nezaznamenali v Mugellu, protože tam už jsme jeli na staré vidlici a tady s ní pojedeme také. Není to ani tak o problému předního odpružení, skutečný problém je stále vzadu. Když narazíme na nerovnost, je to dost divoké. Potřebujeme všechno o trošičku změkčit, abychom nerovnosti hladce zvládli, ale bez ztráty při brzdění, zatáčení a v trakci. Je to trošku složité. Musíme vyzkoušet několik věcí a pracovat na tom.“

Klepněte pro větší obrázekJe na okruhu nějaký klíčový bod?
CS: „Řekl bych, že nic takového tam není. Snažíte se jen nastavit motocykl tak, aby příliš nereagoval na nerovnosti. Pokud je tomu opačně, pak nemůžete jezdit na limitu dráhy, musíte nerovnosti projet plynule, aby jste na dráze dokázal odevzdat maximu. Co nejdřív nastavit motocykl tak, aby se snadněji řídil přes tyto nerovnosti, pokud se to podaří tak si myslím, že můžete udělat výrazné zlepšení v časech na kolo.“

Přijde vám vhod nějaká zkušenost z doby, kdy jste tady v letech 2000-2001 závodil?
CS: „Znám zatáčku jedna ´Copse´ a zatáčku číslo dvě ´Maggotts´. Potom ještě poslední a předposlední zatáčku a to vše bylo před devíti lety v závodech 125ccm. Takže si toho moc nepamatuji. Je to pro mě všechno nové. Je zábavné jezdit na novém okruhu, který je tak fantastický jako tento, protože obyčejně je pravidlem, že dnešní nové okruhy jsou dílem počítače a to není nijak skvělé. Ale tady je poměrně zábavné jezdit, protože tento okruh byl postaven před mnoha lety pro automobily. Je opravdu hezký.“

Zaznamenal jste nějaký rozdíl, když tu teď není Valentino Rossi?
CS: „Fanoušci jsou zdvořilejší … . Když je tu Valentino, všichni ho milují natolik, že nenávidí všechny ostatní jezdce. Zjistil jsem, že fanoušci, kteří tu jsou nyní si to prostě přišli užít. To je jediný rozdíl. Mám teď dost jiných věcí, co mi dělá starosti.“

Máte na dráze nějaké oblíbené místo?
CS: „Tu novou část. Když zatáčíme nalevo, ta levá zatáčka je neuvěřitelná. Pokud by nenásledovala velmi úzký vlásenka, tak by to byla zcela určitě ta nejlepší zatáčka na světě. Je to tam zábavné. Jedete zatáčku se skutečně rychlým nájezdem, každé kolo myslíte na to, jak je rychlá, potom se zatáčka otevře a vy dokážete najet na rovinku na plný plyn. Poslední zatáčka by byla také hodně zajímavá, kdyby nebyla tak hrbolatá.“

Viděl jste maximální rychlost Hondy? Je to pro vás dobrá zpráva … ?
CS: „To je dobré. To je nový úhel pohledu, co?

Nějaké nové zprávy ohledně sezony 2011?
CS: „Žádné … Když to vím já, vy také ... Jediným místem, kde tu jedeme na šestku je pod mostem. Možná, že jsou prostě dobří ve výjezdech. Na této dráze je totiž velmi těžké najít tu správnou převodovku, protože jsou všude různé převody s mnoha druhy zatáček a rychlostí.“

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00