První podnik sezony - Velká cena Kataru

První podnik sezony - Velká cena Kataru

Končí nekonečné čekání všech fanoušků na novou sezonu motocyklového mistrovství světa a už tuto neděli se rozdají první body v - COMMERCIALBANK GRAND PRIX OF QATAR.

Vážené dámy, vážení pánové je to tady, třiašedesátý ročník Mistrovství světa silničních motocyklů má před sebou první stránku osmnácti dílů napínavého seriálu motocyklového závodění nejvyšší úrovně. Rok 2011 je rovněž posledním ročníkem pro motocyklové prototypy kubatury 125ccm a MotoGP 800ccm, protože už v příštím roce je nahradí čtyřtaktní čtvrtlitry a litrové stroje v případě královské kubatury.

Letošní sezonu můžeme označit za jednu z nejnapínavějších, kterou jsme v posledních letech mohli vidět. Je to troufalé říct před zahajovacím závodem, ale určitě bude každý souhlasit s tím, že přestupy většiny jezdců královské kubatury plus první český závodník v MotoGP je ta správná ingredience, z které se dá připravit neuvěřitelně zajímavá kombinace perfektní zábavy v každém z osmnácti závodních víkendů.

Hlavní změnou letošního ročníku je časový harmonogram. Po dvou letech se šampionát vrací k dvěma pátečním tréninkům, což zejména oceňují samotní jezdci, kteří tím získají větší šanci se připravit na závod. Zejména jde o to, že pokud v pátek pršelo, zůstal jim čas na přípravu v podobě sobotního tréninku dopoledne a přípravě pak museli věnovat část odpolední kvalifikace. Co se týče hledání správného nastavení, je trojice tréninků rovněž výhodou, protože tím získají čas na změny a jejich následné ověření v praxi.

Katar, závodní okruh Losail

Další důležitá změna je velmi čerstvá a týká závodu v japonské Motegi, jenž byl na programu koncem dubna. Jak víme, Japonsko postihla vážná přírodní katastrofa a Mezinárodní motocyklová federace vyšla pořadatelům v Motegi vstříc a přesunuli datum pořádání Velké ceny na druhý říjen. Všichni věří, že zemi vycházejícího slunce už žádná další katastrofa nehrozí, protože to, co se tam odehrává nyní je už tak velké neštěstí.

Královská kubatura MotoGP testovala v Sepangu a Kataru. Nižší kubatury mistrovství světa zůstaly v Evropě a jejich testy proběhly v Barceloně, Estorilu a Jerezu. Dle výsledkových listin můžeme vidět, kdo je asi tak favoritem v boji o titul, ale jak se říká – testy jsou testy a závody jsou zase závody. Body můžou jezdci vybojovat pouze v závodech a o to teď půjde především. Takže první podnik sezony nám poměrně jasně ukáže, jaké je rozložení sil v jednotlivých kubaturách, ale o tom si povíme až v preview před Velkou cenou Španělska.

Pokud jde o Českou účast v mistrovství světa, letos má Česká republika zastoupení pouze v podobě dvou závodníků – Jakuba Kornfeila a Karla Abrahama. Lukáš Pešek, jenž v seriálu mistrovství světa závodil od roku 2003, zatím plány ohledně své další budoucnosti v motocyklovém sportu neoznámil. V mistrovství ho letos neuvidíme, což je škoda, protože je to určitě talentovaný jezdec, ale pravděpodobně jen tato skutečnost někdy nestačí. Každopádně věřím, že místo v nějakém dalším seriálu získá a třeba někdy v budoucnu znovu nastoupí mezi elitu silničního závodění.

Jakub Kornfeil je jezdcem nejnižší kubatury do 125ccm a v MS pojede svou druhou sezonu s novým týmem Ongetta-Centro Seta. Loni se umístil na celkovém sedmnáctém místě a jeho nejlepším výsledkem, byla pátá příčka z Velké ceny České republiky v Brně. Letošní ročník nebude pro mladíka z Rohatce u Hodonína nijak jednoduchý, konkurence je v nejnižší kubatuře stále velmi vysoká, takže uvidíme.

Jorge Lorenzo - Yamaha Factory Racing

Karel Abraham poslední sezonu v třídě Moto2 ukončil fantastickým vítězstvím ve Valencii a v celkovém hodnocení obsadil desátou příčku. Začátkem listopadu už figuroval mezi jezdci MotoGP, kteří dva dny testovali ve Valencii. Český motocyklový závodník jede s motocyklem Ducati GP11, je vidět, že se krásky z Boloně nebojí a umí zajet časy, které ve většině letošních testů byly lepší než časy jeho kolegů Crutchlowa a Elíase. Pro všechny fanoušky je první víkend v Kataru právě díky jeho účasti o to napínavější. Vidět modrobílou Ducati mezi elitou světa bude zcela určitě hezký zážitek a musíme věřit, že se celému týmu Cardion AB Motoracing bude v jejich premiérovém ročníku dařit.

Samozřejmě napětí pokračuje dál a to v tom smyslu, jak si povedou jezdci, kteří koncem uplynulé sezony přestoupili k jiným týmům. To je alfa a omega letošního ročníku. Casey Stoner opustil po pěti letech tovární tým Ducati a odešel k tovární skupině Hondy, kde je nyní spolu s Danim Pedrosou a Andrea Doviziosem. Vlajková loď HRC má jediný úkol, atakovat a získat poslední titul v éře osmistovek. Dle výsledků testů musíme uznat, že jejich plány nebyly a nejsou nijak přehnané, protože letošní model RC212V je složen dle mnohých z nějaké ´mimozemské technologie´. Nicméně je to spíš obrovský kus práce, kterou HRC ve spolupráci se svými jezdci odvedla a letos může přinést své ovoce.

Australanovi kolegové Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso jsou zároveň jeho největšími rivaly. Hlavně Dani Pedrosa bude Stonerovi zdatným soupeřem, což předvedl v zimních testech. Bude hodně záležet jak to u Repsol Hondy zvládnou, aby oba jezdce usměrnili tím správným směrem. Samozřejmě, že si všichni uvědomují, že hrají za jeden tým, ale titul přece může získat jen jeden.

Dalším velkým přestupem můžeme označit ten, který podnikl Valentino Rossi k italské Ducati. Sedm let bojoval italský šampion v barvách Yamahy a sedm let se ji snažil dostat na úroveň, kde je dnes. Možná se někdy dozvíme, jaké bylo skutečné pozadí jeho odchodu, ale nyní se musíme spokojit s tím, že je třeba hledat nové výzvy. To, že Ducati GP11 je skutečná výzva, není třeba připomínat. Testy dopadly tak, jak dopadly. Valentino Rossi není stále stoprocentně fit, operované rameno stále bolí a to ve spojení s fyzicky velmi náročným strojem znamená, že zatím nedokázal atakovat nejrychlejší časy svých soupeřů. Možná až nyní je jasné, proč byl Casey Stoner tak vyčerpaný v cíli některých závodů. Desmosedici je stroj, který umí vyhrávat, ale navézt ho na tu správnou stopu zatím každého stojí spoustu sil. Pokud nejste ve stoprocentní kondici, výsledky se zákonitě nemůžou dostavit. První závod s novým týmem po sedmi letech u Yamahy přiláká k televizním obrazovkám miliony diváků, pokud se Rossimu nepodaří splnit očekávání, italský tisk bude nekompromisní.

Valentino Rossi - Ducati Team MotoGP

Rossiho místo u Yamahy nyní patří Benu Spiesovi, nenápadnému mladíkovi z Texasu. Loni závodil první sezonu s Tech 3, letos už pokračuje v továrním týmu s Jorge Lorenzem. V jeho případě mám stále pocit, že tento člověk prostě ví co dělá. Postupuje krok za krokem, moc toho nenamluví a vždy je velmi skromný. Nicméně na dráze se promění v jezdce, který dokáže vytěžit z minima maximum. Yamaha jeho angažováním získala zcela určitě cenný klenot a Jorge Lorenzo zcela určitě silnou konkurenci. Tento přestup, tedy Bena Spiese k tovární Yamaze bude rovněž velmi zajímavý a uvidíme, jak si oba jezdci povedou. Jorge Lorenzo je úřadující mistr světa a loni předvedl, že je šampionem, dokáže stabilně bojovat o vítězství, vyhrávat a co hlavně, nechybovat. Pokud mu to vydrží, jako že asi ano, má šanci porazit své soupeře i s o něco méně výkonnější M1.

Pramac Racing kompletně vyměnil jezdeckou sestavu a pro letošní ročník zvolil jistotu v podobě dvou zkušených závodníků. Randy De Puniet odešel od LCR Hondy, týmu, který bych řekl mu seděl  na míru a zvolil cestu, která nebude jednoduchá. Během testů v Sepangu si s Ducati evidentně moc nerozuměl, což mu dělalo starosti. Až poslední test v Kataru byl tím, co potřeboval a kde se mu dařilo. V jeho případě a ani v případě Lorise Capirosiho je nyní velmi těžké odhadnou, jak se jim může dařit. Necháme to na první závod a pak uvidíme. Už teď si můžeme říct jednu věc, během testu na okruhu v Losail padaly motocykly hlavně italského výrobce, takže to je varování pro samotný závod.

Za Francouze De Punieta nastoupil k LCR Hondě Španěl Toni Elías. Ten loni vyhrál titul v třídě Moto2 a získal druhou šanci v královské kubatuře. Bohužel Španělovi se v testech vůbec nedařilo a je tu opět ta zadní část Hondy, která dělá problémy. Pokud si vzpomeneme na jeho sezonu 2009 u Gresiniho týmu, tam byly problémy naprosto stejné. Takže Elías teď bude muset něco rychle změnit a pravděpodobně se to nebude týkat motocyklu. Pokud mu tato sezony nevyjde, zákonitě se může rozloučit s MotoGP. Doufejme, že se tak nestane a Španěla s jeho zvláštním stylem jízdy uvidíme bojovat o příčky třeba v první desítce.

Do týmu San Carlo Honda Gresini nastoupil Hiroši Aojama, jediný Japonec v MotoGP. Loni víc bojoval se zraněním než na závodní dráze, ale s Gresiniho Hondou zatím dosahuje velmi dobrých výsledků. Pro mnohé je právě on černým koněm šampionátu, takže uvidíme jak se jejich vize naplní. Jeho týmový kolega Marco Simoncelli má parádní formu a je dalším z jezdců, který nám letos oživí souboje na předních příčkách. Jeho styl je velmi jednoduchý, jet na plný plyn a nikoho před sebe nepustit. Myslím, že se ještě dočkáme zajímavých soubojů a to nejen na závodní dráze.

Casey Stoner - Repsol Honda Team

Určitě bude zajímavé sledovat výkony Álvara Bautisty. Ten jako jediný zástupce Suzuki v mistrovství světa jede druhou sezonu v MotoGP a vypadá to, že si s GSV-R rozumí mnohem lépe než loni. Také na straně Suzuki došlo ke změnám k lepšímu a to vše dohromady může přinést výsledky, které japonský výrobce nutně potřebuje, aby si zlepšil kredit po loňském fiasku s motory.

Teď už nezbývá než se pustit do úvodního víkendu sezony 2011, který začíná ve čtvrtek prvními tréninky všech tří kubatur a končí v neděli tolik očekávaným závodem Velké ceny Kataru. Časový harmonogram je rozdělen na čtyři dny, takže POZOR pořadí jednotlivých tréninků je jiné než na jaké jsme zvyklí.

Časový harmonogram Velké ceny Kataru:

Čtvrtek 17. března








Čas
Jízdy
Televize
16:00 – 16:40
125ccm: 1. Volný trénink
16:55 – 17:40
Moto2: 1. Volný trénink
17:55 – 18:40
MotoGP 1. Volný trénink





18:55 – 19:35
125ccm: 2. Volný trénink
19:50 – 20:35
Moto2: 2. Volný trénink





Pátek 18. března








Čas
Jízdy
Televize
16:00 – 16:45
MotoGP: 2. Volný trénink





17:00 – 17:40
125ccm: 3. Volný trénink
17:55 – 18:40
Moto2: 3. Volný trénink
18:55 – 19:40
MotoGP: 3. Volný trénink





Sobota 19. března








Čas
Jízdy
Televize
16:00 – 16:40
125ccm: Kvalifikace Nova Sport
16:55 – 17:40
Moto2: Kvalifikace Nova Sport
17:55 – 18:55
MotoGP: Kvalifikace Nova Sport





19:20 – 19:40
125ccm: Warm-Up
19:55 – 20:15
Moto2: Warm-Up





Neděle 20. března








Čas
Jízdy
Televize
16:00 – 16:20
MotoGP: Warm-Up





17:00
125ccm: Závod Nova Sport
18:15
Moto2: Závod Nova Sport
20:00
MotoGP: Závod Nova Sport

Doporučujeme

Články odjinud