První podnik sezony - Velká cena Kataru

Konečně je tu tolik očekávaný úvodní závod světového šampionátu silničních motocyklů. Sezona 2012 tradičně startuje v Kataru zahajovacím podnikem pod světly reflektorů – COMMERCIALBANK GRAND PRIX OF QATAR.
První podnik sezony - Velká cena Kataru

Ano, je to tady. Po téměř pěti měsících čekání je tu začátek nového ročníku motocyklového šampionátu, kde se nám nově představí hned dvě kubatury. Třídu do 125ccm od letošního roku nahradí komplet nová Moto3 a v královské MotoGP budou závodit stroje poháněné litrovými motory. Dřív než se pustíme do prvního preview roku, chtěl bych poděkovat Vám čtenářům a fanouškům, kteří jste po celou tu dobu bez závodění zůstali věrni MotoGPSport.cz. Vaši přízně si nesmírně vážíme a budeme se i nadále snažit, aby jste se tu stále cítili jako doma.

V roce 2012 můžeme královskou kubaturu MotoGP rozdělit na tovární - satelitní prototypy a motocykly kategorie Claiming Rule Team (CRT). Velmi zjednodušeně, tovární a satelitní stroje jsou od výrobců Ducati, Honda a Yamaha. Tito výrobci jsou členy Asociace výrobců motocyklů (MSMA) a jako tovární prototypy podléhají vlastním technickým předpisům. To znamená, že mají k dispozici šest motorů pro všech osmnáct velkých cen a palivovou nádrž s objemem 21 litrů. Motocykly CRT mají prototypový podvozek, ale upravený produkční motor. Také oni mají svá pravidla, což je dvanáct motorů na všech osmnáct Grand Prix a palivovou nádrž s objemem 24 litrů. Všechny motocykly pohání motory s objemem do 1000ccm a všichni používají jednotné pneumatiky Bridgestone.

Díky týmům kategorie CRT je startovní rošt královské kubatury mnohem pestřejší než tomu bylo v předchozích letech a čítá celkem jednadvacet jezdců. Dvanáct z nich sedlá čistokrevné prototypy a devět pojede v sedlech motocyklů kategorie CRT. Jak bude vypadat jejich vzájemné soupeření je otázka, kterou nám zodpoví až první závod v Kataru. Motocykly CRT samozřejmě nedosahují kvalit nejlepších továrních prototypů, ale při závodění to není jen o motorce, ale také o zkušenostech a talentu jezdce, který ji dokáže vést nejlepší stopou. Pokud ne v Kataru, tak už v dalším závodu v Jerezu můžeme počítat s tím, že stroje CRT budou hodně blízko některým jezdcům z prototypové kategorie. A pokud mluvíme o špičce mezi CRT, tak mluvíme o motocyklech ART, což je vlastně superbiková Aprilie pod názvem Aprilia Racing Technology (ART).

--- HARMONOGRAM ZÁVODNÍHO VÍKENDU ---

Klepněte pro větší obrázek

TÝMY S TOVÁRNÍMI A SATELITNÍMI PROTOTYPY

Repsol Honda Team – Honda RC213V

Lídrem předsezonní přípravy, obhájcem titulu a jezdcem, který je velkým favoritem v boji o titul je Casey Stoner. Australan si s Hondou velmi dobře rozumí a porazit ho nebude snadné. Mezi testy v Sepangu se stal poprvé otcem, ale tato skutečnost neměla na jeho výkony žádný vliv. Je stále rychlý, jen teď o něco víc pospíchá domů za rodinou. Když ještě působil u Ducati, bylo na něm vidět, že jízda za řídítky Desmosedici ho stojí spoustu sil. Nyní je naopak velmi uvolněný a s Hondou si dělá více méně co chce. V letošním ročníku to ale nebude mít jednoduché, protože Yamaha má také rychlý stroj a jeho taktika ujet okamžitě po startu, už nemusí být tak úspěšná.

Australanův týmový kolega Dani Pedrosa zahajuje sezonu v plné kondici a bez zranění, což mu dává také vysoké šance se poprat o ty nejlepší pozice nemluvě o jeho ambicích vyhrát titul. Těsně před odletem do Kataru si ale zkomplikoval situaci při zkouškách na certifikát k řízení jachty, kde mělo dojít k nějakým nelegálním praktikám. V Losail tak může na toto téma očekávat smršť nepříjemných otázek. Tato sezona je pro Španěla velmi důležitá, protože pokud neuspěje, bude brzy nahrazen novým, mladším závodníkem. Marc Márquez je novou tváří Repsolu a nemusíme příliš přemýšlet nad tím, kam asi půjde, když si odbude premiérový rok v MotoGP u nějakého satelitu Hondy. Naštěstí pro Pedrosu jeho krajan v letošním roce zůstal mezi jezdci Moto2, kde se bude snažit vyhrát šampionát, takže jeho přestup k Repsol Hondě můžeme očekávat nejdřív v roce 2014. Dani Pedrosa ale rozhodně patří mezi ty jezdce, kteří letos budou bojovat o titul a má na to.

San Carlo Honda Gresini – Honda RC213V/ satelit

Tým Fausta Gresiniho si prožil velmi těžké období. Loni přišli o velmi talentovaného Marca Simoncelliho, který nebyl jen jejich jezdcem, ale dá se říct členem rodiny. Tragická nehoda v Malajsii poznamenala závěr uplynulé sezony. Charismatický Ital ale zůstává v srdcích všech členů týmu, paddocku motocyklového šampionátu, ale také všech fanoušků. Přestup k týmu San Carlo tak nebyl z pohledu Álvara Bautisty vůbec jednoduchý. Španěl koncem roku 2011 přišel o místo u Suzuki, která ukončila působení v mistrovství světa a po dvou letech v sedle GSW-R teď musel velmi rychle získat jistotu za řídítky Hondy. Dá se říct, že si polepšil, ale v testech hodně padal a na to bude muset v závodech zapomenout, pokud si chce polepšit také v celkovém hodnocení.

LCR Honda MotoGP – Honda RC213V/ satelit

Tým Lucia Cecchinelliho má za sebou těžkou sezonu 2011, kterou absolvoval s Tonim Elíasem. Prostě se jim nic nedařilo a každý závod byl pro všechny těžkou zkouškou. Cecchinello je člověk, který si stojí za svými rozhodnutími a v průběhu sezony často říkal, že Elíase nepropustí, protože byli dohodnuti na jeden rok. To také dodržel a po skončení sezony se přátelsky rozloučili. Jako nového jezdce angažovali druhého vítěze seriálu Moto2 Stefana Bradla. S německým závodníkem vypadá situace mnohem nadějněji a na tvář všech členů týmu se vrací úsměv a optimismus. Bradl zvládl přestup na litrový prototyp velmi dobře a jako nováček může potrápit i zkušenější jezdce prototypů. Uvidíme v Kataru, ale umístění v první desítce není v jeho případě nereálné.

Klepněte pro větší obrázek

Yamaha Factory Racing – Yamaha YZR-M1

Loňská osmistovka M1 neměla sílu, aby dokázala porazit prototypy Hondy a to ani v případě, že v jejím sedle seděl Mistr světa MotoGP z roku 2010 Jorge Lorenzo. Yamaha prostě zaměřila veškerou pozornost na nový litrový prototyp a to se jim vyplatilo. Na základě testů je vidět, že je Yamaha opět velmi silná a uvidíme, jak si poradí s kompletní délkou závodu. V rukách Jorge Lorenza bude jistě obávaným soupeřem a Španěl tak získal prostředek pro dosažení svého cíle, získat znovu titul šampiona.

S příchodem litrových prototypů se rovněž změnila situace pro Bena Spiese, kterému těžší stroje vyhovují víc a k tomu dokáže velmi dobře zvládat závěry závodů, kde ostatní zpomalují kvůli nadměrnému opotřebení pneumatik. Tam bude Američanova silná stránka a právě v tomto momentu bude chtít své soupeře porazit. Yamaha od Spiese očekává výsledky a to nejen umístění na bodech, ale stupně vítězů a vyhrát víc než jeden závod v sezoně. Andrea Dovizioso si na pozici továrního jezdce Yamahy brousí zuby a to je pro Spiese dostatečná motivace, aby letos zabodoval výraznějším způsobem než loni.

Monster Yamaha Tech 3 – Yamaha YZR-M1/ satelit

Pro Cala Crutchlowa je to druhá sezona s týmem Herve Poncharala. Britský závodník loni úspěšně bojoval o titul Nováčka roku 2011 s Karlem Abrahamem a letos jsou jeho výkony řekněme o dalších padesát procent lepší. V testech byl většinou nejlepším z jezdců satelitních prototypů a to je pro Crutchlowa velmi dobrý nástup do sezony, kde už si tolik nemusí zvykat na nové okruhy, jak tomu bylo loni. Je na něm vidět, že získané zkušenosti dokázal velmi dobře aplikovat do stylu jízdy, ale body se samozřejmě rozdávají až po skončení závodu, takže konzistence v každém jednotlivém kole bude velmi důležitá a Brit ví, že v tomto má ještě mezery.

Naopak specialistou na stabilní časy je nová posila týmy Tech 3 Andrea Dovizioso. Před zahájením zimní přípravy se zranil a nebyl pro první testy zcela v pořádku, ale postupně si na nový motocykl zvykal a v Kataru může překvapit. Po letech strávených u Hondy mu došla trpělivost hrát pořád druhé housle a proto se rozhodl pro kariéru u Yamahy. Tam má skutečně naději jednou závodit v tovární stáji, což u Hondy nepřipadalo v úvahu. Dovizioso je dobrý jezdec, ale ještě mu něco chybí k tomu, co dělá ten rozdíl mezi umístěním na stupních vítězů nebo vítězstvím. Prostě by někdy potřeboval zavřít oči a otočit plynem, jak to sem tam dělávají jeho kolegové. O tom se dobře píše, ale skutečnost je komplikovanější, když tito jezdci dosahují rychlostí přes tři sta kilometrů za hodinu. Třeba ve formuli je bezpečnost na takové úrovní, že jezdce při nehodě pomalu zalije montážní pěna, aby se nepohnul ani o milimetr. Na motorce jezdce nechrání absolutně nic.

Klepněte pro větší obrázek

Ducati Team – Ducati Desmosedici GP12

Na to, že je Ducati nejmenší z výrobců světového šampionátu, má skutečně obdivuhodnou schopnost rychle uskutečnit změny v koncepci jejich závodních prototypů. Karbonová cesta je minulostí a nová Ducati už používá osvědčený hliníkový deltabox. Jediná možná nepříjemnost je v tom, že s tímto typem rámu nemají tak velké zkušenosti, jak jejich japonští rivalové. Nicméně v týmu mají Valentina Rossiho a ten by jen nerad zopakoval výkon z předchozí sezony. V testech sice Rossi nejrychlejší časy neatakoval, ale určité zlepšení tam vidět je. Bohužel po prvním testu v Sepangu připravili změny, které vůbec nepřispěly k zlepšení jejich výkonu a vše pak museli na poslední chvíli dohánět v Jerezu. Ducati tuší, že to v prvním závodu na vítězství nebude, ale Valentino Rossi udělá maximum proto, aby pak nemusel zdůvodňovat, proč to nevyšlo. Po zdravotní stránce je v pořádku, motivace tam určitě je (a ne malá), takže proč ne.

Pro Američana Nicky Haydena je letošní ročník jeho desátým v MotoGP a nový model Ducati si pochvaluje. Jak uvedl, je rozhodně lepší než byl ten poslední, takže doufejme, že i jeho výsledky budou lepší. Oba jezdci tovární Ducati ukončili loňskou sezonu pádem v závodu ve Valencii, když do nich narazil padající Bautista. Haden si přitom zranil ruku a musel na operaci. Později se ještě zranil při motokrosu, takže předsezonní příprava byla pro Američana hodně komplikovaná. Po testu v Jerezu ale hlásí, že je téměř ve stoprocentní kondici.

Cardion AB Motoracing – Ducati Desmosedici GP12/ satelit

Počínaje rokem 2011 je verzí GP12 o něco víc než u Italů bývalo zvykem. Jediný Čech v MotoGP Karel Abraham má satelitní verzi GP12, ale až na elektroniku se řada komponentů může lišit ve srovnání s továrními protějšky. V průběhu sezony budou satelitní stroje postupně získávat novinky a doufejme, že to přispěje k jejich větší konkurenceschopnosti. V zimní přípravě zaznamenal rodák z Brna nepříjemný pád v Jerezu, kde si bolestivě narazil záda. Kvůli tomu pak musel vynechat třídenní test v Sepangu, což byla velká škoda. Koncem března už český závodník testoval opět naplno a uvidíme, jak si poradí s prvním závodem v Kataru. Konkurence je velká, určitě by nerad skončil za některým z jezdců CRT, takže v tomto směru velká motivace … budeme držet palce!

Pramac Racing Team - Ducati Desmosedici GP12/ satelit

Letos Italové nasadí jen jednoho jezdce, kterým je Héctor Barberá. Španěl ukončil spolupráci s Aspar týmem a zůstal v prostředí prototypových motocyklů. Ducati dokáže zkrotit velmi dobře, často si zajede pro nejlepší čas z jezdců satelitních stájí, ale někdy jen díky tomu, že se zavěsí na rychlejšího jezdce před sebou. To je ovšem taktika, která nese své ovoce a nikdo se zpětně neptá, jak k tomu došlo, ale z jaké pozice třeba startoval do závodu. Rozhodně je to talentovaný borec a možná by udělal lépe, kdyby třeba u Aspara sedlal CRT Aprilii. No uvidíme, necháme se překvapit.

Klepněte pro větší obrázek

TÝMY V KATEGORII CLAIMING RULE TEAM (CRT)

Avintia Blusens - FTR/Kawaski

Tento Španělský tým vstupuje do top kubatury s dvojicí jezdců. Yonny Hernández už s BQR závodil v třídě Moto2 a nyní získal příležitost přestoupit mezi elitu světa. Neměl to ale vůbec snadné, protože ještě začátkem roku mu chyběly peníze, které od něho tým požadoval. Nakonec se domluvili a v MotoGP tak Kolumbijce uvidíme závodit. Jeho týmovým kolegou bude Iván Silva, který už má určité zkušenosti z MotoGP. Jak si oba jezdci povedou je nyní velmi těžké říct.

Came Ioda Project – Ioda TR003/Aprilia RSV4

Jediným jezdcem týmu je Ital Danilo Petrucci, který do MotoGP přichází se zkušenostmi z šampionátu Superstock 1000 FIM Cup. V testech se Ital pohyboval kolem patnáctého místa a v Jerezu byl na mokrém povrchu dokonce desátý. Poměrně slibný projekt, který může zaznamenat úspěšnou sezonu.

Paul Bird Motorsport – Aprilia Racing Technology (ART)

Britská stáj už dávno chtěla zkusit štěstí v prostředí motocyklového šampionátu, ale až příchod kategorie CRT jim umožnil absolvovat premiérový ročník, který spojili s jménem zkušeného závodníka Jamese Ellisona. Brit už v mistrovství světa závodil a naposledy to bylo v roce 2006 s týmem Tech 3.

Power Electronics Aspar Team – Aprilia Racing Technology (ART)

Stáj Aspar pro letošní ročník zvolila cestu směrem CRT, což je dle mnohých budoucnost MotoGP. Jednoduše řečeno, je to levnější způsob závodění v královské kubatuře a také díky tomu mají na startu dva jezdce. Prvním z nich je zkušený Randy De Puniet. Francouz zaznamenal velmi dobré období u LCR Hondy, ale loni se rozhodl pro satelitní Ducati Pramac Racingu a málem v královské kubatuře skončil nadobro. Hororová sezona, minimum bodů a v závěru nejistota, kde bude závodit. Nakonec přijal nabídku skupiny Aspar a v sedle Aprilie mu to zatím jede velmi dobře. Je to jeden z těch jezdců, kteří budou v průběhu sezony sbírat skalpy závodníků na prototypech.

Druhým jezdcem je Aleix Espargaró. Španěl má za sebou také zkušenost u Pramac Racingu, závodil v kubatuře Moto2, ale v královské MotoGP zatím sbírá zkušenosti. Nicméně také on je v sedle Aprilie velmi rychlý a pokud to oběma jezdcům v Kataru vyjde, budou u Aspara hodně slavit.

Klepněte pro větší obrázek

NGM Mobile Forward Racing – Suter/BMW

Velmi zkušený Colin Edwards opustil relativně jisté vody prototypů a vydal se do neprobádané oblasti nových motocyklů CRT. Američana baví nové projekty a ten jejich tak rozhodně musíme brát. Podvozek výrobce Suter, motor od BMW a elektronika Bosch. Na to, aby vše sladili k dokonalosti, prostě těch pár dnů testovaní nestačí a budou muset hledat optimální řešení pokaždé, když přijedou závodit. Nemluvím o nastavení pro závod, ale o zlepšení různých věcí, které teď prostě nespolupracují na sto procent. Edwards je ale natolik zkušený, že si s tím určitě poradí. Na Aprilie ale zatím nemají. Zatím.

San Carlo Honda Gresini – FTR/Honda

Gresiniho tým zvolil pro letošní sezonu zajímavou strategii, protože závodí jak s motocyklovým prototypem Honda RC213V (Álvaro Bautista), tak s motocyklem kategorie CRT, kde je zastupuje Michele Pirro. Ital vyhrál poslední závod Moto2 ve Valencii 2011 a poměrně dlouho zvažoval, zda přijmout nabídku závodit v MotoGP. Cítil totiž, že by v Moto2 letos mohl usilovat o přední příčky, ale nakonec byla příležitost závodit s elitou světa silnější a Pirro nabídku přijal. Bohužel trvalo dlouho než byl jeho motocykl připraven k testování a jeho první skutečný test byl zároveň tím posledním, který jezdci letos absolvovali v Jerezu.

Speed Master Team – Aprilia Racing Technology (ART)

Původně měl v barvách italské stáje závodit Australan Anthony West, ale nakonec je to Ital Mattia Pasini, který zahájí sezonu s tímto novým projektem. Pro Pasiniho velká příležitost dokázat, že umí závodit a že si také udrží místo v týmu po celou sezonu. Rozhodně to nebude jednoduchá sezona, ale uvidíme po víkendu v Kataru.

Tak a to je kompletní startovní rošt letošní královské kubatury. Nezbývá než všem jezdcům popřát hodně štěstí, fanouškům skvělé zážitky a ať vyhraje ten nejlepší.

--- HARMONOGRAM ZÁVODNÍHO VÍKENDU ---

Výsledek závodu třídy MotoGP z roku 2011 (800ccm):

P.

Jezdec Země Tým Motocykl Km/h Čas/ ztráta
1     Casey STONER AUS Repsol Honda Team Honda 166.5 42'38.569
2     Jorge LORENZO SPA Yamaha Factory Racing Yamaha 166.3 +3.440
3     Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team Honda 166.2 +5.051
4     Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team Honda 166.2 +5.942
5     Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini Honda 166.1 +7.358
6     Ben SPIES USA Yamaha Factory Racing Yamaha 165.9 +10.468
7     Valentino ROSSI ITA Ducati Team Ducati 165.5 +16.431
8     Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 164.8 +26.293
9     Nicky HAYDEN USA Ducati Team Ducati 164.8 +27.416
10     Hiroshi AOYAMA JPN San Carlo Honda Gresini Honda 164.7 +28.920
11     Cal CRUTCHLOW GBR Monster Yamaha Tech 3 Yamaha 164.3 +34.539
12     Hector BARBERA SPA Mapfre Aspar Team MotoGP Ducati 164.3 +34.829
13

Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing Ducati 164.1 +37.957
                 
Závod nedokončil/ neklasifikován:
      Toni ELIAS SPA LCR Honda MotoGP Honda 162.8 4 kola
      Loris CAPIROSSI ITA Pramac Racing Team Ducati 142.4 21 kol
      Randy DE PUNIET FRA Pramac Racing Team Ducati   0 kol
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz