První podnik sezony 2010 - Velká cena Kataru

Dámy a pánové, fanoušci závodění na dvou kolech, po velmi dlouhé zimní přestávce je tu konečně tolik očekávaný okamžik úvodního podniku Mistrovství světa silničních motocyklů 2010.

Naposledy jsme viděli jezdce všech tří kubatur osmého listopadu, když bojovali o finální pozice v celkovém hodnocení sezony 2009 a to už je pěkně dávno. Není tedy divu, že mnozí z nás již nějakou dobu pociťují abstinenční příznaky chybějícího adrenalinu, který fanoušky dostane do varu při sledování jednotlivých závodů.

První podnik sezony 2010 přivítá Katar, emirát v jihozápadní části Perském zálivu s hlavním městem Dauhá a právě třicet kilometrů od katarské metropole vybudovali během jediného roku závodní okruh Losail. Okruh v poušti je již třetím rokem jediným místem v kalendáři mistrovství, kde jezdci závodí v noci pod světly reflektorů.

Osvětlit přes pět kilometrů dlouhý okruh je přímo technický zázrak. Kvalitu osvětlení zajišťuje na tři tisíce šest set svítidel osazených žárovkami o výkonu až 2500W. To vše za podpory třinácti megawattových generátorů, které produkují potřebných 5,4 miliónů wattů, což je výkon, který by stačil na osvětlení sedmdesáti fotbalových hřišť. Reflektory jsou upevněny na tisícovce stožárů, které vzájemně propojuje téměř pět set kilometrů vodičů. Ve dne je Losail okruhem v poušti, ale v noci se promění v perlu Kataru.

Na startu úvodního podniku sezony uvidíme v královské kubatuře sedmnáct jezdců. Mezi již známými harcovníky je tu spousta nových tváří z řad nováčků a to je také jedna z ingrediencí letošního šampionátu, který bude o to zajímavější. Významnou změnou prošly technické předpisy MotoGP, kde v letošním roce poprvé platí omezení motorových jednotek. Pro osmnáct závodů jich mají jezdci a týmy jen šest, což je celkem razantní změna, která v závěru sezony může ovlivnit konečné pořadí.

Klepněte pro větší obrázek

Nejmenší změnou pravděpodobně prošel motocykl od japonského výrobce Yamahy. Prototyp YZR-M1 má samozřejmě nový motor s prodlouženou životností, nějaké změny na elektronice, ale jinak věrně kopíruje svého vítězného předchůdce. Nutno dodat, že je nyní mnohem silnější a všichni jezdci M1 si jeho vlastností v předsezonních testech nemohli vynachválit.

Yamaha vyhrála v posledních dvou letech co se dalo a je samozřejmě velkým favoritem pro letošní ročník. Tovární tým tvoří jezdci Valentino Rossi a Jorge Lorenzo. Každý má svůj vlastní tým, svého šéfa týmu a jejich boxová stání jsou rozdělena. Valentino Rossi je úřadujícím mistrem světa, loni vyhrál čtvrtý titul pro Yamahu a devátý celkově. V testech neznal soupeře až na ten poslední v Katru a v letošním roce nebude bojovat o nic menšího než o desátý titul v kariéře. Konkurence je ale rok od roku těžší a nebude to mít vůbec jednoduché.

Největším Italovým soupeřem byl v uplynulé sezoně právě jeho týmový kolega z Fiat Yamahy Jorge Lorenzo, vicemistr světa pro rok 2009. Španěl je talentovaným jezdcem a pohledem mnohých také budoucností v očích Yamahy. Během tréninku si v únoru zlomil záprstní kost v pravé dlani a do Kataru tak nepřijede v optimální formě. V tomto případě je otázkou, jak rychle bude schopen jezdit na maximum, ale už nejednou prokázal, že zajede klidně ve stavu, kdy by to druhý možná vzdal.

Dalšími jezdci Yamahy, ale již netovárního týmu Monster Tech 3 je dvojice Američanů z Texasu Colin Edwards a Ben Spies. Edwards je zkušeným borcem, Yamahu zná velmi dobře a jeho rad zdatně využívá první z nováčků v MotoGP Ben Spies. Letošní tým Herve Poncharala funguje na vzájemné spolupráci obou jezdců. V boxech a mimo nich kamarádi, na dráze pak soupeři, aspoň s takovým motem oba Američané vstupují do sezony. Testy jim dopadly velmi dobře a to hlavně v případě Spiese, který ten poslední ukončil čtvrtým časem v Kataru.

Italský výrobce Ducati představil svůj nový prototyp GP10 už začátkem roku. GP10 je jiná co se týče motoru, elektroniky, usazení zadního kyvného ramene až po novou kapotáž. Model 2010 pohání motor s pořadím zapalování válců systému ´big bang´, což je radikální změna, protože až dosud na svých strojích Italové používali zvukově nezaměnitelný ´screamer´. Nový motor nicméně umožňuje lepší ovladatelnost GP10 a to zejména ocení všichni jezdci, kteří letos jedou na strojích Ducati.

Vlajkovou lodí továrny z Boloně je jejich tovární tým včele s Australanem Casey Stonerem a Američanem Nicky Haydnem. Jezdec s šestadevadesátkou na kapotě pojede u Ducati druhým rokem a mezi ostatní se již kompletně zapracoval. Jeho mechanici ho obdivují za jeho vytrvalost, rozhodnost, nadšení a hlavně proto, že Američan nezná slovo nejde. Možná proto se mu začíná v sedle Ducati dařit a pátý čas z Kataru je toho jasným důkazem.

Klepněte pro větší obrázek

Casey Stoner získal pro Ducati v roce 2007 mistrovský titul a jako jediný dokázal v minulých letech zkrotit divokého mustanga v podobě rudé Desmosedici. V uplynulé sezoně řešil zdravotní problémy, které se projevovaly zvýšenou únavou. V polovině sezony si dal pauzu, aby se v závěru šampionátu vrátil zpátky v plné síle. V letošním roce už předsezonní testy absolvoval jako druhý muž za Rossim a až poslední den testu v Kataru svého italského rivala porazil. O tom, že je velkým kandidátem na letošní titul snad ani není třeba hovořit.

Stroje Ducati GP10 má ve svém týmu také Pramac Racing s jezdci Mika Kalliem a dalším nováčkem v šampionátu v podobě Aleixe Espargara. Kallio loni vyhrál cenu pro nejlepšího nováčka, ale s patnáctým místem nemohl být spokojen ani on a ani jeho tým. Letos má k dispozici nový stroj a uvidíme jak si s ním poradí, protože tentokrát se od finského závodníka očekávají už jen ty dobré výsledky.

Aleix Espargaró už v minulém roce ukázal, že na Ducati umí zajet dobrý závod a díky tomu mu také nyní patří status jezdce MotoGP. Nicméně ani pro něho nebude jednoduché hned v úvodu sezony zachytit nástup ostřílených mazáků, ale s vědomím, že tato sezona je hlavně seznamovací se o to může aspoň pokusit.

Pátá Ducati na startovním roštu patří novému týmu Aspar Jorge Martineze a v jejím sedle letos pojede pod hlavičkou Paginas Amarillas Aspar Héctor Barberá, v pořadí třetí nováček s kořeny v třídě 250ccm, kde loni získal až v závěrečném podniku ve Valencii titul vicemistra světa.

Továrna Honda je s celkem šesti prototypy RC212V výrobcem s největším počtem motocyklů na startovním roštu MotoGP. Japonský výrobce na svém motocyklu výrazně zapracoval a změn doznalo odpružení, kde po letech na tlumení značky Showa přestoupili k Öhlins, dále zapracovali na motoru a elektronice. Dá se říct, že Honda tímto krokem odvedla svůj díl práce a nyní už záleží na jezdcích, zda dokážou vybojovat tolik žádaný titul.

Ti, na které Honda nejvíc spoléhá jsou v jejich továrním týmu Repsol Hondy - Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. V letošním roce Repsol Honda přijala poprvé princip dvou týmů a jejich šéfů pro každého z dvojice jezdců. Pro Španěla Pedrosu, ale přechod na novou značku tlumení přinesl jen potíže a v průběhu zimních testů se mu nedařilo. Po zdravotní stránce je letos v pořádku, ale má před sebou ještě hodně práce. Nicméně Pedrosa je rovněž velmi talentovaným závodníkem a v průběhu sezony bude určitě brzy figurovat zpátky mezi nejlepšími. Koncem roku mu u Hondy končí smlouva, takže motivace tu určitě je.

Naopak Andrea Dovizioso, který už na tlumení Öhlins jede od loňské GP San Marina, předsezonní testy zvládl velmi dobře. Poslední test v Kataru ukončil třetím nejrychlejším časem a to je pro Itala dost dobré po peripetiích, které ho loni pronásledovaly. Jeho cílem také není nic jiného než závodit s nejlepšími a na to italský závodník určitě má.

San Carlo Honda Gresini má ve svých boxech další dvojici RC212V pro Marca Melandriho a Marca Simoncelliho, mistra světa 250ccm z roku 2008 a v pořadí čtvrtého nováčka v MotoGP. Italský tým, italský sponzor, italská dvojice jezdců, co víc si přát … ale, jedno ale tu je a to jsou jejich výkony v předsezonní přípravě. Ty totiž nedopadly vůbec dobře. Na co si jezdci stěžují nejvíc je problém s přilnavostí a to jsou stejné příznaky, jaké loni řešil u stejného týmu Toni Elías a Alex De Angelis. Snad se jim to podaří úspěšně vyřešit, protože očekávání jsou v jejich případě vysoká a nezdar by se rovnal katastrofě, aspoň v případě Melandriho.

Další Honda v poli prototypů MotoGP je Francouze Randy De Punieta z LCR Hondy. V minulém roce Francouz překvapil konzistencí výkonů a nebýt nešťastného zranění kotníku, výsledek mohl být naprosto parádní. Samozřejmě na kdyby se tady nehraje a o lepší výkon se musí znovu pokusit letos. V Katru zajel v testech osmý čas, ale v Malajsii se mu až tolik nedařilo, takže ani on zatím nebude stoprocentně připraven. Ovšem testy jsou jedna věc a závody druhá, takže se nechme překvapit.

Klepněte pro větší obrázek

Poslední Hondu pro letošní ročník získal nový tým v královské kubatuře Interwetten Honda Švýcara Daniela M.Eppa. Nemohli si snad vybrat lepšího jezdce než dlouholetého závodníka na strojích japonského výrobce a mistra světa 250ccm kubatury z roku 2009 Hiroshi Aoyamu. Japonec je tvrdý pracant, dokáže naslouchat, přijmout radu a podle toho se také odvíjela jeho zimní příprava. Jako v pořadí pátý nováček to neměl jednoduché, ale určitá zlepšení tam jsou a uvidíme, jak si poradí v tak nabité konkurenci.

Posledním z trojice japonských výrobců je Suzuki. Jejich dva motocyklové prototypy GSV-R jsou pouze součástí továrního týmu Rizla Suzuki, kde pod vedením Paula Denninga uvidíme dvojici jezdců v podobě zkušeného Lorise Capirossiho a Álvara Bautisty. Dvojice je to zcela rozdílná, protože v osobě Lorise Capirossiho tu máme zkušeného závodníka, který v Kataru oslaví neuvěřitelný 300. start v závodu Grand Prix. Naopak Álváro Bautista je dalším z letošních nováčků v MotoGP. Oba jezdce dělí jedenáct let, Ital začátkem dubna oslavil sedmatřicáté narozeniny a španělskému jezdci bude až v závěru sezony šestadvacet. Pro Suzuki je ale toto spojení hodně zajímavé už vzhledem k budoucnosti jejich týmu, protože Capirossiho zkušenosti mají klíčovou roli při vývoji současného motocyklu a pro Bautistu v jeho premiérovém roce znamenají výraznou devizou.

Během zimních testů byl Capirossi zavalen prací, která byla třeba udělat pro japonského výrobce a vůbec, aby dokázali tu spoustu práce, kterou odvedli v továrně nasměřovat tím správným směrem, který přinese požadované výsledky. Model GSV-R 2010 má nový motor, nový podvozek, určité změny prodělala elektronika a také aerodynamika. Jejich hlavní partner, společnost Rizla bez problémů pokračuje v podpoře továrního týmu a to také znamená, že oba stroje pojedou v již klasické modré. Álvaro Bautista byl v předsezonní přípravě jedním z nejlepších nováčků, což je pro Suzuki jenom dobře, protože dobré výsledky si určitě zaslouží.

Pokud se podíváme na seznam jezdců královské kubatury může konstatovat, že na startovním roštu v Kataru uvidíme skutečně špičku v motocyklovém sportu. Je tam spousta jezdců, kteří získali titul mistra světa od nejnižší kubatury 125ccm přes čtvrtlitry až po MotoGP, v případě Bena Spiese pak v mistrovství produkčních motocyklů. Mezi zkušenými jezdci uvidíme závodit mladé a dravé nováčky, takže šampionát to bude i z tohoto bodu pohledu zajímavý a doufejme, že se v tom nejlepším světle předvede už tuto neděli v Kataru.

Časový harmonogram Velké ceny Kataru:

Pátek - 9. dubna 2010

Čas Jízdy Televize
19:00 - 20:00 125ccm: 1. Volný trénink  
20:15 - 21:15 Moto2: 1. Volný trénink  
21:30 - 22:30 MotoGP: 1. Volný trénink  



Sobota - 10. dubna 2010

Čas Jízdy Televize
17:00 - 17:40 125ccm: 2. Volný trénink
17:55 - 18:55 MotoGP: 2. Volný trénink  
19:10 - 20:10 Moto2: 2. Volný trénink
21:00 - 21:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
21:55 - 22:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
23:10 - 23:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle - 11. dubna 2010

Čas Jízdy Televize
17:00 - 17:20 125ccm: Warm Up
17:30 - 17:50 Moto2: Warm Up
18:00 - 18:20 MotoGP: Warm Up



19:00 125ccm: Závod (18 kol) Nova Sport (živě)
20:15 Moto2: Závod (20 kol) Nova Sport (živě)
22:00 MotoGP: Závod (22 kol) Nova Sport (živě)

 

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz