První závod, první očekávání a první zklamání

Příjemným překvapením prodlouženého víkendu v Kataru byl výkon české stáje Moto FGR, na kterou pod reflektory okruhu v Losail čekala závodní premiéra mezi světovou elitou kubatury Moto3.
První závod, první očekávání a první zklamání

Tým z Ústí nad Orlicí v šampionátu závodí s vlastním motocyklem FGR, který pohání čtyřdobý 250ccm motor Honda a toto spojení se společně s jejich jezdcem Jasperem Iwemou podařilo ve velmi krátkém čase dostat na úroveň, kdy mohli reálně uvažovat o zisku prvních mistrovských bodů. Možná také proto budil jejich prototyp zaslouženou pozornost a neunikl zkušenému oku zástupců HRC, kteří si ho přišli vyfotografovat.

Nicméně po dobře zvládnutých trénincích a kvalifikaci skončily veškeré naděje na bodovaný vstup do šampionátu těsně před startem závodu, když  Holanďan omylem zavadil o vypínač motoru a ten se samozřejmě v tom nejhorším možném okamžiku vypnul. Na startovacím zařízení svítily dvě červená světa a i když měl ve stejnou chvíli Jasper Iwema zvednutou pravou ruku, závod byl odstartován a jezdec musel zpátky do pitlane. Přesto všechno zapůsobil český tým velmi dobrým dojmem a o první body se můžou pokusit už koncem dubna v Jerezu.

Šéfmechanik Igor Králík komentoval víkend v Kataru slovy: „Do prvního tréninku jsme šli všichni s očekáváním na Jasperovu reakci ohledně nastavení převodovky, jelikož dle pravidel, musíte zvolit dva druhy převodovky a ty používat po celý rok na všech tratích, což po testování na dvou z nich, bylo něco jako sázka do loterie. Po jeho příjezdu se naše volba ukázala jako správná a tak jsme se mohli věnovat nastavení podvozku. V trénincích dokázal Jasper pokaždé zrychlit, takže jsme se těšili na kvalifikaci.“

Klepněte pro větší obrázek

„Průběh kvalifikace ze začátku vypadal velmi dobře, ale zhruba v její polovině začali ostatní jezdci zrychlovat a Jasper v tu chvíli zůstal někde kolem dvaadvacáté pozice. Na poslední část se tak vydal s cílem zavěsit se za některého z jezdců a maximálně  využít výhodu vzduchového pytle, která může na takovémto okruhu udělat klidně i  půl vteřiny. V posledním kole zajel svůj nejlepší čas se ztrátou 1,6 vteřiny na prvního a umístil se na sedmnácté pozici, což bylo pro celý tým a myslím že nejenom pro něj velkým překvapením a také velkou satisfakcí za předchozí problémy během testů.“

„Do závodu tedy Jasper startoval sedmnáctý. Po objetí zahřívacího kola a čekání už jen na světla však přišla jeho fatální chyba, když při konečném dotahování spojky zavadil o vypínač a vypnul tak motorku. V ten moment, ale i přes jeho zvednutou ruku, závod odstartoval a my jsme museli po jeho odtlačení na pitlane motorku znovu nastartovat. Jasper ale do závodu vyjížděl s více jak minutovou ztrátou.“

„Alespoň jedna pozitivní věc je, že motocykl fungoval tak jak jme si představovali a byli jsme schopni celý závod absolvovat bez poruchy. Tento víkend už je za námi a my na něj musíme rychle zapomenout, co nejlépe se připravit na další závod v Jerezu a snažit se bojovat o vysněné světové body. Chtěl bych poděkovat celému týmu za jejich vynikající práci a samozřejmě všem, co nás podporují a drží nám palce,“ dodal závěrem Igor Králík.

„Po obtížném začátku sezóny v IRTA testech, které nedopadly dle našich představ jsme tvrdě pracovali, abychom se na první závod v Kataru maximálně připravili,“ řekl zklamaný Jasper Iwema. „A to jsme také byli. Měli jsme velmi dobrý víkend, dělali velké pokroky a ty se také projevily v kvalifikaci. Při startu závodu jsem však udělal neomluvitelnou chybu, kterou nechci více rozvádět.“

„Chci poděkovat celému týmu za dobrou práci. Ukázalo se, že máme dobrý potenciál a jsem velmi smutný, že jsem zkazil skvělou možnost získat první body hned v úvodu sezóny. Těším se na další závod v Jerezu, kde se o náš bodový cíl opět pokusíme,“ řekl Holanďan závěrem.

Klepněte pro větší obrázek

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00