První závod sezony 2009 - Velká cena Kataru

[Preview + harmonogram]

Po dlouhých pěti měsících od posledního závodu ve Valencii, je tu první závod Grand Prix seriálu mistrovství světa silničních motocyklů, který odstartuje Velká cena Kataru v neděli 12. dubna.

V průběhu oněch pěti měsíců se nepracovalo jen na vývoji nových motocyklů, ale zejména následkem celosvětové hospodářské situace se podstatným způsobem měnily léta zaběhnuté předpisy v pravidlech závodů Grand Prix.

Tyto změny byly tentokrát hlavním tématem v období zimní přestávky stejně, jak v předsezonní přípravě, kdy se narychlo dolaďovaly poslední varianty znění předpisů mezi zástupci výrobců, organizátorů a samotných jezdců.

V kalendáři závodů silničních motocyklů je sedmnáct Velkých cen. Závodní víkend začíná až odpoledním volným tréninkem v pátek a všichni jezdci MotoGP budou letos poprvé závodit na pneumatikách Bridgestone. Kvalifikace už nezná pojem kvalifikační pneumatika a doba trvání tréninků a samotné kvalifikace byla snížena na pětačtyřicet minut.

Na startovní rošt královské kubatury se letos postaví celkem osmnáct jezdců, tedy stejný počet, jak v minulém roce a to i přesto, že začátkem ledna odstoupila z MotoGP tovární Kawasaki.

Tovární tým Fiat Yamahy tvoří jezdci Valentino Rossi a Jorge Lorenzo. Rossi v letošním roce obhajuje mistrovský titul a do sezony vstupuje s mnohem připravenějším technickým kompletem než tomu bylo před rokem. Má jednoletou zkušenost s obutím Bridgestone a během předsezonní přípravy podával vyrovnané výkony. Okruh v Kataru, ale není Italovou silnou stránkou, což dokazuje třetí místo v březnovém testu.

Nováček roku 2008 Jorge Lorenzo naopak zkušenosti s japonskou značkou pneumatik nemá žádné. V minulém roce získal v Kataru první pozici na startovním roštu, ale letos už nejsou k dispozici kvalifikační pneumatiky a jak sám uvedl, bude pro něho obtížné stejný výkon znovu zopakovat. S přechodem na japonskou značku obutí měl Lorenzo problémy, ale postupně se zlepšoval a v posledních fázích předsezonní přípravy byl rychlejší než jeho týmový kolega.

Tovární tým italské Ducati bude letos reprezentovat dvojice jezdců v podobě Casey Stonera a Nicky Haydena. Stoner je mistrem světa z roku 2007 a vůbec nejrychlejším jezdcem předsezonních testů. V říjnu minulého roku podstoupil operaci zápěstí a právě to bude rozhodující, jakým způsobem se bude letos Australan prezentovat. Technický komplet Ducati je připraven na výbornou a Australan může od prvního závodu začít bojovat o zisk titulu. V předchozích dvou letech závod v Kataru vyhrál, takže je jednoznačně v pozici favorita.

Nicky Hayden má v Kataru svou premiéru u Ducati. Rok před ním se neuvěřitelně trápil Marco Melandri a před Američanem je nyní obrovská výzva, která může ovlivnit jeho budoucí kariéru. Ta výzva má jméno Ducati Desmosedici GP9 a je jen na něm, jak se dokáže vypořádat s obrovským výkonem, který mu jeho motocykl nabízí, ale jenž také nic neodpouští.

Tovární Repsol Honda je letos ve složení Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. Španělský jezdec má velkou smůlu a letošní ročník zahájí po pětitýdenní léčbě zranění, které si začátkem března vyžádalo operaci ruky a kolena. V sezoně, v které by měl Pedrosa Hondě dokázat, že si místo v továrním týmu skutečně zaslouží, to nebude mít vůbec jednoduché. Na vývoji motocyklu téměř nepracoval a k dobru mu může být snad jen zkušenost s Bridgestony z minulé sezony.

Andrea Dovizioso získal vysněný tovární motocykl RC212V, ale v testech už nebyl tak spokojen, jakým způsobem se nová Honda prezentuje. Ztrácel v zatáčkách a motocykl byl nestabilní během brždění. V posledním testu v Jerezu dle jeho slov mnohé z těchto nešvarů odstranili, ale jak dalece byli úspěšní se ukáže až během závodního víkendu v Kataru.

Satelitní tým Yamahy Monster Tech 3 pokračuje i letos ve stejném složení s Colinem Edwardsem a Jamesem Toselandem. Stejně jak je tomu u Fiat Yamahy i v jejich garáži bude dělit oba jezdce stěna, která pravděpodobně řeší spor mezi oběma jezdci po výměně jejich šéfmechaniků. Colin Edwards zvládl přechod na Bridgestony skvěle a v testech se stabilně umisťoval v první polovině výsledkových listin. Američan se rovněž netají tím, že by rád pokračoval v MotoGP i po skončení letošní sezony, kdy mu také vyprší smlouva u Tech 3.

Mnohem těžší start v letošní zimní přípravě měl jeho kolega James Toseland. Dvakrát těžce havaroval a výsledky testů nebyly pro britského jezdce vůbec příznivé. Z Jerezu si dokonce odvezl pořádné pohmožděniny, zlomený malíček a vymknutý kotník. To, jakým způsobem Toseland zvládne všech letošních sedmnáct Velkých cen bude rozhodovat, zda u Tech 3 zůstane nebo ne.

Velkým překvapením je letošní výkon tovární Rizla Suzuki a jejich dvou jezdců Lorise Capirossiho a Chrise Vermeulena. V minulém roce nevýrazný výkon, ale letos velká naděje na pořádný výsledek. Oba jezdci jsou seznámeni s GSV-R velmi dobře, netrápí je žádné zranění a tak se můžou plně zaměřit na boj o stupně vítězů.

Jezdecké složení týmu San Carlo Honda Gresini je Alex De Angelis a Toni Elías. De Angelis bude pracovat na tom, aby dokázal, že si zaslouží, aby pro příště dostal tovární specifikaci Hondy a Toni Elías, který se po roce do týmu vrátil zase bude dokazovat, že tovární specifikaci RC212V, kterou má nyní k dispozici si plně zaslouží. Lze tak usuzovat o velmi konkurenčním prostředí mezi oběma jezdci v Gresiniho týmu.

Nováčkem v MotoGP je Yuki Takahashi v barvách týmu Scot Racing. U stejného týmu závodil s Hondou ve čtvrtlitrech a letos se bude snažit navázat na skvělý výsledek jeho předchůdce Andrea Doviziosa.

Zcela nové jezdecké složení je u satelitního týmu Ducati Pramac Racing. Mika Kallio přišel z třídy 250ccm a v zimní přípravě si velmi dobře vedl, což potvrdil svým šestým místem v posledním testu v Jerezu. Niccolo Canepa pro Ducati dříve testoval, ale jeho výkon v předsezonních testech nebyl tak přesvědčivý, jak u jeho týmového kolegy.

Tým MotoGP Hayate Racing vznikl přímo v hodině dvanácté po rozpadu tovární Kawasaki. Jejich jezdcem je pro tuto sezonu Marco Melandri, který bude závodit s motocyklem Kawasaki ZX-RR, ale bez tovární podpory. Po roce stráveném u Ducati je italský jezdec velmi motivován, aby letos předvedl mnohem konkurenceschopnější výkon než tomu bylo u Ducati.

Druhou sezonu bude u LCR Hondy Randy De Puniet. Velmi dobrý jezdec tréninků a kvalifikací, ale ne už tak dobrý během samotných závodů. Pro letošní sezonu je tedy důležité, aby francouzský jezdec dokázal svůj potenciál přenést do závodů, v kterých bude pravidelně bodovat.

Návrat ostříleného borce Sete Gibernaua je oživením letošního ročníku mistrovství světa. Španěl pojede s pátou Ducati u týmu Grupo Francisco Hernando, který vybudovali bratři Nietové a jenž má letos spolu se svým jezdcem premiéru. Šestatřicetiletý Španěl sice není ve stoprocentní kondici, ale bude zajímavé sledovat, zda opět uvidíme souboje mezi Gibernauem a Rossim.

Časový harmonogram Velké ceny Kataru:

Pátek 10. dubna 2009

Čas                              Jízdy                                                           Televize                     
19:30 - 20:10 125ccm: 1. volný trénink  
20:30 - 21:15 250ccm: 1. volný trénink  
21:30 - 22:15 MotoGP: 1. volný trénink  

Sobota 11. dubna 2009

Čas                              Jízdy                                                          Televize                      
17:05 - 17:45 125ccm: 2. volný trénink  
18:05 - 18:50 MotoGP: 2. volný trénink  
19:05 - 19:50 250ccm: 2. volný trénink  
21:05 - 21:45 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (záznam)
22:05 - 22:50 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (živě)
23:05 - 23:50 250ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)

Neděle 12. dubna 2009

Čas                             Jízdy                                                           Televize                      
17:00 - 17:20 125ccm: Warm Up  
17:30 - 17:50 250ccm: Warm Up  
18:00 - 18:20 MotoGP: Warm UP  
19:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
20:15 250ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
22:00 MotoGP: Závod  Nova Sport (Živě)

Doporučujeme

Články odjinud