Prvních osm závodů GP v nejnižší kubatuře MS do 125ccm

Nejnižší kubatura je plně pod kontrolou španělských závodníků, protože jim po úvodních osmi kolech sezony patří první tři příčky v průběžném hodnocení šampionátu.
Prvních osm závodů GP v nejnižší kubatuře MS do 125ccm

Stejně jako každým rokem využijeme i letos letní přestávku k rekapitulaci výkonů v prvních osmi kolech mistrovství světa silničních motocyklů. Zvolíme jen opačný postup a zavzpomínáme na nejzajímavější okamžiky ne podle pořadí jezdců, ale tak, jak sezona pokračovala od dubnového úvodního podniku v Kataru.

Velká cena Kataru (Losail) – letos se začínalo poměrně pozdě, protože úvodní podnik v Losail startoval až v neděli jedenáctého dubna. Nejrychlejším v kvalifikaci byl Marc Márquez, který jel prvním rokem v týmu Red Bull Ajo Motorsport. Samotný noční závod je pro všechny pokaždé něco nového, ale to nebylo na jejich závodění nijak poznat a bylo jasné, že letošní klání bude skutečně zajímavou podívanou.

Jezdci jako Marc Márquez, Pol Espargaró, Efrén Vázquez nebo Nicolas Terol předváděli krásné souboje a jeden druhému absolutně nic nedarovali. Britský závodník Bancaja Aspar Bradley Smith tentokrát zůstal za očekáváním. Do sezony vstupoval jako jeden z favoritů, ale už  kvalifikaci zvládl pouze jako devátý a cílem katarské Grand Prix projel osmý. Vítězství slavil jeho týmový kolega Nicolas Terol, druhý skončil Efrén Vázquez a třetí Marc Márquez.

Jakub Kornfeil, nejmladší z trojice Čechů v seriálu mistrovství světa, absolvoval v Kataru svůj premiérový závod v barvách týmu Racing Germany. Český závodník vyhrál v minulém roce Red Bull Rookies MotoGP Cup a od Grand Prix v Misanu jel do konce sezony 2009 s motocyklem značky Locin. V zahajovacím závodu sezony skončil v Kataru devatenáctý.

Velká cena Španělska (Jerez) – první květnová neděle byla ve znamení druhého podniku ve španělském Jerezu. Po erupci sopky na Islandu došlo k nečekaným potížím v letecké dopravě a z toho důvodu byla Velká cena Japonska přesunuta na jiný termín. Pro Španěly první domácí podnik sezony, kde se chtěl každý předvést v tom nejlepším světle. Stejně jako v Kataru vyhrál kvalifikaci Marc Márquez. Španěl jezdil poslední dva roky v sedle KTM, ale po přechodu k týmu Fina Aki Aja se mu s Aprilii začínalo viditelně dařit, když na dráze v Jerezu nadělil v kvalifikaci Espargarovi téměř půl sekundy. Jakub Kornfeil startoval jednadvacátý.

Den závodu měl být v Márquezově režii, protože byl po celý víkend neskutečně rychlý. Bohužel pro něho a jeho tým ztratil hned po startu několik pozic, ale to by ani tak zásadní problém nebyl než to, že na jeho Aprilii došlo k poruše výfukového potrubí, které prasklo a způsobilo jeho pád. Sedmnáctiletý Márquez si pádem vykloubil rameno a jeho šance pro sezonu nevypadaly moc růžově. Souboj o vedoucí pozice probíhal znovu mezi Španěly a to Efrénem Vázquezem, Nicolasem Terolem, Polem Espargarem a Esteve Rabatem. Když přišlo na lámání chleba tak jezdec Tuenti Racing Vázquez pět kol před cílem vyjel mimo trať a domácí Grand Prix tak vyhrál jeho týmový kolega Pol Espargaró. Jakub Kornfeil projel cílem čtrnáctý a v druhém podniku sezony si na své konto připsal první dva mistrovské body.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Francie (Le Mans) – závod v Le Mans byl perfektním měřením sil mezi Espargarem a Terolem. Oba jezdci si na špici nic nedarovali a každý z nich chtěl na slavném okruhu vyhrát. Nicolas Terol byl sice nejrychlejší v sobotní kvalifikaci, ale v samotném závodu rychlost nedokázal prodat a musel se spokojit s druhým místem. Španěl Espargaró ve Francii velmi dobře zabojoval, ale  vyrovnanější bilanci měl stále Terol a tomu také před cestou do italského Mugella patřila vedoucí příčka v průběžném hodnocení nejnižší kubatury. Druhý byl Espargaró, třetí Esteve Rabat, čtvrtý Efrén Vázquez a až pátá příčka patřila Marcu Márquezovi. Ten s ještě nedoléčeným zraněním ramene ve Francii nabral dech a po souboji s Bradley Smithem si na konto připsal druhé třetí místo. Naopak smůla pro britského jezdce Bancaja Aspar, Smithovi to zase na stupně vítězů nevyšlo.

Jakub Kornfeil do závodu ve Francii odstartoval z třiadvacáté pozice, ale tentokrát se mu nepodařilo  získat ani jeden bod, protože cílem závodu projel devatenáctý. Start se českému mladíkovi povedl bezvadně, protože po průjezdu první zatáčkou figuroval na patnáctém místě.  „Start se mi podařil, tak jak jsem chtěl, dokázal jsem se posunout o dvě řady vpřed, až jsem byl z toho překvapený. Jenže pak mně dva soupeři předjeli, na další rovince další dva a navíc jsem drobně ztratil kontakt se skupinkou, jenž jak se posléze ukázalo, bojovala o bodované umístění od desátého do patnáctého místa," řekl tehdy Kornfeil.

Velká cena Itálie (Mugello) – kvalifikaci na italskou Grand Prix zvládl nejrychlejším časem na kolo německý jezdec týmu Avant Mitsubishi Ajo Sandro Cortese. Španěl Marc Márquez do závodu startoval pátý z druhé řady a Jakub Kornfeil jednadvacátý. Cortese nedokázal využít svého postavení na startovním roštu a brzy po startu havaroval. Toho využila známá dvojice Espargaró s Terolem a ostatním se rychlým tempem vzdalovali. Jenže jejich stále častější vzájemné souboje je natolik zpomalily, že dvojice jezdců za nimi Bradley Smith a Marc Márquez je v polovině závodu předjeli. Ještě pět kol před koncem závodu to vypadalo, že Bradley Scot konečně získá umístění na stupních vítězů, ale ani přírodní okruh v Mugellu mu štěstí nepřinesl a opět skončil těsně za první trojicí. Překvapením byl výkon Márqueze, protože ten po startu z druhé řady čtvrtý podnik sezony vyhrál a v průběžném hodnocení se posunul za Terola s Espargarem.

Jakub Kornfeil nebyl s průběhem kvalifikace vůbec spokojený, protože když jel své rychlé kolo došlo ke kontaktu s dalším ze závodníků a musel vyjet mimo trať. Potom už nedokázal zajet čas, který nastavil v ranním tréninku a to znamenalo, že v neděli startoval jednadvacátý. Start se rodáku z Rohatce u Hodonína moc nepodařil, ale postupně získával rytmus. V druhé polovině klání těžil z chyb svých soupeřů a bojoval o body. „Jezdci přede mnou dělali chyby a na jednu z nich jsem také doplatil já,“ řekl Jakub Kornfeil po závodu. „Myslím, že to byl Španěl Moncayo, který havaroval ve stejné šikaně, kde se v sobotu zranil Valentino Rossi. Po ´highsideru´ však zůstal ležet uprostřed vozovky a já ho prostě nechtěl přejet. Snažil jsem se mu maximálně vyhnout a musel mimo trať. Nakonec jsem byl rád, že jsem celou akci vůbec ustál, jet kačírkem na plnou čtverku totiž není vůbec pěkný pocit. Ztratil jsem  zhruba pět vteřin a s tím už do konce závodu nešlo nic udělat.“

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Velké Británie (Silverstone) – poprvé na Silverstonu a jako první to byli jezdci nejnižší kubatury, kteří měli tu čest si vyzkoušet britský závodní okruh na jihu Anglie. Na jezdce čekalo sedmnáct kol závodní vzdálenosti a na diváky řádná dávka adrenalinu, když se jejich domácí borec Bradley Smith snažil konečně dostat na stupně vítězů. Nicméně byla to vedoucí dvojice jezdců Marc Márquez a Pol Espargaró, kteří si v závěru závodu nedarovali ani milimetr volného místa na dráze. Jeden kontakt střídal druhý a bylo jen otázkou času, kdo z nich nedobrovolně opustí asfalt dráhy v Silverstonu. Málem se to v posledním kole stalo jezdci týmu Tuenti Racing Espargarovi, jen s maximálním vypětím sil se udržel motorky a cílem nakonec projel druhý. Úspěšný závod před domácím publikem absolvoval jezdec Bancaja Aspar Bradley Smith, protože poprvé v sezoně dojel v první trojce a konečně oslavil spolu s týmem letos první stupně vítězů.

Jakub Kornfeil nebodoval ani na britských ostrovech. Do závodu se kvalifikoval jednadvacátý, ale v neděli to při startu vypadalo úplně jinak. V ranním zahřívacím tréninku zajel desátý nejrychlejší čas, ale už zahřívací kolo těsně před startem byla jedna velká smůla. „Bohužel se mi v zahřívacím kole odpojila hadička z nádrže, prostě vypadla,“ řekl v Británii Kornfeil. „Ve třetí zatáčce jsem tam ´zůstal stát´ a po konzultaci s traťovými komisaři jsem se dožadoval odtlačení do boxu, abych mohl startovat aspoň odtud, ale jeden z nich si všiml, že hadička není připojená. Jednalo se jednoznačně o vinu mechaniků, protože ten uzávěr se prostě sám rozpojit nedokáže. A i když jsem vyrazil znovu na trať, tak se startovní procedurou už na mne nikdo nečekal a tak byl mým soupeřem v prvním kole safety car.“ Premiérový závod v Británii dokončil český jezdec na dvacátém místě.

Velká cena Nizozemí (Assen) – před startem v holandském Assenu patřila vedoucí pozice v šampionátu španělskému jezdci Tuenti Racing Espargarovi. Kvalifikaci sice zvládl do první řady ale s čtvrtým časem. Samotný závod ovládla dvojice Marc Márquez a Nicolas Terol. Oba jeli v těsném závěsu a Terol si postupně kolo za kolem četl jízdu svého soupeře z Ajo Motorsport. Už se schylovalo k rozhodující bitvě, jenže to se na obzoru objevil jezdec na divokou kartu Van Den Bunt, Terolovi zavřel stopu a ten, aby nakonec neskončil na zemi ubral plyn a souboj o zlato pro něho rázem skončil. Espargaró skončil třetí a rozdíl mezi ním a Terolem byl po šestém závodu sezony jen jeden jediný bod. S minimální ztrátou na Espargara projel cílem Brit Bradley Smith, ale třeba pátý Sandro Cortese už ztrácel na vítěze neuvěřitelných sedmatřicet sekund.

Holandská mise byla úspěšná pro Jakuba Kornfeila. Ten si v závěru TT vybojoval patnácté místo a na konto připsal další bod. Začalo to už v kvalifikaci, kde zajel čas do čtvrté řady, což byl jeho nejlepší kvalifikační výkon. V sobotním závodu startoval šestnáctý, ale v zahřívacím tréninku zadřel motor, takže to nebylo vůbec jednoduché. „Nastupoval jsem s velkým odhodláním urvat nějaký ten bodík, protože výchozí pozici jsem k tomu měl velmi dobrou,“ řekl Jakub Kornfeil.

„Start se ovšem vůbec nepovedl a popravdě to byl asi můj nejhorší start v letošní sezoně. Prvním sektorem jsem projížděl až na dvacátém osmém místě a měl jsem tak co dělat, abych to nějak stáhnul. V prvním kole jsem postoupil přes tři soupeře a v každém dalším kole jsem pak předjel někoho dalšího. Nejvíce práce mi dal zkušený francouzský veterán Masbou, s nímž jsem se pral několik kol o patnácté místo. V předposledním kole jsem ovšem našel skulinku a dokázal ho předjet. Okamžitě jsem se snažil zatáhnout, neboť zbývaly jen dvě kola do konce, on tak ztratil kontakt a jak se mě snažil dotáhnout, upadl.“

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Katalánska (Montmeló) – po závodu v Holandsku se do čela průběžného hodnocení nejnižší kubatury posunul Nicolas Terol z Bancaja Aspar, druhá příčka patřila Espargarovi a třetí byl vítěz předchozích tří Grand Prix Marc Márquez. Posledně jmenovaný vyhrál kvalifikaci a na rozpálené dráze v Barceloně po startu všem svým soupeřům ujel. Bojovalo se vlastně o druhé místo a tam byli hlavními aktéry Bradley Smith a Nicolas Terol. Terol se před domácím publikem velmi snažil a útok na svého britského kolegu naplánoval na poslední kolo. Bohužel mu to nevyšlo, spadl a přišel nejen o umístění na stupních vítězů, ale také o vedoucí postavení v šampionátu a navíc se zranil. Druhý Smith zajel svůj nejlepší výsledek, ale na vedoucí španělské trio ztrácel pořád čtyřiadvacet bodů. Do vedení se naopak dostal Marc Márquez z Red Bull Ajo Motorsport. Ten totiž vyhrál už čtvrtou Grand Prix v řadě a všem bylo jasné, že je tu nový a velmi silný lídr šampionátu.

Jakub Kornfeil v Barceloně startoval až z osmadvacátého místa, protože během kvalifikace řešili technické problémy s motorem. Závod ale dokončil těsně za bodovanými pozicemi, když cílem projel šestnáctý, ale ani v tomto případě se to bez problémů neobešlo. „Do závodu mechanici předělali úplně vše, motor včetně celého rozvodu elektroniky, prostě vše co bylo možné, protože jsme si s tím už nevěděli rady,“ řekl Kornfeil.

„Když jsem pak najížděl na rošt, problém se stejně objevil znovu. Bylo to absolutně nepochopitelné a i přesto, že se na startovním roštu ještě snažili o nějaké přenastavení, tak to ve warm up lapu nebylo o nic lepší,“ řekl jezdec týmu Racing Germany. „Na start jsem tak šel s vědomím, že z toho žádný zázračný výsledek nebude. Start byl víceméně průměrný, snažil jsem se postupem času utrhnout od soupeřů, ale pak motocykl začal znovu zlobit, dokonce jsem celý jeden okruh absolvoval na pátý rychlostní stupeň. Motorka nešla do otáček a ti soupeři, které jsem udolal, byli zase rázem přede mnou a ještě mi navíc o kus cukli.“

Velká cena Německa (Sachsenring) – na východoněmeckém okruhu se v neděli dopoledne závodilo na mokro-suchém povrchu, předpověď počasí nebyla ohledně dalších přeháněk jednoznačná a tak byl výběr pneumatik pro výsledek závodu klíčový. Z první pozice na startovním roštu odstartoval Marc Márquez, ale ten se po startu propadl na šesté místo před Jakuba Kornfeila, který si naopak startem polepšil a jel sedmý. Vedoucí příčky patřily v úvodu německé Grand Prix domácím závodníkům Folgerovi se Schötterem, ale jak dráha osychala, ubývaly jim síly a do vedení se prosadila dvojice Márquez s Espargarem, kteří v závěru svedli další vzájemnou bitvu o zlato. Espargaró vedl a už se zdálo, že přeruší vítěznou šňůru svého krajana, ale v samotném závěru vyjel o něco víc mimo trať, zadním kolem se dostal na mokrou část a už byl na zemi. Ze závodu si neodnesl jediný bod, ale měl obrovské štěstí a Márquez s ním, protože ten ho minul jen o milimetry. Jezdci Derbi Ajo Motorsport už pak nic nestálo v cestě, aby na Sachsenringu neprodloužil svou vítěznou sérii na pět závodů v řadě. Nicolas Terol závod v Německu pro zranění vynechal. Perfektní výkon předvedl jezdec domácího týmu Racing Germany Koyama, který pro svůj tým získal letos první umístění na stupních vítězů. Třetí místo oslavil Sandro Cortese.

Pro Jakuba Kornfeila byl víkend v Německu hlavně ve znamení nepříjemné virózy, což v kvalifikaci znamenalo šestnáctý čas a v samotném závodu to zvládl na sedmnáctou příčku, takže bez bodu. Vzhledem k okolnostem, dobrý výkon, protože to nebyl zdravotní stav, který mu pokazil parádně rozjetý závod. „Jet na mokrých pneumatikách bylo moje rozhodnutí,“ řekl Kornfeil. „Bylo to prostě buď a nebo, když navíc samotný závod vyhlásili jako mokrý. Nad okruhem visely dešťové mraky a na trati bylo stále ještě dost míst, kde bylo hodně mokro. Déšť ovšem nepřišel.“

„Na mokrých pneumatikách se mi podařil sice start a pohyboval jsem se okolo sedmého místa, jenže s postupně osychající tratí a vyježděnou stopou tak byly mokré pneumatiky samozřejmě obrovskou nevýhodou. Snažil jsem se za každou cenu závod dokončit, což se i podařilo, ale cílem jsem projel s kolem ztráty až jako sedmnáctý. To je ovšem úplný protipól toho, co by mohlo být, kdyby mé rozhodnutí bylo správné nebo by zapršelo. Důkazem byl ranní warm up, který se jel za mokra a já v něm až do jeho posledního kola figuroval na třetí příčce,“ řekl k závodu v Německu Jakub Kornfeil.

Klepněte pro větší obrázek

Průběžné pořadí po osmi závodech sezony 2010 (8/17) - třída do 125ccm:

P. Jezdec Země
Motocykl Body
1 Marc MARQUEZ SPA Red Bull Ajo Motorsport Derbi 157
2 Pol ESPARGARO SPA Tuenti Racing Derbi 131
3 Nicolas TEROL SPA Bancaja Aspar Aprilia 118
4 Bradley SMITH GBR Bancaja Aspar Aprilia 105
5 Tomoyoshi KOYAMA JPN Racing Team Germany Aprilia 77
6 Sandro CORTESE GER Avant Mitsubishi Ajo Derbi 76
7 Efren VAZQUEZ SPA Tuenti Racing Derbi 68
8 Esteve RABAT SPA Blusens-STX Aprilia 63
9 Randy KRUMMENACHER SWI Stipa-Molenaar Racing Aprilia 63
10 Johann ZARCO FRA WTR San Marino Team Aprilia 55
11 Danny WEBB GBR Andalucija Cajasol Aprilia 48
12 Alberto MONCAYO SPA Andalucija Cajasol Aprilia 25
13 Jonas FOLGER GER Ongetta Team Aprilia 23
14 Alexis MASBOU FRA Ongetta Team Aprilia 20
15 Jasper IWEMA NED CBC Corse Aprilia 20
16 Luis SALOM SPA Stipa-Molenaar Racing Aprilia 15
17 Simone GROTZKYJ ITA Fontana Racing Aprilia 14
18 Marcel SCHROTTER GER Interwetten Honda Honda 11
19 Adrian MARTIN SPA Aeroport de Castello-Ajo Aprilia 9
20 Sturla FAGERHAUG NOR AirAsia Sepang Circuit Aprilia 7
21 Daniel KARTHEININGER GER Freudenberg Racing Team KTM 6
22 Lorenzo SAVADORI ITA Matteoni CP Racing Aprilia 4
23 Jakub KORNFEIL CZE Racing Team Germany Aprilia 3
24 Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL AirAsia Sepang Circuit Aprilia 2
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A