Randy Mamola: Není to tak snadné, jak to vypadá

Američan bedlivě sledoval výkony jezdců MotoGP během testů.
Američan Randy Mamola je velmi známou osobností v paddocku, mezi jezdci světového šampionátu závodů silničních motocyklů. Sám aktivně závodil v letech 1979 až 1992 a svou kariéru, kde odjel celkem 151 závodů Grand Prix, spojil se čtyřmi výrobci motocyklů jako Suzuki, Yamaha, Honda a Cagiva. Celkem čtyřikrát získal titul vicemistra světa a na své konto si připsal 1050 bodů.

Americká legenda motocyklového sportu Randy Mamola pro motogp.com prozradil svůj pohled na vedoucí jezdce královské kubatury, když bedlivě sledoval jejich výkon ve dvou předsezonních testech v Sepangu a Kataru.

Američan věří, že letošní zkrácení příprav na Velkou cenu, zrušením dopoledního pátečního tréninku, může přinést rozhodující výhodu pro Casey Stonera, který byl nejrychlejším jezdcem v obou zmiňovaných testech a je znám, že svou Ducati je schopen nastavit ve velmi krátkém čase.

„Museli jsme vidět, jaké Stoner udělá po operaci pokroky a vypadá to, že se to stále zlepšuje,“ uvedl Mamola. „Během posledního testu v Kataru zajel dobře a začal své jízdy prodlužovat. V rámci prvních dvou jezdců Valentina a Caseyho tam nebylo žádné výrazné překvapení.“

„Skutečný problém se dostaví až s příchodem druhého kola v Japonsku,“ pokračoval Mamola. „Jezdci tam mají tři pětačtyřicetiminutové tréninky k tomu, aby nastavili své motocykly spolu s pneumatikami a ne už pět nebo šest hodin, jak je tomu v testech. Dva nejsilnější jezdci v tomto šampionátu jsou Casey a Valentino a Casey je z tohoto pohledu favoritem, protože on dokáže nastavit svůj motocykl velmi rychle.“

Ohledně nového pravidla jednotného dodavatele pneumatik, které si v letošní sezoně jezdci a týmy MotoGP poprvé vyzkouší, Američan dále uvedl: „S přechodem k jednotnému dodavateli pneumatik jsme slyšeli jezdce říkat, že se jim to líbí. Ale vznikne tak větší tlak na týmy a jezdce k tomu, aby přiměli pneumatiky pracovat pro ně samotné. Valentino po sezoně 2008 řekl, že chtěl vyvíjet svou Yamahu na pneumatikách, které Casey používal v roce 2007.“

„Potom jsme rovněž slyšeli, že Suzuki udělala to samé, postavili pár podvozků, aby pneumatiky dobře spolupracovaly s jejich motocyklem. Zřejmě se jim tato práce vyplácí, protože Suzuki zajela dobře v prvních dvou letošních testech,“ uvedl Randy Mamola a dodal: „Teď, když jsou všichni na stejných pneumatikách je ještě mnohem více rozhodující zajistit, že podvozek a závodní nastavení jsou už v tomto bodě nastaveny v pořádku. Není to tak snadné, jak to vypadá.“

Na otázku, jak může zranění Daniho Pedrosy ovlivnit jeho snahu o zisk letošního titulu, Mamola odpověděl: „V podstatě nemá dovoleno, aby pohnul nohou čtyři týdny. To, co se stane, když nepohybujete svalem čtyři týdny je, že zeslábne. Takže Dani bude pozadu ať bude jezdit nebo ne. Dani může jet do Kataru, aby se pokusil získat nějaké body, protože pokud může jezdit, tak pravděpodobně skončí do patnáctého místa, ale nerad bych ho viděl si zranění ještě prodloužit.“

Závěrem Randy Mamola hovořil o Jorge Lorenzovi, který se poslední den v Kataru výrazně zlepšil a dostal se až na druhé místo výsledkové listiny. „Pro mě bylo dobré vidět Lorenza nahoře, ale klíčovým bodem je to, že strávil hodně času než získal rychlost na nových pneumatikách. Pohyboval se ve středu pole, kolem desátého místa. Právě ten poslední den jel dlouhé jízdy a bylo to velmi zajímavé sledovat, protože ten nejlepší čas zajel až ve svém posledním kole.“
15:17 | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
18:51 | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
18:20 | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
17:47 | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Japonska, Motegi
Pátek 13. října
Moto3 1. trénink   02:00–02:40
MotoGP 1. trénink   02:55–03:40
Moto2 1. trénink   03:55–04:40
Moto3 2. trénink   06:10–06:50
MotoGP 2. trénink   07:05–07:50
Moto2 2. trénink   08:10–08:55
Sobota 14. října
Moto3 3. trénink   02:00–02:40
MotoGP 3. trénink   02:55–03:40
Moto2 3. trénink   03:55–04:40
Moto 3 kvalifikace   05:35–06:15
MotoGP 4. trénink   06:30–07:00
MotoGP 1. kvalifikace   07:10–07:25
MotoGP 2. kvalifikace   07:35–07:50
Moto2 kvalifikace   08:05–08:50
Neděle 15. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00