Z mistrovství světa zmizí poslední zástupce dvoutaktů. Nejprve to byly 250, od loňského roku 125 a teď přijdou na řadu 125, které používají mladé naděje v Red Bull Rookies Cupu.
Pro všechny příznivce vůně a zvuku dvoutaktních strojů tu máme špatnou zprávu. V roce 2010 vznikla z dvěstěpadesátek třída Moto2, o rok později ze stopětadvacítek Moto3. Od příštího roku skončí dvoutaktní motory i v juniorském mistrovství světa. Red Bull Rookies Cup opouští dvoudobé stopětadvacítky a přechází na čtyřtaktní motory o obsahu 250 ccm. Jako již v předešlých sezónách, připraví tyto stroje KTM.
V letošním roce nás už čekají pouze tři závodní víkendy těchto strojů. Jedná se o Velkou cenu České republiky, Itálie a Španělska. Jednou z posledních možností tak bude určitě Velká cena ČR 24. - 26.8.2012. Každý fanoušek těchto strojů by neměl zaváhat a přijít se pokochat zvukem, který je tak specifický pro dvoudobé motory.
Můžeme zde taky uvést pár jmen, kteří od roku 2007 šampionátem prošli a posléze se dokázali prosadit i mezi světovou elitou dospělých. Jsou jimi například Danny Kent, Luis Salom, Artur Sisis, Johan Zarco a z našich Jakub Kornfeil. Mezi naše naděje můžeme zařadit Karela Haniku, který je momentálně v pořadí jezdců na 6. místě.
Na oficiálních stránkách šampionátu se dále můžeme dočíst požadavky na jezdce a specifikaci stroje pro rok 2013.
Specifikace jezdce:
Pohlaví: muž nebo žena
Věk: narozen mezi 1. lednem 1996 a 31. březnem 2000
Výška: nejlépe menší než 1m 72cm
Hmotnost: nejlépe do 62kg
Krevní skupina: Vysokooktanová
Specifikace motocyklu:
KTM 250 RBR
Motor: jeden válec, kapalinou chlazený / 4-takt / DOHC
Zdvihový objem: 249,5 ccm
Vrtání x zdvih: 81 x 48,5 mm
Výkon: min. 37 kW při 13.000 otáčkách za minutu
Otáčky motoru: max. 13.500 otáček za minutu
Přední pérování: WP / DM 45 mm, RCMA3548
Zadní odpružení: WP / upravitelná délka, hydraulické předpětí
Brzdy vpředu / vzadu: Brembo radiální třmeny, 290/190 mm jeden disk
Ráfky vpředu / vzadu: OZ hliníkové 2,5 x 17 / 3,5 x 17
Pneumatiky vpředu / vzadu: Dunlop 95/70-17 / 115/70-17
Tlumič výfuku: Akrapovic Full Titanium System
Rám: příhradový z ocelových trubek
Suchá hmotnost: přibližně 83 kg
Objem nádrže: cca 11 l