Rekapitulace první poloviny sezony - třída MotoGP (1)

Polovinu letošní sezony už jezdci královské kubatury překročili závodem v americké Laguně Seca, ale ten skutečný start do druhé části letošního ročníku absolvují společně s ostatními jezdci MS až na okruhu v Brně.
Rekapitulace první poloviny sezony - třída MotoGP (1)

Protože na západě Spojených států závodí pouze MotoGP, mají teď jezdci a týmy o jeden závod navíc ve srovnání s nižšími kubaturami. Od zahajovacího podniku v Kataru absolvovali celkem deset závodních víkendů a ujeli přes tisíc kilometrů ve dvou set šedesáti jedna kolech jednotlivých Grand Prix.

Letošní ročník pronásleduje nepřízeň počasí a víkend, který proběhl od pátku do neděle na suché dráze byl vlastně jen v Kataru a Laguně Seca. Jinak si jezdci užili hodně jízd na vodě buď v trénincích nebo v samotném závodu, ale na výměnu motocyklů v průběhu závodu letos zatím nedošlo ani jednou. Nicméně komplikované podmínky také stály za většinou pádů, které pro mnohé jezdce znamenaly zranění a to je ta stinná stránka letošního šampionátu. Zranění je totiž až nezvykle moc a druhá polovina sezony bude z toho pohledu rozhodující. Každý sebemenší výpadek totiž představuje ztrátu bodů a v případě tak výkonnostně vyrovnaného šampionátu, jaký je právě letos, to může znamenat i ztrátu šance získat titul mistra světa.

Letos je MotoGP pro české fanoušky ještě mnohem zajímavější v tom, že tam prvním rokem závodí Karel Abraham, jezdec brněnského týmu Cardion AB Motoracing. Jednadvacetiletý Abraham si mezi elitou světa vede poměrně dobře a v průběžném hodnocení teď figuruje na dvanáctém místě, jako druhý nejlepší netovární jezdec Ducati. Před začátkem sezony byli takoví, kteří měli obavy, že Abraham bude závody dojíždět jako poslední, ale skutečnost je jiná a český závodník vesměs bojuje o pozice v první desítce.

Klepněte pro větší obrázek

Tovární podporu Hondy mají v letošním ročníku celkem čtyři jezdci, kteří závodí na 800ccm prototypu RC212V. V týmu Repsol Hondy je to Casey Stoner, Dani Pedrosa a Andrea Dovizioso. V Gresiniho skupině San Carlo má podporu HRC Marco Simoncelli. Yamaha Factory Racing letos nastoupila bez hlavního sponzora v barvách výrobce a s jezdci Jorge Lorenzem a Benem Spiesem. Na tovární Ducati GP11, později i GP11.1 jede Valentino Rossi a Nicky Hayden. Jediná tovární Suzuki GSV-R patří týmu Rizla Suzuki a Álvaru Bautistovi.

V letošním roce jsou v MotoGP dva nováčci, Karel Abraham (CZE, Cardion AB Motoracing) a Cal Crutchlow (GBR, Monster Yamaha Tech 3), kteří zároveň bojují o titul pro nejlepšího nováčka roku. Brit Crutchlow navíc přichází z prostředí superbikového šampionátu, takže většina okruhů v kalendáři je pro něho nová.

Rekapitulaci deseti úvodních závodů královské kubatury si rozdělíme na tři části. První dva díly se čistě zaměří na jednotlivé závody a třetí bude statistickým přehledem vítězů jednotlivých závodů, kvalifikací, rychlých kol a tak dále.

Velká cena Kataru, Losail – 1. Stoner (AUS), 2. Lorenzo (SPA), 3. Pedrosa (SPA) … 13. Abraham (CZE)


První závod roku se klasicky odehrál na katarském okruhu v poušti, kde jezdci závodí v noci pod světly reflektorů. Jezdci MotoGP měli jako jediní možnost na okruhu v Losail testovat ještě před zahájením šampionátu, což bylo zejména důležité pro Abrahama s Crutchlowem, kteří si tak měli možnost poprvé vyzkoušet jízdu s prototypem MotoGP pod umělým osvětlením.

Pádem v tréninku na Velkou cenu Kataru si Álvaro Bautista zlomil stehenní kost a to byla hned na úvod pro Suzuki těžká rána. Španěl byl rázem mimo hru a na startu zahajovacího podniku prototyp značky Suzuki chyběl. Bautistu v Kataru operovali a později letecky transportovali do Španělska, kde se musel podrobit další operaci, což znamenalo nežádoucí komplikace. Nikdo neřekl, že by v Kataru něco zanedbali, ale bylo jasné, že pokud by Bautistiu okamžitě převezli do jeho rodné země, léčba by probíhala za poněkud méně dramatických okolností.

První kvalifikaci roku vyhrál Casey Stoner a do zahajovacího závodu odstartoval z první řady společně s Danim Pedrosou a Jorge Lorenzem. Překvapením byl čtvrtý kvalifikační čas Marca Simoncelliho, který tak velmi úspěšně navázal na výkony zimních testů a potvrdil roli možného favorita. Naopak Valentino Rossi stál s Ducati GP11 až ve třetí řadě devátý, stále nebyl stoprocentně fit a nová technika mu jeho situaci vůbec neulehčovala. Čech Karel Abraham startoval patnáctý, poslední šestnáctý byl Toni Elías (LCR Honda).

V úvodním klání roku bojovali o prvních pětadvacet bodů tři jezdci, kteří také v letošním ročníku dosahují nejlepších výkonu a patří mezi špičku královské MotoGP. V prvním kole vedl Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Team), ve druhém převzal iniciativu Casey Stoner (Repsol Honda Team) a od šestého kola jel první Dani Pedrosa. Španěl měl ale v druhé polovině závodu problémy s fyzičkou, takže se před něho stačil dostat jak vítěz závodu v Losail Stoner, tak Španěl Lorenzo.

Valentino Rossi (Team Ducati) jel svůj první závod s Ducati a v něm obsadil sedmé místo. Pro všechny Italovy příznivce nemilé překvapení a jistý náznak, jak to bude v první polovině sezony vypadat. Zároveň byla Rossiho Ducati v Kataru ta nejrychlejší, protože Nicky Hayden (Ducati Team) cílem projel devátý, Héctor Barberá (Mapfre Aspar MotoGP) dvanáctý a dvojice Pramac Racingu závod vůbec nedokončila. Už v Kataru bylo vidět, že Loris Capirossi a Randy De Puniet mají velkou smůlu, protože Francouz De Puniet havaroval a přitom narazil do svého týmového kolegy. V tomto okamžiku ani nikoho nenapadlo, jak výsledkově chudá sezona to pro tento tým bude. Alespoň její první část.

Karel Abraham svůj první závod mezi jezdci motocyklových prototypů MotoGP dokončil třináctý. Za ním byl Toni Elías (LCR Honda), ale ten v závěru závodu havaroval, takže český jezdec sice skončil poslední, ale na konto si připsal první tři body. „Mrzí mě, že Toni Elías a Loris Capirossi závod nedokončili. Jsou to soupeři, s kterými jsem chtěl bojovat,“ uvedl po závodu Karel Abraham. „Fyzická kondice je docela v pohodě, ale musím zapracovat na rukou, v závěru jsem v nich totiž trošku ztrácel sílu.“

Stav MS 1/18 – 1. Stoner 25b., 2. Lorenzo 20b., 3. Pedrosa 16b., … 13. Abraham 3b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Španělska, Jerez – 1. Lorenzo (SPA), 2. Pedrosa (SPA), 3. Hayden (USA) ... 7. Abraham (CZE)


Álvaro Bautista byl v době, kdy šampionát zamířil do Jerezu už po druhé operaci a na jeho GSV-R ho dočasně zastoupil Anglo-Američan John Hopkins. První řada na startu druhého podniku sezony opět patřila trojici Stoner, Pedrosa, Lorenzo. Všichni tři velmi dobře zvládli sobotní kvalifikaci, která se jela za teplého, slunečného počasí, ale už v neděli ráno bylo jasné, že závod španělské Grand Prix bude úplně o něčem jiném. Třetího dubna pršelo a teplota ne a ne překročit hranici dvaceti stupňů. Karel Abraham startoval šestnáctý, Valentino Rossi dvanáctý a Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) pátý. Po startu šel do vedení Australan Stoner, ale už v šestém kole vedoucí příčku ztratil, protože se před něho dostal Ital Marco Simoncelli. Simoncelliho neuvěřitelná jízda skončila po šesti kolech pádem a ztrátou šance na první stupně vítězů. Dřív než Simoncelli spadl se v sedmém kole odehrál incident mezi Casey Stonerem a Valentinem Rossim. Jezdec italské stáje Ducati startoval dvanáctý, ale v prvních zatáčkách po startu už figuroval osmý, ve třetím kole byl šestý a v sedmém dokonce třetí. Rossi v nájezdu do první zatáčky Stonera předjížděl vnitřkem, ale jeho Ducati neudržela stopu a Ital narazil do Stonerovy Hondy. Oba jezdci spadli, Rossi dokázal dostat svůj motocykl na dráhu, Stoner ne a tím pro něho druhý podnik skončil. Italský jezdec tovární Ducati po skončení závodu zašel za Australanem, aby se mu omluvil, ale podle Stonera to nebyla dostatečná omluva … navíc kritizoval práci traťových komisařů, kteří podle Australana nadržovali Rossimu a umožnili mu tím návrat do závodu. U Stonerovy Hondy došlo během pádu k vypnutí motoru a při systému jejich nové spojky prostě motorku nedokázali roztlačit a nastartovat. Honda později tento systém upravila, aby již k podobnému výpadku nedošlo.

Padalo se hodně a pád Simoncelliho umožnil Jorge Lorenzovi převzít vedení. Za Španělem jel jeho krajan Dani Pedrosa, ale ten už bojoval s nedostatečným prokrvením paže, která v závěru závodu ztrácela na síle. Třetí místo a první šanci na stupně vítězů měl Ben Spies (Yamaha Factory Team), dokonce předjel druhého Pedrosu a zařadil se za týmového kolegu Lorenza, ale ani Američan nedokázal svůj stroj udržet na dráze a ve čtyřiadvacátém kole havaroval. Na třetí místo se dostal další Američan Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3), ale ani ten neměl štěstí, protože v nájezdu do posledního kola mu vypověděla službu jeho Yamaha. Ten, kdo nakonec body za třetí místo získal byl v pořadí už třetí Američan Nicky Hayden (Ducati Team).

Velmi dobrý výsledek zajel v Jerezu Karel Abraham, který na mokrém povrchu jihošpanělského okruhu sice spadl, ale i přesto dokázal cílem projet na sedmé příčce. Nebýt tohoto nešťastného momentu, český jezdec by figuroval minimálně na čtvrté příčce. Velká škoda, ale byl to jeho teprve druhý závod v MotoGP. Abraham bojoval s Aojamou a to se mu stalo osudným. V první polovině sezony to ale nebude jejich poslední incident a také ten další pro brněnského jezdce nedopadne dobře. „V jedné z pravotočivých zatáček jsme jeli vedle sebe a já jej nechtěl pustit, což se mi vymstilo,“ uvedl Abraham. „Mrzí mě to, protože nebýt pádu mohl jsem klidně bojovat o třetí až páté místo. Pravděpodobně by to bylo to páté, ale také body navíc. Škoda.“

Každopádně po druhém závodu sezony byl Karel Abraham desátý a to by před sezonou tipoval jen málokdo. Ve Španělsku se také dařilo Johnu Hopkinsovi. Ten v sedle Suzuki GSV-R skončil desátý a pokud si uvědomíme, že neměl absolutně nic najeto, byl to parádní výkon. Už tehdy se hovořilo o jeho další šanci jez závod na divokou kartu a to se mu nakonec podařilo, protože tu získal pro závod v Brně. Valentino Rossi po incidentu se Stonerem bojoval o ztracené pozice a nakonec skončil pátý, což bylo vzhledem k okolnostem dobré. Vítěz závodu Jorge Lorenzo si to stejně jako loni zamířil k místnímu jezeru a skočil … .

Stav MS 2/18 – 1. Lorenzo 45b., 2. Pedrosa 36b., 3. Stoner 25b., … 10. Abraham 12b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Portugalska, Estoril – 1. Pedrosa (SPA), 2. Lorenzo (SPA), 3. Stoner (AUS) ...  Abraham (CZE)


Odkladem japonské Grand Prix vznikla téměř měsíční přestávka, kterou Dani Pedrosa využil a okamžitě po Jerezu podstoupil další operaci klíční kosti, kde mu odebrali fixační destičku. Po mnoha vyšetřeních, kdy si lékaři nevěděli rady a Pedrosa byl blízko možnosti ukončit závodní kariéru, dospěli k rozhodnutí vyzkoušet poslední možnost a vyndat spojovací materiál, který Španěl nosil od loňského října. Měl měsíc na to, aby se dal dohromady a Pedrosa to zvládl víc než dobře. Třetí podnik sezony jeli jezdci MotoGP na okruhu v portugalském Estorilu a samozřejmě počasí opět sehrálo velkou roli. První řadu na startu si zajistila trojice Lorenzo, Simoncelli a Pedrosa, Casey Stoner se tentokrát musel spokojit s druhou řadou. Valentino Rossi až devátý, Karel Abraham dvanáctý. Poslední čas zajel Toni Elías a všem bylo jasné, že Španěl to s přechodem do MotoGP nebude mít vůbec jednoduché.

Ranní zahřívací trénink jeli jezdci královské kubatury na mokré dráze, ale do závodu už nastupovali na hladkých pneumatikách. Vlastně to byl závod Jorge Lorenza, protože Španěl jel ve vedení celých čtyřiadvacet kol, ale závod v Portugalsku, jich měl bohužel pro Lorenza celkem osmadvacet. Čtyři kola před cílem předjel obhájce titulu Dani Pedrosa a závod v Estorilu vyhrál. Neuvěřitelné. Pedrosa měl jen pár týdnů na rekonvalescenci a okamžitě takový výkon. V této fázi šampionátu byl najednou favoritem číslo jedna v boji o titul mistra světa. Druhý projel cílem Jorge Lorenzo a třetí Casey Stoner.

O čtvrté místo bojovala dvojice Andrea Dovizioso (Repsol Honda Team) a Valentino Rossi. Jezdec tovární Hondy byl úspěšnější a bylo to něco podobného, jak v případě Lorenza. Rossi jel čtvrtý od startu až do předposledního kola a právě to byl moment, kdy se před něho dostal Andrea Dovizioso. Závod tentokrát nedokončil Karel Abraham, cílem neprojel ani Marco Simoncelli, Ben Spies a Héctor Barberá. „V Portugalsku jsem byl hodně nespokojený, protože tam jsem spadl už v prvním kole, ale přitom to mohla být klidně další první desítka,“ řekl Karel Abraham.

Po třetím kole šampionátu byla situace v MotoGP poměrně napjatá, protože Casey Stoner se nemohl smířit s Rossiho manévrem z Jerezu a Jorge Lorenzo zase během tiskové konference v Estorilu obvinil Marca Simoncelliho z toho, že je pro všechny nebezpečným jezdcem. Závodem v Portugalsku se také po zranění vrátil Álvaro Bautista. Španěl rychlým návratem předvedl velkou vůli, ale potřebnou jistotu v sedle Suzuki hledal ještě dlouho.

MS 3/18 – 1. Lorenzo 65b., 2. Pedrosa 61b., 3. Stoner 41b., … 11. Karel Abraham 12b.

Velká cena Francie, Le Mans – 1. Stoner (AUS), 2. Dovizioso (ITA), 3. Rossi (ITA) … 10. Abraham (CZE)


V kvalifikaci si zajistila umístění v první řadě trojice Casey Stoner, Marco Simoncelli a Andrea Dovizioso. Italové podali velmi dobrý výkon a hlavně Marco Simoncelli dlouho bojoval se Stonerem o pole position. Jorge Lorenzo v Le Mans startoval pátý, Valentino Rossi devátý a Karel Abraham šestnáctý. V den závodu to začalo jiskřit už v zahřívacím tréninku. Jorge Lorenzo havaroval a jeho Yamaha začala hořet, ale pak přišel incident mezi Stonerem a domácím De Punietem. Australan měl pocit, že mu Francouz v barvách Pramac Racingu jede v rychlé stopě a De Punieta udeřil pěstí do ramene. Tento incident vyvolal velkou nevoli u diváků a od vedení závodu Stoner vyfasoval pokutu pět tisíc euro.

Samotný závod byl parketou Stonera. Australan v druhém kole převzal vedení a to si udržel až do síle. Druhý jel Dani Pedrosa a třetí Marco Simoncelli. U Itala byla vidět rychlostní převaha a Dani Perosu se snažil čtyři kola před cílem předjet. První předjetí mu po pár zatáčkách Pedrosa vrátil, ale pak přišel další manévr a ten jednoznačně změnil průběh letošního ročníku. Španěl narazil do zadní části Simoncelliho Hondy a jeho mise v Le Mans skončila pádem a další zlomeninou klíční kosti. Neuvěřitelná smůla, ale nejen ta byla příčinou pádu. Simoncelli byl tvrdý, to ano, ale rozhodně byl rychlejší a Pedrosa měl zvolnit. Kdyby to udělal, dnes bojoval o titul. I takové je závodění, ne vždy stojí za to bojovat o umístěni za každou cenu, pokud je v sázce víc. Simoncelli dostal v závodu trest a musel projet boxovou uličkou. Potom ještě jednal s vedením závodu, kde mu bylo domluveno a Simoncelli řešil tlak nejen ze strany týmu ohledně výsledků, ale také se musel soustředit na to, aby zase něco náhodou neprovedl.

Závod ve Francii nedokončil ani jeden jezdec Pramac Racingu Loris Capirossi a Randy De Puniet, cílem neprojel ani Cal Crutchlow z Monster Tech 3. Britský jezdec nebyl spokojený se svým výkonem, protože závod v Le Mans byl domácí Grand Prix jeho týmu a očekávání byly trošku jiná než skutečnost. Zejména pokud se podíváme na výkon Colina Edwardse, dva kola ztráty a poslední místo.

Karel Abraham obsadil desátou příčku, takže opět velmi dobrý výkon od nováčka v prestižní MotoGP. Jezdec týmu Cardion AB Motoracing k francouzské Grand Prix řekl: „S výsledkem závodu jsem spokojený. Zazávodil jsem si. Ve skupině, kde jsem jel se neustále měnilo pořadí, takže jsem rád, že jsem nakonec obsadil desáté místo. Ztráta, kterou jsem měl na vítěze závodu, byla ale větší, než jsem si představoval a než jsem chtěl. Doufám, že ji v příštím závodě dokážu snížit.“

MS 4/18 – 1. Lorenzo 78b., 2. Stoner 66b., 3. Pedrosa 61b., … 13. Abraham 18b.

Klepněte pro větší obrázek

Velká cena Katalánska, Barcelona – 1. Stoner (AUS), 2. Lorenzo (SPA), 3. Spies (USA) … 10. Abraham (CZE)


Do Barcelony samozřejmě nepřijel Dani Pedrosa a Repsol Honda tentokrát nasadila jen dvojici motocyklových prototypů Stonera a Doviziosa. První pole position si na konto připsal Marco Simoncelli, pro něhož bylo prostředí Barcelony víc jak nepřátelské. Diváci mu dávali jasně najevo nesouhlas s tím, jak tvrdý byl vůči Pedrosovi a na Itala pískali a bučeli jak se jen dalo. Dokonce tam měla být nějaká hrozba útoku, ale k ničemu naštěstí nedošlo a víkend v Barceloně proběhl bez komplikací.

Bez komplikací hlavně pro Stonera, protože Australan vyhrál letos potřetí a v průběžném hodnocení už byl za Lorenzem jen na rozdíl sedmi bodů. Závod v Barceloně byl asi tím nejméně akčním a přitom nechybělo moc a v jeho průběhu mohlo dojít na výměnu motocyklů. Devět kol před cílem totiž traťoví komisaři vyvěsili bílé vlajky, které jezdcům takovou možnost umožňovaly. Nikdo ji ale nevyužil a pořadí na prvních osmi místech se od desátého kola až do cíle nezměnilo. Vyhrál sice Stoner, ale slavila také Yamaha, protože měla oba své jezdce na stupních vítězů. Jorge Lorenzo je tam jako doma, ale Ben Spies si to v barvách továrního týmu vyzkoušel poprvé. Radoval se také čtvrtý Andrea Dovizioso, který opět porazil Rossiho a v průběžném hodnocení vystřídal na třetím místě Daniho Pedrosu.

Karel Abraham byl v Barceloně opět desátý a v průběžném hodnocení se posunul na dvanáctou příčku. Ještě v posledním kole závodu katalánské Grand Prix jel devátý, ale pak prohrál souboj se zkušeným Lorisem Capirossim. „Byl to těžký souboj a mrzí mě, že jsem nedokázal Capirossiho předjet. Ale i desátá příčka je výborná,“ dodal po pátém závodu sezony Abraham.

Stav MS 5/18 – 1. Lorenzo 98b., 2. Stoner 91b., 3. Dovizioso 63b., … 12. Abraham 24b.

5:34 | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
4:41 | Mir slaví: odkaz
4:41 | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
4:41 | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
4:40 | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00