Rekapitulace první poloviny sezony - třída MotoGP (2)

Rekapitulace první poloviny sezony - třída MotoGP (2)

Druhý díl rekapitulace nás zavede do Velké Británie, Holandska, Itálie, Německa a USA. Náročná série šesti GP v osmi týdnech začala závodem v Barceloně a pokračovala v Silverstonu, britské pýše motorsportu.

Na britské ostrovy zamířil světový šampionát v polovině června a Američan Colin Edwards byl čerstvě po operaci klíční kosti, kterou si zlomil v Barceloně. Jezdec Monster Tech 3 chtěl za každou cenu závodit v katalánské Grand Prix, ale doktoři byli proti a Edwards tak přišel o status jediného jezdce MotoGP, který ve své kariéře nevynechal jediný závod. Před cestou do Silverstonu nikoho v Tech 3 ani nenapadlo, co se na jihu Anglie odehraje.

Velká cena Velké Británie, Silverstone – 1. Stoner (AUS), 2. Dovizioso (ITA), 3. Edwards (USA) … 7. Abraham (CZE)

Silverstone přivítal motocyklový šampionát v pozměněné podobě. Letos v květnu tam slavnostně otevřeli komplex nových boxových stání, tiskového střediska nebo zázemí pro ředitelství závodu. Díky novostavbě Silverstone Wing došlo ke změnám na dráze, ale hlavně k posunutí místa startu a cíle. V Británii také pršelo a to při druhém tréninku a v neděli v době závodu. Tam už ale nenastoupil Cal Crutchlow. Jezdec týmu Monster Yamaha Tech 3 se na svůj první domácí podnik mezi elitou světa hodně těšil, ale nebylo mu dáno. V kvalifikaci havaroval, spadl a zlomil si klíční kost. Po Edwardsovi další zlomená klíční kost. Pole position vybojoval Casey Stoner, druhý nejrychlejší byl opět Marco Simoncelli a první řadu uzavřel Jorge Lorenzo.

Casey Stoner závod v Británii jednoznačně ovládl, když ve druhém kole převzal vedení a to si udržel až do cíle, což na Silverstonu znamená devatenáct kol (dvacet celkem). Australan předjel svého týmového kolegu Andrea Doviziosa, který od druhého kola pokračoval až do cíle na druhé pozici. Možná by to neměl tak jednoduché, kdyby v osmém kole nehavaroval Jorge Lorenzo, který letos poprvé chyboval a okamžitě tím přišel o vedení v průběžném hodnocení šampionátu. Na třetí místo se posunul Marco Simoncelli, ale ani on neudržel nervy na uzdě a znovu havaroval. V případě Itala už ani nešlo hovořit o nějaké smůle, ale snad nějakému psychickému bloku. V přípravě jeden z nejrychlejších a v závodu jeden z prvních na zemi. Pro Gresiniho tým pohroma, ale na druhou stranu všichni věděli, že potřebuje jen ´něco´ doladit, aby závod dokončil a získal tolik očekávané umístění na stupních vítězů.

Stalo se neuvěřitelné a Colin Edwards, který jen týden před závodem v Británii absolvoval operaci zlomené klíční kosti, jel najednou třetí a neměl v úmyslu se o umístění v první trojce s někým dělit. Čtvrtý Nicky Hayden měl o to velký zájem, ale na svého krajana neměl a cílem projel až pět sekund za ním. Valentino Rossi skončil šestý a Karel Abraham sedmý. Opět velmi dobrý výkon v náročném klání na vodě a vyrovnání osobního maxima z Jerezu.

„Byla tam hrozná zima a domů jsem přijel pěkně nachlazený,“ řekl Karel Abraham o misi na jihu Anglie, kde jak přiznal mu opět nevyšel start, což je jeho slabá stránka, na které bude muset tvrdě pracovat. Nicméně po šesti závodech sezony mu v průběžném hodnocení šampionátu patřila desátá pozice a to nebylo vůbec špatné.

Stav MS 6/18 – 1. Stoner 116b., 2. Lorenzo 98b., 3. Dovizioso 83b., 4. Rossi 68b., … 10. Abraham 33b.

Ben Spies (Yamaha Factory Racing) - Assen 2011

Velká cena Nizozemska, Assen – 1. Spies (USA), 2. Stoner (AUS), 3. Dovizioso (ITA) … DNF Abraham

Holandská TT slibovala napínavou podívanou už z několika důvodů. Yamaha slavila padesát let závodění v mistrovství světa a do sedmého víkendu sezony nastoupil jejich tovární tým v červenobílé kombinaci. Hiroši Aojama (San Carlo Honda Gresini) v Holandsku nahradil u Repsol Hondy Daniho Perosu a na tři dny mě k dispozici tovární Hondu RC212V. Za Japonce zase u Gresiniho týmu zaskočil jeho krajan Kousuke Akijoši. Holanská TT byla také určitým mezníkem pro Karla Abrahama, pro něhož byl závod v Assenu jeho stým v kariéře jezdce seriálu Grand Prix. Ducati zase do Holandska přivezla motocyklový prototyp Desmosedici GP11.1, což byl vlastně podvozek určený pro rok 2012 poháněný motorem o objemu 800ccm.

Do závodu odstartoval z první pozice Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini), druhý byl Ben Spies (Yamaha Factory Team) a třetí Casey Stoner (Repsol Honda). Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) si v Assenu zajel pro svůj zatím nejlepší kvalifikační výsledek a do své 100. Grand Prix startoval jako nejlepší jezdec Ducati ze sedmé pozice. Nejlepším prototypem tovární stáje Ducati byla devátá GP11 Nicky Haydena, Valentino Rossi startoval jedenáctý.

Marco Simoncelli je v každém kole blízko vedoucím příčkám, v Assenu startoval z pole position, ale zase nic. Pokud ovšem hovoříme o využití kvalifikační pozice, pokud jde o akci a moment překvapení, tak ten v Assenu byl. Simoncelli už v prvním kole spadl při předjíždění Jorge Lorenza a oba jezdci skončili na zemi. Pád bez zranění, ale další rána pro Simoncelliho a Lorenzo ve speciálním závodu pro Yamahu musel začít z posledního místa. Španěl se tím nenechal otrávit, otočil plynem a postupně získával ztracené pozice. Po šestadvaceti kolech závodu projel cílem šestý a závod v Assenu pro něho skončil způsobem, který ho stál cenné body v boji s Casey Stonerem.

Yamaha ale nezůstala zkrátka, protože v Holandsku zajel svůj závod Američan Ben Spies. Nováček v tovární skupině japonského výrobce dokonale využil Simoncelliho ataku na svého týmového kolegu Lorenza a od prvního kola jel na vedoucí pozici. Celou dobu měl za sebou Casey Stonera, ale Australanovi nikdy neumožnil předjetí a v cíli slavil své první vítězství v roli jezdce MotoGP. Druhý skončil Casey Stoner, který si tak upevnil vedoucí pozici v šampionátu a třetí místo obsadil jeho týmový kolega Andrea Dovizioso.

V přípravě na holandskou TT se zranil Loris Capirossi, který tak do závodu vůbec nenastoupil a také Hiroši Aojama. Japonec v sedle továrního prototypu prodělal pád ve vysoké rychlosti a jeho následky pociťoval až do konce první části sezony. Závod nedokončil Karel Abraham, jehož po startu vyvezl na mokré obrubníky právě Hiroši Aojama. Velká škoda, protože sedmé místo na startu nabízelo určité šance v boji o dosud nejlepší výsledek v cíli. „Vytlačil mě na obrubníky, které byly mokré a hodně klouzaly. Jakmile jsem byl na obrubnících, už se nedalo nic dělat,“ prozradil Karel Abraham.

Stav MS 7/18 – 1. Stoner 136b., 2. Lorenzo 108b., 3. Dovizioso 99b., 4. Rossi 81b., … 13. Abraham 33b.

Randy De Puniet (Pramac Racing Team) - MotoGP 2011

Velká cena Itálie, Mugello – 1. Lorenzo (SPA), 2. Dovizioso (ITA), 3. Stoner (AUS) … 12. Abraham (CZE)

Do italského Toskánska přicestoval Dani Pedrosa, který od Le Mans marodil a hledal vhodný okamžik pro návrat k závodění. Španěl vynechal poslední tři velké ceny, ale pádem ve Francii vlastně nebodoval ve čtyřech kolech šampionátu. To také znamenalo, že se v průběžném pořadí propadl až na šesté místo a na svého týmového kolegu Doviziosa v této fázi ztrácel osmatřicet bodů. Do italské Grand Prix nenastoupil Loris Capirossi (Pramac Racing Team), což mu vůbec nedělalo radost, ale zlomená žebra jsou zlomená žebra a s tím se opravdu jezdit nedá.

Sever Itálie přivítal motocyklový šampionát proměnlivým počasím a hlavně deštěm. Pršelo v pátek odpoledne, pršelo také během sobotní kvalifikace, ale samotný závod už proběhl pod blankytně modrou oblohou. Z první řady startoval Casey Stoner, Ben Spies a Marco Simoncelli, Čech Karel Abraham ze čtvrté řady, jedenáctý. Protože to byl závod v Itálii, domácí jezdci měli snahu dosáhnout co nejlepších výsledků a to se podařilo zejména třetímu muži průběžného hodnocení Doviziosovi. Ital startoval čtvrtý, ale zachytil nástup vedoucí dvojice a společně s Lorenzem a Stonerem bojoval o vítězství v domácí Grand Prix. V osmnáctém kole předjel Lorenzo Australana a už to vypadalo, že pořadí zůstane do cíle stejné, ale Dovizioso byl rozhodně proti. Postupně začal umazávat ze Stonerova náskoku a v posledním kole týmového kolegu předjel. Krásná bitva mezi jezdci Repsol Hondy pomohla Lorenzovi, který tak snížil Stonerův náskok v průběžném hodnocení.

Italská hvězda Valentino Rossi se svému publiku poprvé představil v barvách Ducati, ale ani pro něho a ani pro jeho tým to nebyl snadný víkend. Italský prototyp vůči konkurenci evidentně ztrácí a to nedokáže změnit ani Rossi. Karel Abraham skončil dvanáctý a v celkovém hodnocení se posunul na dvanáctou příčku. „Start se mi povedl, ale v první zatáčce jsem nedokázal udržet ideální stopu a navíc to trošku klouzalo,“ uvedl po závodu Abraham.

„Největším problémem však bylo horko, které mi hodně vadilo a nedělalo mi dobře,“ řekl Abraham, který na vítěze závodu ztratil necelých čtyřicet čtyři sekund. „Není to taková ztráta, jakou jsme měli v jiných závodech, ale v každém případě mě mrzí, že jsem s jezdci přede mnou nedokázal držet krok. Je hezké, že máme čtyři body za dvanácté místo, ale s výsledkem rozhodně nemůžu být spokojený.“

Stav MS 8/18 – 1. Stoner 152b., 2. Lorenzo 133b., 3. Dovizioso 119b., 4. Rossi 91b., … 12. Abraham 37b.

Po závodu v Toskánsku následoval jednodenní test a tam se děly věci. Nejrychlejším jezdcem byl jezdec tovární Hondy Casey Stoner, ale jako už poněkolikáté letos, neudržel své emoce v přijatelných mezích a pěkně od plic se pohádal s Karelem Abrahamem. Čech si nenechal líbit jeho ataky přímo na dráze a oba si to vyříkali … „Tvrdil, že ho brzdím ve stopě, což si nemyslím. Když jsem se otočil, uviděl jsem, jak se ke mně přibližuje a narazil do mě. Já mu to vrátil, ale on to ještě několikrát zopakoval a na to já už nereagoval. Po návratu do boxů jsem vzal mechaniky a vyrazil k němu, abychom si to vyříkali a to nejen za mě, ale také za ostatní, protože ten, kdo závody sleduje, ví o čem mluvím,“ uvedl Karel Abraham pro Český rozhlas.

Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) - MotoGP 2011

Velká cena Německa, Sachsenring – 1. Pedrosa (SPA), 2. Lorenzo (SPA), 3. Stoner (AUS), … 12. Abraham (CZE)

V Německu nebyl začátek víkendu ten úplně nejlepší, protože na dráze, která byla po ránu hodně studená jezdci padali a v kotrmelcích skončil například Casey Stoner, Dani Pedrosa, Valentino Rossi nebo Toni Elías. Jezdci si stěžovali na malý výkon zahřátí pneumatik a to tak důrazně, že Bridgestone oznámil změny v přídělu a výběru pneumatik. Nová pravidla vstoupí v platnost už od závodu v České republice a měly by zamezit podobným výpadkům, jaký nastal na Sachsenringu v pátek ráno. Samozřejmě těch případů už bylo letos víc, ale tentokrát na zemi skončili ti “správní“ jezdci, kteří dokážou dát věcem požadovaný směr. Bolelo to, ale všichni ostatní na tom jenom získají. Japonský výrobce pneumatik už do Laguny Seca přivezl měkčí směsi, což jezdci MotoGP ocenili.

Závod na Sachsenringu byl velmi dobrým představením Álvara Bautisty (Rizla Suzuki MotoGP). Španěl od zranění v Kataru hledal potřebnou jistotu, rychlost a výsledky, ale v Německu už působil dojmem jezdce, kterého jsme vídali letos v předsezonních testech. Bautista startoval desátý a jeho závod byl jedno velké předjíždění a jedno malé vítězství, když porazil oba jezdce tovární Ducati.  Bautistovým výkonem byli u Suzuki nadšeni, věděli, že je jeho forma zpátky a věci teď můžou jít požadovaným způsobem. Ne vždy ale všechno vychází tak, jak si člověk přeje.

O první místo opět usilovala známá trojka Stoner, Pedrosa, Lorenzo. Loni to ještě s Valentinem Rossim byla fantastická čtyřka, ale časy se mění. Závod v Německu byl klasikou, když se dva peru, třetí se směje. Ti dva, to byl Casey Stoner a Jorge Lorenzo. Oba borci mezi sebou soupeřili od prvního po jednadvacáté kolo závodu. Dani Pedrosa půl závodu jen pozoroval, pak předjel Casey Stonera a devět kol před cílem Jorge Lorenza. Teprve v druhém závodu od jeho návratu po zranění Španěl vyhrál devátý podnik motocyklového šampionátu. Neuvěřitelný výkon! Jorge Lorenzo druhým místem znovu umazal z náskoku Australana, který teď před cestou do Ameriky představoval patnáct bodů.

Karel Abraham skončil také v Německu dvanáctý a v celkovém hodnocení si udržel dvanácté místo. „V posledním kole jsem se držel za Héctorem Barberou a chtěl jsem ho předjet, což se mi podařilo. V zatáčce, ve které jsem včera spadl a měl jsem tudíž strach do ní najet stejně rychle jako on, mě znovu předjel,“ prozradil Abraham a k Německu dodal: „Na to, jaké jsme měli problémy jsem s výsledkem spokojený.“

Stav MS 9/18 – 1. Stoner 168b., 2. Lorenzo 153b., 3. Dovizioso 132b., 4. Rossi 98b., … 12. Abraham 41b.

Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP) - MotoGP 2011

Velká cena Spojených států, Laguna Seca – 1. Stoner (AUS), 2. Lorenzo (SPA), 3. Pedrosa (SPA) … 11. Abraham

Jezdci nižších kubatur už dávno trávili dovolenou, když jediná kubatura MotoGP zamířila na západ USA do Kalifornie. Závod v Laguně Seca je pouze parketou pro královskou kubaturu světového šampionátu, která o závodním víkendu sdílí nejkratší trať v kalendáři s americkou sérií superbiků AMA. U Ducati panovaly určité obavy z výkonu GP11.1, ale nakonec padlo rozhodnutí pokračovat dál s novou generací motocyklového prototypu. Nicky Hayden žádal o nový motocykl už pro Německo, ale tam mu Ducati nevyšla vstříc. V Laguně ale neměl Hayden potřebu nový model testovat, chtěl závodit a před domácím publikem zajet špičkový výkon. Rozhodl se proto, do závodu nastoupit s Desmosedici GP11. Nakonec skončil sedmý, těsně za Valentinem Rossim s GP11.1.

Asi se už opakuji, ale na předních místech opět stejná parta – Stoner, Pedrosa, Lorenzo. Tentokrát si počkal Casey Stoner nebo alespoň tak to tvrdil. Dnes je jasné, že nejméně půl závodu šetřil síly, protože od Assenu trpí bolestivým zraněním krčních svalů. První jel Jorge Lorenzo, za ním Dani Pedrosa a tento stav zůstal až do sedmnáctého kola. Tehdy Stoner zjistil, že Pedrosovi docházejí síly a Lorenzo mu začíná ujíždět. Týmového kolegu předjel a zavěsil se za Lorenza, kterého pak šest kol před cílem předjel. Australan slavil vítězství a před krátkou letní dovolenou také dvacetibodovou výhodu před druhým Jorge Lorenzem. Třetí místo si drží Andrea Dovizioso, ale na čtvrté příčce došlo ke změně, protože tam Valentina Rossiho vystřídal velmi dobře jedoucí Pedrosa. Evidentně tak jediný Lorenzo teď dokáže čelit jezdcům tovární Hondy. Ostatní jsou opravdu trošku daleko.

Například Randy De Puniet (Pramac Racing Team). Francouz je úplně poslední, pokud nepočítáme jezdce, jako John Hopkins nebo Kousuke Akijoši. Navíc v přípravě na US GP havaroval a do závodu už nenastoupil. Neuvěřitelná smůla, jinak velmi talentovaného jezdce. Přestup na Ducati asi nebyla pro něho ta správná volba. Marco Simoncelli měl rovněž atakovat nejlepší, ale po deseti závodech je desátý a to nečekal nikdo. Hodně lidí na Itala sázelo, ale po nepříjemnostech z úvodu šampionátu jakoby přišel o bojovného ducha. Není to prostě on a snad se ten pravý Marco Simoncelli vrátí závodem v Brně.

Karel Abraham ukončil první část premiérové sezony na dvanácté pozici. Ve dvou závodech nebodoval, jinak má na kontě troje umístění v první desítce a jeden start z druhé řady. Zároveň vede tabulku nejlepšího nováčka roku a před druhou polovinou sezony má určitě tu správnou motivaci dokázat tyto výkony minimálně zopakovat.

Stav MS 10/18 – 1. Stoner 193b., 2. Lorenzo 173b., 3. Dovizioso 143b., 4. Pedrosa 110b., … 12. Abraham 46b.

Doporučujeme

Články odjinud