Rizla Suzuki a Bridgestone, dlouhá tradice a pevné vazby

Nedělní závody motocyklového seriálu jsou vyvrcholením hodin příprav a tvrdé práce, které probíhají dny a týdny před jednotlivými závody. Správná rozhodnutí, zkušenosti a cit pro danou věc, to je základ úspěchu.
Rizla Suzuki a Bridgestone, dlouhá tradice a pevné vazby

Tým Suzuki MotoGP spolupracuje s japonským výrobcem pneumatik od roku 2004 a je v této chvíli jediným týmem v paddocku královské kubatury, jenž má s Bridgestone nejdelší zkušenosti. Společně slavili mnohé úspěchy, také si prožili období, kdy se jim tolik nedařilo, ale nyní nastává s příchodem Álvara Bautisty nová éra.

Pneumatiky jsou alfou a omegou závodění, při správném výběru dokážou jezdci pomoci zajet ty nejlepší časy, ale pokud celý technický komplet (motocykl-obutí-jezdec) nefunguje jako jeden celek, můžou nastat problémy. Aby se tak nestalo, tak to má u Rizla Suzuki na starosti Japonec Jukihiko Kubo z Bridgestone Motorsport, který s Bautistou spolupracuje od jeho příchodu do MotoGP.

„Před každou Grand Prix začínám už ve čtvrtek úzce spolupracovat se Suzuki a Álvarovými inženýry,“ řekl úvodem Jukihiko Kubo. „Je důležité, aby dřív než Álvaro vyjede na dráhu, všichni v jeho týmu věděli a znali směsi pneumatik, které máme v každém závodu, takže s tím pokaždé začneme. S Álvarem spolupracuji teprve od loňského ročníku, ale společně nám to jde dobře a máme velmi dobré vazby, což je důležité v budování důvěry.“

„Ve čtvrtek jsem na schůzce s týmovými inženýry, abychom si domluvili plán na víkend. Pečlivě vysvětlím směsi dostupných pneumatik, jak se liší od těch z předchozího ročníku a proč jsme tuto volbu udělali. Pak si zhruba určíme, kterou směs přední a zadní pneumatiky doporučíme pro závod a od tohoto bodu si odsouhlasíme plán nasazení pneumatik, směr nastavení a cíle pro závod.“

Bridgestone je oficiálním dodavatelem pneumatik od roku 2009 a v MotoGP se řídí danými pravidly, které pro letošní ročník stanovují, že jeden jezdec dostane pro závodní víkend příděl osmnácti hladkých pneumatik, osm předních, deset zadních a celkem osm pneumatik do mokra. Ve čtvrtek FIM tyto pneumatiky přidělí každému jezdci systémem náhodného výběru, dostanou registrační čárkový kód zaznamenaný jak u Bridgestone tak u FIM.

Klepněte pro větší obrázek

„Takže jakmile rozhodneme o plánu pro víkend, máme jasnou představu, kdy Álvaro použije každou z daných směsí pneumatik," pokračoval Kubo. "S omezeným množstvím nových pneumatik je velmi důležité zajistit, aby se vše zvládlo tak, aby měl Álvaro v sobotu odpoledne, alespoň jednu novou sadu pro kvalifikaci a jednu pro samotný závod. Nové pneumatiky mají jasnou výkonovou výhodu, což je rozhodující, aby týmu umožnily dosáhnout nejlepší možné pozice na startovním roštu a následně výsledku v závodu.“

„V závěru každého dne jsem na brífinku s Álvarem a týmovými inženýry, abychom prodiskutovali, kde jsme, co se týče stanoveného plánu a jaké podnikneme další kroky. Po celý den neustále sbíráme data pneumatik ve formě teplot a tlaku, protože oboje hodnoty jsou klíčovými ukazateli nastavení. Například zadní hladká pneumatika by měla mít operační tepotu nad sto stupňů Celsia, aby dodala maximální přilnavost a pokud je teplota nižší, víme, že přilnavost nedosáhla svého maxima a proto motocykl, jezdec a pneumatiky nefungují tak dobře, jak by mohli.“

„Já jsem pak v kontaktu s inženýry, jenž dělají změny v nastavení ve snaze tohoto optima dosáhnout. V letech, kdy tu byla konkurence pneumatik, výrobci produkovali specifické směsi obutí pro každého jezdce a motocykl zvlášť, ale v době jednotných pneumatik, Bridgestone musí s týmy úzce spolupracovat, aby jim umožnil, co nejlépe fungovat na našich pneumatikách," řekl závěrem Japonec Kubo.

Nakonec to jsou dvě pneumatiky Bridgestone, co spojuje Suzuki GSV-R s povrchem asfaltové dráhy a hrají klíčovou roli v transformaci všeho úsilí týmu Rizla Suzuki do výsledků v samotných závodech. Přestože je nyní o něco menší počet variant směsí a pneumatik, role Bridgestone zůstává stejně důležitá, jako spolupráce s Japonskou Suzuki.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

16:20 | Nemocného Folgera v Malajsii nahradí Michael van der Mark.
15:42 | Dnes je to 6 let, co zahynul Marco Simoncelli.
22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00