Rizla Suzuki a Bridgestone, dlouhá tradice a pevné vazby

Nedělní závody motocyklového seriálu jsou vyvrcholením hodin příprav a tvrdé práce, které probíhají dny a týdny před jednotlivými závody. Správná rozhodnutí, zkušenosti a cit pro danou věc, to je základ úspěchu.
Rizla Suzuki a Bridgestone, dlouhá tradice a pevné vazby

Tým Suzuki MotoGP spolupracuje s japonským výrobcem pneumatik od roku 2004 a je v této chvíli jediným týmem v paddocku královské kubatury, jenž má s Bridgestone nejdelší zkušenosti. Společně slavili mnohé úspěchy, také si prožili období, kdy se jim tolik nedařilo, ale nyní nastává s příchodem Álvara Bautisty nová éra.

Pneumatiky jsou alfou a omegou závodění, při správném výběru dokážou jezdci pomoci zajet ty nejlepší časy, ale pokud celý technický komplet (motocykl-obutí-jezdec) nefunguje jako jeden celek, můžou nastat problémy. Aby se tak nestalo, tak to má u Rizla Suzuki na starosti Japonec Jukihiko Kubo z Bridgestone Motorsport, který s Bautistou spolupracuje od jeho příchodu do MotoGP.

„Před každou Grand Prix začínám už ve čtvrtek úzce spolupracovat se Suzuki a Álvarovými inženýry,“ řekl úvodem Jukihiko Kubo. „Je důležité, aby dřív než Álvaro vyjede na dráhu, všichni v jeho týmu věděli a znali směsi pneumatik, které máme v každém závodu, takže s tím pokaždé začneme. S Álvarem spolupracuji teprve od loňského ročníku, ale společně nám to jde dobře a máme velmi dobré vazby, což je důležité v budování důvěry.“

„Ve čtvrtek jsem na schůzce s týmovými inženýry, abychom si domluvili plán na víkend. Pečlivě vysvětlím směsi dostupných pneumatik, jak se liší od těch z předchozího ročníku a proč jsme tuto volbu udělali. Pak si zhruba určíme, kterou směs přední a zadní pneumatiky doporučíme pro závod a od tohoto bodu si odsouhlasíme plán nasazení pneumatik, směr nastavení a cíle pro závod.“

Bridgestone je oficiálním dodavatelem pneumatik od roku 2009 a v MotoGP se řídí danými pravidly, které pro letošní ročník stanovují, že jeden jezdec dostane pro závodní víkend příděl osmnácti hladkých pneumatik, osm předních, deset zadních a celkem osm pneumatik do mokra. Ve čtvrtek FIM tyto pneumatiky přidělí každému jezdci systémem náhodného výběru, dostanou registrační čárkový kód zaznamenaný jak u Bridgestone tak u FIM.

Klepněte pro větší obrázek

„Takže jakmile rozhodneme o plánu pro víkend, máme jasnou představu, kdy Álvaro použije každou z daných směsí pneumatik," pokračoval Kubo. "S omezeným množstvím nových pneumatik je velmi důležité zajistit, aby se vše zvládlo tak, aby měl Álvaro v sobotu odpoledne, alespoň jednu novou sadu pro kvalifikaci a jednu pro samotný závod. Nové pneumatiky mají jasnou výkonovou výhodu, což je rozhodující, aby týmu umožnily dosáhnout nejlepší možné pozice na startovním roštu a následně výsledku v závodu.“

„V závěru každého dne jsem na brífinku s Álvarem a týmovými inženýry, abychom prodiskutovali, kde jsme, co se týče stanoveného plánu a jaké podnikneme další kroky. Po celý den neustále sbíráme data pneumatik ve formě teplot a tlaku, protože oboje hodnoty jsou klíčovými ukazateli nastavení. Například zadní hladká pneumatika by měla mít operační tepotu nad sto stupňů Celsia, aby dodala maximální přilnavost a pokud je teplota nižší, víme, že přilnavost nedosáhla svého maxima a proto motocykl, jezdec a pneumatiky nefungují tak dobře, jak by mohli.“

„Já jsem pak v kontaktu s inženýry, jenž dělají změny v nastavení ve snaze tohoto optima dosáhnout. V letech, kdy tu byla konkurence pneumatik, výrobci produkovali specifické směsi obutí pro každého jezdce a motocykl zvlášť, ale v době jednotných pneumatik, Bridgestone musí s týmy úzce spolupracovat, aby jim umožnil, co nejlépe fungovat na našich pneumatikách," řekl závěrem Japonec Kubo.

Nakonec to jsou dvě pneumatiky Bridgestone, co spojuje Suzuki GSV-R s povrchem asfaltové dráhy a hrají klíčovou roli v transformaci všeho úsilí týmu Rizla Suzuki do výsledků v samotných závodech. Přestože je nyní o něco menší počet variant směsí a pneumatik, role Bridgestone zůstává stejně důležitá, jako spolupráce s Japonskou Suzuki.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře


21. října | Velkou cenu Teruelu bude muset vynechat Riccardo Rossi, protože měl pozitivní test na koronavirus.
18. října | Marc Márquez dnes napsal na Twitter: "Ahoj všem! Jsem bratr Alexe Márqueze." odkaz
18. října | Takto otec bratrů Márquezových prožíval Alexův boj o vítězství. Nakonec tedy Alex Márquez dojel těsně druhý za Rinsem. odkaz
18. října | Alex Márquez si dnes dojel pro druhé podium v řadě. odkaz
18. října | Joan Mir sice ještě nevyhrál ani jeden závod MotoGP, ale po dnešku je novým vedoucím mužem šampionátu. Je to poprvé od roku 2000, co se do čela šampionátu dostal jezdec Suzuki. odkaz