Rok 2013 bude pro MotoGP plný změn

V době, kdy všichni netrpělivě očekávají první testy litrových motocyklů v Sepangu, přišel šéf Dorny Carmelo Ezpeleta s návrhem změn pro rok 2013, jenž v top třídě MS představují celkem solidní revoluci.
Rok 2013 bude pro MotoGP plný změn

Loni závodilo v třídě MotoGP jen sedmnáct prototypů a promotoér šampionátu už podobným způsobem dál pokračovat nechce. Motocyklové prototypy jsou drahé, jen málokdo si je dokáže koupit a proto letos poprvé uvidíme závodit stroje zařazené do kategorie CRT, což zjednodušeně znamená kategorii, která je z finančního hlediska potenciálním zájemcům přístupná.

V MotoGP pro sezonu 2012 zůstaly jen tři továrny – Ducati, Honda a Yamaha. Pro tyto výrobce je světový šampionát zajímavý z hlediska vývoje nových technologií, které na závodních prototypech testují a následně aplikují přímo do výroby. Pokud by o tuto možnost přišli, tak jen těžko dokážou obhájit vysoké rozpočty svých týmů před akcionáři. To znamená, že omezení otáček by snad ještě dokázali akceptovat, ale jednotnou elektroniku už asi ne.

Nicméně k jistým změnám MotoGP míří a to velmi rychle, protože Dorna chce vyrovnat rozdíly, které nyní panují mezi továrními prototypy a motocykly CRT. To by v praxi znamenalo omezit tovární stroje a zrychlit ty z řad CRT. Carmelo Ezpeleta o tom hovořil, když minulý týden přijel do Madonny di Campiglio na společnou akci italských týmů Ducati a Ferrari. Podle Španěla nelze v současném stavu dál pokračovat a je třeba provést takové změny, které povedou k oživení šampionátu.

„V rámci budoucnosti a tím myslím rok 2013, je velmi důležité říct, že potřebujeme učinit definitivní rozhodnutí. Máme dva typy problémů. První je rozdíl mezi CRT a továrními motocykly a druhý je výkon a cena továrních prototypů,“ uvedl Carmelo Ezpeleta. „Musíme udržet kompaktní startovní rošt, netvrdím, že tam nebudou žádné rozdíly, ale udělat vše proto, aby stroje CRT byly co možná nejblíž těm továrním.“

„Nosným pilířem motorsportu je technologie a zábava. Pokud si v časech krize musíte vybrat jen jeden z nich, tak si vyberete zábavu, protože za to platí televize a okruhy. Chci, aby rok 2013 byl úplně jiný než ten letošní. Jednáme o tom s výrobci a myslím, že v květnu dospějeme k závěru, jak bude mistrovství vypadat v roce 2013,“ pokračoval šéf Dorny.

„Výrobci si jsou vědomi současné situace a to nejen proto, že krize ovlivňuje také je samotné. Problémem je, že jejich prioritou byl vždy technický rozvoj. Tento vývoj zvedl cenu motocyklů až příliš vysoko. Na druhou stranu to z nich udělalo bleskurychlé motocykly, které také vytvořily jistý problém vzhledem ke konkurenci, protože jsou o tolik dominantnější. Myslím ale, že tyto problémy budeme schopni vyřešit na základě dohody,“ dodal Ezpeleta.

V italských dolomitech se také hovořilo o pneumatikách Bridgestone. Není vyloučeno, že do budoucna budou v královské kubatuře pneumatiky určeny jak pro motocyklové prototypy, tak pro motocykly kategorie CRT. Tuto otázku nyní řeší Loris Capirossi a jednání s japonským dodavatelem pneumatik proběhnou během testu v Sepangu.

22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00