Rossi: Motocykly 990ccm byly ve všech směrech lepší

Podle Itala byl přechod na 800ccm největší chybou v posledních letech.

Rozhodnutí o ukončení éry 990ccm motocyklů a přechod na 800ccm závodní prototypy MotoGP bylo ´největší chyba v posledních patnácti letech´. Takto označil v rozhovoru pro španělský časopis Motociclismo Valentino Rossi změnu, která začala v roce 2007 psát svou historii v královské kubatuře mistrovství světa silničních motocyklů.

„Motocykl 990ccm byl ´drsný´ a divoký, ale se skvělým motorem a velkým výkonem,“ řekl Rossi. „Osmistovka je horší, prostě horší. Je to stejný motocykl s menším výkonem. Ze začátku jsem byl hodně nešťastný, teď se to zlepšilo, to ano … ale výkon 990ccm motocyklu působil daleko větší zábavu.“

„Podle mě byla podívaná na 990ccm stejná jako na 500ccm motocykly. Byly tam velké souboje a velké smyky a to je to, co všichni chtějí, ne? Motocykl 990ccm jel hodně smykem při nájezdu do zatáček, ale především pak v jejich výjezdu,“ řekl Rossi, který měl říct jakým způsobem by šlo zatraktivnit podívanou pro diváky na trati nebo televizních obrazovek.

„S osmistovkou … Věřím, že osmistovky jsou největší chybou, kterou světový šampionát udělal v posledních patnácti letech. Přišli jsme o velkou část podívané a zčásti kvůli tomu, že tak moc pokročila elektronika. Podle mě výrobci udělali velkou chybu přechodem na 800ccm. Motocykl 990ccm byl lepší ve všech směrech.“

Změna přišla z důvodu omezení rychlosti, ale paradoxně se naopak rychlost zvýšila v zatáčkách a rovněž se zvýšila závislost na elektronice. Dani Pedrosa tak dokázal v přípravě na Velkou cenu Itálie letos zajel v sedle tovární Hondy 800ccm rekordní maximální rychlost 349,3 km/h.

V éře osmistovek zatím nevyhrál ani jeden závod Grand Prix jezdec na satelitním motocyklu. Navíc letos poprvé v Barceloně získal jezdec královské kubatury vítězství v závodu díky předjetí v posledním kole.

V případě jezdců, kteří získali na osmistovce do dneška jen jedno vítězství hrálo velkou roli počasí. Chris Vermeulen vyhrál mokrý závod v Le Mans, Loris Capirossi zase k vítězství využil mokro suchých podmínek na dráze v japonské Motegi a naposledy Andrea Dovizioso vyhrál v Donington Parku, kde se jel závod na vlhké trati.

Tabulka vítězů závodů Grand Prix královské kubatury jasně ukazuje, že po přechodu na osmistovky se počet jezdců, kteří dokážou vyhrávat závody snížil o polovinu.

Vítězové závodu GP – 990ccm (2002 – 2006)

Honda: 10 – Valentino Rossi, Sete Gibernau, Max Biaggi, Marco Melandri, Nicky Hayden, Dani Pedrosa, Alex Barros, Toni Elías, Makoto Tamada, Tohru Ukawa
Yamaha: 2 – Valentino Rossi, Max Biaggi
Ducati: 2 – Loris Capirossi, Troy Bayliss
Suzuki: 0
Kawasaki: 0
Proton KR: 0
Harris WCM: 0
Moriwaki: 0
Aprilia: 0

Vítězové závodu GP – 800ccm (od roku 2007)

Honda: 2 – Dani Pedrosa, Andrea Dovizioso
Yamaha: 2 – Valentino Rossi, Jorge Lorenzo
Ducati: 2 – Casey Stoner, Loris Capirossi
Suzuki: 1 – Chris Vermeulen
Kawasaki: 0
KR212V: 0

13. srpna | Mattia Pasini dnes slaví 33 let.
12. srpna | Randy de Puniet nahradí Kallia v roli testovacího jezdce KTM. Finovo zranění kolene vyžaduje dlouhou léčbu.
12. srpna | Thomas Lüthi pojede příští rok v Moto2 u týmu Intact GP. odkaz
12. srpna | Jaume Masiá je nešťastný, že mu to nevyšlo na podium: odkaz
11. srpna | Přerušení nebylo dlouhé. Dráha už je po Mariniho nehodě vyčištěná. Jezdec je v pořádku.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 24. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 25. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 26. srpna    
Moto3 warm up   10:00–10:20
MotoGP warm up   10:30–10:50
Moto2 warm up   11:00–11:20
Moto3 závod   12:20
MotoGP závod   14:00
Moto2 závod   15:30