Rozhovor s Aleixem Espargarem

Španěl chce v sedle stroje ART (Aprilia Racing Technology) patřit mezi nejlepší jezdce kategorie CRT a samozřejmě v průběhu sezony snižovat odstup na jezdce továrních prototypů.
Rozhovor s Aleixem Espargarem

Aleix Espargaró a jeho nový týmový kolega Randy De Puniet v minulosti spolupracovali s týmem Pramac Racing. Nyní jsou členy týmu Aspar, který pro letošní ročník zvolil cestu směrem k levnější variantě závodění a po dvou letech s Ducati MotoGP přesedlali na Aprilii. (Fotografie je z doby působení Aleixe Espargara u týmu Pons Racing Moto2).

Před cestou do Paterny (Valencie), kde ve středu proběhne oficiální představení nového sponzora týmu Aspar, společnosti Power Electronics, hovořil Aleix Espargaró s motogp.com.

Když jste koncem loňské sezony podepsal smlouvu s týmem Aspar, ta byla původně pro kubaturu Moto2. Nakonec je z toho projekt CRT v třídě MotoGP. Kde je to pro vás lepší?
Aleix Espargaró: „Tak MotoGP je pro mě lepší vzhledem k mé výšce a váze, takže tím bude můj hendikep menší. A samozřejmě, být u zrodu tohoto projektu je velmi vzrušující.“

Na jedné straně máte řadu možností vyniknout mezi ostatními jezdci CRT, ale na druhou stranu, není zrovna jednoduché mít na stejném typu motocyklu a ve stejné garáži Randy De Punieta. Jak to vidíte?
Aleix Espargaró: „Ano, říká se, že váš týmový kolega je především vašim největším soupeřem a v tomto případě to platí dvojnásob. Randy je velmi zkušený jezdec a je velmi rychlý. Oba jsme ale kamarádi. Během testu ve Valencii jsme vše společně diskutovali a také si navzájem pomáhali. Teď je ze všeho nejdůležitější udělat z naši motorky ten nejlepší stroj CRT. Je to rok vývoje a získávání zkušeností. Myslím, že my oba v tom můžeme odvést dobrou práci.“

Myslíte, že tato sezona představí postupný vývoj nebo nabídne určitý rychlý pokrok, řekněme po první části sezony? Jaká jsou v tomto směru Vaše očekávání?
Aleix Espargaró: „Je jasné, že budeme neustále pracovat na zdokonalení strojů, abychom CRT dostali blíž předním příčkám. Je logické, že to pro nás v úvodních závodech nebude jednoduché, ale cílem a odhodláním musí být zlepšení s každou další Grand Prix a od poloviny do konce sezony být tak blízko nejlepším, jak jen to půjde, zejména pak na těch menších okruzích.“

Váš pohled na test ve Valencii byl optimistický, dokonce jste byl příjemně překvapený s věcmi, jako například úrovní přilnavosti pneumatik. Na co se zaměříte příště?
Aleix Espargaró: „Co se týče výkonu a jízdy, je tato motorka jiná ve srovnání se strojem Moto2 a já  musel hodně přizpůsobit styl jízdy. Jsem ale spokojený, motorka funguje úžasně. Musíme se naučit správně používat elektroniku, protože si myslím, že je to ta nejdůležitější věc a jak už jsem zmínil, musím se také adaptovat a postupně zlepšit motorku. Je jasné, že technický komplet bude na začátku o něco horší než na konci.“

Co se týče odpružení, brzd, podvozku, pneumatik a dalších součástí není Váš motocykl příliš jiný ve srovnání s továrními prototypy MotoGP. Na kterých aspektech stroje ART budete muset v rámci jeho optimalizace zapracovat víc?
Aleix Espargaró: „Vidím to na vylepšený superbajk. Něco mezi superbajkem a motorku MotoGP. O něco rychlejší než superbajk a o něco pomalejší od prototypu MotoGP. Myslím, že co se týče výkonu, tak tam se ještě můžeme trošku zlepšit. A také si myslím, že nejsme moc pozadu. Pokud mluvíme o elektronice, tak koncept CRT je poněkud méně sofistikovanější než je tomu u prototypu MotoGP. Je méně komplikovaný a s menším počtem telemetrických kanálů, ale je jasné, že to co máme nám funguje dobře a musíme se to snažit dále zlepšit.“

Ve Valencii jiná CRT motorka než Vaše ART nebyla, protože ostatní testovali v Malajsii. Na skutečné měření sil si tak ještě nějakou dobu musíte počkat. Budete příští týden v Jerezu?
Aleix Espargaró: „Určitě to zatím nevím. Samozřejmě bych mnohem radši odjel do Malajsie, ale to opravdu nemělo smysl, protože motorka je stále na začátku a trénink v Evropě je mnohem jistější v tom, že pokud k něčemu dojde, továrnu máte hned za rohem. Teď plánujeme test v Jerezu, pak v Aragónsku a nakonec oficiální test opět v Jerezu, což také znamená, že tam zjistíme, kde jsme ve srovnání s ostatními. Myslím si ale, že Aprilia bude motorka, která se v CRT prosadí.“

„Uvidíme, kde budeme ve srovnání s Colinem (Edwardsem), který v Malajsii patřil mezi nejlepší. Dráha v Sepangu ale v tomto směru trošku mystifikuje, protože je hodně rychlá a litrové motorky tam mají skutečně velký výkon, ale pokud budeme lepší než BMW/Suter na tratích, jako třeba Aragón, Valencie nebo Jerez, pak musí být cílem dvě až dvě a půl sekundy na pole position.“

Zkušení a rychlí jezdci, jako Edwards a De Puniet Vám situaci moc neulehčí …
Aleix Espargaró: „Ne a ani ostatní, jako třeba Pasini. I když zatím nemá v této kubatuře zkušenosti, je velmi rychlý … . Myslím, že to bude zábava. Budeme sice za motocykly MotoGP, ale musíme se snažit udržet co nejmenší odstup, protože pak to bude všechno mnohem vyrovnanější. Zaměříme se hlavně na to, abychom porazili všechny CRT. Jak už jsem uvedl, myslím, že Aprilie bude od začátku favoritem a De Puniet obávaným soupeřem. Byl bych rád za to, kdybych mohl být první CRT.“

Pro někoho jako Vy, který se těší pověsti dobrého testovacího jezdce, musí tento projekt představovat neuvěřitelné nadšení?
Aleix Espargaró: „To ano. Měl jsem štěstí, že jsem byl společně s Danim Devahivem při vývoji prvních motocyklů Moto2, které byly ve Španělsku a pak rovnou nastoupil do šampionátu a v Moto2 získal pár umístění na stupních vítězů. Teď bych rád s tímto motocyklem udělal něco velkého. Jorge (Martínez-šéf Aspar Team) má jeden z nejlepších týmů v mistrovství, je velmi profesionální a Aprilia je skvělá … tento projekt je velmi vzrušující a já chci, abych byli konkurenceschopní a udělali něco skvělého.“

Od dnešního dne máte nového sponzora …
Aleix Espargaró: „Ano. Budu na prezentaci týmu ve Valencii. Jorge pro tento projekt vynakládá obrovské úsilí a testování třeba zahájil bez sponzora. Teď je vše úspěšně dokončeno a my budeme mít doufejme tu pomyslnou trošku štěstí a v závodech Grand Prix se nám bude dařit.“

11:10 | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz