Rozhovor s Casey Stonerem po závodu v Estorilu

Australan hovořil o závodu, o zdraví, ale také o lidech a pomluvách.
Rozhovor s Casey Stonerem po závodu v Estorilu
Casey Stoner se v portugalském Estorilu vrátil po dvouměsíční zdravotní dovolené zpátky do sedla tovární Ducati GP9 a jediná otázka, která nad závodním okruhem visela ve vzduchu byla: ´Bude Australan stejně rychlý jako předtím?´

Jeho odpověď přišla okamžitě a byla více než důrazná. Ve čtrnáctém podniku sezony porazil jak Daniho Pedrosu tak Valentina Rossiho a nebýt zlomené stupačky možná by hodně zkomplikoval jinak jasné vítězství Jorge Lorenza.

Po závodu si Casey Stoner sedl s novináři a odpovídal na otázky týkající se jak samotného závodu tak dvou měsíců strávených doma v Austrálii, jeho zdravotního stavu, ale také nezapomněl na lidi, jenž na jeho adresu nešetřili kritikou, když se koncem července rozhodl vynechat následné tři závody Grand Prix v Brně, Indianapolisu a Misanu. Rozhovor na svých stránkách uveřejnil motogpmatters.com.

Včera jste po tréninku uvedl, že problém s vašim zdravotním stavem je pryč. Obával jste se něčeho v samotném závodu?
Casey Stoner: „Ne, protože ráno jsem ve warm-upu zajel několik kol a protože to pro mě bylo už v posledních pěti závodech pořád stejné měl jsem to v hlavě zakódované, že se podobná situace bude znovu opakovat a budu mít znovu stejný problém. Později jsem přece jenom cítil nějakou únavu, ale už se to dál nestupňovalo. Takže jsem byl rád, že je to pryč a my tak mohli konkurenceschopně pokračovat v zahřívacím tréninku a ještě v závěru zajet nejrychlejší čas.“

„Před závodem jsme věděli, že bude náročný, protože mě celý víkend bolely ruce. Snažit se dostat zpátky do závodního rytmu a s takovými problémy s rukama, to není nejlepší. Ale myslím, že ke konci závodu ať už jsem měl problémy s rukama nebo ne, Jorge mi ujel až trošku moc. Myslím, že v prvním stádiu závodu bych dokázal bojovat o něco víc, ale jak už jsem řekl, v druhém kole se mi zlomila stupačka. To mi způsobovalo problémy. V některých kolech, kde jsem chtěl zabrat jsem byl dlouhý v zatáčkách, protože jsem neměl kde položit nohu při brzdění zadní brzdou. Nebýt této chyby tak si myslím, že závod mohl být mnohem vyrovnanější, ale možná se stejným výsledkem.“

V boji o titul teď máte klíčovou roli, máte nějaké preference kdo vyhraje? A jak vidíte svoji roli v tomto šampionátu?
CS: „Jak už jsem řekl, kdyby o titul bojoval můj týmový kolega moje role by byla jiná, ale mám svůj vlastní tým a musím se starat o svou vlastní kariéru. Jsem si jistý, že tito jezdci se o mě nestarají, tak jak mi je ostatně jasné, že někteří z nich závodí proti mně a taky se nestarají, takže nemyslím, že bych měl někoho preferovat.“

Chtěl jste něco předvést vašim kritikům, ale odpověděl jste tím nejlepším způsobem. Máte z toho dobrý pocit nebo máte spíše smíšené pocity?
CS: „Ne, bylo to milé, ale nutí vás to k otázce proč tito kritici říkali to co říkali a dělali to co udělali, právě teď je to evidentní. Víte, že říkali věci v době kdy jsem tu nebyl a když se vrátím, tak je to zase všechno normální. Všichni teď tvrdí, nikdy jsme si nemysleli, že by si se nevrátil, ale už třetí den v Brně jsem slyšel řeči o tom, že odcházím nadobro a další jim podobné.“

„Víte, co mě velmi vyvedlo z míry a ke komu jsme ztratil hodně ze svého respektu je Kevin Schwantz. Potom co řekl, já měl k tomu chlapovi takovou úctu, byl jedním z mých nejoblíbenějších jezdců a pravděpodobně jeden z nejúžasnějších, které jsem sledoval v průběhu kariéry. Když někdo rád říká takové věci, tak vám to naznačí, že zkušenosti jsou k ničemu, což je něco, co už jsem chtěl lidem dlouho říct. Novináři často zajdou za staršími jezdci, aby jim nabídli svůj úhel pohledu, ale bohužel jejich názory jsou velmi tvrdé a nic se na nich nemění. Opírají se o zkušenosti, které se staly v minulosti a pevně se toho drží a myslí si, že je to ta jediná a správná cesta, kterou je třeba jít. Víte, může mě naštvat, že dokonce lidé, které znám si nebyli jisti, zda se vůbec vrátím. Vynechali jsme tři závody, abychom se to pokusili vyřešit, nemohli vědět jak zle mi bylo po každém závodu a to byl problém, který jsme museli vyřešit. A to je pak fajn se vrátit a všem ukázat, že se nám to podařilo. Měli jsme problémy, ale teď jsme zpátky.“

Klepněte pro větší obrázekJaký je váš pocit teď, když jste znovu na konkurenceschopné úrovni?
CS: „Od všeho trochu. Cítím úlevu, věděli jsme, že nebudeme pomalejší, protože jak se říká, jak už se jednou naučíte jezdit, nikdy jezdit nezapomenete. V době, kdy jsem měl problémy se zápěstím jsem se koncem roku vrátil a ještě byl druhý nejrychlejší v závěru prvního dne testů. Bylo tam příliš hodně lidí s mnoha názory a bylo úžasné se teď vrátit zpátky, uvést vše na správnou míru a všichni jsou v klidu. Zvlášť všechny ty řeči o mě a Ducati, jak už jsem řekl, všichni vědí jaký máme spolu vztah a přesto si něco vymysleli, aby udělali velké ´hooha´ z ničeho. Víte, pro mě, pro tým, pro všechny tady kolem je udělat konec všem takovým řečem velkou satisfakcí, kterou právě teď opravdu cítím.“

S problémy, které vás trápily jste nedokázal závodit, ale teď jste znovu zpátky. Tento závod vám musel udělat velkou radost, je to tak?
CS: „Jednou z nejpříjemnějších věcí dokázat lidem jejich omyl, byla fyzická kondice. Lidé o mě tvrdili, že nejsem dostatečně připravený, že nemám dostatečně natrénováno. Netrénoval jsem pět měsíců a v těch pěti závodech jsme opravdu nebyli schopni zajet závod na úrovni, nedělali jsme závodní simulace a nepracoval jsem na fyzičce, potom jsem byl dva měsíce pryč bez ničeho, kompletně bez ničeho a vrátím se a je mi lépe než kdy jindy. Být znovu konkurenceschopný je opravdu hezký pocit.“

Bylo hlavním problémem přetrénování?
CS: „Ne, hodně lidí tvrdilo, že je to přetrénováním. Víte, trénuji dostatečně, ale jedni říkají, že je to přetrénováním ti druzí zase, že je to nedostatečným tréninkem, prostě říkalo se všelicos, ale přetrénováním to nebylo. Však víte, že když se přetrénujete, cítíte se unavený každý den. Všichni říkali, jasně nám je jasné v čem je problém, cítil se pořád unavený, ale já se necítil pořád unavený, cítil jsem se tak, jen když jsem začal fyzicky cvičit.“

„Bylo to hodně divné a proto všichni v podstatě tvrdili, že je to problém spíš v mé hlavě nebo, že tam vůbec problém není a jen hledám nějaké výmluvy a tak různě. Protože někteří lékaři to nebyli schopni diagnostikovat tak tvrdili, že tam prostě nic není, není problém a vše je jen v mé hlavě nebo chudokrevnost a všechny možné nesmysly. To bylo prostě směšné. Zašel jsem za lékaři u nás v Austrálii, abych se zeptal na jejich stanovisko, udělali mi nějaké testy, ale ani oni v tom neudělali jasno, ale neřekli mi, že nemám problém. Chtěli zjistit, co to je. Teprve jeden z lékařů nám definitivně určil správný směr a další dva lékaři jeho názor potvrdili, takže to bylo velmi hezké.“

Takže jak říkáte, teď už je po problému, doufejme …
CS: „Doufejme. Chci už začít znovu pořádně trénovat a vidět, zda se mi forma zlepšuje a zůstává na stejné úrovni. Než jsem se vrátil tak jsem měl pár dnů před tím nějaké testy na krev, takže ji teď znovu zkontrolují, aby byla jistota, že se se to zlepšuje.“

Bylo pro vás hodně těžké tiše sedět a nereagovat na kritiku, která narůstala, čím déle jste byl pryč?
CS: „Tam, kde v Austrálii bydlíme nemáme televizi a máme tam jedno z nejpomalejších internetových připojení jaké si jen můžete představit, takže já se opravdu ani na nic nedíval. Jeden den z těch devíti týdnů, co jsem byl pryč se na to podívám a páni, to jsem se nestačil divit. Přečetl jsem si věci co řekl Kevin Schwantz a mnohé jiné podobné a musel jsem se smát. Ale zároveň mě to pořádně naštvalo, protože jsem tyto jezdce opravdu uctíval a měl k nim respekt, Jeremy McWilliams byl mezi nimi také. Myslím tím, co oni vůbec o tom můžou vědět? Opravdu, co oni o tom vědí? Všichni si sedí doma, dávají soudy na věci, o kterých pořádně nic nevědí, protože tu situaci neznají, takže tento víkend byl moc dobrý, abych se v pátek konečně vrátit a zjistit, že se věci definitivně ubírají směrem k lepšímu.“

Klepněte pro větší obrázekPo závodu v Portugalsku jedete na Phillip Island, okruh, který máte rád a kde se vám daří. Jaké vás napadají myšlenky, když se teď vracíte domů?
CS: „Nezávodili jsme v těch třech závodech v podstatě proto, abychom získali co nejvíc času a přitom chyběli v co nejméně závodech. Pokaždé byl v plánu návrat do Estorilu a na Phillip Island už jet připravení. Nevěděli jsme jak moc tady můžeme být konkurenceschopní, ale všechno vyšlo opravdu dobře a teď můžeme jet v klidu na Phillip Island. Těším se na to a věřím, že si tam zabojuji.“

Myslíte, že tam dokážete vyhrát a získat hattrick?
CS: „Být o trošku rychlejší, mohli jsme vyhrát už dneska. Myslím, že kdybych neudělal tu chybu v druhém kole a nezlomil si stupačku, dokázal bych Jorgeho dohnat a možná bychom si trošku spolu zabojovali. Ale bez stupačky jsem několikrát chyboval a jeho náskok už nešlo vymazat. Nebýt toho tak si myslím, že v tomto závodu mohlo být o něco více soubojů, ale každopádně byl dneska Jorge velmi dobrý, velmi konzistentní, prostě impozantní.“

Řekl jste, že v průběhu závodu nastal moment, kdy jste začal pociťovat únavu, ale uvědomil jste si, že nemá stejnou intenzitu jako ta předtím. Byl tento pocit, pocitem osvobozujícím, když jste si uvědomil, že se to změnilo k lepšímu?
CS: „V podstatě ano. Jak už jsem uvedl dříve, pokaždé se během závodu dostanete do bodu, kdy začnete cítit únavu, musíte si s tím poradit a od toho momentu jet o něco méně agresivněji. Normálně, když jsem se do tohoto bodu dostal, znamenalo to, že jsem musel ubrat, to byl můj limit. Dostat se do tohoto bodu a pokračovat normálně dál byl zatraceně dobrý pocit a ten způsobil, že jsem se pod přilbou musel smál. Protože právě teď už můžeme fungovat dál, dokážu zajet víc než dvě kola najednou aniž bych byl totálně zničený. Víte, věřím, že tato dráha je celkem fyzicky náročná z toho co jsem na všech pozoroval. Valentino a Jorge vypadali včera odpoledne pěkně unavení. A abych byl upřímný, já se cítil mnohem lépe než vypadali. Vzhledem k tomu, že jsem netrénoval pět měsíců, tak je to dobré znamení.“
21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A