Rozhovor s Casey Stonerem

Australan stále neví v čem byla příčina jeho potíží v Japonsku.
Klepněte pro větší obrázekBěhem čtvrteční tiskové konference na okruhu v Jerez de la Frontera Casey Stoner odpověděl na otázky týkající se jeho japonského problému s brzdami, ale také odpověděl na to, kolik jezdců dokáže letos až do konce šampionátu bojovat o titul.

Váš problém v Motegi měl něco společného s novým podvozkem nebo s ním vůbec nesouvisel?
Casey Stoner: „Bylo to zcela něco jiného. S podvozkem jsme neměli žádné problémy. Když jsem na začátku vyjel do zahřívacího kola, cítil jsem velké vibrace od přední brzdy. Skutečně nevím proč.“

„Podobný problém jsem měl v závěru závodu v Kataru, ale to bylo kvůli prokluzování pneumatiky kolem ráfku, kde došlo k nevyváženosti … takže to bylo podobné a okamžitě si pomyslel: ´Ne, zase mi sklouzlo kolo a pojedu celý závod s vibracemi.´.“

„Ale, když jsem přijel na startovní rošt a jemně zmáčknul brzdu, předek šel dolů, takže to v podstatě musel být nějaký problém s brzdovým kotoučem nebo obložením. Buď se uvolnila destička na disku a opotřebovala se nebo fakt nevím, co to bylo.“

„Ze začátku nebyla na brzdách žádná stabilita a nešlo s tím pořádně jezdit, několikrát jsem ztratil předek, takže jsem tak přišel o všechnu jistotu a každý mě začal předjíždět. Měl jsem velké štěstí, že jsem zůstal tam, kde jsem byl a přede mě se nedostalo ještě více lidí.“

Už víte co ten problém způsobilo. Mluvili jste o tom s Brembo?
CS: „Po závodu jsme všechno zkontrolovali. Na datech jsme viděli, že problém tam byl, ale protože v posledních sedmi nebo osmi kolech se už tolik neprojevoval, nedařilo se zjistit jeho příčinu. Pokud by to byl problém s brzdovým kotoučem, tak by byl opotřebovaný. Viděli jsme to na datech, ale nemůžeme nic najít.“

Takže ten problém netrval po celý závod?
CS: „V posledních sedmi, osmi kolech to už bylo lepší. Začalo se to zlepšovat v polovině závodu. Čas jsem ztratil hlavně na začátku stejně, jak potřebnou jistotu. I když to bylo jen v několika kolech, ten problém tam byl a já nevěděl, kdy a jak se projeví. Přišel jsem tak o všechnu jistotu a nechtěl havarovat hned ze začátku závodu.“

„Pomyslel jsem si, že pokud se to zlepší, dokážu se začít zlepšovat také já, což se stalo, ale to té doby jsme už ztratili příliš moc času.“

Jaké jsou vaše pocity před závodem v Jerezu?
CS: „Před tímto závodem si mnohem víc věříme než tomu bylo v minulosti. Loni to byla samozřejmě pohroma s nastavením, které jsme měli v závodu. V tomto roce cítím o něco větší jistotu. Měli jsme tady dobré nastavení v testech, ale víme, že podmínky na dráze se po celou dobu stále mění, takže budeme pracovat na funkčním nastavení a pokusíme se ho ještě zlepšit. Myslím, že bychom mohli dosáhnout na stupně vítězů, což by byl tady náš vůbec nejlepší výsledek.“

Klepněte pro větší obrázekBěhem testu jste tady řekl, že budete spokojený, když dokončíte závod v Jerezu do pátého místa. Dá se nyní říct, že je to umístění do třetího místa?
CS: „Ano, řekl bych do třetího místa. Během testu jsme si hodně věřili, motocykl fungoval správně. Na tomto okruhu jsme měli pokaždé problém od doby, kdy jsme tu jezdili s 800ccm motocyklem, ale v testu jsem se letos cítil mnohem lépe. Myslím, že se na závod můžeme těšit a uvidíme, zda můžeme získat ještě o trochu lepší nastavení. Zvlášť nyní, když už nemáme na dráze tolik času v přípravě, ale doufejme, že bude sucho a já se tak budu moci plně soustředit. Cítím se dobře.“

Pokud tady v neděli získáte lepší výsledek, jaký to bude mít podle vás vliv pro zbytek sezony?
CS: „V minulém roce jsem byl v Motegi druhý, ale letošní výsledek byl mnohem lepší než v roce 2007 a to nejsme letos vůbec u konce … Myslím, že nejlepším výsledkem v Jerezu bylo páté nebo šesté místo v roce 2007 a jedenácté v roce minulém. Takže se musíme soustředit na pozitivní stránku věci a uvědomit si, že jsme letos připraveni si odtud odvést víc bodů než jsme měli v minulosti. Takže pokud dokončíme závod, měli bychom být na celkem dobré pozici.“

Souhlasíte s tím, co řekl Valentino, že jste na dráze čtyři, kteří můžou vyhrát jakýkoliv z těchto závodů?
CS: „Na to odpovím, jako pokaždé – nepočítej kuřata dokud … nikdy nevíte kdo bude konkurenceschopný. Je tu také Andrea, který po většinu závodu pěkně bojoval, Colin Edwards, který letos jezdí velmi dobře, Nicky, který se zatím nepředvedl, protože měl smůlu. Takže lidé by si měli nechat své názory pro sebe, sledovat závody a užívat si to.“

A vy máte radost, když bojujete s větším počtem jezdců?
CS: „Myslím, že to bylo zajímavé sledovat v Motegi, ale přál bych si jet o něco víc vpředu. V jednu chvíli jsem si myslel, že je dokážu dohnat, ale nebyl jsem schopný jet o tolik rychleji. Možná ze začátku, když byly pneumatiky ještě lepší, ale tam chyběla potřebná jistota a v závěru, když bylo v nádrži minimum paliva jsme válčili s lehčím motocyklem. Nakonec dojet na čtvrté pozici za situace, jakým způsobem ten závod začal je dobrý výsledek.“

Dokážete si představit sám sebe, že v Jerezu jedete defenzivním stylem?
CS: „Ne. Defenzivně začnete jet až v závěru sezony, když máte dobrou pozici. Tento závod a vůbec celá Klepněte pro větší obrázekprvní polovina sezony je v útočném stylu až do momentu, kdy už je toho příliš a raději pak uberete a smíříte se s tím, jak jen můžete.“

V letošním roce musíte určitě pociťovat daleko větší jistotu, když jedete správným způsobem hned od začátku?
CS: „V minulém roce jsme jarní část zahájili skutečně ve velkém stylu a všichni přehlíželi problémy, které jsme měli. Ale letos je to mnohem lepší. Hodně důvěřujeme motoru, kde máme daleko vyšší kroutící moment. V Motegi jsme v minulosti válčili se zrychlením v zatáčkách, ale nyní máme každopádně mnohem větší důvěru v náš technický komplet.“
5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00