Rozhovor s Colinem Edwardsem

Američan je s Yamahou a Bridgestone maximálně spokojený.
Klepněte pro větší obrázekAmeričan Colin Edards ze soukromého týmu Monster Tech 3 zatím nemá výsledky, které by potvrdily jeho výkon z předsezonních testů, ale v letošním roce je pro Američana každopádně úkolem číslo jedna zisk vítězství v závodu. Redaktoři Autosportu s Edwardsem včera v Jerezu mluvili a jejich rozhovor vám nyní přinášíme.

Zdá se, že už nyní na začátku sezony dokážete svůj motocykl patřičně ocenit, opravdu jste si tak padli do noty?
Colin Edwards: „Máme nejlepší motocykl na startovním roštu. Od minulého roku na něm provedli některé drobné úpravy na podvozku a ten je nyní o hodně lepší. Je nejlepší na dráze. Popravdě tu a tam se něco nečekaně objeví, ale motocykl je to skutečně velmi dobrý. Elektronika, podvozek to všechno je v pořádku a nerad to říkám, ale je to díky Valentinovi, Jerry Burgessovi a jejich mechanikům, kteří celý rok pracovali na zdokonalení tohoto nastavení, protože je zcela odlišné od nastavení pro Michelin. Kdyby to neudělal, pravděpodobně bychom se ještě teď motali a hledali správný směr.“

Takže motocykl je letos kompletně postavený tak, aby vyhovoval pneumatikám Bridgestone?
CE: „Ano, ve srovnání s tím, co musel Valentino používat v minulém roce, více méně motocykl stavěli pro tyto konkrétní požadavky.“

Jak si zvykáte na nastavení pneumatik Bridgestone?
CE: „Jsem jezdcem preferujícím předek. Pokud mám vidlici, na které mám dobrý pocit a mám dobrý kontakt s přední pneumatikou, můžu být spokojený. Jsem pokaždé rychlý, když mám splněny tyto dva požadavky. Teprve pak je zadní část motocyklu a ten můžeme připravit, aby fungoval. Předek je od Bridgestone výborný a naše nastavení jsou dobrá a jakmile tyto dvě věci dokážeme dostat do jediné linie, pak nepotřebuji pro její funkčnost nějaké zatmění slunce, ale vše je otázkou jen vidlice a přední pneumatiky.“

Viděl jste obrázek Pedrosovy přední pneumatiky z Motegi?
CE: „Začali jsme na tom nastavení v testu v Kataru a v Malajsii a zatím to jen trošičku upravili. Jsou to milimetry v nastavení, které šetří pneumatiky. O něco víc zadní nebo o něco víc přední. Můžete s nimi opravdu zacházet dost hrubě, zatlačit na předek stejně, jak na zadek motocyklu a nikdy nevypadají špatně. Valentino Rossi to tak udělal v Kataru, ale ten je samozřejmě vyždímal jako citron.“

Klepněte pro větší obrázekAle asi ne v takovém rozsahu, v jakém byla Daniho pneumatika v Motegi?
CE: „Ano, ale to všechno je jen otázkou nastavení motocyklu. Pokud nadměrně opotřebujete předek Bridgestone, tak buď máte špatný předek, jako třeba moc měkkou gumu nebo je tam něco zásadního, co nefunguje. Já ji třeba tak nedokážu opotřebovat. Můžu na ni třeba zajet padesát kol.“

Pedrosovy časy na kolo byly velmi dobré, ale Elías říkal, že jede s čtyřkilovou zátěží, aby dostal nějakou váhu do zadní části motocyklu …
CE: „Pneumatiky Bridgestone jsou jiné ve srovnání s Michelinem, protože ve skutečnosti vyžadují, aby jste na ně více zatlačili. Pokud dostatečný tlak nevytvoříte, pak ji můžete poškodit. Já váhu přenáším plynem, nedělám moc velké pohyby a na pneumatiky nevytvářím takový tlak, jak bych měl. Zatím jsme museli pracovat opravdu na nastavení, abychom tím získali. Takže počítám, že Pedrosovým problémem nebyla pneumatika, ale byla to záležitost právě nastavení. Nebylo správné. To je stejné, jak u Valentina po závodu v Kataru, kde jeho přední pneumatika byla nadměrně opotřebená právě kvůli nastavení.“

Co si myslíte, že letos v šampionátu dokážete?
CE: „Dobrá, zbývá ještě patnáct závodů, takže je tam patnáct vítězství … (smích) určitě je to možné.“

Vypadáte mnohem více uvolněný …
CE: „Dostal jsem dobrý tým, dobrého šéfmechanika a ten borec, co pracuje na tlumení je prostě neskutečný. Pneumatiky eliminovaly věci z minulého roku, kdy upadala morálka a lidi říkali, že pneumatiky jsou na ho… a pokaždé tam byl někdo, kdo měl pneumatiky lepší, ale nyní je to skvělé a takové věci vůbec nemusíme řešit. To byl také styl našeho plánu, když jsme si před začátkem testování neříkali: ´Uvidíme, jak rychle může motocykl jet,´ nebo ´Kolik toho Bridgestony vydrží a jaké bude opotřebení.“

Chybí vám kvalifikační pneumatiky?
CE: „Však dobře víte, že to byla skutečná prověrka se přitom nepo…., nyní je to ještě pořád o tom samém, ale už jste omezeni. Stále jste omezeni. Stále musíte jet na hraně, není to jen o tom zavřít oči a jet bezhlavě.“

V Letošním roce jste přišli o hodinu a půl v přípravě, co si o tom myslíte?
CE: „Pravděpodobně jsem jediný, který by chtěl na dráhu vyjet až v sobotu ráno. V rámci časového plánu bych se připravil, na druhý den v neděli ráno třicetiminutový warm-up a potom už jen jdeme závodit! Prostě na to vlítnout a závodit.“

Klepněte pro větší obrázekNenudíte se teď tak trochu v pátek dopoledne?
CE: „Trošku. Ale pořád máte co dělat, třeba dávat rozhovory a tak dále. Takové už to je.“

Máte v plánu se do toho opřít stejně, jak loni při kvalifikaci?
CE: „Musím! Dneska jsem tak párkrát i zajel a řekl si: ´Do pr… znovu nám to tady jede!´. Musím zaklepat na dřevo, ale předek je letos úplně jiný. V Japonsku jsem zkoušel spadnout, skutečně jsem to zkoušel. Zatáčku po zatáčce, ale to jelo jak přilepené.“
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz