Rozhovor s Guyem Coulonem z Monster Tech 3

Guy Coulon je šéfem mechaniků týmu Colina Edwardse

Guy Coulon je od letošní sezony šéfem mechaniků Colina Edwardse v týmu Monster Tech 3. Do té doby pracoval s Jamesem Toselandem než došlo k tak mediálně známé akci s výměnou šéfmechaniků. Má obrovské a dlouholeté zkušenosti z prostředí závodních motocyklů a právě jeho nová spolupráce s Američanem přinesla své ovoce. Colin Edwards je po osmi závodech sezony na pátém místě a už dvakrát se umístil v závodu Grand Prix na čtvrté pozici.

V Kataru jste řekl, že potřebujete odjet pár závodů na místech, kde se netestovalo v zimní přípravě, aby jste si udělal obraz o tom, jakým způsobem ovlivní přípravu na závod zkrácení závodního víkendu a nové pravidlo jednotných pneumatik. Co nám k tomu řeknete po sedmi závodech sezony?
Guy Coulon: „Už máme od Le Mans další změnu (v časovém plánu tréninků a kvalifikace). Sezonu jsme zahájili jen s třemi bloky jízd po pětačtyřiceti minutách. Od Le Mans máme stále tři tréninky, ale teď už každý po jedné hodině. Takže hlavní věc, kterou jsme v tomto roce zjistili je ta, že Yamaha není složitá k nastavení a myslím, že se zkráceným počtem tréninků jsme získali výhodu.“

„Ale samozřejmě čas, který teď máme k dispozici musíme využít jinak než v době, když jsme měli tréninků víc. Předtím jsme měli čtyři hodiny, teď máme tři, takže se musíme velmi soustředit na ty změny, které chceme udělat. Po každé změně se musíme rozhodnout, zda v tom nastavení budeme dále pokračovat nebo ne. Když jsme měli k dispozici více času mohli jsme nastavení srovnávat a pokud si jezdec nebyl jistý v tom, které z nich je lepší, mohli jsme porovnat znovu dvě nastavení ještě před tím než jsme pokročili dál. Ale teď, když srovnáváme dvoje nastavení se musíme rozhodnout okamžitě, zda s takovým nastavením budeme pokračovat nebo ne. Takže v tom je to jiné než předtím. Letos také máme jediného výrobce pneumatik a to znamená, že máme méně druhů pneumatik k tomu, abychom je kombinovali s našimi testy různých nastavení podvozku.“

„Především si myslím, že pozitivní na třech trénincích je částečně to, že v pátek dopoledne se fanoušci spolu se závodníky můžou vidět. Také jak jistě víte je ekonomická krize docela vážná, takže můžeme ušetřit nějaké finanční prostředky díky snížení motohodin během každého závodního víkendu. Pro výrobce motorů je to velmi významná úspora.“

Klepněte pro větší obrázekJe nejnovější časové schéma tří hodin tréninků dobrým poměrem mezi úsporou nákladů a přípravou na závod nebo by se mělo ještě něco změnit?
GC: „Myslím, že je to dobře vyvážené, protože nakonec jsou všichni pro závod včas připravení. Možná všichni o desetinu pomalejší. Kdybychom měli na testování další hodinu, tak možná pojedeme o jednu, dvě desetiny rychleji. Ale ve skutečnosti je to velmi podobná podívaná a souboje o pozice během závodu s tím, jaké byly dříve. Zároveň ušetříme spoustu peněz, to je jasné. A nejen v ujeté vzdálenosti na dráze, ale také když jsme v Evropě na závodech, které nejsou tak daleko od našeho týmového sídla, může většina členů týmu přijet až o den později, takže o jednu noc v hotelech méně. To také finančně pomůže. Měli jsme ve zvyku testovat jeden nebo dva dny po závodech, což pro tým znamenalo další minimálně jednu noc v hotelu navíc. Teď je testování omezeno, takže to je další položka, kde se dají ušetřit peníze a ve skutečnosti máme obdobnou úroveň výkonu.“

Na začátku jste zmínil pneumatiky. Jaká je spolupráce s Bridgestone po sedmi závodech?
GC: „Takže velká neznáma byla, co bude na okruzích, kde jsme s novými pneumatikami během zimní přípravy netestovali. Testovali jsme v Kataru, Malajsii a Jerezu, takže znovu před závodním víkendem jsme věděli, kterou pneumatiku tam použijeme. Ale, když jsme začali závodit na okruzích, kde jsme dříve netestovali, tak jsme shledali, že výběr Bridgestone byl dobrý. S pneumatikami jsme neměli žádný problém. Věřím, že ohledně toho si nikdo nestěžuje.“

Postrádáte konkurenci mezi výrobci pneumatik nebo je lepší jednotný dodavatel?
GC: „Vzhledem k současné ekonomické situaci je samozřejmě jednotný dodavatel pneumatik pozitivem. Dříve některé týmy používaly Michelin a další týmy zase Bridgestone a někdy, když jste měli nedostatečný výkon tak jezdec mohl říct, ´Dobrá, ale možná je to kvůli pneumatice.´ Takže něco podobného dnes už není. Každý má stejnou pneumatiku, takže pokud máme nedostatečný výkon, tak jen kvůli našemu nastavení nebo výkonu jezdce a na tyto body se pak můžeme soustředit.“

Colin má do této chvíle skvělou sezonu, myslíte si, že se dokázal pneumatikám Bridgestone přizpůsobit snadněji než třeba ostatní jezdci?
GC: „Věřím, že Colin získal dobrý pocit na pneumatikách Bridgestone už od prvního testu. Velmi rychle pochopil, že potřeboval trošku změnit jeho styl jízdy, aby získal maximum z nových pneumatik. Někteří jiní jezdci snad potřebují delší dobu než na to přijdou. Z hlediska změny pneumatik je to velmi náročné pro tým, protože je pak těžké učit jezdce, co má dělat jinak. Hlavně jezdcův pocit pak tvoří tento rozdíl. A jen jezdec může říct, ´Tady v této pozici se cítím jinak a potřebuji změnit svůj styl jízdy, protože na té nové pneumatice musím být rychlejší a bezpečnější v tomto sektoru.´ Takže jen jezdec se může rozhodnout, zdali potřebuje změnit svůj styl jízdy nebo ne.“

„Vzpomínám, že na začátku sezony Colin řekl, že potřebuje, aby změnil styl jízdy a závod od závodu by to mohl komentovat, že stále ještě nebyl stoprocentní, protože potřeboval jet jinou stopu než tu co zvolil. Protože jezdil na pneumatikách Michelin takovou dlouhou dobu, stále měl v hlavě jejich stopu. Ale teď už si myslím je pro něho celkem jasné, co musí udělat, aby z Bridgestone dostal maximum.“

Klepněte pro větší obrázekV Assenu to bylo podruhé, kdy Colin v této sezoně získal čtvrté místo, ale jak těžké je dostat se na stupně vítězů, když Rossi, Stoner a Lorenzo jsou v každém závodu tak rychlí?
GC: „[Smích] Ano, víte Colin je pokaždé, myslím tím pokaždé nejlepším satelitním jezdcem. Ale umístit se dokonce na čtvrtém místě je hodně těžké. Ve skutečnosti je být pátý nebo ještě výš hodně těžké, protože dvě tovární Yamahy jsou o stupeň lepší než náš motocykl. Máme opravdu dobrý motocykl, ale oni jsou tovární tým, mají ten nejlepší motocykl a to je stoprocentně normální. Potom Casey, ten je opravdu velmi silný. Takže, aby jste byl na stupních vítězů tak potřebujete porazit jednoho z těch tří. Plus tam máte Pedrosu s Doviziosem na továrních Hondách. A také nemůžeme zapomínat na tovární Suzuki a některé další tovární motocykly. Takže naše obyčejně dobrá pozice je pátý, šestý, sedmý. Lepší než pátý je …

Jak vítězství?
GC: „Ano. A horší jak sedmé už tak dobré není. Být na těchto pozicích je tvrdý boj. Od začátku sezony Colin odvádí opravdu dobrou práci, takže našim cílem je nyní pokračovat na této úrovni po zbytek sezony.“

Co si myslíte o pravidlu pro příchozí nováčky do MotoGP? Měl by mít nováček možnost jít do továrních týmů?
GC: „Myslím, že pro jezdce 250ccm je lepší jít do satelitních týmů s dobrými motocykly, protože tak budou pod menším tlakem v jejich premiérové sezoně. Pokud jde o Pedrosu nebo Lorenza, tak možná byli schopni jít přímo k továrnímu týmu, ale myslím, že ne tak v případě mnohých ostatních. Nevím, zda by mohli současní jezdci čtvrtlitrů. Samozřejmě manažeři jezdců je chtějí dostat přímo do továrních týmů, ale to je jen obchod. Například Lorenzo v minulém roce, věřím, že byl pod velkým tlakem a hodně havaroval, hlavně proto, že byl v továrním týmu. Kdyby jel stejný motocykl v satelitním týmu, možná se mohl učit pomaleji a Klepněte pro větší obrázekpod menším tlakem a to by bylo pro něho lepší. Takže já se k tomuto pravidlu stavím pozitivně.“

Co nám můžete říct k plánům Tech 3 pro kategorii Moto2?
GC: „Připravujeme nový podvozek. Ze začátku jsme začínali s návrhem, který počítal s motorem Yamaha, ale když se změnily pravidla, museli jsme znovu zvážit zvolený směr, kterým jsme postupovali. Příští týden už máme začít s montáží prvních dílů, které jsou ještě ve výrobě. Doufám, že motocykl postavíme na kola tak aby, podvozek s motorem a tlumením byl sestavený první týden v září. Pokud ovšem všechno půjde dobře.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz