Rozhovor s Jakubem Kornfeilem

Český motocyklový závodník letos dokončil druhou kompletní sezonu v mistrovství světa silničních motocyklů, na konto si připsal sedmdesát dva bodů a v celkovém hodnocení obsadil dvanácté místo.
Rozhovor s Jakubem Kornfeilem

Jakub Kornfeil vyhrál v roce 2009 juniorský šampionát Red Bull Rookies Cup a o rok později už závodil v sedle 125ccm Aprilie německé stáje Team Germany. Premiérový ročník jezdce seriálu Grand Prix ukončil s osmadvaceti body sedmnáctý a následoval přestup k italskému týmu Ongetta Centro Seta.

S italským týmem Kornfeil získal větší prostor k tomu, aby předvedl svůj talent a od závodu v Itálii měl k dispozici dokonce tovární verzi Aprilie RSA. Sedmdesát dva bodů loni stačilo přesně na dvanáctou pozici Luisi Salomovi. Johann Zarco, jenž letos bojoval s Terolem o titul, byl tehdy jedenáctý a přestup k týmu Aki Aja udělal svoje. Je jasné, že v třídě do 125ccm byl v technice skutečně velký rozdíl, ale co bude následovat nyní s příchodem Moto3 nelze nazvat ničím jiným než obrovskou loterií ve výběru podvozku a motoru.

Letos v dubnu oslavil Jakub Kornfeil osmnácté narozeniny, chodí do školy, závodí v mistrovství světa, téměř bez přestávky pracuje na fyzické kondici, tudíž má jen minimum volného času. Nicméně je to člověk, který má pro závodění obrovské nadšení. Je to veselý, velmi pozitivně naladěný mladý muž, jenž na otázky zásadně neodpovídá stylem – ano, ne, nevím, možná … . Vzpomínám, když jsem se viděli letos v Brně, hovořili jsme tehdy o technice jízdy na Masarykově okruhu. Vzal si mapku, tužku a začal vysvětlovat, jakým způsobem jezdci 125ccm kubatury řadí a volí stopu v jednotlivých zatáčkách. Věřte mi, bylo by toho na víc než na jeden list papíru a dodnes nechápu, jak si to vůbec někdo může zapamatovat a přitom ještě bojovat o co nejlepší umístění.

Takový už je život závodního jezdce v nejnižší kubatuře, kde panuje tvrdá konkurence a každý se chce prosadit, aby pokračoval dál za svým cílem jednou vyhrát mistrovství světa.

Klepněte pro větší obrázek

Když se ohlédnete za uplynulým ročníkem, jaká byla sezona 2011?
Jakub Kornfeil: „Letošní sezona byla všelijaká, ale celkově si myslím lepší než ta loňská. Měl jsem lepší tým, lepší motorku, opravdu mi tento rok přišel lepší než jaké to bylo loni. Byla to sezona bez stresu a já se díky tomu mohl víc koncentrovat na závodění a neřešit problémy v týmu. Rozhodně to bylo pozitivnější, i když ten první závod se nám vůbec nepovedl.“

V Kataru byly velké problémy s technikou. Je to jediný závod, na který nebudete rád vzpomínat?
Jakub Kornfeil: „Určitě na Katar, ale také nebudu rád vzpomínat na Austrálii, protože tam jsem si hodně věřil, ale nakonec se tam stalo, to co se stalo. V kvalifikaci mi před motorkou spadl Johann Zarco a mě nezbývalo nic jiného než to poslat do kačeru (štěrková úniková zóna). Pádem jsem si nešťastně zranil prsteníček, který jsem si sedřel až na kost a s tím pak musel druhý den jezdit. Závodilo se asi při osmi stupních, pršelo a tím jak mi to zmoklo a prochladlo, tak jsem v ruce neměl cit a nedalo se s tím moc jezdit. Naštěstí to dopadlo tak, že jsem si odvezl tři body, ale jet tak ještě o dvě kola víc, tak by mě asi ostatní soupeři předjeli a dopadlo by to ještě hůř.“

S kterým letošním závodem jste naopak spokojený nejvíc?
Jakub Kornfeil: „Nejlepší výsledek jsem zajel v Brně a Jerezu, což byly dvě sedmá místa, ale mezi nejlepší bych určitě letos zařadil Brno. Po celý víkend to byl celkem pomalý progres, ale závod byl nakonec fantastický. Tam mi vyšlo opravdu všechno a užil jsem si to. Navíc to byla domácí Grand Prix, takže jsem jel pro fanoušky a to bylo naprosto skvělé. Další závod, který se mi letos líbil byl v Malajsii. Na to, jaké tam panovalo vedro, tak jsem tam dojel osmý. Byl to hodně těžký závod a tohoto výsledku si opravdu cením.“

Od italské Grand Prix jste závodil s tovární specifikací Aprilie RSA. Byl to viditelný rozdíl ve srovnání s netovárním strojem?
Jakub Kornfeil: „Já osobně jsem ten rozdíl čekal větší, protože jsem si myslel, že tovární motorka pojede úplně jinak. Ona sice jede jinak, má úplně jinou charakteristiku průběhu motoru a ve výjezdu je mnohem ostřejší, ale v maximálce tam zase takový rozdíl není, takže ona sice má rychlejší výjezd, ale to je asi tak všechno. Podvozek je mnohem složitější naladit a někdy nefunguje ani tak dobře jako RSW (netovární). Čekal jsem mnohem větší progres a po sezoně jsme si řekli, že by možná bylo úplně jedno, kdybych závodil s RSW nebo RSA.“

Může to být i tím, že v rozjeté sezoně už nebyl čas se nové technice okamžitě přizpůsobit a to nejen ze strany jezdce, ale také týmových mechaniků?
Jakub Kornfeil: „Ano, přesně tak. Nehledě na to, že mechanici s tímto typem motorky nikdy předtím nepracovali a neznali ho tak dobře jak původní RSW, protože tu uměli naladit fantasticky.“

Máte za sebou dvě kompletní sezony v mistrovství světa. V čem jste se za poslední dva roky zlepšil a naopak, na čem ještě do budoucna budete muset zapracovat?
Jakub Kornfeil: „Určitě jsem zlepšil samotné závody. Tam se mi teď daří víc, vycházejí mi starty a daří se mi také v závěru udržet rytmus. Na druhou stranu vím, že potřebuji hodně zapracovat na kvalifikacích, protože letos mi snad ani jedna nevyšla tak, jak bych si představoval. Příští rok se rozhodně na kvalifikace zaměřím, abych do závodů nestartoval z třináctého, patnáctého místa, ale z první desítky. Jakmile se mi podaří startovat z první desítky, tak bude v závodech mnohem jednoduší jet dopředu. Takže cílem je zlepšit kvalifikace, protože od toho se pak odvíjí všechno ostatní.“

V Malajsii došlo k tragické události, když Marco Simoncelli spadl tak nešťastně, že se dostal do stopy jezdců jedoucím za ním. Něco podobného jste Vy osobně zažil v Austrálii, když před vámi havaroval Johann Zarco, mluvili jste na toto téma?
Jakub Kornfeil: „To bylo hodně, hodně smutné. Všichni v paddocku se shodli na tom, že podobný pád se stane jednou za deset let a o to horší na tom bylo to, že Edwards s Rossim ho viděli padat, takže zvolili stopu po vnitřní straně v domnění, že Marco vyjel do únikové zóny, jak se to obyčejně stává. Jenže on jak klouzal po dráze, tak mu chytlo zadní kolo a vlastně ho vrátilo zpátky na vnitřek dráhy. Byla to souhra mnoha nešťastných náhod. Ohledně závodu v Austrálii jsme se Zarcem nehovořili. Známe se, ale že by potom on přišel za mnou do boxu nebo já za ním, tak to ne.“

Klepněte pro větší obrázek

Éra stopětadvacítek skončila a dvoudobé stroje nahradí nová kubatura Moto3. Jaká bude sezona 2012?
Jakub Kornfeil: „Zůstávám u stejného týmu, kde jsem závodil letos, což znamená Ongetta Centro Seta. O motorkách toho zatím dohromady moc nevíme, ale určitě pojedeme Hondu.“

Ve srovnání s premiérou Moto2 se Moto3 jeví daleko větší loterií při výběru podvozku a motoru.
Jakub Kornfeil: „Ano, přesně tak. Pokud se vše podaří dobře sladit, je tam naděje na dobrý výsledek.“

Máte dva roky zkušeností v seriálu Grand Prix. S nástupem Moto3, dá se alespoň něco využít nebo všichni začínáte úplně od začátku?
Jakub Kornfeil: „Něco určitě uplatnit půjde, ale jinak si myslím, že budeme začínat od nuly, protože ta motorka funguje úplně jinak. Jinak se bude najíždět do zatáček, jinak se z nich bude vyjíždět, komplet jiné rychlosti, takže vlastně všechno jiné a myslím, že to bude opravdu start od nuly.“

Kdy budete poprvé testovat?
Jakub Kornfeil: „Bohužel až příští rok. Jakmile bude příležitost, zajedeme to někam vyzkoušet a pak se samozřejmě zúčasníme všech tří předsezonních IRTA testů. V testech se také předběžně uvidí, jak to tam každému půjde, protože zatím si to nikdo pořádně nedokáže představit.“

Máte svůj sen, který si v motocyklovém top šampionátu chcete splnit?
Jakub Kornfeil: „Samozřejmě mám. V příštím roce bych chtěl na stupně vítězů. Snem každého kluka je také určitě titul mistra světa, ne v juniorské kategorii, protože ten už mám, ale pokud se mi bude dařit a budu mít to štěstí, tak jednou bych chtěl vyhrát Moto3.“

Jak zvládáte školu a zároveň závodění v mistrovství světa?
Jakub Kornfeil: „Musím zaklepat na dřevo, ale problémy s tím nemám. Ve škole mi vycházejí vstříc a za tu dobu jsem se už naučil, jak vše zvládnout, takže je to dobré.“

Co děláte v době, kdy skončí sezona, netestujete a nezávodíte?
Jakub Kornfeil: „Tak po skončení sezony chodím do školy, na různé akce, kterých je spousta a samozřejmě se pořád trénuje. Po skončení sezony jsem ještě další dva týdny trénoval, pak jsem si dal dva a půl týdne pauzu a teď už zase týden trénuji. Vlastně ze sedmi dnů, mám šest tréninkových.“

Máte rád zimní sporty?
Jakub Kornfeil: „Když je zima tak si zalyžuji rád, ale raději mám nějakou dovolenou v teple.“

5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00