Rozhovor s Jamesem Ellisonem

Jednatřicetiletý britský závodník se po pěti letech vrací zpátky do motocyklového šampionátu, kde pojede CRT motocykl týmu Paul Birth Motorsport.
Rozhovor s Jamesem Ellisonem

Naposledy James Ellison závodil v královské kubatuře s týmem Tech 3 (na fotografii). V roce 2006 získal celkem šestadvacet bodů a s šampionátem, kde strávil necelé tři roky se rozloučil konečným osmnáctým místem. Po odchodu z mistrovství světa hledal britský závodník štěstí v americké sérii superbiků AMA a později také v britské BSB. V letech 2008 a 2009 jel závod na divokou kartu ve světovém mistrovství superbiků, kde také v roce 2011 podnikl svou první kompletní sezonu a zároveň závodil v britské BSB.

James Ellison podepsal s týmem Paul Bird Motorsport dvouletou smlouvu a první test jejich motocyklu ART proběhne 20.února. Jak vidí britský závodník svůj návrat zpět do prestižní motocyklové série prozradil v rozhovoru, který připravili na MotoGP.com.

Můžete trošku představit svůj tým. Vašim šéfmechanikem bude Mick Shanley (působil u týmu Swan Yamaha v seriálu britských superbiků BSB)?
James Ellison: „Podařilo se mi Micka dostat znovu zpátky. Už jsem s ním spolupracoval pár let, ale to už jsme byli asi čtyři roky kamarádi. Phil Borley je šéfem týmu, jenž má na starosti technickou přípravu a mým mechanikem číslo jedna je Dave Parkes, s kterým jsem pracoval v roce 2009 u GSE Racingu. Členy týmu ve skutečnosti dobře znám, což je mnohem jednodušší. Stále je tu hodně práce v rámci vývoje, ale jedno z klíčových rizik, že mechanik svého jezdce nezná a nerozumí mu, je naštěstí předem vyloučené.“

Co můžete říct o svém motocyklu? Víme, že má motor od Aprilie, ale třeba podvozek?
James Ellison: „Motorka se bude jmenovat ART a její podvozek postaví speciálně pro účely MotoGP. Co vím, tak podvozek je vyvinut pro tento motor, pro podmínky CRT a pneumatiky Bridgestone.“

Takže to bude stejný stroj, s kterým také pojede tým Aspar?
James Ellison: „Tak to opravdu nevím. V plánu bylo použít motor od Aprilie a postavit k tomu podvozek, ale pro Paula (majitel týmu Paul Bird) tam nebyl dostatečný časový prostor. Do budoucna by k motoru určitě rád postavil svůj vlastní podvozek, ale prozatím bude nejlepší využít to, co už postavili oni.“

Nejdřív budete testovat až 20. února, nemáte obavy z omezené doby pro testování ve srovnání s továrními týmy nebo týmy CRT?
James Ellison: „Ani ne. Nemyslím, že by to mělo nějaký vliv. Tovární stroje jsou už teď hotové a potřebují jen jemně doladit. To zabere roky než se dostaneme na jejich současnou úroveň. Pokud jde o ostatní týmy CRT, tak předpokládám, že pokud používáme podobnou motorku, budeme si navzájem vyměňovat informace. Umím si představit, že by to bylo v nejlepším zájmu Aprilie, sdílet informace už od prvního testu (plánovaný test týmu Aspar ve Valencii - 30.-31.1.), když jsou všichni ostatní v Sepangu. Z toho, jaké tam získají informace si do příštího testu můžeme něco užitečného vzít.“

„Takže obavy nemám. Musíte tuto situaci akceptovat a dál pokračovat, jak nejlépe dokážeme. Musím konstatovat, že máme dobrý tým, takže věřím, že všechny věci, které je třeba během prvního testu zvládnout s novým jezdcem, novým týmem a novými mechanikami nám nebudou stát v cestě. Budeme rovnou ladit motorku, aby vše fungovalo.“

V MotoGP sice nejste úplným nováčkem, ale od doby, kdy jste tu byl naposledy, došlo k mnoha změnám.
James Ellison: „To ano, změnilo se hodně věcí. Poprvé jsem v královské kubatuře vlastně ani nezávodil s motocyklem MotoGP, protože ve stejném roce byla v britském mistrovství superbiků moje R1 rychlejší, takže abych řekl pravdu, moje první zkušenost nebyla nijak skvělá. Letošní rok by měl být mým nejlepším. Samozřejmě tu cítíte určitý tlak, když jste v tak velkém týmu, ale snažím se na to nemyslet. Závodili jsme na pneumatikách Dunlop a měli problémy s vibracemi, podobně jak  Rossi. Celý rok jsem jel stejný podvozek, takže tam nedošlo k žádnému zlepšení a tento problém jsem měl každý víkend. Takže je moc fajn dostat v MotoGP druhou šanci s týmem, který znám, znám mechaniky, znám pneumatiky stejně, jak vše ostatní, takže to vypadá na hodně zajímavou motorku.“

„Abych byl upřimný, tak si tuto příležitost vychutnávám. Je to splněný sen. Vím, že to nebude snadné, ale jediné co můžeme udělat je vyjet na dráhu a snažit se být nejlepšími mezi CRT. To musí být našim prvním cílem a pak se uvidí.“

Panují určité obavy z výkonnostního rozdílu mezi motocykly továren a týmů CRT. Jak to vidíte Vy?
James Ellison: „Mám takovou představu, že ani tovární motorky neměly po prvním výjezdu na trať úplně ty nejlepší časy. Jsou to roky práce, aby byli tam, kde jsou dnes. Také si myslím, že situaci vyrovnají jednotné pneumatiky Bridgestone. Nemyslím, že tovární stroje získají tak velký náskok, přesto doufám, že se mi tato slova za několik měsíců nevrátí. Určitě, po několika první závodech tam rozdíl v rychlosti bude, ale myslím si, že to stihneme brzy vyrovnat.“

Vypadá to na takový přechodný rok …
James Ellison: „Rozhodně. Nemyslím, že by se pravidla změnila tak, aby všichni jeli na CRT motocyklech, to jistě představuje až příliš velkou změnu a pro lidi, jako Pedrosa, Stoner a vlastně pro všechny z přední části pole, by to znamenalo krok zpátky. Pokud se ale promotérovi šampionátu podaří najít levný způsob, jak zajistit závodění na stejné úrovni a přitom ještě zlepšit podívanou pro diváky, tak jsem pro. Pokud zaznamenáme dobrou sezonu, pokud nedostaneme kolo, každých deset kol a pokud se motorky ukážou, že tolik na ty tovární neztrácí, tak potom si myslím, že také ostatní přijdou na to, že se dá závodit i levněji.“

S jednadvaceti motocykly na roštu a lidmi jako vy, kteří si do MotoGP našli znovu cestu, to už vypadá na velmi pozitivní krok.
James Ellison: „Je to elitní šampionát. Nejlepší mistrovství silničních motocyklů na světě. Proto jich na startu nikdy nebude moc, ale v poslední době to už bylo trošku málo. Standarty se neustále zvyšují, protože tovární kluci jsou před ostatními a tento rozdíl by bylo dobré trošku zmenšit. Nemyslím si, že kluci vpředu jsou o tolik talentovanější než ti vzadu. Jistě, jsou lepší, ale ten rozdíl není nijak obrovský. Hodně také záleží na tom, jakou máte k dispozici motorku. Pokud by tento rozdíl zmenšili technikou, pak si myslím, že je tu mnohem více talentovaných jezdců, kteří se zatím neměli možnost projevit a to by závodění udělalo ještě zajímavějším.“

Z MotoGP přichází Colin Edwards a Randy De Puniet, někteří jezdci z Moto2, ale také lidi, kteří v šampionátu zatím nezávodili. Co si o této kombinaci myslíte, kdo z nich bude Vašim soupeřem?
James Ellison: „O jezdcích toho moc nevím. Ano, máme tu lidi jako Colina a Randyho, kteří pro CRT nastaví laťku a pokud s nimi udržíme krok, tak si můžeme říct, že si vedeme dobře. Každý si tuto šanci zaslouží, pokud tvrdě pracuje a tým mu umožní závodit v MotoGP, tak proč ne.“

Myslíte, že je to začátek nové vzrušující éry v motocyklovém šampionátu?
James Ellison: „Pokud to bude něco jako Moto2, tak ano. Šestistovkám jsem věřil kvůli jednotným motorům a prototypovým podvozkům, protože je tu spousta schopných inženýrů. Myslel jsem, že to bude dobré, ale pak to bylo ještě mnohem lepší než kdokoliv čekal a to překvapilo hodně lidí. Myslím, že CRT teď především potřebuje uspět u lidí, aby to přijali. Myslím, že Dorna udělala správnou věc. U některých jezdců a části fanoušků může nějakou dobu trvat než tento model přijmou, ale k tomu je třeba odjet pár závodů a dokázat, že toto rozhodnutí bylo skutečně správné.“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz