Rozhovor s Jorgem Lorenzem

Španěl se v letošním šampionátu necítí v roli favorita.
Klepněte pro větší obrázekNováček roku 2008 Španěl Jorge Lorenzo hovořil při včerejší oficiální prezentaci Fiat Yamahy o svých očekáváních v sezóně 2009, dělící stěně v garáži Fiat Yamahy nebo o svém novém čísle devětadevadesát.

Jorge, jaká byla vaše zimní dovolená? Co jste dělal ve volném čase?
Jorge Lorenzo: „Koncem roku jsem jel na Mallorku. Byl jsem tam skoro týden na návštěvě své rodiny. Mé sestry a matky. Bavil jsem se s přáteli a nějakou dobu odpočíval, protože to byl skutečně náročný rok, velmi stresující a s hodně závody těsně za sebou, takže bylo moc dobré se uvolnit a trochu vypnout. Od konce roku jsem byl v Barceloně a hodně trénoval v tělocvičně i na motocyklu.“

Vaše zranění z roku 2008 jsou už definitivně vyléčená? Jsou všechny části vašeho těla ve stoprocentní kondici?
JL: „Nejsou stoprocentní, protože mi stále chybí nějaká hybnost v kotnících, zvlášť v tom levém, ale pozvolna se to zlepšuje. Od mých nehod už uplynulo hodně měsíců a právě teď ty problémy, které jsem měl s mým předloktím a kotníky, díky odborníkům, které jsem naštěstí měl, se postupně zlepšují a myslím si, že pokud nebudu před začátek sezóny stoprocentně zdravý, tak kolem pětadevadesáti, sedmadevadesáti procent určitě.“

Potom, co jste měl nějaký čas o tom přemýšlet, jaké jsou vaše vzpomínky na sezónu 2008? Měl jste hodně pole position, stupňů vítězů, vítězství v závodě, ale také pády a zranění …
JL: „Ano byla to ´zvláštní´ sezóna, protože byla má první v této kategorii, ale také kvůli věcem, které se mi staly. Zažil jsem dobré i špatné momenty a zkušenost, kterou jsem tím získal byla velmi užitečná a bude užitečná i v budoucnu. Ale je pravda, že to byl zvláštní rok s mnoha výkyvy nahoru a dolů, s hodně pády, kterých bylo až příliš mnoho, protože normálně nejsem ten typ jezdce, který často padá. Byly tam ovšem i skvělé momenty, jako první pozice na startovním roštu, stupně vítězů a zejména vítězství v Estorilu.“

Kdybyste měl tu možnost si zopakovat vaši premiérovou sezónu, udělal by jste něco jinak?
JL: „Ne, nemám v povaze litovat toho, co bylo a myslím si, že jsem ve svém životě šťastný, když neberu ta zranění, která jsem měl. Zkomplikovalo mi to situaci, ale jinak jsem šťastný chlap. Chlap, kterému se doposud všechno daří, takže nemůžu litovat ničeho z mé minulosti.“

Jaká jsou vaše očekávání a cíle v sezóně 2009? Domníváte se, že můžete od začátku usilovat o titul?
JL: „To je těžké. Je to velmi těžké, protože v první řadě nemám zkušenosti v boji o titul. Myslím, že jsou tam nyní jezdci s většími zkušenostmi. Především je tam skvělý šampión v podobě Valentina Rossiho, kterého mám v boxech vedle sebe a teoreticky je on tím favoritem. A nejen to. Vím o třech jezdcích, kteří jsou už z principu většími favority než já sám, takže nejdůležitější bude, v každé sezóně se přiblížit našemu cíli blíž, být rychlejší a víc se naučit. Ale nemyslím si, že jsem favoritem na zisk titulu.“

Klepněte pro větší obrázekMáte pocit, že na vás bude v tomto roce kladen větší tlak? Děláte si obavy z toho, že od vás budou letos lidé očekávat víc?
JL: „Myslím si, že lidé více očekávají od výsledků Pedrosy, Stonera a Valentina. Ano, je pravda, že jsem začal rok opravdu dobře s vítězstvím v třetím závodě mé premiérové sezóny. Začal jsem velmi výrazně, ale to neznamená, abych mohl tvrdit, že se to stejné stane pokaždé a každý začátek sezóny bude pro mě stejný. Věci se mění a každým rokem je to jiné. Například v tomto roce máme nová pravidla a vše může být úplně jinak. V současnosti pracuji velmi tvrdě, takže jeden den se můžu stát mistrem světa, což je mým cílem. Nevím, zda toho dosáhnu v příštím roce, během dvou nebo pěti let, ale je to můj cíl.“

Zatím jste ještě neměl příležitost vyzkoušet plnou verzi nového motocyklu. Budete ho mít k dispozici v Sepangu a co od něho očekáváte?
JL: „Měl jsem příležitost vyzkoušet model 2009 v Jerezu. Jediné, co tam nebylo, tak nový motor, který už budu mít v Sepangu. Je pravda, že v rámci ovladatelnosti a podvozku, zdá se, že má motocykl o trochu větší stabilitu nebo řekněme, že je tam menší pohyb na předku motocyklu. Motocykl nemá tendenci jet po zadním kole ve výjezdu ze zatáček, i když jsem ještě neměl možnost testovat nový motor, který jak říkají, bude největší změnou, co se týče této sezóny.“

Dělící stěna stále zůstává ve vaší garáži. Bylo to na vaši žádost? Proč chcete, aby tam zůstala?
JL: „Rozhodnutí, aby stěna zůstala udělala Yamaha a já k tomu ani neměl, co říct. Pokud se mě týče, je to v pořádku tak, jak to je. Není to vůbec žáden problém a budeme stále týmem se stěnou!“

Kromě vás a Valentina, kdo další si myslíte bude hlavním soupeřem v boji o titul v roce 2009?
JL: „Ve sportu a zvlášť v tom motocyklovém člověk nikdy neví, co se může stát. Každou sezónu se objeví noví jezdci, kteří se objeví na scéně a chtějí vyhrát a překvapit spoustu lidí. Proto nemám rád takovéto diskuse o možných favoritech, ale pokud bych si musel vybrat tři ´favority´, tak bych volil jezdce, kteří se v loňském šampionátu umístili na prvních třech místech. Což byl Valentino, Stoner a Pedrosa.“

Co si myslíte o krizi v MotoGP a o odchodu Kawasaki? Děláte si starosti ohledně počtu motocyklů na startovním roštu? Co si myslíte, že je třeba změnit, aby se jejich počet zvýšil?
JL: „Je evidentní, že je tu celosvětová ekonomická krize a to také ovlivnilo svět závodů motocyklů, třebaže méně v poměru k například ostatním sportům. Ale myslím si, že procházíme těžkými časy. Naštěstí já osobně jsem teď v dobrém období. Vyhrál jsem titul Nováček roku a tak vzhledem ke sponzorování a podobným věcem, nejsem ve špatné pozici. Jediná věc je, že si dělám starosti o závody, protože závody motocyklů jsou senzační sport a myslím si, že Dorna odvedla skvělou práci, ale ještě by toho šlo využít více a ukázat, že závody motocyklů můžou nabídnout širší záběr.“

Jaký je váš názor po dvou testech na pneumatiky Bridgestone? Vyhovují vám a přizpůsobil jste se jim snadno?
JL: „Líbí se mi hodně, zvlášť přední pneumatika od Bridgestone, která je výsledkem jejich několikaleté práce. Je to továrna s velkou touhou po úspěchu a nakonec byli schopni sesadit takového giganta, jakým byl Michelin, i když nevím, co by se stalo, pokud by šampionát zůstal dál stejný. Jasné je to, že Bridgestone je impozantní společnost a právě nyní mají mistrovství na starosti. Co se týče jezdcovy zpětné vazby od pneumatik, je opravdu dobrá, zvlášť na brzdách. Jak už jsem řekl, můžete brzdit velmi, velmi pozdě.“

Klepněte pro větší obrázekJaký je váš názor na nové pravidlo jednotných pneumatik? Myslíte si, že dokáže zlepšit závodění nebo ne?
JL: „Rozhodně to není ideální řešení, protože je lepší mít zapojeno v šampionátu více společností, ale faktem je, že není možné zajistit pro všechny konzistentní podmínky po celou sezónu. V každém ze závodů byly velké rozdíly. Někdy byl lepší Michelin, někdy zase Bridgestone … nakonec se to přiklonilo na stranu Bridgestone, takže si myslím, že v tom Dorna viděla jediné řešení a já s tím souhlasím. Snížit ztráty a postavit mistrovství na jediné značce pneumatik.“

Máte nové číslo. Řekněte nám prosím, proč jste si změnil číslo 48 a proč jste si vybral číslo 99?
JL: „Řekněme, že na koncem září pro mě skončila určitá etapa a začala nová. Takže jakým lepším způsobem ji začít než s novým číslem? Je to trochu smutné, protože osmačtyřicítka pro mě znamenala opravdu hodně. S tímto číslem na předku mého motocyklu jsem dosáhl velkých úspěchů a zažil některé skvělé momenty, ale jak říkám, je to začátek nové etapy a číslo devětadevadesát je její součástí.“

Máte rovněž nový management. Jak s nimi vycházíte? Jste spokojený a máte pocit, že vám pomůžou se plně soustředit na závodění?
JL: „Jsem opravdu spokojený s lidmi, kteří jsou teď kolem mě. Samozřejmě, když člověk dělá nějaké změny, vždy se snaží o to, aby to fungovalo lépe než před tím. Ne vždy se to podaří a nemusíte dosáhnout požadovaného účinku, ale udělal jsem změnu k tomu, aby to pro mě bylo lepší a v závodech jsem tak byl spokojenější. Jak v závodech, tak i mimo ně a právě teď si to sám doopravdy užívám. Hraju fotbal, chodím na kurs bojového umění … Dělám hodně věcí, které jsem nemohl dělat před tím a možná z toho důvodu jsem o něco spokojenější a to by se mělo pozitivně odrazit na závodní dráze. Ale to nezjistíme dřív než při prvním závodě.“
17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00