Rozhovor s Karlem Abrahamem

Český motocyklový závodník letos absolvoval premiérovou sezonu v královské kubatuře MotoGP, kde se svým týmem Cardion AB Motoracing bojoval až do posledního okamžiku o titul Nováčka roku 2011.
Rozhovor s Karlem Abrahamem

Ten nakonec nezískal, ale svým výkonem mnohé příjemně překvapil a zároveň přesvědčil, že je jezdcem, který má v královské kubatuře budoucnost. Celkem byl Karel Abraham šestkrát v první desítce a v kvalifikacích dokonce dvakrát (Silverstone, Assen) nejlepším jezdcem italské značky Ducati. To vše v prvním roce mezi elitou světa a na stroji, který dělal problémy mnohem zkušenějším borcům.

Začátkem listopadu si ve Valencii poprvé vyzkoušel nový prototyp litrové Ducati GP12 a jeho první dojmy byly dobré. Brněnský závodník si vlastně na svůj motocykl nikdy nestěžoval. Prostě se snažil pokaždé zajet to nejlepší umístění a určitě si tím získal srdce fanoušků.

Na otázky týkající se závodění v top kubatuře světového seriálu jsme se zeptali přímo českého jezdce Karla Abrahama.

Klepněte pro větší obrázek

Máte za sebou první sezonu v prestižní královské kubatuře MotoGP. Jaký byl rok 2011?
Karel Abraham: „Pro mě trochu smolný. Bylo pár závodů, kde jsme mohli zajet do desítky, ale nevyšlo to. Aragon, kde jsem měl hodně velký pád, velká škoda je Assenu a štve mě i Laguna Seca, kde mě na konci zpomalila prasklá pružina.“

O motocyklovém prototypu Ducati GP11 se toho letos hodně namluvilo. Mnozí tento stroj zrovna nechválí. Jaké zkušenosti s letošním modelem Ducati máte Vy?
Karel Abraham: „Samozřejmě nějaké problémy byly, ale to jsou u závodních vždycky. Já si na Ducati určitě nemůžu stěžovat. Navíc je to pro mě první sezona a musím se učit. Myslím, že Ducati je skvělá motorka a že na ní můžu nabrat hodně zkušeností.“

Máte možnost promluvit do vývoje litrového prototypu nebo je vše v rukách Valentina Rossiho?
Karel Abraham: „Málo, ale můžu. Pro každého jezdce dělá Ducati nastavení podle jeho potřeb, takže když potřebuji něco změnit, udělají to. Ale do Rossiho motorky nebo do celé koncepce samozřejmě nemluvím.“

Máte v průběhu roku přístup k datům ostatních jezdců Ducati?
Karel Abraham: „K některým ano. S ostatními týmy si můžeme vyměňovat data z jízdy, ale nemáme přístup k údajům o nastavení motorek. To platí oboustranně, ani tovární tým Ducati od nás tyto data nedostává.“

Získal jste v průběhu uplynulé sezony nějaká nová zlepšení od Ducati?
Karel Abraham: „To je spíš věc manažera týmu, nemám o tom úplně přesný přehled, ale vím, že nějaká forma ocenění ze strany Ducati byla. A taky máme celkem slušné podmínky na sezonu 2012.“

Po sezoně strávené mezi elitou motocyklového šampionátu už máte určitou představu na čem budete muset během zimy zapracovat. Kde vidíte vaše silné a naopak slabé stránky?
Karel Abraham: „Na fyzičce musím pracovat pořád. Klíčové je ale samozřejmě ježdění na motorce, takže nejdůležitější budou testy.“

Po premiérovém ročníku v sedle osmistovky dochází v MotoGP k razantní změně a nástupu éry 1000ccm motocyklů. Je to škoda nebo naopak výhoda v tom, že všichni budete začínat pěkně od nuly?
Karel Abraham: „Nebudeme začínat od nuly, motorka je jiná, ale to by byla, i kdyby se kubatura neměnila. Největší výhoda to bude pro ty, kteří začínají, protože zkušení jezdci přijdou o část toho, na co jsou zvyklí. Ale nemyslím, že by to mělo zásadně ovlivnit podobu příští sezony.“

Zvažovali jste někdy cestu směrem k týmům CRT, jakou si například vybrala stáj Aspar?
Karel Abraham: „Můj tým má podepsanou smlouvu na rok 2012 s Ducati už od června, takže pro příští rok nad tím nikdo nepřemýšlel. No a co bude v roce 2013 se uvidí, bude záležet na tom, jak se CRT osvědčí.“

Klepněte pro větší obrázek

V příštím roce budou na dráze závodit čistokrevné prototypy MotoGP společně s motocykly týmů CRT. Co si o takové změně myslíte, bude pro motocyklový sport přínosem?
Karel Abraham: „Určitě bude díky CRT celý šampionát zajímavější a atraktivnější. Já osobně jsem si letos nejvíc užil závody, ve kterých jsem jezdil ve skupině a „závodilo se“. Díky většímu počtu jezdců by to tak mělo být příští rok častěji, takže z tohoto pohledu je to určitě zlepšení pro jezdce i pro diváky. Uvidíme, jak se bude situace kolem CRT vyvíjet dál, je možné, že za pár let budou podle standardu CRT všechny motorky v MotoGP.“

Nejlepším výsledkem sezony 2011 bylo sedmé místo v cíli závodů v Jerezu a Silverstonu. Tyto závody byly z Vašeho pohledu letos také ty nejlepší?
Karel Abraham: „Oba závody byly na mokru. Já to úplně nemám rád, protože to je strašná loterie. Určitě bych našel závody, které jsem si užil víc, ale samozřejmě si těch umístění vážím. V Jerezu mě trochu mrzelo, že jsem spadl, mohlo z toho být třeba Top 5.“

Jaký byl pro Vás ten nejhorší (nejtěžší) moment letošní sezony?
Karel Abraham: „Nejhorší okamžiky byly po smrti Marca Simoncelliho v Malajsii. Já jsem kolem něj projížděl chvíli potom, co se to stalo, viděl jsem, že nemá helmu a věděl jsem, že to bude zlý. Potom, co oznámili, že umřel, to bylo strašný, půlka paddocku brečela. Marco byl strašný pohodář, takže ho každý měl rád, i když ho osobně neznal.“

Jak vypadá závodní víkend týmu Cardion AB Motoracing?
Karel Abraham: „Až do čtvrtka je to práce hlavně pro tým, postavit hospitality, box, nachystat motorku. Pro jezdce většinou už od středy začíná kolotoč doprovodných akcí a v pátek se poprvé dostanou na motorku. No a pak už je to kolotoč, který fanoušci znají – tréninky, kvalifikace, warm-up, závod. Mezitím trochu odpočinku pro mě a spousta práce pro mechaniky. Na evropských závodech se stravujeme a vlastně i trávíme volný čas v našem hospitality a já bydlím v mobile home přímo v paddocku. V zámoří je režim trochu jiný.“

Kdo v týmu s Vámi řešíte technické věci?
Karel Abraham: „Od toho je celý tým, vždycky se dá něco měnit, zlepšovat. Na té motorce jsou snad tisíce možných kombinací nastavení, takže během víkendu se na ní pracuje neustále. V praxi to funguje tak, že při každé zastávce v boxech a po každém tréninku nebo kvalifikaci všechno podrobně probíráme s šéfmechanikem Marcem Granou a track inženýrem Christianem Pupulinem. Společně rozhodneme, co můžeme změnit. V týmu jsou pak čtyři mechanici a každý má na starosti na motorce určité věci.“

Můžete zasahovat do změn v nastavení třeba elektroniky nebo má tuto pravomoc pouze Ducati?
Karel Abraham: „Možnosti při nastavování motorky jsou v podstatě neomezené a rozhodujeme si o nich sami v týmu, v němž máme tři lidi přidělené od Ducati. Jediné, co nesmíme, je otevírat motor, ale to nesmí ani lidi od Ducati. Taková jsou pravidla MotoGP. Máme na sezonu šest motorů a s nimi si musíme vystačit.“

Během sezony strávíte spoustu času cestováním. Jak tento čas využíváte?
Karel Abraham: „Je pravda, že je toho létání hodně a neotravnější je čekání na letištích, které si snažíme zkrátit, jak to jde. Naštěstí většinou necestuji sám, takže je vždycky s kým se bavit. Občas mrknu na nějaký film. No a pokud jsme někde na závodech a zůstáváme v cizině, jako třeba letos na podzim mezi Japonskem a Austrálií, tak se snažíme poznat co nejvíc zajímavých věcí, bereme to jako takovou dovolenou.

Loris Capirossi v jednom z rozhovorů uvedl, že kdysi v paddocku s ostatními hrávali fotbal. Jak to tam vypadá dnes? Taky hrajete fotbal?
Karel Abraham: „Ty časy už jsou bohužel dávno pryč. Mezi jezdci je dneska hodně velká rivalita, změnil se i paddock, celý víkend je tam hromada fanoušků, takže na to není vůbec prostor.“

Klepněte pro větší obrázek

Máte mezi jezdci kamarády, s kterými se třeba během víkendu navštěvujete?
Karel Abraham: „S některými jezdci se bavím víc, s jinými méně. Skvěle si rozumím třeba s Colinem Edwardsem, který se za námi občas staví v hospitality. Ale určitě to není tak, že bychom večer pořádali nějaké společné akce nebo večírky.

Některým jezdcům po příchodu do MotoGP dělalo problémy závodit ve skupině. Jak to bylo ve vašem případě? Našlo se něco, co Vám ze začátku dělalo problémy?
Karel Abraham: „Také mě to ze začátku dělalo problémy, není to jednoduché. Na druhou stranu je to dobré na nabírání zkušeností a hlavně mě to baví. A myslím, že diváky taky.“

Nemáte problém večer před závodem rychle usnout nebo si naopak v duchu představujete možné varianty po startu?
Karel Abraham: „Nervózní večer před startem bývám, ale naštěstí se to neprojevuje nespavostí. Takže se spaním potíže určitě nemám.“

Když se Vás jednou někdo zeptá, jaké to bylo v roce 2011, co Vás napadne jako první?
Karel Abraham: „Byla to první sezona, takže na to určitě nezapomenu. No a jak ji budu hodnotit zpětně, se uvidí až v dalších letech. Možná na ni budu vzpomínat jako na skromné začátky, možná jako na jednu z nejlepších sezon kariéry. Doufám, že to bude ta první varianta.“

Na svém kontě máte první testy s litrovou Desmosedici GP12. Jaké jsou Vaše dojmy?
Karel Abraham: „Určitě jsem čekal, že ta motorka bude o dost brutálnější. Postupně jsme na ní nastavili spoustu věcí, takže druhý den už vypadaly časy dobře. Mám z ní dobrý pocit a myslím, že příští rok bude hodně zajímavý.“

Když srovnáte závodění v kubaturách 125ccm – 250ccm – Moto2 – MotoGP, kde se Vám jezdilo nejlépe?
Karel Abraham: „Já to mám tak, že čím mám silnější motorku, tím víc mi to na ní jde. Nejvíc ale vzpomínám na doby dvěstěpadesátek, s nimi se totiž dalo dělat úplně všechno. Dal se rozebírat i motor, takže také pro mechaniky to byla skvělá práce.“

V roce 2012 pojede v MotoGP Stefan Bradl. Bude to pro Vás po Calu Crutchlowovi další z těch silnějších soupeřů?
Karel Abraham: „Stefan Bradl nebude jednoduchý soupeř, už i proto, že má za sebou skvělou sezonu v Moto2 a bude mít hodně kuráže. Myslím, že to bude těžké sousto. Ale nejen pro mě, určitě potrápí spoustu jezdců.“

Dovizioso u Yamahy, Bradl s LCR Hondou, Barberá s GP12 Pramac Racingu, do toho Edwards s CRT strojem Suter/BMW … Jaká bude sezona 2012?
Karel Abraham: „Tak to si opravdu netroufnu odhadnout. A netroufají si na to ani mnohem povolanější lidi. Nikdo neví, co od nových pravidel čekat, jestli budou CRT motorky prototypům s přehledem stačit, nebo jim budou prototypy dávat v půlce závodu kolo. Bude to zajímavé.“

Co je třeba k tomu, abyste vyhrál titul v královské MotoGP?
Karel Abraham: „Zkušenosti, které musím nabrat, skvělý tým, který mám, určitě hodně dřiny a trochu sportovního štěstí.“

22. října | Schrotter a Pasini takhle upadli ve druhém kole závodu: odkaz
22. října | Mir slaví: odkaz
22. října | Joan Mir - šampion Moto3 pro rok 2017: odkaz
22. října | Po prudké změně podmínek na trati byl závod Moto3 zastaven. odkaz
22. října | Mir se raduje z titulu: odkaz

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00