Rozhovor s Kevinem Schwantzem

Američan se těší na letošní souboje v Superbike a MotoGP.
Rozhovor s Kevinem Schwantzem
Nedávno přinesl Crash.net na svých stránkách rozhovor s Kevinem Schwantzem. Američan je mistrem světa královské kubatury z roku 1993 a zvítězil v celkem pětadvaceti Velkých cenách v jeho sedmi kompletních sezónách u Suzuki. Jeho dravý způsob jízdy ho proslavil a stal se jedním z nejpopulárnějších jezdců v historii tohoto sportu. Mezi jeho velké fanoušky patří i současný světový šampión v královské kubatuře, Valentino Rossi z Fiat Yamahy.

V rozhovoru hovořil Kevin Schwantz o změnách v jeho škole jízdy na motocyklech, hovořil o nadějném jezdci Benu Spiesovi nebo i o často zmiňovaném souboji titánů Rossiho s Baylissem. Vyjádřil se k projektu Suzuki ve světovém šampionátu, odchodu Kawasaki a o svém návratu do MotoGP na manažerské úrovni.

Kevine, nedávno jste přestěhoval vaši jezdeckou školu, můžete nám říct, co vás k tomu vedlo a jaké změny to přinese?
Kevin Schwantz: „Škola Suzuki Kevina Schwantze byla v Road Atlanta přes osm let, ale zvolili jsme přechod na okruh Barber Motorsport Park v Birminghamu, hlavně proto, že to byla zejména škola Suzuki a s přibývajícími ekonomickými potížemi a s napnutými rozpočty jsem přišel na to, že pokud bych chtěl získat nového výrobce, bylo by pro něho obtížné jet do Atlanty. Barber Motorsport Park má muzeum a hned nedaleko také letiště, takže jsem byl schopný přesvědčit americkou Hondu, že je to něco, co by je mohlo zajímat. Můžeme říct, že teď máme Suzuki a Hondu a pracujeme na tom, abychom získali i další výrobce. V době celosvětové ekonomické situace dává smysl společně spolupracovat a pokusit se ušetřit peníze. Všichni bychom měli být svým způsobem ve škole angažovaní a myslím si, že je to obrovská příležitost.“

Klepněte pro větší obrázekJaké jsou vaše očekávání od jezdecké školy?
KS: „Škola byla vždy založená na jízdě na motocyklu. Není to závodní škola, přestože jsme na závodním okruhu, ale to jen proto, abychom měli celý 2,5 mile dlouhý okruh pod kontrolou. Učím to, co jsem se během své kariéry naučil, ale většinou je to o základní schopnosti, jako periferní vidění, pozice na motocyklu, technika při brždění … prostě věci, které můžou jezdci využít na závodní dráze stejně, jak na ulici. To všechno je velmi důležité pro vaši bezpečnost.“

Získá každý z účastníků navštěvujících školu jízdy, radu od vás osobně?
KS: „Jsem ve škole s každým kursem, který tam je. Chyběl jsem teď jen jeden jediný den po osmi letech, když jsem měl nějaké povinnosti s Red Bull Rookies. Dopoledne jsem v učebně a odpoledne jezdíme se studenty na dráze.“

Jaké největší chyby vidíte u jezdců, kteří vaši školu navštíví poprvé? Jak velkého rozdílu jste schopen u nich docílit, když ze školy odcházejí?
KS: „První a nejtěžší věc, kterou musíme udělat je překonat vizuální podvědomí. Musíme být v myšlení před motocyklem, takže nereagujeme na situace, ale předvídáme, co se stane. Jestliže je někdo v zatáčce příliš dlouhý, obvyklou reakcí je to, že okamžitě brzdí, vyleká se a podívá na to, co je mimo dráhu. Náš instinkt nás nutí dívat se na to, co je mimo dráhu, ale devětkrát z deseti znamená, kde se díváte tam jedete. Takže v tom musíte pokračovat a raději se dívat tam, kde chcete jet než mimo dráhu a v tom je ten největší problém.“

Plánujete rozšířit vaši školu také o pobočky v Evropě?
KS: „Konečným cílem je mít školy jízdy po celém světě. Nějaké kurzy jsme už organizovali ve Francii, Německu a Řecku. Byly velmi úspěšné. Nicméně do té doby máme příležitost získat nové distributory, protože jakmile nebudeme pracovat společně, třeba se Suzuki a Hondou, je příliš nákladné přepravovat všechen personál školy kvůli několika kurzům. Kdybychom nad tím všichni strávili více času a každý dostal svůj podíl na financování, pak by to byl mnohem jistější výsledek.“

Stejným způsobem, jak pomáháte jezdcům ve škole jízdy, také pomáháte další generaci závodníků prostřednictvím podniku Red Bull Rookies Cup. Jak vás to obohacuje?
KS: „Red Bull Rookies Cup je jeden z projektů, který mi dělá radost. Je tam světový šampionát, vítězné závody nebo rekordní časy na kolo, ale vidět to nadšení na tvářích těch dětí, jezdit s nimi a pomáhat jim než uslyšíte to rčení ´co jste mi řekl, opravdu pomáhá´, pokaždé vyloudí úsměv na tváři. Je tam velká legrace. Nikdy před tím jsem neřídil motocykl 125ccm Grand Prix a je to lekce také pro mě.“

Klepněte pro větší obrázekJedním z amerických jezdců, jenž má hodně talentu je Ben Spies. Jak moc jste byl zklamaný, když jste ho viděl odejít od Suzuki k Yamaze? Měl Spies získat angažmá u Suzuki v roce 2009?
KS: „Je to vždy skutečné zklamání, když odejde od Suzuki někdo, jako Spies, protože si myslím má talent se dostat navrchol, jedno zda to bude v MotoGP nebo Superbike. Myslel jsem si, že čím dříve se dostane na motocykl MotoGP, tím lépe, ale je těžká doba a všichni výrobci se snaží přijít na to, jak snížit výdaje. Takže nemůžu Suzuki mluvit do jejich jezdeckého obsazení, protože to je jejich volba. Škoda pro Bena, že musí do světového šampionátu Superbike, ale myslím si, že je u kvalitního týmu. Během zimy byl u mě doma, trénoval na horském kole cyklokros a vypadal v kondici a motivovaný. Takže pro chlapy v Mistrovství světa Superbike nemám nic než špatné zprávy, protože si myslím, že Ben přijde a bude velkou konkurencí!“

Nový šampionát přináší Spiesovi nové a neznámé okruhy a tak mnozí spekulují, že jeho čas přijde až v roce 2010. Myslíte si, že Ben může na titul zaútočit už ve své premiérové sezóně?
KS: „Sledoval jsem Bena v posledních třech, čtyřech letech, kdy závodil proti Maldinimu. Získal takovou rychlost a konzistentní výsledky, které mu umožnili stát se trojnásobným šampiónem AMA, takže si myslím, že Ben má proto předpoklady. Je dostatečně vyzrálý a už jednou proti jednomu z nejlepších v této branži bojoval. V Superbike je hodně dobrých jezdců a bude se muset naučit jak je porazit, ale je to inteligentní a chytrý mladík, takže od něho očekávám velké věci.“

V minulém roce se hovořilo o tom, že vy sám byste provozoval pro Spiese třetí Suzuki v MotoGP. Jak daleko to bylo od skutečnosti a myslíte si, že byste takový technický komplet mohli v blízké budoucnosti dát společně dohromady?
KS: „Doufal jsem, že se to podaří v minulém roce a už letos tak mohli závodit a mít pro Bena jednu Suzuki. Nicméně je to otázkou doby a ta není kvůli ekonomické situaci příznivá. Nedávno jsem byl v Japonsku a tam se všichni připravují na nejhorší. Proto postavit a dostat na startovní rošt další motocykl není z finančního hlediska životaschopný projekt. Takže Suzuki si nemyslí, že je teď ta správná doba na utrácení peněz. I když to samozřejmě není vyloučeno. Rád bych se vrátil se Suzuki a jejich Grand Prix týmem v jakékoliv úrovni, buď jako šéf týmu nebo šéf satelitního týmu. Tak či onak, rád bych se tam dostal. Moc si to přeji … .“

Klepněte pro větší obrázekSuzuki má za sebou další těžký rok v MotoGP. Co se musí stát, aby Suzuki MotoGP byla mezi uchazeči o mistrovský titul?
KS: „Pro mě je pokaždé těžké nečinně sedět a sledovat jak Suzuki válčí. Vím jak schopní jsou tam technici a členové týmu, takže vím na jaké úrovni by mohli fungovat, ale z nějakého důvodu tam teď nejsou. Je jako jedno z mých dětí. Se zájmem sledovat, jak se jim daří v MotoGP je stejné, jako bych vychovával své vlastní dítě. To znamená, že mě rozbolí žaludek pokaždé, když se jim nedaří, ale jakmile se dostaví dobrý výsledek, jsem za to rád, jako kdokoliv z týmu.“

Co by podle vás musela Suzuki udělat, aby se dostala mezi pravidelné uchazeče o vítězství jako Yamaha, Ducati nebo Honda?
KS: „Přeji si, abych znal odpověď. Všechno dění sleduji zpovzdálí, nejsem tam každý víkend, abych viděl pokroky u týmu a jejich soupeřů, což mi znemožňuje to blíže komentovat. Myslím si, že Chris spolu s Lorisem odvádějí dobrou práci. Myslím, že Loris hodně pomohl zejména v určení směru kudy s vývojem a v Chrisovi je pořád to nadšení. Můžeme vidět, že v případě vyrovnaných podmínek je Suzuki schopna na mokru zajet velmi dobře, ale chlapi musí dodat ještě o něco větší výkon. Je tam hodně drobných věcí, které se musí dodělat, ale ukázat jen na jednu je těžké.“

Zimní období přináší vždy nějaké spekulace. Možná ta nezajímavější byla o možném souboji mezi Troyem Baylissem a Valentinem Rossim v seriálu světového šampionátu Superbike. Jde něco takového uskutečnit a kdo by to podle vás vyhrál?
KS: „Mám velký respekt vůči Troy Baylissovi, jako jezdci, člověku a soupeři. Je samozřejmě velmi inteligentní. Nemyslím si, že muž, jako on půjde kvůli peněz znovu na dráhu, ale přesto bych si vsadil na Rossiho. Viděl jsem Valentina dokázat některé věci stejně, jako Baylisse, ale myslím si, že Valentino vystoupí nejvýš. Byla by to skutečně divoká bitva, ale Valentino by v ní měl navrch.“

Může být Rossi v roce 2009 poražen? Jací budou jeho nejbližší soupeři?
KS: „Rozhodně si myslím, že Rossi může být poražen. Měli jsme možnost při různých příležitostech vidět, že porazil sám sebe! Valentino se dostává do věku, kdy začíná závodit hlavou. Je chytrý a inteligentní jezdec a ví co může udělat a co se naopak nemusí podařit. Jeho Největším soupeřem bude Stoner, ale rád bych věřil, že se Nicky Hayden bude schopen na Ducati zlepšovat a najde tu správnou vítěznou formu, jako když před lety získal mistrovský titul. Potom jako vždy Pedrosa, Dovizioso … . Je tam hodně chlapů, kteří můžou Rossiho ohrozit, když se o něco zlepší. Neměl nejlepší celý rok, ale mohli jsme ho vidět, jak se vrátil ke své původní formě, když vyhrál závody a získal tak větší jistotu. Může se stát cokoliv, když má potřebnou jistotu.“

Klepněte pro větší obrázekCo si myslíte o odchodu Kawasaki z MotoGP?
KS: „Je to nesporně jedna z věcí, která má velký vliv na celkový obraz MotoGP. Nemyslím, že je to znamení konce MotoGP, ale mnohem víc to znamená, jak špatná je současná ekonomika. Lidé znovu začnou nakupovat a prodej motocyklů půjde nahoru, takže během příštích několika let se lidé znovu vrátí do prestižního sportu.“

Na co se teď nejvíce těšíte a v tomto roce budete sledovat?
KS: „Hodně se těším na MotoGP a světový šampionát Superbike. Chci vidět, jak si Spies povede na světové úrovni. Je tam hodně jezdců, kteří s ním můžou soupeřit a s odchodem Troye Baylisse je titul k dispozici. Mistr každým coulem a za každé situace tam už není a jeho místo může zaujmout Neukirchner, Biaggi, Corser nebo Haga, takže si myslím, že světový šampionát Superbike bude mít hodně co nabídnout. Stejné to bude i u MotoGP a to dokonce i bez zelených motocyklů na startovním roštu. Nicky na Ducati, Dovizioso s tovární Hondou, souboje mezi Stonerem, Rossim a Pedrosou … . Na napínavou sezónu 2009 se skutečně těším!“
18:35 | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Marc Márquez

MotoGP: Sobotní dopoledne ovládl Mar…

V Rakousku je nyní sucho. Časy do první trojici v sobotu dopoledne zajeli Marc Márquez, Johann Zarco a Andrea Iannone.

12.  8.  2017 |
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |
Moto3: Z pole position v Rakousku vyrazí Rodrigo

Moto3: Z pole position v Rakousku vy…

Start z první řady si dnes v Rakousku zajistili Gabriel Rodrigo, Joan Mir a Juanfran Guevara. Pro Rodriga to je druhá pole position v řadě. Aktualizace: Mirův nejlepší čas byl nakonec smazán, takže se jezdec posouvá na desáté místo. Z první řady tak nakonec vyjedou Rodrigo, Guevara a Canet.

12.  8.  2017 |