Rozhovor s Marcem Márquezem

Pro Marca Márqueze je sezona 2010 třetí v mistrovství světa silničních motocyklů. Poslední dvě strávil v týmu KTM a letos poprvé pojede s Derbi 125ccm v barvách Red Bull Ajo Motorsport.
Rozhovor s Marcem Márquezem

Předsezonní příprava dopadla v jeho případě nad očekávání dobře a před startem v Kataru mají v týmu Ajo Motorsport určitě dobrý pocit z kvalitně odvedené práce. Sezonu 2009 uzavřel sedmnáctiletý rodák z Cervery na osmém místě. V nejnižší kubatuře zatím získal dvě třetí místa a dvakrát startoval z pole position.

Předsezonní přípravu jste ukončil ve velkém stylu, v čele výsledkové tabulky a vymazáním traťového rekordu, který tam platil hodně let. Jste svým výkonem překvapený vzhledem k tomu, že jste pro letošní ročník vyměnil motocykl, tým a je to váš teprve třetí rok v mistrovství světa silničních motocyklů?
Marc Márquez: „Tak trošku to překvapení je, protože už od prvního testu jsem se na tomto stroji cítil velmi pohodlně. Víc než se předpokládalo a to mi pomohlo. Nicméně jsem očekával, že budu mezi prvními pěti nebo šesti, ale dokončit testy tolikrát první a s tak perfektním pocitem s motocyklem a týmem, to jsem nečekal.“

Často jste byl pasován do role favorita, ale Emilio Alzamor nechtěl nic uspěchat. Věřím, že po předsezonní přípravě na vás bude spousta lidí spoléhat. Myslíte, že v letošním roce můžete být mezi favority?
MM: „Je těžké být v přední skupině ve všech závodech, ale musíme na tom pracovat, abychom to v průběhu sezony dokázali. Našim přáním je být v přední skupině ve všech závodech a bojovat o stupně vítězů, ale je nám jasné, že to v každém závodu nepůjde a pokud chceme dospět do finální části sezony s možností boje o titul, musím jet po celou dobu konzistentně a s rozvahou. Mé přání stejně jako týmu je být tam.“

Jak hodnotíte předsezonní přípravu?
MM: „Myslím, že jsme měli některé velmi podařené testy, kromě těch, kdy proti nám stálo počasí. Nicméně si myslím, že jsme měli předsezonní přípravu dobře naplánovanou, vyzkoušeli spoustu věcí, všechno co měl Aki (Aki Ajo, šéf týmu) v úmyslu. Vždy jsem chtěl vyzkoušet něco jiného, víc než cokoliv poznat svůj styl jízdy a umět v budoucnu čelit problémům. Abych vám řekl pravdu, tak jsem měl s týmem a strojem velmi dobrý pocit. Za těch dvanáct dnů jsme měli jen jeden pád, což je dobré.“

Jaké jsou vaše dojmy ze spolupráce s novým týmem?
MM: „Je to kolektiv velmi vyrovnaných lidí, kteří pracují velmi metodicky a vytrvale, což je něco, co mi hodně pomohlo, protože jsem byl někdy až příliš horlivý, abych už vyjel na dráhu a oni mi řekli, že to nejde, protože je dráha velmi studená a bylo by to příliš nebezpečné. Tato zkušenost mi hodně pomohla, protože se tak učíte.“

Jak náročná byla z vašeho pohledu adaptace na nový stroj Derbi RSA 125?
MM: „Přizpůsobil jsem se opravdu velmi dobře už od prvního testu a viděl, že je to konkurenceschopný stroj a dokázal bych s ním bojovat v přední skupině, protože je to motocykl, který mi nabízí potřebnou jistotu. Od začátku jsem se přizpůsoboval dobře, přece jenom je to motorka, ale ve srovnání s KTM je po všech stránkách lepší.“

Co vás na tomto stroji nejvíc překvapilo? Jaké jsou jeho přednosti?
MM: „Všichni mluvili o motoru, jak je dobrý, ale nejvíc jsem byl překvapen podvozkem, protože mi nabízí velkou dávku jistoty a pokud chcete na stroj o něco tvrději zatlačit, nechá vás to udělat. Motor je samozřejmě dobrý, ale to nebylo až tak velké překvapení, protože mi všichni říkali, že tomu tak je, takže jsem to tak trošku čekal.“

Derbi vypadá věší než KTM, je fyzicky náročnější?
MM: „Ne, KTM byla o něco víc náročnější, protože jste pokaždé museli jet na limitu, aby jste udrželi krok s ostatními a zajeli ty správné časy. Derbi je více klidnější a odpustí vám nějakou tu chybu. Stroj je delší a pozice při jízdě také daleko pohodlnější.“

Protože během zimy nemůžete jezdit na závodním motocyklu, jezdíte motokros, supermoto, enduro a letos jste dokonce jezdil na ledě. V čem vidíte přínos této přípravy?
MM: „Jde tu o specifický aspekt z rychlosti motocyklu, to vám pomáhá neztratit kontakt a udržet si cit pro rychlost a brždění. Pomůže vám to udržet se v kondici a v některých případech vám to pomůže zlepšit v řízení motocyklu. Jsou to naprosto rozdílné motorky, ale je to podobné tomu, co děláme.“

Asi velmi častá otázka, ale kolik vážíte a jak velkou zátěž sebou vozíte?
MM: „Vážím sedmapadesát kilo, pětašedesát s kombinézou a přilbou a celková váha je sto čtyřicet kilo, takže už nepotřebuji nic navíc.“

V minulém roce jste bojoval velmi tvrdě závod od závodu a vzhledem k tomu, že jste přes zimu o něco vyrost myslíte, že to bude letos snadnější?
MM: „Ano, protože jsem přes zimu opravdu o něco zesílil a jsem teď plnější, tak to vždy pomůže. Ale skutečně víc než tělo, bude důležitý samotný stroj, protože jak už jsem řekl, podvozek Derbi funguje opravdu perfektně. Jedna z jeho předností je, že v nájezdu do zatáčky je velmi stabilní a to vám pak pomůže, když chcete brzdit o něco tvrději, aby jste dojel jezdce před vámi.“

Co je třeba udělat pro vítězství v závodu mistrovství světa?
MM: „Tak to vám nedokážu říct, protože jsem zatím nevyhrál ani jeden, ale věřím, že pokud máte dokonalý víkend a jdete za tím od prvního tréninku, tak to nakonec dokážete. Štěstí tu také hraje svou roli, ale musíte být spokojený se strojem, koncentrovaný v tréninku, zapracovat na dobré závodní rychlosti a jakmile jedete závod, pokusit se ujet. To by bylo ideální, ale v 125ccm jsou obyčejně skupinky jezdců, takže si závod musíte v posledních několika kolech umět dobře naplánovat.“

… a pro vítězství v celém šampionátu?
MM: „No páni! Zkušenosti, stálost, prostě hodně věcí, které jsem loni neměl a které se budeme snažit získat způsobem, abychom z nich v tomto roce vytěžili maximum. Potřebujete dobrý stroj, dobrý tým, potřebujete dobrou přípravu, tvrdě pracovat a dokonce mít na své straně tu pomyslnou trošku štěstí. A především, vždy myslet na stroj.“

V mistrovství světa jste dva roky závodil s KTM. Na základě těchto zkušeností a nyní s přechodem na Derbi, kde si myslíte, že budete figurovat v letošní sezoně?
MM: „Po přesezonní přípravě cítím jistotu, že můžu být na předních příčkách a doufejme, že můžu vyhrát závody, i když uvidíme co bude až přijedeme do Kataru, protože tam by to mohlo být složitější. Z předsezonní přípravy nemáte žádné body, takže všichni začínáme od nuly. Osobně si myslím, že jsem připravený jet s vedoucí skupinou, ale uvidíme, zda můžeme bojovat o vítězství v závodu a šampionátu, protože jsem v tomto boji stále jedením z nejmladších.“

Co říká na váš výkon v předsezonních testech Emilio Alzamora?
MM: „Řekl mi, že si nemyslí, že to bude nějak snadné, protože až do této chvíle jsme jezdili na okruzích jako Valencia a Jerez. Tyto okruhy znám nejvíc a když se dostaneme na místa jako je Katar, kde jsem jel jen jednou, budu to mít pravděpodobně o něco těžší. Musíme se pokusit udržet konzistenci a řekl, že bychom to měli zkusit postupně, krok za krokem, nesnažit se okamžitě jezdit příliš rychle a být v klidu.“

Vaše rodná vesnice je na vás tak hrdá, že před Velikonocemi vyrobili ´mona de pascua´, pětatřicetikilovou čokoládovou reprodukci vašeho motocyklu. Už jste ji vyzkoušel?
MM: „Zatím ne, protože je vystavená. Nevím, zda ji vůbec sníme, protože je to opravdu umělecké dílo, ale sám nevím jak dlouho taková čokoláda vydrží. Možná se zakousneme do brzdové páky ještě před tím než odjedeme do Kataru!“

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP: Rakouskou pole position vybojoval Márquez

MotoGP: Rakouskou pole position vybo…

V Rakousku se z prvního místa do závodu vydá Marc Marquez. Společnost mu v první řadě budou dělat jezdci Ducati - Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

12.  8.  2017 | | 3 N/A
MotoGP: V neděli dopoledne kraloval Dovizioso

MotoGP: V neděli dopoledne kraloval …

Andrea Dovizioso je nejrychlejším mužem nedělního warm upu. V první trojici skončili i Marc Márquez a Maverick Viňales.

13.  8.  2017 |
Moto3: Mir opět vítězí a opět navyšuje vedení v šampionátu

Moto3: Mir opět vítězí a opět navyšu…

Joan Mir vybojoval své letošní sedmé vítězství a navyšuje vedení v šampionátu. Na podium se dostali i Philipp Oettl a zraněný Jorge Martin.

13.  8.  2017 |
Moto2: V závodě plném pádů vítězí Morbidelli

Moto2: V závodě plném pádů vítězí Mo…

Závod Moto2 byl bohužel plný pádů. Velký pád přišel hned v úvodu. Na podium vystoupili Morbidelli, Márquez a Lüthi.

13.  8.  2017 |