Rozhovor s Miroslavem Popovem

Teprve šestnáctiletý motocyklový závodník z Vlčkovic v Podkrkonoší získával zkušenosti v národních šampionátech Itálie a Španělska. Letos třikrát závodil v seriálu Grand Prix a má velkou šanci posílit české zastoupení v MS.
Rozhovor s Miroslavem Popovem

Miroslav Popov závodí od svých sedmi let. Začínal v českém, rakouském a italském mistrovství minibajků, kde dosahoval dobrých výsledků a to byl dostatečný impuls proto, aby pokračoval dál s cílem jednou závodit v mistrovství světa. Cesta mezi závodní elitu není jednoduchá a způsob, jak se tam dostat není nikdy předem zaručen. Jedna z možností je absolvovat juniorský šampionát Red Bull Rookies Cup, ale Miroslav Popov veden svým otcem zvolil jinou cestu a zamířil na jih Evropy.

V roce 2010 byl součástí italského šampionátu CIV, kde v kubatuře 125GP bojoval o titul mistra Itálie. Jméno Popov tehdy znali víc v Itálii než u nás doma v Čechách a Mira, jak mu říkají jeho mechanici, nakonec skončil těsně druhý. Samozřejmě pro tehdy patnáctiletého jezdce to byl velký úspěch ve vysoce konkurenčním prostředí CIV a tento výsledek plus letošní výkony v Itálii mu otevřely dveře do mistrovství světa. V roce 2011 získal hned tři divoké karty pro Velkou cenu Itálie, České republiky a San Marina.

Letošní sezona byla díky účasti v prestižním seriálu Grand Prix velmi nabitá, protože Popov závodil nejen v italském mistrovství, ale částečně také ve španělském šampionátu CEV a rovněž absolvoval závod Mistrovství Evropy 2011 v Albacete. Italský šampionát ukončil Popov pátý, nejlepším výsledkem v prestižní španělské sérii CEV bylo druhé místo z Katalánska a v Evropě byl osmý. Velmi dobře navíc zvládl tři závody v mistrovství světa. V Misanu se kvalifikoval šestý a startoval z druhé řady, což byl obrovský úspěch vzhledem ke konkurenci 125ccm kubatury. Na pobřeží Jadranu také získal své první mistrovské body za třinácté místo a ve většině případů byl nejlepším z jezdců na divokou kartu.

Na to, jaký byl rok 2011, jsme se zeptali přímo Miroslava Popova, který odpovídal na otázky MotoGPSport.cz.

Klepněte pro větší obrázek

Letos jste závodil v různých evropských šampionátech, ale také v mistrovství světa na divokou kartu. Jaký to byl rok?
Miroslav Popov: „Nebyl úplně ten nejlepší. Divoké karty mi v mistrovství světa sice celkem vyšly, ale závěr sezony v italském a španělském šampionátu se mi moc nepodařil. I tady jsem si ale užil příjemné chvíle. Třeba druhé místo z Katalánska bylo skvělé a nic na tom nemění, že mi k tomu v závěru pomohl pád Márqueze.“

Asi není jednoduché během roku závodit v tolika šampionátech. Čím se od sebe liší?
Miroslav Popov: „Ve španělském mistráku je o něco větší konkurence a také jiný materiál. Italský šampionát je ale také na výši. Pokud bych měl hodnotit konkurenci v obou mistrovstvích, je skutečně velmi vyrovnaná.“

Vrcholem letošní sezony, byly tři divoké karty v motocyklovém mistrovství světa. V Misanu jste v kvalifikaci dokonce zajel šestý nejrychlejší čas. S jakou technikou jste závodil ve srovnání s ostatními jezdci šampionátu?
Miroslav Popov: „Misano je můj oblíbený okruh a celkem to tam znám. Na nejdelší rovince jsem hodně ztrácel, ale tuto ztrátu jsem se snažil kompenzovat v zatáčkách. Někdy jsem byl pomalejší i tam, ale snažil jsem se jet co nejrychleji. Co se týče techniky, je moje Aprilie ještě o něco slabší než netovární motorky. Byl to starší model se starší elektronikou. I ve srovnání se špičkovými týmy italského šampionátu byla o něco pomalejší. Já byl ale spokojený. Hlavně, že jsem si vyzkoušel, jaké je to jet v mistrovství světa kolem desátého místa.“

Sezona pro Vás skončila posledním závodem španělského šampionátu CEV v Jerezu, ale do závodu jste nakonec neodstartoval. Co se tam stalo?
Miroslav Popov: „Tak to byla velká smůla. Když jsem přijel po zaváděcím kole na startovní rošt, nešla mi nastartovat motorka. Mechanici se ji snažili roztlačit, ale nešlo to. Do závodu jsem neodstartoval a později se přišlo na to, že odešla hlavní řídící elektronická jednotka. Je to velká škoda, ale co se dá dělat.“

Jaký byl pro Vás nejlepší moment letošní sezony?
Miroslav Popov: „Určitě v Misanu, kde jsem jel letos můj poslední závod mistrovství světa na divokou kartu. Do závodu jsem se kvalifikoval šestý a startoval z druhé řady. To byla paráda.“

A naopak ten nejtěžší?
Miroslav Popov: „Celkově asi můžu říct, že to byl závěr sezony. Někdy jsem dělal chyby já, někdy zase zlobila technika. Závěr sezony se mi prostě nepovedl.“

Závodíte s italským týmem ElleGi Racing. Máte během závodního víkendu vůbec možnost si někým promluvit česky?
Miroslav Popov: „Ne, to vůbec ne. Jediný, s kým si můžu promluvit česky, je táta, protože po závodech jezdíme spolu. Ale jinak mluvím s mechaniky, manažerem a šéfem týmu anglicky.“

Klepněte pro větší obrázek

Bydlíte ve Vlčkovicích v Podkrkonoší. Nedaleko je ´východočeské moře´ Rozkoš, severně Adršpach, takže by se dalo říct, že tam vyrůstají noví jachtaři, horolezci nebo lyžaři. Jak to, že silniční motorky?
Miroslav Popov: „Nic takového. Ani plavání, jachta nebo něco podobného, snad jen to sjezdové lyžování, to ano. K motorkám mě přivedl táta. Začínal jsem s motokrosem, potom jsme zkusili minibajky, osmdesátky ve Španělsku a pak už jsem se dostal na velkou silnici.“

Závodíte od sedmi let. Bylo někdy období, kdy už jste s tím chtěl přestat a dělat to, co ve volném čase dělají ostatní kluci ze školy?
Miroslav Popov: „To vůbec. Závodění mě neuvěřitelně baví a motorky jsou pro mě číslo jedna. Žádnému jinému sportu se jinak nevěnuji. Když pracuji na fyzičce, tak jezdím na kole a dělám balanční cviky, což je vlastně trénink na balanční desce nebo jízda na jednokolce.“

Ve srovnání s ostatními českými závodníky jste zvolil cestu přes národní šampionáty Itálie a Španělska. V čem vidíte výhodu?
Miroslav Popov: „Tuto cestu zvolil táta. Hned po minibajkách jsme odjeli závodit na dvě sezóny do Španělska, protože tam jsou srovnatelné motorky Metrakit. Materiál tam mají všichni stejný, je tam velká konkurence a já teď zpětně vidím, že se to rozhodně vyplatilo.“

Dnes je Vám šestnáct let a stojíte před branami mistrovství světa silničních motocyklů. Víte už něco konkrétně ohledně Vašeho přestupu mezi elitu světa?
Miroslav Popov: „Vstup do mistrovství světa je stále v jednání. Samozřejmě bych si moc přál závodit v seriálu Grand Prix, ale konkrétní informace v této chvíli zatím nemám. Počítám, že zkraje nového roku už budeme vědět víc. Je to nová kubatura, takže to není pro nováčka jednoduché.“

Jakou posloucháte hudbu?
Miroslav Popov: „Poslouchám rock. Kabáty, Blink 182, Sum 41 ... prostě něco podobného.“

Oblíbený film?
Miroslav Popov: „Koukám rád na komedie, ale tak nějak celkově … ale asi Četník ze Saint Tropez.“

Oblíbené jídlo?
Miroslav Popov: „Česká kuchyně. Svíčková.“

17. října | Maria Herrera v Austrálii nahradí zraněného Arenase.
16. října | Dominique Aegerter byl dodatečně diskvalifikován z GP San Marina kvůli použití nepovoleného oleje. Přijde tak o vítězství.
16. října | Nemocný Folger nepojede ani v Austrálii. Nahradí jej Broc Parkes.
16. října | Narozeniny dnes slaví Casey Stoner (32 let), Andrea Locatelli (21 let) a Nicolo Bulega (18 let).
15. října | Závod Moto3 vyhrál Fenati, Mir bez bodů, takže o titulu ještě není rozhodnuto.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00