Rozhovor s Nicky Haydenem

Pro Američana bude rok 2010 v pořadí druhým u továrního týmu italské Ducati. V rozhovoru uvedl svůj pohled na uplynulou sezonu a svá očekává od té nadcházející.
Rozhovor s Nicky Haydenem

V premiérovém roce to pro šampiona MotoGP 2006 nebylo u Ducati vůbec jednoduché, ale výsledky posledních závodů sezony 2009 přinesly určitou naději, že si již s Desmosedici vybudoval potřebnou jistotu.

Na otázky novinářů Hayden odpovídal v italské Maddona di Campiglio, kde tento týden probíhá dvacátý ročník akce pod názvem Wrooom 2010.

Můžete popsat jaká byla sezona 2009?
Nicky Hayden: „V uplynulé sezoně jsme samozřejmě měli o trošku vyšší očekávání než jak to dopadlo. Bylo to těžší než jsme předpokládali, ale takový už je někdy život a věci nejdou přesně tak, jak si je člověk představuje, když leží v posteli. Určitě, sezonu jsme zahájili a já měl dva těžké pády, byl jsem celkem potlučený a prostě neměl tu sílu se dostat do správného rytmu.“

„Myslím, že pozitivum na té věci musíme vidět v tom, že všichni u Ducati odvedli kus tvrdé práce, opravdu mi naslouchají a pomohli v tom, abych se zlepšil. Stejně tak lidé od Phillip Morris.“

„Dokázali jsme se pomalu a jistě propracovat směrem k předním příčkám a dokončit sezonu opravdu pozitivně. Bylo to dostatečné? Ne, ale dokázal jsem získat stupně vítězů v Indy a sezonu ukončit dvakrát po sobě v první pětce, výrazně zapracovat sám na sobě, s motocyklem, týmem, v nastavení a v mnoha dalších oblastech. Takže na novou sezonu se opravdu těšíme. Potřebujeme začít přesně tam, kde jsme skončili a dál se snažit umazat ztrátu na přední příčky.“

Jaká jsou Vaše očekávání od sezony 2010?
NH: „Tak rok 2010 bude určitě napínavý. Sezona 2009 skončila jak už jsem řekl pozitivním směrem. Ve Valencii jsme zajeli dobrý test. Motorka se mi líbí a další čas strávený s týmem mimo sezonu mi jen pomůže. V týmu jsme provedli některé změny v obsazení, abychom prostě o trošku zlepšili komunikaci, takže věřím, že mi toto mimosezonní období spolu s novými chlapy pomůže.“

„Nějakou dobu jsme strávili v aerodynamickém tunelu. Ducati se mi velmi snažila pomoci. Prostě jen musíme počkat a uvidíme co bude, není třeba tady sedět a jen o tom mluvit a dělat nějaké prognózy. Potřebujeme být připraveni až přijedeme do Kataru a být vpředu až zhasnou startovní světla.“

Hodně lidí tvrdí, že je motocykl navržen pro styl Casey Stonera. Můžete nám říct jak to vidíte z Vašeho pohledu?
NH: „Stejnou otázku jsem už předtím dostal jednou nebo dvakrát! Ale určitě, každý se na to ptá a já tam nic nevidím. Určitě je to skvělé spojení. Casey umí najít limit tohoto motocyklu a myslím, že jedna z jeho silných stránek je být rychlý a rychlost tomuto motocyklu vyhovuje. Skutečnost je taková, že je Casey neobyčejný talent a nemyslím si, že je to jen proto, že motocykl vyhovuje jeho stylu. Samozřejmě je to dobrý komplet, ale myslím, že Casey bude stejně tak rychlý na jakémkoliv motocyklu.“

„Motorka je trošku neobyčejná, tento fakt nepopírám. Určitě tam jsou věci, pro které je někdy těžké z ní dostat maximum, ale jakmile to dokážete je to na hraně, když jedete na limitu není to jednoduché. Myslím, že on to prostě dokáže najít. Motocykl je, jak předvedl on a místy ostatní jezdci, někdy těžko zvladatelný, ale on na něm týden co týden exceluje a to ho staví trošku stranou.“

Jak si s Casey Stonerem rozumíte po pracovní stránce?
NH: „Já a Casey máme skvělý vztah. Vycházíme spolu dobře a podobně uvažujeme. Někdy máme na různé věci ohledně stejné části motocyklu odlišné názory. Ale můžeme spolu komunikovat, být jeden vůči druhému otevření a souhlasit nebo nesouhlasit. Nikdy v tomto směru nenastala nějaká dramatická situace. Samozřejmě mě poráží, takže to není tak, jako kdybychom často bojovali jeden proti druhému. Máme s Caseym pěkný vztah.“

„Mám možnost se s ním vidět i mimo dráhu, někdy se sejdeme a poznáme toho druhého také z jiné stránky. Není to jen závodník, je to také člověk. Caseyho znám celkem dobře. Není to tak, že bychom si každý den posílali textové zprávy nebo si sedli a probírali kde co, ale je to dobrý chlap a samozřejmě respektuji jeho talent. Určitě si čas od času popovídáme a probereme si navzájem své nápady. Takže máme spolu dobrý vztah.“

Vzpomínal jste aerodynamický tunel. Můžete nám o něco více přiblížit v čem byl v minulém roce problém?
NH: „Aerodynamický tunel byla jen jedna část. Je třeba se zaměřit na každou oblast. V aerodynamickém tunelu jsem byl loni a vrátil se tam tuto zimu, abychom se pokusili a získali v této sezoně každou možnou desetinu. Někdy moje maximální rychlost nebyla tak dobrá jak tomu bylo v případě některých dalších jezdců Ducati. Nepochybuji o tom, že jsem měl stejný motor a možnosti jaké měli oni.“

„Jsem o něco větší a tak se jen snažím najít perfektní kombinaci aerodynamiky, sedadla a správné pozice na motocyklu k tomu, abych z něho dokázal vytěžit co nejvíc. Někdy bylo divné proč mám o tolik nižší maximální rychlost. Určitě to bylo v některých případech z části výjezdem ze zatáček, ale přesto máme pocit, že nám něco ve srovnání s ostatními jezdci Ducati chybí. Takže jsme to chtěli zkusit a najít odpověď.“

Zmínil jste, že jedním z Vašich cílů je dosáhnout dobré rychlosti už mnohem rychleji v průběhu závodního víkendu. Máte plán jak toho docílit?
NH: „Hodně to závisí na mě. Loni jsme často měnili motocykl. V pátek jsem vyjel na dráhu a byl tak mimo rychlost, že by mi to stačilo na třinácté, čtrnácté místo a někdy jsme už žertem říkali, že potřebujeme závodit až v úterý, protože jsme obvykle našli správné nastavení teprve v neděli ráno.“

„Ideální je v tomto případě najít správné nastavení v zimní přípravě a o tom také zimní testování je, najít dobrý základ pro nastavení. To znamená, že když se v pátek objevíte na dráze tak testujete pneumatiky, možná tlumení a pár dalších věcí. Já ještě v sobotu dopoledne měnil výšku sedadla, rozvor, zkoušel spoustu různých tlumičů a hledal další možné varianty.“

„Máme v plánu a to nikdy není jednoduché, ale určitě věříme, že se nám podaří v zimě najít dobrý základ pro nastavení, jenž bude fungovat na většině tratí a za každých podmínek. Také věříme, že nám nová motorová jednotka pro rok 2010 umožní být už v pátek lepší a to v době, kdy ještě není povrch dráhy nejlepší a my zatím nemáme to správné nastavení.“

V minulém roce jste hovořil o ´Skvělé čtyřce´ - jediných čtyřech závodnících, kteří mají šanci vyhrát šampionát. Myslíte, že v letošním roce dokáže bojovat o titul více lidí?
NH: „Ano. Doufám a věřím, že tento počet může být vyšší, ale nyní je jisté jedno a to, že tito chlapi mají převahu. Jsou tam čtyři závodníci, kteří mají náskok na každého a je jen na nás, abychom tuto ztrátu vymazali. Myslím a věřím, že to letos můžeme zvládnout, ale mluvit teď o tom nemá váhu, musíme to dokázat na dráze.“

V minulosti celkem hodně motocyklových šampionů zamířilo do světa závodních automobilů. Uvažujete o tom?
NH: „Víte, napadlo mě to, ale právě teď jsem spokojený tam kde jsem. Mám toho ještě hodně, co chci dokázat na dvou kolech. V této chvíli mám motorky hodně rád. Samozřejmě jsem soutěživý chlap, takže představa závodění v automobilech nezní vůbec špatně. Na dvou kolech jsem šťastný. Auta už jsem si trošku vyzkoušel, ale to není pro mě. Jste tam až příliš spoutaní a to je právě to, co se mi na motorkách líbí – jste její součástí. Nic vás nesvazuje, neomezuje. Jednoho dne to možná volba bude, ale nyní jsou to dvě kola, kde je mé místo.“

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 | | 1 N/A
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Nakagami bude od roku 2018 jezdcem týmu LCR Honda

Nakagami bude od roku 2018 jezdcem t…

Takaaki Nakagami aktuálně jezdí ve třídě Moto2. Příští rok se přesune do královské kubatury a bude závodit pro tým LCR Honda.

21.  8.  2017 |