Rozhovor s Paulem Denningem

Šéf týmu Suzuki hovořil o posledním testu MotoGP v Sepangu.
Klepněte pro větší obrázekPaul Denning, šéf továrního týmu Suzuki se v rozhovoru pro crash.net ještě vrátil k velmi dobrému výkonu v prvním předsezonním testu v Malajsii. Loris Capirossi se tam hned první den umístil s nejlepším časem na prvním místě a jeho týmový kolega Chris Vermeulen se pohyboval mezi nejlepšími šesti.

Vypadá to, že test v Sepangu se pro Suzuki vyvíjel velmi dobře. Loris spolu s Chrisem naznačili, že motocykl udělal ve všech směrech velký pokrok, možná s výjimkou motoru. Vidíte to podobně?
Paul Denning: „Vlastně si nemyslím, že by se toto dalo říct o motoru, protože na straně motoru je rovněž viditelné zlepšení od doby, co jsme byli naposledy ve Valencii. I když v případě, že jezdci hledali další zlepšení v jedné oblasti, potom to pravděpodobně mohlo být lepší vzhledem k o něco většímu výkonu a maximální rychlosti. Ale charakteristika motoru, točivý moment a zrychlení se od posledního závodu ve Valencii výrazně zlepšily a jezdci s tím budou zajisté souhlasit.“

„Z celkového hlediska test nemohl dopadnout lépe. Měli jsme vynikající trvanlivost, z oběma jezdci najeli spoustu kol a oba měli skvělé časy na kolo. Lorisovo nejlepší kolo, které zajel třetí den, bylo na použitých pneumatikách z předchozího dne. Dlouhé jízdy jel na měkké zadní pneumatice, což byla ta nejhorší volba – udělali jsme to vědomě, abychom zkontrolovali její životnost – a zajel to ve tři hodiny odpoledne, když byla dráha nejteplejší.“

„Takže to nemohlo být celkově lepší, vzhledem k zlepšení rychlosti ve srovnání se závodem, který byl v říjnu a za velmi podobných podmínek. Teplota dráhy pro Lorisovy dlouhé jízdy byla ve skutečnosti stejná jak v závodě. Celkově jsme jeli mnohem rychleji a výsledný čas na kolo byl rovněž mnohem rychlejší.“

„Máme velkou radost. Motocykl se hodně změnil a všechny změny se odvíjely tím správným směrem, takže jsme velmi spokojení.“

Od doby, co jste převzal roli manažera týmu, byly výsledky v sezoně 2008 poprvé o něco horší. Sedli jste si nad tím a probrali společně situaci na konci minulé sezóny, aby jste rozhodli o změnách, které vás nyní dostaly do tak slibné pozice?
PD: „Technický směr byl na začátku sezony 2008 trošku nešťastný. Prvotní informace z listopadu byly pro motocykl 2008 pozitivní, ale ve skutečnosti určité věci nefungovaly na dalších závodních drahách. Po prvním závodě jsme určité komponenty motocyklu 2008 nahradili součástmi z motocyklu 2007.“

„Jakmile se dostanete do takového stádia, prohráli jste ještě dřív než jste začali, protože jezdci se nedostali do rytmu, aby mohli závodit vpředu a nedosáhli potřebné jistoty k tomu, aby mohli jet s motocyklem na hranici jeho limitu, protože se pořád něco měnilo. Potřebujete pracovat s pevným základem a to chvíli trvalo než jsme se z toho dostali.“

Klepněte pro větší obrázek„Uprostřed sezóny jsme s použitím určitých záměrů začali být znovu více konkurenceschopní, ale Lorisovo zranění nás také zpomalilo, protože pak nebyl schopen jet na maximum nejméně tři nebo čtyři závody. To nás stálo určitý čas.“

„Takže to není otázkou zásadních změn od konce poslední sezony. Byly to velké změny, které se postupně realizovaly v průběhu minulé sezony, aby nás vrátily zpátky na lepší pozice. A potom vezměme do úvahy nějaké ty chyby a smůlu, jakkoliv to nazveme, poučit se z toho a jít znovu dopředu.“

„Továrna rovněž zareagovala fantasticky. Motocykl byl na Phillip Islandu lepší než vůbec kdy předtím, když jsme tam jeli koncem listopadu. Jezdci potom žádali hodně dalších věcí. Byl to pořádně dlouhý seznam požadavků, co chtěli dodat pro test v Sepangu. Nemyslím si, že čekali, že dostanou všechno co požadovali, ale udělali to.“

„Všechno to byl krok správným směrem, takže jsme nemohli být šťastnější s úsilím továrny a jejich reakcí na obtížnou situaci.“

Takže navzdory současným ekonomickým podmínkám chcete říct, že Suzuki ve skutečnosti zvýšila svůj závazek v MotoGP?
PD: „Na všechny týmy je vyvíjen tlak, aby dobře fungovaly, jak na dráze tak komerčně, ale to pravé, co vám pomáhá komerčně jsou výsledky. S ohledem na značku, marketing a sponzory. Navzdory současným ekonomickým podmínkám se Suzuki zaměřila udělat absolutně to nejlepší, co může.“

„Samozřejmě jsou rozpočtové tlaky všude v motoristickém sportu a Suzuki s MotoGP nevyjímaje, ale hlavní je, že to může mít opačný efekt a nám to může i pomoct, protože to znamená, že se továrna kompletně zaměří na priority a zbytečně se nerozhazuje. Všechno, co děláme musí mít jasný a viditelný přínos. Právě nyní se zdá, že to funguje dobře.“

„V továrně rovněž došlo k personální reorganizaci v rámci projektu grand prix. Vedoucím projektu se stal pan Sahara a myslím si, že to pomohlo v oblasti komunikace a vývoje.“

Když se vrátíme zpátky k motoru. Jeho zvuk je na dráze jiný od předchozího motoru kvůli tlumičům, ale můžete nám poskytnout nějaké podrobnější údaje ohledně toho, jak se zlepšil?
PD: „Otáčky jsou podobné, ale má všude o něco víc koní. Řekl bych, že největší změnou ohledně motoru je jeho mnohem plynulejší distribuce výkonu, větší točivý moment a tím pádem větší zrychlení. Takže se zlepšilo všechno, ale co je nejdůležitější je to, že jezdci mají stoprocentní pocit jistoty a jsou tak schopni se koncentrovat na využití maxima z potenciálu motocyklu. Charakter motoru jim v tom pomáhá, ale jezdci vždy žádají větší maximální rychlost.“

Klepněte pro větší obrázekZávěrem Paule, jaký je váš pohled na rozsah opatření vzhledem ke snížení nákladů, o kterých se nyní uvažuje v MotoGP?
PD: „Na mém osobním názoru příliš nezáleží, protože pracujeme společně a akceptujeme názory továren, Dorny a soukromých týmů. Potřebujeme najít řešení, které funguje pro každého. Různí výrobci možná mají odlišné priority pro snížení nákladů, ale jde o to se domluvit na určité vyváženosti než se zabývat jednotlivými požadavky.“

„Myslím si, že současné krátkodobé návrhy, pro rok 2009, jsou dobré. Nechci se na to příliš zaměřovat. Celkově v tom bude většinová shoda, určité věci budou realizovány a my budeme pracovat s novými omezeními a předpisy, ať jsou jakékoliv a budeme se snažit co nejlépe, abychom se dále zlepšovali. V jednáních budeme vystupovat jako Suzuki nebo tým Suzuki, ale nakonec ať se stane cokoliv, budeme jen pokračovat ve své práci.“
  • 17. 2. 2009 0:32 Mrakomor
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz