Rozhovor s Valentinem Rossim

Získat titul v roce 2009 bude mnohem obtížnější než v minulém roce.
Klepněte pro větší obrázekV rozhovoru, který Valentino Rossi poskytl při příležitosti dnešní oficiální prezentace Fiat Yamahy předpověděl, že letošní sezóna bude daleko více obtížnější než ta, v roce 2008.

Jaká byla vaše dovolená? Co jste během dovolené dělal?
Valentino Rossi: „Zimní dovolená byla skvělá! Jsem hodně nadšený pro snowboard a tak jsem jel se svými přáteli do hor, jezdili jsme a byla tam skvělá zábava. Nyní jsem připravený znovu začít pracovat.“

Jak vzpomínáte na sezónu 2008? Měl jste už nějaký čas své vítězství vstřebat, můžete už vybrat váš absolutně nejoblíbenější moment roku 2008?
VR: „Je těžké si vybrat ten nejoblíbenější moment, protože jich během té neuvěřitelné sezóny, bylo naštěstí hodně. Vrátila se mi pohoda a začal jsem znovu vítězit, ale jeden z nejemociálnějších závodů byl ten v Laguně Seca, protože to bylo rozhodně nejdůležitější vítězství sezóny.“

Měl jste možnost si vyzkoušet prototyp motocyklu ještě před zimní přestávkou. Jaký je zatím na něho váš názor a myslíte si, že Yamaha odvádí dobrou práci?
VR: „Ano, měl jsem příležitost vyzkoušet model 2009 krátce po závodu ve Valencii, ale mnohem více v Jerezu, kde jsem byl hodně rychlý. Motocykl vypadá lépe a byl jsem s ním rychlejší, než s verzí 2008. V tom jsem si jistý, ale v každém případě jsme na začátku naši práce a nyní musíme využít zbývající měsíce do dubna k tomu, abychom M1 2009 zlepšili ještě více.“

V jaká zlepšení v dalším vývoji tohoto modelu doufáte, že budete testovat tento týden v Sepangu?
VR: „V Sepangu budeme používat náš nový motocykl … Budu používat své dva motocykly s částmi, které budu používat i v závodě, takže chci s nimi rychle najít ten správný kontakt. Hodně pracujeme na motoru a zkoušíme najít způsob, jak o něco zlepšit zrychlení a myslím si, že je to oblast, na kterou se zaměříme nejvíce.“

Dělící stěna u vás v garáži zůstává. Proč chcete, aby zůstala?
VR: „U nás v týmu jsou dva silní jezdci a oba se vyznačují tím, že chtějí vyhrát v šampionátu. Zjistili jsme, že takové to uspořádání dobře fungovalo v roce 2008, takže v tom budeme pokračovat i v roce 2009.“

Očekáváte, že Jorge bude v tomto roce jedním z vašich hlavních soupeřů v boji o titul?
VR: „Ano, myslím si, že Lorenzo bude jedním z mých nejhlavnějších soupeřů, protože už má roční zkušenost a také jsou v tomto roce jednotné pneumatiky, takže začínáme na stejné úrovni. Bude to velmi tvrdý soupeř, když spolu budeme bojovat.“

Když pomineme Lorenza, kdo další bude s vámi bojovat o přední pozice?
VR: „Myslím si, že soupeřem číslo jedna bude Stoner. Potom také Pedrosa bude rychlý a samozřejmě Lorenzo.“

Co si myslíte o ´krizi´v MotoGP a odchodu Kawasaki? Děláte si starosti ohledně počtu motocyklů na startovním roštu?
VR: „O počet motocyklů na startovním roštu si dělám velké starosti, protože jich tam v roce 2008 bylo jen osmnáct, což není hodně. Doufám, že Kawasaki zůstane, protože jinak by jich bylo sedmnáct. Musíme najít nějaký způsob, jak dostat více motocyklů na dráhu.“

Co myslíte je třeba změnit, aby se jejich počet zvýšil?
VR: „ Na to je těžké odpovědět. Myslím si, že potřebujeme motocykl, který bude o něco méně sofistikovanější a trochu levnější.“

Jaký je váš názor na pravidlo jednotných pneumatik po dvou testech? Myslíte si, že to přispěje k zlepšení závodění nebo ne?
VR: „Je to ještě trošku brzy komentovat, ale myslím si, že to bude mnohem divácky atraktivnější, protože všichni budou mít stejnou pneumatiku. Na jednotných pneumatikách pojedeme za všech okolností, ale když uvážíme tu podívanou v posledních kolech závodu, když motocykl bude ujíždět na všechny strany, tak bude třeba jet o něco pomaleji. A to pravděpodobně, bude znamenat mnohem vyrovnanější souboje. Aspoň v to doufáme!“

Klepněte pro větší obrázekCo je podle vašeho názoru ještě nutné udělat, aby se vrátilo těsnější závodění? Hovořil jste o snížení podpůrných prostředků pro jezdce, můžete nám říct víc o tom, co si myslíte, že by se v této oblasti mělo udělat?
VR: „V posledních několika letech byly závody a zvlášť s příchodem 800ccm motocyklů, kde bylo mnohem méně těsnějších závodů a myslím si, že to mělo většinou, co do činění s vývojem pneumatik. Nyní jsme v zatáčkách velmi rychlí a tak je tam teď méně času k tomu se pokusit někoho předjet. Samozřejmě pak obrovský rozvoj elektroniky vyrovnal výkonovou úroveň jezdců a to rovněž vedlo k menšímu počtu soubojů.“

Všichni ví o tom, že jste Yamahu požádal, abyste se mohl zúčastnit závodu Superbike a konkrétně chtěl závodit proti Baylissovi. Jste naštvaný, že k tomu nedojde? Chtěl byste přesto získat šanci v závodě mistrovství Superbike?
VR: „Byl to hezký nápad a byl bych velmi šťastný, kdyby to vyšlo. Přesto bych rád jel nějaký závod v Superbike a rád bych bojoval s Baylissem, protože je to mistr světa! Bohužel je teď těžká doba a neměl jsem šanci, ale doufám, že v budoucnu, možná už v příštím roce, to můžeme uskutečnit.“

Dařilo se vám v Britské Rallye. Zvýšilo to nějak vaši touhu, pokusit se závodit jako stálý účastník v rallye?
VR: „Vždy jsem měl rallye rád, už od doby, kdy jsem byl ještě malý. Je to jedna z mých velkých vášní a je skvělé si zajet závod, když mám čas a šanci. Pokaždé si to užívám a pravděpodobně, pokud bych se vzdal motocyklů, měl šanci na zlepšení a také k tomu víc času, věnoval bych se tomu … ale to není blízká budoucnost, protože chci ještě pár let závodit na motocyklu!

Dostal jste rovněž šanci testovat s Ferrari. Myslíte si, že jste si zlepšil vaše výkonnostní úroveň?
VR: „Formule 1 … vyzkoušet si znovu Ferrari byla skvělá záležitost. Byl jsem vždy velkým fanouškem závodních automobilů, ne jen rallye. Byl jsem rychlý, takže jsem spokojený. Jsem dostatečně rychlý i ve formuli 1! V roce 2006 jsem se rozhodl zůstat u motocyklu a samozřejmě mám stále nějaké pochybnosti, ale už jen si sednout do toho červeného auta v Mugellu a pracovat tam s Ferrari bylo fantastické.“

Přemýšlel jste o závodění ve formuli 1 někdy v budoucnu?
VR: „Jak už jsem řekl předtím, měl jsem svou šanci a rozhodl se zůstat u motocyklů. Zvolil jsem a nemyslím si, že tam bude někdy další možnost.“

Jste dobří přátelé s Marcem Simoncellim. Jaký je váš názor na jeho zisk titulu v minulém roce a myslíte si, že je opět favoritem, aby titul získal i letos?
VR: „Jsme se Simoncellim dobří přátelé, je to skvělý kluk. Společně cvičíme a v minulém roce mě překvapil, protože i když jsem věděl, že má velký potenciál, nemyslel jsem si, že by se mohl stát mistrem světa. Mám z něho velkou radost. Zaslouží si to. Zůstal ve čtvrtlitrech a myslím si, že je favoritem v roce 2009.“

Myslíte si, že Marco by mohl být pro Yamahu v budoucnu potenciálním jezdcem?
VR: „Myslím si, že Simoncelli do MotoGP přestoupí, protože to je rychlý jezdec a je velmi mladý. Nicméně u Yamahy je nyní Lorenzo a já, takže si myslím, že bude nadějnou vyhlídkou pro další továrny.“

Budete v roce v 2009 dál pokračovat v roli „vlastního“ manažera. Zvažoval jste spolupráci s novým manažerem?
VR: „Jsem velmi spokojen s tím jak jsem se rozhodl a se svou současnou organizací a necítím žádnou potřebu mít manažera. Prozatím o ničem takovém neuvažuji.“

Klepněte pro větší obrázekVe vaši kariéře už nezůstává mnoho nesplněných cílů … už jste nejúspěšnějším jezdcem v historii tohoto sportu. Máte hodně dalších cílů? Chcete dosáhnout Agostiniho rekordu 122 vítězství ve všech třídách?
VR: „Agostiniho rekord je přirozeně něco velmi důležitého. Nejsem moc daleko, ale abych to dokázal, musel bych závodit ještě pár dalších let! Mým hlavním cílem je vyhrát ještě pár světových šampionátů. To je důležitější než stíhat Agostiniho. Samozřejmě pokud by se mi to podařilo, bylo by to báječné!“

Máte pořád stejnou úroveň motivace, jak předtím? Jak se vám daří si udržet zájem a touhu po vítězství?
VR: „Jízdou s motocyklem na dráze a zkoušením jak být ještě rychlejší, ale především spoluprací s Yamahou a s těmito lidmi. Oni mě činí šťastným a proto se stále cítím motivovaný. Závodím už dlouho a každým rokem se potřebuji koncentrovat, abych našel tu správnou motivaci a byl správně nabuzený. Cítím se ve formě.“

Poslední otázka. Řekl jste, že získat titul 2008 bylo nejtěžší ve vaši kariéře. Myslíte si, že ten v roce 2009 bude možné získat snadněji nebo snad bude ještě těžší?
VR: „V roce 2008 to bylo těžké, protože jsem v tomto roce musel ze sebe vydat všechno, abych zvítězil. V roce 2009 to bude ještě mnohem obtížnější, protože mí soupeři, kteří v roce 2008 tím trpěli, mi to teď budou chtít vrátit a porazit mě. Myslím si, že to bude dokonce ještě těžší než v roce 2008!“
5:39 | Michelin zůstane v MotoGP minimálně do roku 2023.
3:39 | Nakagami smetl Ponse: odkaz
3:01 | Lorenzův velký pád: odkaz
20. října | Přerušení bylo krátké, už se opět jede.
20. října | Po několika pádech byl trénink Moto2 přerušen kvůli stavu dráhy. Je potřeba vyčistit.

Harmonogram

GP Austrálie, Phillip Island
Pátek 20. října
Moto3 1. trénink   01:00–01:40
MotoGP 1. trénink   01:55–02:40
Moto2 1. trénink   02:55–03:40
Moto3 2. trénink   05:10–05:50
MotoGP 2. trénink   06:05–06:50
Moto2 2. trénink   07:05–07:50
Sobota 21. října
Moto3 3. trénink   01:00–01:40
MotoGP 3. trénink   01:55–02:40
Moto2 3. trénink   02:55–03:40
Moto 3 kvalifikace   04:35–05:15
MotoGP 4. trénink   05:30–06:00
MotoGP 1. kvalifikace   06:10–06:25
MotoGP 2. kvalifikace   06:35–06:50
Moto2 kvalifikace   07:05–07:50
Neděle 22. října    
Moto3 warm up   01:40–02:00
Moto2 warm up   02:10–02:30
MotoGP warm up   02:40–03:00
Moto3 závod   04:00
Moto2 závod   05:20
MotoGP závod   07:00