Rozhovor s Valentinem Rossim

Valentino Rossi změnil po sedmi letech u Yamahy svého zaměstnavatele a dnes se v italských Dolomitech poprvé představil v roli jezdce Ducati. V úterý odpovídal na otázky novinářů a zde jsou některé z nich.
Rozhovor s Valentinem Rossim

Tisková konference začala v deset hodin dopoledne a na otázky novinářů odpovídali oba jezdci tovární stáje Ducati Valentino Rossi a Nicky Hayden. Níže jsou uvedeny otázky, které od novinářů dostal domácí jezdec, který všechny přítomné upozornil na fakt, že se v pátek nezúčastní závodění na ledě spolu s jezdci Ferrari.

Dvě otázky. Za prvé, jak je vám po listopadové operaci a jak se cítíte po fyzické stránce?
Valentino Rossi: „Především bych chtěl všechny pozdravit a popřát vám vše nejlepší v novém roce. Musím říct, že jsem očekával, že mi bude v lednu o trošku lépe. Ve skutečnosti musím říct, že co se týče ramene, je tam ještě hodně co dělat. Všechno se vyvíjí dobře, respektuji časový harmonogram, také to pokračuje o něco rychleji než se čekalo, ale pro mě je to závod s časem, abych se před únorovým testem dostal do kondice. Nebude to pro mě jednoduché.“

Druhá otázka, po testu ve Valencii jste nemohl poskytovat rozhovory, protože jste byl stále vázán smlouvou. Teď je to poprvé, kdy jste před zástupci médií v pozici jezdce týmu Marlboro Ducati, takže bychom rádi znali vaše první pocity ohledně motocyklu.
Valentino Rossi: „Test byl velmi důležitý, protože jsme tak dokázali získat jasnou představu ohledně spousty věcí, důležitých věcí, věcí které musíme zlepšit. Bohužel jsem ve Valencii nedokázal jezdit delší jízdy, v pravé ruce už nezůstala žádná síla, takže nebyla ani forma. Tím pádem musíme motocykl vyzkoušet až na tom budu o něco lépe, když budu ve stoprocentní kondici.“

Říkáte, že jste nedokázali motocykl řádně vyhodnotit, ale co bude podle vás třeba zlepšit především?
Valentino Rossi: „Ano samozřejmě, je tu hodně věcí, na kterých je třeba pracovat. Je pravdou, že se před testy musím cítit dobře po fyzické stránce, to je nejdůležitější. Je mi jasné, že v Malajsii stoprocentní nebudu, ale pracujeme na obnovení plné mobility ramene, jenž potřebuji k tomu, abych jezdil dobře a udržel se v zákrytu na rovince. Takže doufám, že můžu jezdit dobře i za předpokladu, že pro mě bude nemožné, abych byl extrémně silný po fyzické stránce.“

„Abych získal na síle, tak k tomu potřebuji více času. Takže je to boj s čase, to je pravda. Bylo by mnohem jednodušší, kdybych byl v kondici od začátku. Tak tomu pravděpodobně nebude, takže bohužel. Moje rameno bylo z lékařského hlediska horší než se předpokládalo. Podle lékařských prohlídek, které jsem v průběhu uplynulého roku absolvoval to vypadalo na výsledek klasického pádu, ale ve skutečnosti byl problém trošku vážnější, takže mi lékaři od začátku říkali, že moje rameno se sice vrátí do stoprocentního stavu, ale doba než se tak stane bude o něco delší. Takže nejen, že musíme odvést nějakou práci na naši Desmosedici, ale také se musím uzdravit a to je můj hlavní cíl.“

Po Valencii jste po Ducati požadoval určité změny na základě vašeho hodnocení během testu a to za situace, kdy jste nebyl ve stoprocentní kondici. Není možné, že jste během tohoto testu neporozuměl skutečné duši tohoto motocyklu? Budete to vy, kdo přizpůsobíte svůj styl jízdy nebo to bude Ducati, která bude muset změnit motocykl?
Valentino Rossi: „Především jsme začali pracovat na základech motocyklu. Ducati je jiná ve srovnání s ostatními motocykly, podstatně se liší od Yamahy, ale také od Hondy. Protože tento motocykl je z našeho pohledu jako skutečný prototyp, kdežto japonské motorky jsou ve skutečnosti silniční stroje, tak říkajíc, transformované do MotoGP. Desmosedici je koncepčně řešena naprosto jinak. Musíte ji využívat absolutně jiným způsobem. Do této chvíle jsme na základě prvních testů nic radikálního neudělali, nic radikálního mimo změny pozice jezdce a pak jsme ještě požádali o nějaké změny komponentů motocyklu, abych se cítil o trochu víc pohodlněji a mohl jezdit tak, jak mám ve zvyku.“

„Samozřejmě potom budeme hledat další řešení, což znamená zlepšit Desmosedici tak, aby byla stejně rychlá, jak je právě teď, ale aby rovněž konzistentně jezdila. Takže, kde to jen půjde se budeme snažit zlepšit její jízdní vlastnosti. Na druhé straně, pokud jde o mě tak budu muset motorce také důvěřovat, takže také změním svůj styl jízdy, abych tak dokázal vytěžit z motocyklu maximum.“

Kdy myslíte bude vaše rameno v pořádku, bude to třetí nebo čtvrtý závod sezony?
Valentino Rossi: „Obvykle je to pět nebo šest měsíců, které jsou nezbytné k tomu, aby jste byli v dokonalé v kondici, zdraví a rovněž získali tu správnou sílu. Doufám, že ve formě budu dvacátého března a stoprocentní řekněme duben až květen.“

Klepněte pro větší obrázek

S bolestivým ramenem jak říkáte, bylo velmi těžké jezdit s motocyklem. Kdy to bylo nejhorší, na rovinkách nebo při brzdění? Kdy vás to nejvíc bolí právě teď?
Valentino Rossi: „Ve Valencii to bylo naprosto jiné, tam jsem s ramenem dokázal hýbat a udržet se za plexisklem. Ale postrádal jsem jakoukoliv sílu. Druhý den už jsem neměl sílu brzdit tak, jak bych měl. Takže s takovým problémem jsem ani nedokázal zahřát pneumatiky. Dnes je rameno mechanicky funkční, ale nemám kompletní rozsah ohebnosti k tomu, abych byl fit při jízdě na rovince. Dostat se nízko pod čelní plexi, tak to je ta věc, na které teď musím zapracovat, abych začátkem února přinejmenším získal na motorce správnou pozici a byl schopen jezdit.“

Vaše rozhodnutí přestoupit k Ducati přišlo spontánně nebo jste o tom uvažoval dlouho?
Valentino Rossi: „Upřímně, začátkem minulého roku jsem myslel, že ještě pár let u Yamahy zůstanu nebo u nich svou kariéru ukončím. Ale celá situace se tak říkajíc rychle změnila. Začátkem sezony jsme zahájili rozhovory s Filippem (Preziosi, technický ředitel Ducati), protože jsem věděl, že má o mě Ducati zájem. Jejich nabídka byla extrémně vyjímečná a od té doby jsem o tom začal přemýšlet. Takže to je něco, co přicházelo postupně.“

Patříte mezi nezkušenější jezdce MotoGP, jak si vysvětlujete skutečnost, že Casey Stoner dokázal velmi dobře zvládnout motocykl, o kterém říkáte, že je čistým prototypem, který ještě potřebuje jemně doladit. Jakou charakteristickou vlastnost má Casey Stoner, který ostatní jezdci včetně Vás postrádají?
Valentino Rossi: „Koncem uplynulé sezony byl s tímto motocyklem velmi silný. A jezdil tuto motorku … trochu zvláštním stylem. Má velmi zvláštní styl jízdy, jenž pro tento motocykl mohl použít. Je velmi silný v jízdě za jakýchkoliv podmínek a hlavně se dokáže přizpůsobit nastavení stroje a podmínkám. Ale jak víte byl u Ducati od roku 2007 , takže čtyři roky, víte pracoval na tom čtyři sezony. Takže na konci to byl perfektní kontakt se strojem a to je teď něco, co samozřejmě já postrádám. Takže nemluvě o nastavení motocyklu po ujetých kilometrech, zabere právě spoustu času to, jak se motorka chová na závodní dráze.“

Dvě otázky. Ta první je, zda se jedná o tu nejtěžší výzvu celé vaši závodní kariéry? Pětadevadesát procent fanoušků si přálo váš příchod do Ducati, ale ryzí Ducatisti jsou trošku kritičtí ohledně vašeho příchodu. Co na to říkáte?
Valentino Rossi: „Co se týče výzvy, tak ano. Je to, jako když jsem přestoupil k Yamaze, i když je to v mnoha ohledech rozdílné. V té době jsem byl na tom stoprocentně v pořádku fyzicky a byl to motocykl, který potřeboval další rozvoj. V tomto případě je motocykl Ducati silný už teď, jen se musí jemně doladit a zvlášť já se musím v tomto případě dostat zpátky do formy. Obvykle zimní trénink absolvuji jízdou na motorce. Tentokrát jsem v zimě nedokázal dělat nic. Takže to znamená, že se musím vrátit k ježdění a musím to udělat, co nejdříve. Co se týče druhé otázky myslím, že bude také důležitá. Pokud se nám podaří dosáhnout některých dobrých výsledků, pokud Ducati zajistíme vítězství, tak si myslím, že těch pět procent bude o něco méně skeptických.“

Když jste přestupovali k Yamaze, tak jste byli v podobné situaci. Čet jsem to ve vaši biografii. Kdo má větší důvěru vůči novému motocyklu, Vy nebo Jeremy Burgess?
Valentino Rossi: „Tak byl to Jeremy, kdo s takovou výzvou a zkušeností začal. Byl to obrovský závazek a obrovská radost z této nové příležitosti. Rovněž viděl, že tým bude muset pracovat mnohem víc ve srovnání s tím, co bylo u Yamahy, kde šlo všechno hladce kvůli práci, kterou jsme tam odvedli už před pár lety. Takže se znovu musíme vrátit k práci. Dnešní Desmosedici je tak trochu jako M1 ve svých začátcích. Takže s mými zkušenostmi, ale zejména pak se zkušenostmi Jeremyho a zkušenostmi týmu můžeme tento motocykl zlepšit, můžeme ho nastavit tak jak máme rádi, takže tváří tvář této výzvě mám extrémně jistý pocit, jinými slovy tomu věřím.“

Vždy jste na mě působil nezranitelným dojmem a na dráhu jste se vracel za situací, kdy by to možná ostatní vzdali. Loni, ale přišly dvě nehody a dvoje vážná zranění, takže se ptám sám sebe, zda by to mohla být známka toho, že už přeci jenom nejste nejmladší?
Valentino Rossi: „Samozřejmě, už mi není dvacet, bohužel. Je to ale něco, co čekáte, že jednou přijde. Nehoda, ale také Mugello se mohla stát kdekoliv a kdykoliv předtím, v jiném roce. Prostě se to stalo. Samozřejmě pokud se něco takového stane, když jste mladší, uzdravíte se mnohem rychleji. Když jste starší musíte na sobě mnohem více pracovat, aby jste se dostali zpátky do formy. Nikdy jsem ale nepomyslel na odchod, protože si myslím, že přijdou další roky, kdy budu rychlý a konkurenceschopný. Takže pokud jde o mě, ta touha tu pořád je a je tu rovněž změna týmu, což mi dává obrovskou motivaci. Takže věřím, že můžu … Doufám, že ještě dokážu zůstat nahoře dalších pár let.“

Dvě otázky. Máte obavy, že v prvním závodu sezony možná ještě nebudete v kondici a v mistrovství s tak vyrovnanou výkonnostní úrovní a s jezdci jako Lorenzo, Stoner nebo Pedrosa, pokud za nimi v prvních dvou závodech zaostanete, je to jako prohrát šampionát. Jak to vidíte? Druhá otázka, jste nyní v Madonně Di Campiglio poprvé v pozici jezdce rudé Ducati, kde jste se setkal s Fernandem Alonsem, je to vaše první setkání?
Valentino Rossi: „Bohužel, náš sport se v mnohém změnil, protože v době, kdy jsem se rozhodl pro změnu a v roce 2004 přestoupil k Yamaze jsme začínali testovat už v lednu. Před prvním závodem jsem udělal pět testů v sedle M1 a byl na tom také dobře fyzicky. Dnes, máme jen tři testy s Desmosedici a jak už jsem tu zmínil, potřebuji čas k tomu, abych měl rameno v pořádku. Takže bohužel není vyloučeno, že nebudu od začátku ve zcela stoprocentní kondici. To je pravda. A to je samozřejmě negativní pro naše mistrovství. Nicméně to nemůžu jakkoliv změnit. Taková je prostě situace. Takže musíme pracovat v klidu a s vědomím, že sice budeme potřebovat nějaký čas, ale věříme, že toho budeme schopni docílit.“

„Pokud jde o Alonsa, tak s ním jsem se setkal už loni. Bylo to v létě, já šel tehdy do Ferrari a on tam byl. Nikdy tu nebyla žádná výzva s ním závodit a myslím, že to nezvládneme udělat ani tady v pátek odpoledne, protože si nemyslím, že budu schopen závodit s motokárou nebo autem rallye, bohužel. Doufejme, že se do budoucna najdou další příležitosti, kdy se budeme moci potkat na dráze, aby si on mohl vyzkoušel MotoGP a já zase možná vyzkoušet formuli 1. Fernando je velmi příjemný a bylo mi jich loni líto, když prohráli ten poslední závod sezony, jsem si ale jistý, že to v roce 2011 zkusí znovu.“

Klepněte pro větší obrázek

Říkal jste, že zranění vašeho ramene bylo horší než lékaři původně předpokládali. Ve světle těchto okolností teď nelitujete, že jste sezonu předčasně neukončil a neabsolvoval operaci o něco rychleji? To za prvé a za druhé, skutečnost, že jste pokračoval v závodění až do konce sezony 2010 mělo vliv na zhoršení stavu vašeho ramene?
Valentino Rossi: „Bohužel, když lékaři otevřeli postižené místo v rameni zjistili, že jeho poškození je horší než předpokládali a po operaci, když jsem se probudil tak mi řekli, že k plnému uzdravení budu potřebovat o něco více času. Měl jsem loni dvě možnosti? Mohl jsem podstoupit operaci poté, co jsem si zranil nohu a využít tohoto momentu pro rameno, ale to nebylo možné, protože jsem tehdy léčil nohu a kdybych operoval i rameno, musel bych zůstat v posteli měsíc bez pohybu a to jsem nemohl udělat.“

„Další možností bylo skončit dva závody před koncem sezony a na operaci jít už po Austrálii. Samozřejmě to bych nastoupil k prvním únorovým testům v mnohem lepší formě, ale nechtěl jsem zůstat doma. Já už tehdy minul čtyři závody. Věděl jsem, že v Portugalsku a ve Valencii bych mohl zajet dva dobré závody, dvoje umístění na stupních vítězů a litoval bych, kdybych poslední dva závody roku nebyl schopen odjet. Také to bylo z toho důvodu, protože jsem dokázal udržet krok s ostatními, také jsem dostal možnost testovat s Desmosedici a to v nijak perfektním zdravotním stavu, ale ideální řešení tehdy vlastně neexistovalo. To, které jsem nakonec přijal bylo možná to nejlepší a samozřejmě jsem doufal, že pro pro únorový test budu ve formě.“

Přemýšlíte o Lorenzovi a Yamaze nebo Stonerovi a Hondě? Kdo je z těchto dvou nebezpečnější?
Valentino Rossi: „Myslím, že oba budou favority pro nadcházející sezonu a je těžké říct kdo. Lorenzo zná svůj motocykl velmi dobře, má spoustu zkušeností a loni jezdil velmi dobře, když prakticky vůbec nechyboval. V případě Stonera, pokud chce proti Lorenzovi bojovat musí se snažit zůstat v průběhu sezony mnohem víc konzistentní. Nyní má ale Hondu, která je skutečně velmi výkonná a co se týče motoru je o něco rychlejší než Yamaha, takže by mohl získat drobnou technickou výhodu. Mezi oběma to může být velmi zajímavá výzva.“

Řekl jste, že potřebujete upravit styl jízdy, aby jste plně využil předností Ducati. Máte už nějakou představu, co vlastně potřebujete změnit, aby se tak skutečně stalo?
Valentino Rossi: „Ducati je podstatně jiná ve srovnání s M1, musíte ji řídit o něco drsnějším stylem. S Ducati jedete zatáčky mnohem ostřeji, takže se motorce musíte přizpůsobit. Doufám, že se mi to  podaří a budu schopen Desmosedici zlepšit tak, aby se mi jezdilo snadněji. Je to motorka a na motorce můžete změnit cokoliv potřebujete. Takže si myslím, opakuji, myslím, že budeme schopni zlepšit motocykl tak, aby se řídil o něco snadněji a byl o trošku konkurenceschopnější od začátku až do konce závodu. To je to, co očekávám.“

Jízdou s Ducati potřebujete jezdit odvážněji a o něco tvrději, není to jednodušší pro mladší závodníky?
Valentino Rossi: „Asi tak, upřímně řečeno nemusíme být vůči všem nejrychlejší. Stoner byl pokaždé rychlý a dobře, udělal čtyři chyby, myslím v závodu a já  … i když jsem si zlomil nohu a chyběl ve čtyřech závodech, dokázal jsem skončit před ním, takže to znamená, že na tom musíme pracovat.  Nepotřebujeme pouze brutálně rychlý motocykl, který je pak riskantní řídit. Potřebujeme motorku, která nám umožní, abychom byli konstantní a konkurenceschopní od začátku až do konce závodu a museli o něco méně riskovat.“

Nicky nám řekl, že u vás v boxech nebude žádná dělící příčka. Proč něco takového ale v minulosti rozdělovalo Vás a Jorge Lorenza, můžete nám to vysvětlit?
Valentino Rossi: „Budeme muset sledovat Nickyho data, takže doufám, že tam žádná zeď mezi námi nebude (smích). Máme v plánu pracovat společně, abychom motorku zlepšili. Má s Desmosedici značné zkušenosti, takže mě ze začátku může naučit nějaké důležité triky. Co se týče separace dat s Lorenzem, tak to je historický problém o tom, jak se věci vyvíjely v minulosti. Vše začalo v době od roku 2007 do 2008, kdy jsme měli motorku s mnoha problémy a museli na ni tvrdě pracovat. Jediné, co se od roku 2007 do roku 2008 změnilo byl týmový kolega, takže jsem se samozřejmě snažil svou práci chránit, ale to nebylo možné. Takže rozdělení bylo pouze virtuální záležitost.“

Zajímalo by mě, zda si myslíte, že Lorenzovu radost z vítězství v mistrovství světa řekněme ovlivnila skutečnost, že jste nebyl zcela stoprocentně v kondici a druhá otázka, máte představu kolik času vám zabere než zbývajícím pěti procentům fanoušků dokážete, kdo opravdu jste? Jinými slovy, myslíte, že budete muset pracovat natolik rychle, aby jste v červnu měli některé dobré výsledky nebo vás začnou kritizovat?
Valentino Rossi: „Myslím, že se Lorenzo nestará, zda jsem byl stoprocentně fit nebo ne. Je to jeho první titul v MotoGP a v mistrovství světa není důležité jak vyhrajete, ale zda ostatní porazíte nebo ne. To je to, co se počítá. A on vyhrál a stoprocentně si to zasloužil, protože pokaždé jezdil velmi rychle. Měl určité štěstí, poprvé se mnou a pak se také zranil Pedrosa, ale každopádně byl pokaždé vpředu a M1 maximálně využil, takže si to skutečně zasloužil. A druhá otázka, OK, bohužel budeme potřebovat nějaký čas a ten nám možná fanoušci tentokrát nedají. Hodně lidí by mě rádo vidělo jezdit rychle od prvního dne testu a v den prvního závodu. Bohužel, to nám bude možná trošku trvat. Ale mám naději, že tifosi, fanoušci budou o něco více trpěliví a věřím a doufám, že budou mít pro nás strpení.“

Vyhrál jste už devět šampionátů, které vítězství si ceníte nejvíc?
Valentino Rossi: „Potřebuji se trošku zamyslet … asi to nejlepší bylo v roce 2001 s Hondou 500 a první rok s Yamahou, když jsem v roce 2004 vyhrál svůj první závod sezony. Musím říct, že to bylo také moc hezké v roce 2008. Nevím. Řekl bych 2008 a to poslední, to si nejvíc pamatuji. Takže rok 2008.“

Váš nejlepší závod kariéry?
Valentino Rossi: „V průběhu mé kariéry bylo fantastických závodů spousta. Nejlepší z nich, myslím, že je to stále první vítězství s Yamahou v Jihoafrické republice 2004.“

Nevím, zda ještě spíte nebo jste se tak změnil, ale dnes dopoledne vypadáte velmi klidně, pociťujete jako člověk nějaké změny? A pokud byl nejlepší závod ten v roce 2004, může se něco podobného stát také v Kataru 2011?
Valentino Rossi: „Ne nespím, ale tisková konference tak brzy ráno (10:00) není nic, co bych kdy dělal! Ale jo, od okamžiku, kdy musíte mluvit anglicky je to před dvanáctou pro mě těžké. Kategoricky nic nevylučuji, to nedělám. V Kataru 2011 budu mít stejně skvělý pocit, jak tomu bylo ve Welkomu v roce 2004. Teď je situace těžší a znovu opakuji, nejedná se tu tolik o motocykl jako o můj fyzický stav. V takovém případě to musíme brát s klidem, zůstat v klidu a čekat. Udělám maximum proto, abych byl co nejrychleji v plné kondici a doufám, že budu připraven zajet hezký závod už od Kataru a o to se budeme snažit. Odevzdat maximum.“

10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz