Rozhovor s Valentinem Rossim

Součástí čtvrteční prezentace Fiat Yamahy byla tisková konference, které se na okruhu v Sepangu zúčastnili hlavní aktéři továrního týmu. Jako první uvádíme rozhovor s obhájcem titulu Valentinem Rossim.
Rozhovor s Valentinem Rossim

Co jste dělal během přestávky? Kolik času jste věnoval odpočinku a kolik tréninku?
Valentino Rossi: „Řekněme, že můj čas během zimní dovolené byl rozdělen padesát na padesát mezi tréninkem a odpočinkem. S přáteli jsem zajel na hory a věnoval se jízdě na snowboardu, což je můj oblíbený zimní sport. Můj trénink v průběhu zimy se velmi liší od toho standardního během sezony MotoGP. Rozhodně jsem trénovat nepřestal, protože by jinak bylo hodně těžké začít letos znovu jezdit.“

Jak se připravujete na novou sezonu? Je pro vás nyní nejdůležitější pracovat na fyzické kondici?
VR: „Trénink se stává čím dále více důležitým, protože motocykly MotoGP jsou stále náročnější k řízení a potřebujete sílu a odolnost pro pětačtyřicet minut závodu. Musíte se na začátek sezony připravit tak, aby jste začal v co nejlepší formě. V tělocvičně trénuji klasicky s činkami, ale pokaždé se snažím jezdit motokros nebo supermoto, abych neztratil cit při práci s plynem.“

Ve věku jednatřiceti let máte pocit, že se stále jako závodník rozvíjíte nebo si myslíte, že už jste dosáhl vrcholu vašich schopností?
VR: „Jednatřicet mi bude šestnáctého února. Budu o něco starší …. Vždy se snažím o to, abych byl v maximální formě, zlepšoval se a snažil se přizpůsobit novému motocyklu. Vždy se potřebujete přizpůsobit novému motocyklu, novým pravidlům. Pokud si myslíš, že jsi na vrcholu své výkonnosti, tak je to velký problém! Každá sezona je jiný příběh, je stále více náročnější a vy musíte být pokaždé rychlejší. Ale jako vždycky to znovu zkusím.“

Který z jezdců bude pro vás v letošní sezoně nejtěžším soupeřem, Jorge, Casey nebo Dani a proč?
VR: „Je těžké v této chvíli říct, kdo bude letos nejtěžším soupeřem. Myslím, že všichni jsou na stejné úrovní a porazit každého z nich je těžké. Jsou to velmi silní jezdci, můžou zajet rychle na každé dráze a za každých podmínek v průběhu celé sezony. Všichni jsou schopni vyhrát mistrovství. Určitě, motocykly 2010 budou jiné, ale myslím, že všechny tyto tři jezdce bude stále těžší porazit.“

Není žádným tajemstvím, že nejste nadšen novým pravidlem omezujícím počet motorových jednotek na jednu sezonu. Kdyby jste měl možnost něco změnit, co by to bylo?
VR: „Toto pravidlo není pro MotoGP nejlepší. Všem to podstatně zkomplikuje život. Podle mě není správné, že MotoGP má jen šest motorů pro celou sezonu, je to málo. Pravidlo má za účel ušetřit náklady, ale myslím, že motorů by mělo být nejméně osm. Deset by bylo lepší a méně riskantní. Všichni výrobci se musí novému pravidlu přizpůsobit a všichni jezdci budou muset být opatrnější, aby ušetřili motory a sezonu dokončili jen s šesti.“

Minulým rokem jste se dopustil více chyb než jsme u vás zvyklí. Myslíte, že je to úrovní vašich soupeřů, kteří na vás neustále vyvíjejí tlak nebo něčím jiným?
VR: „Tlak ze strany soupeřů je každým rokem velmi vysoký. V roce 2009 jsem v závodech celkem třikrát chyboval, což je hodně, ale nejméně ve dvou případech to bylo velmi specifické, protože pršelo a já jel na hladkých pneumatikách. V Indianapolisu to byla nejhorší nehoda a nedokázal jsem se ji vyhnout. V roce 2010 se budu snažit zůstat maximálně koncentrovaný, abych se takovým chybám vyhnul.“

O jaké změny pro letošní model YZR-M1 jste žádal Vy osobně?
VR: „K tomu, abychom M1 2010 zlepšili jsme se rozhodli zaměřit na dva aspekty. Máme dokonalejší podvozek, který jsem už testoval ve Valencii. Našim cílem je získat stabilnější motocykl s větší přilnavostí. Druhý aspekt a také ten nejdůležitější je motor. Potřebujeme větší motorový výkon a to navzdory novému pravidlu, které omezuje jejich počet v průběhu sezony. Potřebujeme větší výkon a delší životnost motoru. Pro Yamahu to nebude snadné, ale vím, že na tom intenzivně pracovali.“

Jaký je Váš názor na Bena Spiese? Myslíte, že bude vážnou hrozbou pro ´velkou čtyřku´, jak se v poslední době říká?
VR: „Ohledně Bena Spiese panují velká očekávání. Myslím, že Spies je velmi dobrý jezdec a má velký talent. Není náhodou, že je úřadujícím šampionem mistrovství superbiků! Určitě bude hodně konkurenceschopný, má velký potenciál, je rychlý a odvážný, ale samozřejmě doufám, že bude pomalejší než my, protože čtyři silní jezdci je už tak moc ….“

Co si myslíte o návratu litrových motorů v roce 2012? Je to výzva, která sehraje roli ve vašem rozhodnutí ohledně dalšího působení v MotoGP?
VR: „Teoreticky mám velkou radost z návratu k obsahu 1000ccm, protože se mi líbí víc než 800ccm a je to větší zábava. Samozřejmě musíme vědět, jaká budou pro tyto motory technická pravidla a zda se s nimi bude jezdit stejně rychle a příjemně jak tomu bylo v roce 2006. Každopádně návrat k 1000ccm motorům je velká výzva, co se mé motivace týče a může mě přesvědčit, abych zůstat v MotoGP o něco déle.“

Po posledním testu s Ferrari F1 se znovu hodně lidí zajímá o to, zda neodejdete k formuli 1. Co nám k tomu můžete říct?
VR: „Dostal jsem příležitost řídit monopost Ferrari F1 v Barceloně. Bylo to skvělé, hodně jsem si to užil a test absolvoval s dobrými časy na kolo, ale myslím, že mě bude velmi těžké vidět jezdit ve formuli 1.“

Co si myslíte o návratu Schumachera do formule 1?
VR: „Zajímavé rozhodnutí. Bude fajn znovu vidět Michaela v monopostu F1 a zjistit, zda může být stejně rychlý jakým býval před tím než odešel.“

Myslíte, že po vašem odchodu z MotoGP jednou něco takového můžete udělat i Vy a po několika letech se vrátit zpátky? Nebo si myslíte, že pokud jednou odejdete, tak napořád?
VR: „Nevím. Je to těžká otázka. Spousta dobrých sportovců jako třeba Michael Jordan odešla a pak se vrátila stejně jako Amstrong. Upřímně, mým cílem není odchod na odpočinek a pokud jednou z MotoGP odejdu, tak bych zase dělal něco jiného. Ale nevím, je těžké na to cokoliv odpovědět.“

Kdy můžeme očekávat rozhodnutí ohledně Vaši budoucnosti?
VR: „Stanovit datum není jednoduché. Každopádně během léta budu mít jasnější představu ohledně mé budoucnosti v letech 2011 a 2012. U Yamahy se cítím velmi dobře, takže nejdřív budu jednat s nimi. Potom se uvidí.“

Můžete aspoň naznačit možné plány?
VR: „Můžu vám říct, že stavím nový dům. Jinak nevím, zatím nejsem rozhodnutý.“

21. srpna | Tony Arbolino nebude příští rok pokračovat s týmem Sic58, ale přestoupí ke Snipers Týmu, kde nahradí Fenatiho, který odchází do Moto2.
21. srpna | Na okruhu v Motegi se bude jezdit MotoGP minimálně do roku 2023.
21. srpna | NEWS: Karel Abraham will continue with @asparteam in 2018 📝 #MotoGP odkaz
21. srpna | Karel Abraham zůstane u Aspara i příští rok.
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 2017

Ohlédnutí za brněnskou Grand Prix 20…

Ani letos nebude chybět stručné ohlédnutí za brněnským závodem. Jako vždy se opět jedná o mé osobní dojmy a zážitky.

18.  8.  2017 |
Abraham prodloužil smlouvu s týmem Aspar

Abraham prodloužil smlouvu s týmem A…

Karel Abraham bude i v příštím roce pokračovat u týmu Aspar. Jeho týmovým kolegou zůstává Alvaro Bautista.

21.  8.  2017 | | 1 N/A
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 9 N/A