Sedm let v ......... Yamaze!

Sedm let v ......... Yamaze!

Taky to někomu připomíná název filmu, kde se střetávají dva světy? Něco jako Rossi a Furusawa, kteří pocházeli z různých kultur, ale jejich společné období je plné úspěchů. Toto období, které trvalo sedm let, bude mít nejspíše pokračování.

Před příchodem Rossiho k Yamaze v roce 2004 převládal u motoristické veřejnosti názor, že hlavním aspektem jeho dominance je stroj Honda. Rossi považoval tento názor, jako nedocenění jeho schopností, a proto když mu končila smlouva, rozhodl se odejít ke konkurenci. Toho okamžitě využila Yamaha a přispěchala s nabídkou spolupráce. Již v té době se spekulovalo o Ducati, ale jednak tam vládla podobná atmosféra, jako v Hondě a také si Ducati nemohla dovolit zaplatit tolik, jako továrna Yamaha.

2004

Řada fanoušků i odborníků si mysleli, že je to začátek konce Rossiho kariéry. V té době nebyla Yamaha vítězný stroj. Do příchodu Rossiho se jí povedlo vyhrát pouze dvakrát. Valentino se ukázal, jako velice schopný, co se týká vývoje motocyklu. Spolu s ním přešel k Yamaze i jeho tým v čele s Jeremy Burgessem. Továrna Yamahy dokázala naslouchat požadavkům při vývoji a ubírat se tímto směrem. Velký podíl na tom, jak vše fungovalo, měl Masao Furusawa, šéf vývoje závodního motocyklu Yamaha. Rossimu bylo umožněno vybrat si motocykl, na kterém dále velice úzce spolupracoval při vývoji. K velkému překvapení dokázal Rossi vyhrát hned první závod. Celkem se mu podařilo v sezóně 2004 vyhrát osm závodů. Zároveň se mu podařilo obhájit titul světového šampióna v královské třídě. Získal 304 bodů, druhý skončil s 257 body Sete Gibernau, který nahradil Rossiho u Hondy. Třetí místo a 217 bodů nasbíral Max Biaggi.

2005

Druhá sezóna a druhý titul, tak by se dala ve zkratce formulovat sezóna 2005. Byl to již sedmý titul světového šampióna a pátý v řadě v nejprestižnější kubatuře. Vyhrál 11 GP a před druhým Marco Melandrim měl propastný náskok 147 bodů! Třetí toho roku skončil Nicky Hayden. Yamaha byla v tu dobu stále častěji používána v této třídě.

2006

V roce 2006 Rossimu těsně unikl šestý titul v řadě a skončil druhý. Podíl na tomto výsledku měla z části elektronika a dále pak problémy s obutím Michelin. O titulu se rozhodovalo v posledním závodě. Chyba Toni Eliase ukončila Rossiho naděje, ten závod nedokončil a titul získal Nicky Hayden.   

2007

Pro rok 2007 se změnil maximální objem motoru. Přechod na 800 ccm nejlépe zvládla Ducati a pro Caseyho Stonera připravila velice rychlý stroj. Ducati oproti konkurenci měla daleko vyšší maximální rychlost. Spojení Ducati, Stoner, Bridgestone se stala mistrovskou kombinací. Rossi skončil v celkovém pořadí na třetím místě, pouhý bod za Dani Pedrosou. Svoji roli na tom měla i zlomená ruka, která nedovolila Valentinovi dokončit poslední závod.

2008

Rossi si prosadil přechod Yamahy zpět na pneumatiky Bridgestone. Částečně se tak podařilo smazat náskok konkurence. Sezóna 2008 se nesla v duchu soubojů dvou rivalů, Itala Rossiho a Australana Stonera. Závod téhož roku v Laguna Seca, je považován za jeden z nejlepších za poslední roky. Rossi si v tomto roce připsal devět výher. Ještě před koncem sezóny si v japonském Motegi zajistil v předstihu šestý titul v královské kubatuře. Na druhého Pedrosu měl náskok 125 bodů.

2009

Sedmý titul v královské třídě a šest vyhraných závodů. To byla Valentinova bilance na konci roku 2009. Druhý skončil jeho týmový kolega Jorge Lorenzo. Za Rossim zaostal o 45 bodů. 6 vítězství bylo nejmenším počtem, jež pomohlo Rossimu k titulu. V Assenu si Valentino dojel pro 100. vítězství v seriálu velkých cen a stal se tak teprve druhým jezdcem v historii, kterému se to podařilo.

2010

Sezónu 2010 ovlivnil smolný začátek, kdy si Rossi zranil šlachy v rameni při pádu během tréninku na motokrosovém motocyklu. První závod sice vyhrál, ale pak přišlo druhé a třetí místo a na špici se dostal jeho týmový kolega Lorenzo. V Mugellu Rossi havaroval v tréninku. Odnesla to pravá noha. Otevřená zlomenina holení kosti byla operativně vyztužena titanovou dlahou. Optimisticky vzhlížel k návratu na závodní dráhu, ale bylo mu jasné, že o titul letos bojovat nebude. Lorenzo podával stabilně velmi dobré výsledky a pomalu navyšoval bodový náskok před konkurencí. Po závodě v Laguna Seca se v tovární Yamaze diskutovalo o hierarchii v týmu pro rok 2011. Stoner oznamuje odchod od Ducati a v kuloárech se zažíná šířit spekulace o Valentinově odchodu z Yamahy. Ty se potvrdily v Brně, kdy Rossi oznámil spolupráci s italským týmem.

Tím byla rozpletena zápletka sezóny. Rossi se ve zbytku sezóny potýkal s problémy se zraněným ramenem. V jeho úvahách byla i myšlenka o předčasném ukončení sezóny. Nakonec se rozhodl pokračovat až do konce. Odměnou mu bylo vítězství v Sepangu, které neslo v sobě symboliku, bylo totiž 46. v královské kubatuře na motocyklu Yamaha. V konečném pořadí mu patřilo třetí místo, titul bral Lorenzo.

……..

2013

Vše nasvědčuje tomu, že se Valentino vrací do týmu, se kterým prožil tolik krásných a plodných roků.

Doporučujeme

Články odjinud