Sedmnáctý podnik sezony - Velká cena Portugalska

Sedmnáctý podnik sezony - Velká cena Portugalska

Poslední víkend v říjnu je na programu předposlední podnik sezony mistrovství světa silničních motocyklů v portugalském Estorilu, který leží na jihu země a od pátku hostí – The bwin Grande Premio de Portugal.

Je to skutečně tak, čas je neúprosný, každému měří stejně a ne jinak je na tom letošní ročník světového šampionátu silničních prototypů. Do konce máme šest tréninků, dvě kvalifikace, dva zahřívací tréninky a dva závody Grand Prix. Není to moc, ale máme aspoň dva víkendy možnost se  těšit na zajímavé momenty v boji o  mistrovské body.

Mistrovský titul je stále s otazníkem v případě nejnižší kubatury do 125ccm, kde si to o prestižní ocenění rozdá trojice Španělů Marc Márquez (Red Bull Ajo Motorsport), Nicolas Terol (Bancaja Aspar) a Pol Espargaró (Tuenti Racing). V Moto2 vyhrál šampionát další Španěl Toni Elías z Gresini Racing Moto2 a v královské kubatuře, jak jinak než Španěl a jezdec tovární Yamahy Jorge Lorenzo. VIDEO

V Portugalsku tak budeme mimo kubatury do 125ccm svědky souboje o titul vicemistra. V Moto2 bojuje o stříbro Julián Simón z Mapfre Aspar a Ital Andrea Iannone z Fimmco Speed Up. V královské kubatuře to je Dani Pedrosa, Casey Stoner, Valentino Rossi a čistě z početního hlediska také Andrea Dovizioso.

Návrat Jorge Lorenza na Malorku - cesta z letiště

Nikdo z jezdců to ale nebude mít tento víkend jednoduché. Pobřeží Atlantiku není zrovna místem, kde by se v tomto ročním období opalovaly davy ´mořechtivých´ lidí a předpověď je rovněž opatrná, co se týká deště. Okruh samotný je rovněž různorodou kombinací všeho na co si jen vzpomeneme. Estoril má jednu z nejdelších rovinek v kalendáři, která svými 986 metry délky umožní jezdcům závodních prototypů dosahovat maximálních rychlostí kolem 300 kilometrů za hodinu. Naproti tomu také disponuje jednou z nejpomalejších šikan v seriálu, která spolu s ´Corkscrew´ v Laguně Seca patří mezi nejtěžší vůbec.

Průměrná rychlost je na okruhu v Estorilu vůbec nejnižší v celém seriálu a kombinace pomalých a rychlých úseků klade vysoký důraz na nastavení motocyklů. Motory musí zajistit maximální rychlost na rovinkách a plynulou distribuci výkonu za nízkých otáček v pomalých úsecích tratě. Stejně velký důraz je kladen na pneumatiky, které musí zvládnout slabší úroveň přilnavosti povrchu. Vítr často na dráhu nanese nečistoty a ty můžou, alespoň v prvních trénincích působit jezdcům problémy.

Kdo v letošním roce získal titul mistra světa je jasné od závodu v Malajsii. Tam Jorge Lorenzo skončil třetí a mohl se začít radovat, protože ve své teprve třetí sezoně jezdce královské kubatury dokázal vybojovat a to celkem přesvědčivým způsobem, tu nejcennější trofej v kategorii jednotlivců. Naposledy nestačil jen na vítěze australské Grand Prix Casey Stonera, skončil druhý a už myslel na svůj návrat domů. Přílet na Malorku byl pro Lorenza jak z říše snů. Hned na letišti mu ukázali Boeing společnosti Air Europa pojmenovaný ´Lorenzo´s Land´ a poté se přesunul za doprovodu stovek motorkářů do sídla vlády, kde si převzal pamětní plaketu a pak si ve skvělé atmosféře zazpíval s fanoušky ´We Are The Champions´. V posledních dvou letech závod v Estorilu vyhrál, je to také jediné místo, kde v MotoGP vyhrál dvakrát a v neděli by rád, aby toto místo bylo zatím jediné, kde vyhrál potřetí v řadě. (Loni to bylo ve skafandru astronauta, viz.foto)

Ducati Team - Portugalsko 2009

Dvě stě dvacet osm bodů nyní stačí na druhé místo v šampionátu. Tyto body má na svém kontě tovární jezdec Hondy Dani Pedrosa, jenž se po zranění z Japonska vrátil na závodní dráhu už v Austrálii, ale tam to nakonec nešlo a do závodu nenastoupil. Stoner závod vyhrál, Rossi skončil třetí a titul vicemistra nemá Pedrosa vůbec, ale vůbec jistý. Stoner s Rossim jsou totiž jeho největšími rivaly a v posledních dvou kolech si je bude muset držet pěkně od těla. Těžko říct jak, když je Australan s Italem rozjetý, jak parní válec, ale Pedrosa už něco vymyslí. Ovšem pokud skutečně o celkovém druhém místě uvažuje, jinak bez boje a bez maximálně bodovaných pozic nemá šanci. Zlomenina klíční kosti je pěkně bolestivá záležitost, ale Španěl už ne jednou předvedl, že dokáže zatnout zuby a jet, takže to bude zřejmě jeho možný scénář závodu v Estorilu. Neprodat svou kůži zadarmo.

Dvacet tři bodů je rozdíl, který dělí Casey Stonera od druhého místa. Továrnímu jezdci Ducati se v druhé polovině sezony začalo viditelně dařit a nebýt pádu v Malajsii, už byl dávno druhý. Známe to, na kdyby se nehraje, takže se musí v posledních dvou kolech šampionátu jo snažit a zajet třeba něco podobného jako na Phillip Islandu, naprosto precizní a bezchybnou jízdu. Stoner by nebyl ani tak proti, ale má určité obavy z charakteru okruhu v Estorilu a zejména pak z nerovností. Ty totiž kladou vysoké nároky na předek motorky a ten v letošním ročníku není nejsilnější stránkou Ducati. Jak víme Stoner od Ducati odchází a jeho cíl zůstává stále stejný, získat maximální počet bodů a pokud to jen půjde, rozloučit se s italským týmem titulem vicemistra. Pokud si vzpomeneme na loňské zahřívací kolo závodu ve Valencii, pochopíme, jak moc si to Australan přeje.

Osm bodů za Australanem a jednatřicet za Danim Pedrosou je na čtvrtém místě Valentino Rossi. Jezdec stáje Fiat Yamaha v závěru sezony nabral druhý dech a je to ten Rossi, kterého fanoušci znají. Je na něm vidět radost ze závodění, bojovnost, touha po vítězství a upřímná radost po každém vyhraném souboji. Valentino Rossi je z pěti vítěstvími na Estorilu nejúspěšnějším závodníkem MotoGP, loni ale měli na této dráze problémy a závod dokončil jako čtvrtý v pořadí. Pokud chce titul vicemistra, musí v neděli bojovat o vítězství v závodu. Nebude samozřejmě sám, takže pokud si všichni motocykly nastaví tím správným způsobem, budou vpředu lítat jiskry. Bude to zajímavé a pokud se na dráze setká trojice Rossi – Stoner – Lorenzo, bude to řekněme, hodně zajímavé.

Valentino Rossi - Fiat Yamaha

Andrea Dovizioso je pátý, na kontě má sto sedmdesát devět bodů a pořádně hořký šálek (čaj to snad ani nebyl) si vypil v Austrálii, kde ho v perfektně rozjetém závodu zastavila technická porucha na řízení jeho Hondy. Neuvěřitelná chyba v tak těsném závěru sezony, kdy ještě v Austrálii měl Ital šanci získat titul vicemistra. Dnes může uvažovat maximálně o třetí příčce a utkat se s jezdci jako Stoner a Rossi. Nic jednoduchého, ale určitě nic z čeho by měl Dovizioso obavy. Tento mladík není tak plachý, jak na první pohled možná vypadá. Umí za to pořádně vzít a pokud mu funguje technika tak jak má, dokáže si zajet pro výsledky. Ital věří, že v Estorilu už problémy s technikou nebudou a je jasné, že RC212V s čtverkou na kapotě uvidíme bojovat hodně vpředu.

Šestá příčka patří Benu Spiesovi z Monster Yamaha Tech 3 a sedmá dalšímu Američanovi z tovární Ducati Nicky Haydenovi. Osmý je další nováček v MotoGP Marco Simoncelli, který si po závodu v Austrálii zajel do Japonska, tam si vyzkoušel aerodynamický tunel a Honda mu připraví novou kapotáž pro jeho motocykl. Přece jenom je to pořádný kus chlapa. Deváté průběžné místo je Randy De Punieta a první desítku uzavírá Marco Melandri. Ital není spokojen s výkony svého motocyklu, není spokojen s podporou Hondy a pomalu počítá hodiny, kterému v MotoGP ještě zbývají. V příštím roce totiž pojede v tovární týmu superbikové Yamahy.

Novou nebo staronovou tváří v MotoGP je Carlos Checa, který u Pramac Racingu vystřídal trápícího se Mika Kallia. Checa letos závodil s Ducati třídy superbike a do královské kubatury MotoGP se vrací po třech letech. Je to určitě oživení a bude zajímavé sledovat jak si tento osmatřicetiletý pán poradí s mladými dravci na osmistovkách.

Randy De Puniet - LCR Hona

Právě první závodní víkend, kde nebude Loris Capirossi nejstarším jezdcem na roštu a málem o tuto možnost přišel. Už v Malajsii se Capirossi nepříjemně potloukl a v Austrálii k tomu přidal další pád a do závodu ani nenastoupil. Vyšetřením na magnetické rezonanci se zjistilo celkem dost drobných zlomenin, prasklin kosti v noze, natažený stehenní sval, prostě to nevypadalo, že Capirossi do Estorilu přijede. Přijel a závod pojede, protože si je samozřejmě vědom, že Suzuki potřebuje výsledky. Bohužel v jeho případě to je nejhorší ročník kariéry. V průběžném pořadí je sedmnáctý, což letos znamená, zatím poslední. Nadějí pro modrý tým je Álvaro Bautista, tomu se teď poměrně daří a v závěru sezony si bojuje svůj souboj o dvanáctou příčku s krajanem Barberou.

Sedmnáctý podnik sezony je za dveřmi, jede se v Evropě, není třeba vstávat brzy ráno, ale přeci jenom si budeme muset dát pozor na několik málo změn. V Portugalsku máme v pátek dva tréninky a v den závodu je přehozené pořadí startu jednotlivých kubatur. První startuje třída Moto2, v pořadí druhá je královská MotoGP a jako poslední odstartují jezdci nejnižší kubatury do 125ccm. Aby toho nebylo málo, tak nám ještě ze soboty na neděli posunou čas o jednu hodinu zpátky. Tentokrát si prostě budeme muset přispat.

Časový harmonogram Velké ceny Portugalska:

Pátek – 29. října 2010




Čas Jízdy Televize
10:05 – 10:45 125ccm: 1. Volný trénink
11:05 – 11:50 MotoGP: 1. Volný trénink
12:10 – 12:50 Moto2: 1. Volný trénink

14:05 – 14:45 125ccm: 2. Volný trénink  
15:05 – 15:50 MotoGP: 2. Volný trénink  
16:10 – 16:50

Moto2: 2. Volný trénink

 

 
Sobota – 30. října 2010




Čas Jízdy Televize
10:00 – 10:40 125ccm: 3. Volný trénink
10:55 – 11:55 MotoGP: 3. Volný trénink
12:10 – 13:10 Moto2: 3. Volný trénink


14:00 – 14:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
14:55 – 15:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
16:10 – 16:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 31. října 2010




Čas Jízdy Televize
09:40 – 10:10 Moto2: Warm Up !!! Změna !!!
10:20 – 10:50 MotoGP: Warm Up !!! Změna !!!
11:00 – 11:30 125ccm: Warm Up !!! Změna !!!



12:15 Moto2: Závod Nova, Nova Sport (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)
15:30 125ccm: Závod Nova Sport (živě)

Doporučujeme

Články odjinud