Sedmý podnik sezony - Velká cena Katalánska

V Barceloně skončí náročná série tří závodních víkendů v řadě, která začala italskou Grand Prix v Mugellu, pokračovala na okruhu v Silverstonu a skončí tento víkend v Montmeló závodem – Gran Premi Aperol de Catalunya.

Okruh v Barceloně je dlouhý téměř pět kilometrů a má jednu z nejdelších rovinek v kalendáři mistrovství. Ta měří přes jeden kilometr a spolu s osmi pravými a pěti levými zatáčkami je Montmeló pro jezdce a jejich motocykly z kategorie vysokorychlostních okruhů.

Po závodu v Katalánsku následuje týdenní přestávka a pak další závod v Německu a pro jezdce a týmy královské kubatury pak zastávka v americké Laguně Seca. Je to neuvěřitelné, ale v té době už bude před závodem v České republice a to znamená začátek druhé poloviny letošní sezony.

Nicméně teď je před námi sedmý podnik sezony a závod v Barceloně je hlavně pro všechny Španěly velká příležitost se před domácím publikem předvést v tom nejlepším světle. O to se zejména bude snažit vedoucí muž šampionátu třídy MotoGP a jezdec tovární Fiat Yamahy Jorge Lorenzo. Rodák z Mallorky přijíždí do Katalánska po vítězství ze Silverstonu a Assenu, takže bude usilovat o další vítězství doma a na dráze, kde o zlato loni přišel v poslední zatáčce památného souboje s Valentinem Rossim. Letos má Lorenzo na kontě sto čtyřicet bodů a bezpečný náskok před druhým Danim Pedrosou v podobě sedmačtyřiceti bodů.

Pro Daniho Perosu z Repsol Hondy je víkendový závod stejně důležitý jako pro Lorenza. V Mugellu vyhrál svůj první závod sezony a druhý skončil na dráze v Jerezu a Assenu. Ztráta na Lorenza je sice velká, ale v motocyklovém šampionátu, do jehož závěru stále chybí odjet dvanáct závodů, tu vždy existuje možnost, že se mu tento náskok podaří vymazat. Honda funguje výborně, tým se snaží na maximum a vyjednávání ohledně angažmá pro rok 2011 jsou zcela určitě v plném proudu.

Jorge Lorenzo - Dani Pedrosa - Casey Stoner

Čtyři body za druhým Danim Pedrosou je jeho týmový kolega Andrea Dovizioso. Ital si v Assenu dojel pro páté místo, takže si po holandské TT druhou pozici v šampionátu neudržel. Dovizioso ale velmi touží po vítězství a protože mu dráha v Katalánsku sedí, můžeme očekávat silný výkon i od něho.

Čtvrtá příčka patří Valentinu Rossimu. Ital už nezávodil ve třech Velkých cenách, ale pozici si stále drží, i když už je na bodech stejně s Nicky Haydenem, který ziskem devíti bodů v Assenu dosáhl celkem jednašedesáti bodů. Yamaha zveřejnila jméno náhradního jezdce, který Rossiho zastoupí v dalších nejméně třech závodech. Stal se jím dvaačtyřicetiletý zkušební jezdec Yamahy Wataru Jošikawa pro něhož je jízda v MotoGP vítanou zkušeností z hlediska dalšího vývoje prototypu M1.

Již zmiňovaný Nicky Hayden je v této chvíli pátý, ale pokud v Barceloně dostatečně zabojuje má jistotu čtvrtého místa v průběžném hodnocení. Loni by takové umístění bral všemi deseti, letos už myslí mnohem výš a i když nedosahuje nějak špatných výsledků, chce stále lepší a lepší, což je samozřejmě přirozené. Nakonec, kdo ví s kým u Ducati pojede v příštím roce a potřebuje mít svou pozici jistou.

Nejlepším netovárním jezdcem šampionátu je stále Randy De Puniet z LCR Hondy. Tak trošku smolař závodu v Assenu, protože v kvalifikaci zajel druhý čas, ale tuto pozici už nedokázal plně využít ve svůj prospěch, když během startovního manévru dostal svou Hondu na zadní kolo.  Okamžitě pak ztratil řadu pozic, které postupně získával zpátky a v závěr mu už stav pneumatik neumožnil rovnocenný boj s Doviziosem a Spiesem. Přesto letos jede Francouz velmi dobrou sezonu a určitě se máme ještě na co těšit.

Jednapadesát bodů a páté místo má po šesti závodech sezony Casey Stoner z tovární Ducati. Australan po slabém začátku začíná získávat půdu pod nohama a naposledy v Assenu poprvé zajel na stupně vítězů, když se umístil třetí. V případě neúčasti Valentina Rossiho získal šampionát aspoň pro samotné jezdce zcela nový náboj a na Stonerovi je vidět, že se ještě pokusí zabojovat o vedoucí příčky.  Jak je to s jeho pozicí u Ducati pro příští rok se zatím neví, každopádně je důležité, aby letošní sezonu ukončil s výsledkem, na který nebude muset jednou nerad vzpomínat. Australan ztrácí na čtvrtou pozici jen deset bodů a na šestého De Punieta pět.

Ben Spies je nejlepším z nováčků královské kubatury, dva body za Casey Stonerem. Potom, jak se dařilo Jamesi Toselandovi, který také přišel z prostředí superbiků je to určitě velmi příjemná změna. V osobě Bena Spiese získal Monster Tech 3 velmi talentovaného jezdce a i když to zatím nebylo na boj o zlato, věřím, že je to jen otázkou času až tato situace nastane. Američan je nyní jasně nejlepším jezdcem v týmu a desátý Colin Edwards to nemá vůbec jednoduché, protože zatím nedokázal navázat na výkonnostní úroveň z předchozího ročníku. Každý víkend má více méně nějaké problémy a to u něho nebývalo zvykem. Už teď je před ním další nováček v šampionátu devátý Marco Simoncelli.

Ital s nepřehlédnutelným účesem je prvním rokem ve službách italského týmu San Carlo Honda Gresini a pomalu, ale jistě získává potřebný rytmus, jistotu a sebedůvěru. Simoncelli to nikdy neměl s přechodem do vyšší kubatury jednoduché a vzpomeňme si jak ze začátku padal ve čtvrtlitrech než se stal v roce 2008 mistrem světa a stačilo jen málo, aby titul v roce 2009 obhájil. Stejný problém zdá se nemusí řešit v osmistovkové MotoGP a začíná se mu dařit.

Další Španělé, kteří se budou na dráze v Barceloně snažit odvést maximum jsou dva nováčci, dvanáctý Pol Espargaró z Pramac Racingu a třináctý Héctor Barberá z Aspar týmu Paginas Amarillas. Oba domácí jezdci jedou na strojích italské značky Ducati GP10 a ty na kilometrové rovince okruhu v Montmeló budou velmi silné.

Rizla Suzuki - box Assen 2010

Zranění je v letošním ročníku víc než dost. Naposledy to byl jedenáctý Marco Melandri, který si v Assenu vykloubil rameno. Ital snad v Barceloně pojede, protože s pádem v Silverstonu už nebodoval ve dvou závodech v řadě, ale vše zůstává na lékařích a na něm samotném. Japonce Hiroshi Aoyamu už podruhé nahradí jeho krajan a zkušební jezdec Hondy Kousuke Akijoši. O stabilní náhradě tým Interwetten Hondy jedná s třemi jezdci, Alexem De Angelisem, Anthony Westem a třetí jméno zatím nezveřejnili.

Víkendová Velká cena Katalánska bude klíčovým podnikem pro Suzuki, protože v něm už prostě musí zajet výsledky v první desítce. Pokud se jim to nepodaří teď je jasné, že mají zcela zásadní problém, který momentálně není v jejich silách vyřešit, protože jinak si jejich letošní výkony nemůžeme vysvětlit. Uvidíme, jak toto těžké období vnímá jejich hlavní sponzor Rizla, protože továrnímu týmu už jednou pohrozili a to tehdy nebyla jejich situace zdaleka tak vážná, jak je tomu letos. Loris Capirossi je šestnáctý a pro sedmnáctého Álvara Bautistu bude závod v Montmeló jeho domácím podnikem, takže motivace tam je a určitě ne malá.

Po TT v Assenu, kdy se minulý týden závodilo v sobotu je program v Barceloně klasického formátu s prvním tréninkem v pátek, kvalifikací v sobotu a závodem v neděli.

Časový harmonogram Velké ceny Katalánska:

Pátek – 2. července 2010




Čas Jízdy Televize
12:40 – 13:40 125ccm: 1. Volný trénink
13:55 – 14:55 MotoGP: 1. Volný trénink
15:10 – 16:10 Moto2. 1. Volný trénink



Sobota – 3. července 2010




Čas Jízdy Televize
09:00 – 09:40 125ccm: 2. Volný trénink
09:55 – 10:55 MotoGP: 2. Volný trénink
11:10 – 12:10 Moto2: 2. Volný trénink
13:00 – 13:40 125ccm: Kvalifikace Nova Sport (živě)
13:55 – 14:55 MotoGP: Kvalifikace Nova Sport (živě)
15:10 – 15:55 Moto2: Kvalifikace Nova Sport (živě)



Neděle – 4. července 2010




Čas Jízdy Televize
08:40 – 09:00 125ccm: Warm Up
09:10 – 09:30 Moto2: Warm Up
09:40 – 10:00 MotoGP: Warm Up



11:00 125ccm: Závod Nova Sport (živě)
12:15 Moto2: Závod Nova (živě)
14:00 MotoGP: Závod Nova Sport (živě)

Doporučujeme

Články odjinud