Šestnáctý podnik sezony - Velká cena Austrálie

Další Velká cena motocyklového mistrovství světa nás zavede na Phillip Island, místo na jižním pobřeží Austrálie, které tento víkend přivítá šestnáctý podnik šampionátu – Iveco Australian Grand Prix.
Šestnáctý podnik sezony - Velká cena Austrálie

Australský závodní okruh je nejrychlejším v celém šampionátu mistrovství světa silničních motocyklů. Navíc je velmi náročný pro pneumatiky a i když v této roční době panují na jihu Austrálie poměrně nízké teploty, zahřátí pneumatik je tam nejvyšší ze všech okruhů v kalendáři.

Závodí se proti směru hodinových ručiček a jezdci v jednom kole projedou celkem sedmi levými a pěti pravými zatáčkami. Dráha na Phillip Islandu měří celkem 4448 metrů, maximální šířka je 13 metrů a nejdelší rovinka tam měří rovných 900 metrů. Nejvyšší maximální rychlost tam naměřili v roce 2005 Carlosu Checovi, když v sedle Ducati jel 333,436 kilometrů za hodinu. Nejrychlejší kolo zajel v roce 2008 Casey Stoner, který se na pole position tehdy kvalifikoval časem 1´28,665 sekundy.

Pro mnohé jezdce je dráha na Phillip Islandu jejich nejoblíbenější vůbec. Důvodem je určitě charakter okruhu, kde se střídají skutečně vysokorychlostní zatáčky s velmi pomalými sekcemi a navíc je z motocyklu vidět moře, což je pro všechny kouzelná panoráma. Slavný ostrov na jižním cípu Austrálie leží přibližně sto třicet kilometrů od Melbourne a první motocyklové závody tam uspořádali už v roce 1920, což bylo v době, kdy jedinou možností jak se na závodiště dostat byla loď. Původní dráhu z roku 1956 přestavěli v osmdesátých letech na uzavřený okruh a první závod seriálu Grand Prix se tam konal roku 1989.

Klepněte pro větší obrázek

Jezdci a týmy světového šampionátu přijíždějí do Austrálie po závodu v Malajsii, kde tropické klima jezdcům působilo nemalé problémy. V případě kubatury Moto2 a MotoGP se ale Sepang stal místem, kde si Toni Elías a Jorge Lorenzo zajistili letošní titul mistra světa. Na Phillip Islandu tak o prvenství v letošním ročníku motocyklového mistrovství budou bojovat pouze jezdci v nejnižší kubatuře do 125ccm v podání španělského tria Marc Márquez, Nicolas Terol a Pol Espargaró.

V královské kubatuře MotoGP zahájí Jorge Lorenzo první závodní víkend s jistým titulem. Všechny tlaky na jeho získání jsou nyní pryč a Španěl se tak plně soustředí na závodění, které si může plnými doušky vychutnávat. Není tedy vyloučeno, že ho uvidíme ve zcela jiné roli a pokud se někdy dostane do souboje s Valentinem Rossim můžeme se těšit na skutečně velmi napínavou podívanou. Samozřejmě jeho cílem nebude nic jiného než vítězství v posledních třech závodech sezony, ale o to samé se tu budou snažit i jiní.

Například Dani Pedrosa, který se vrací po zranění z Japonska. Španěl má pořád o co bojovat, protože ve hře je titul vicemistra světa a zatím se pořádně ani neví, jak na tom bude po fyzické stránce. Na motocykl se posadí poprvé od nehody až v pátek a teprve tehdy si můžeme vytvořit nějaký obrázek o tom, jak to s Pedrosou bude vypadat. Šanci na vítězství v závodu určitě má, ale ostatní jsou natolik rozjetí a lačni po zlatu, že to nebude mít vůbec jednoduché. Pravděpodobnější scénář bude asi takový, že v každé Grand Prix pojede na jistotu a body, protože ty jsou pro něho důležité, aby odrazil atak svých soupeřů.

Klepněte pro větší obrázek

Valentino Rossi se vítězstvím v Malajsii posunul na třetí příčku, má sto osmdesát jedna bodů a na Pedrosu jich teď ztrácí čtyřicet sedm. V posledních závodech je ve hře sedmdesát pět bodů, takže pro Rossiho není nemožné se nakonec na druhé místo dostat, ale bude záležet na tom, jak si povede Pedrosa. Ital už před cestou do Japonska řekl, že po australské Grand Prix padne rozhodnutí ohledně jeho operace ramene a možné variantě předčasného ukončení sezony. Nicméně v tiskové zprávě Fiat Yamahy Ital před cestou do Austrálie uvedl, že by chtěl sezonu dokončit ve velkém stylu. Takže uvidíme, jak to nakonec dopadne. Pokud v Austrálii skončí, pak o titul vicemistra bude Pedrosa bojovat s dvojicí Casey Stoner a Andrea Dovizioso.

Jediný bod za Rossim je totiž na čtvrtém místě Casey Stoner. Australská Grand Prix je jeho domácím podnikem, kde v posledních třech sezonách nepoznal soupeře. V Malajsii spadl, nezískal jediný bod a ještě přišel o třetí místo v průběžném hodnocení. Na domácí dráze se může pokusit celou situaci obrátit ve svůj prospěch a bodově si polepšit. Určitě si je vědom skutečnosti, že prostor pro další chyby už nemá, každá další totiž může znamenat nekontrolovatelný pád pořadím a smutné loučení s Ducati, kde strávil poslední čtyři sezony. Teď míří, řekněme z téměř rodinného prostředí italské tovární stáje do divokých vod tovární Hondy a to bude drsná změna, kterou bude muset podstoupit a zvládnout. Nebude na to sám, je tam Livio Suppo, bývalý šéf stáje Ducati, ale i přesto to nebude procházka růžovým sadem.

Asi největší pozdvižení by způsobil Andrea Dovizioso, pokud by se mu podařilo v závěru sezony zabrat takovým způsobem, že by titul vícemistra získal on. Také není bez šance, je sice pátý, ale na kontě má sto sedmdesát devět bodů, je bod od Stonera a dva od Rossiho. Hlavní je ale to, že se mu teď daří, motory nemusí šetřit a Honda mu jede neskutečným způsobem. Ital tuto šanci cítí a také ví, že jedině tudy vede cesta k tomu, aby některým lidem u HRC otevřel oči. Nicméně Dovizioso je Ital a Repsol je španělská společnost, takže ten z pochopitelných důvodů podporuje své jezdce a to je za dané situace Dani Pedrosa. U tovární stáje Hondy to bude ještě hodně zajímavé, ale musíme uznat, že v období existenční nejistoty je Andrea Dovizioso v naprosté pohodě. Aspoň se to tak jeví.

Klepněte pro větší obrázek

Šesté místo v průběžném hodnocení šampionátu patří Benu Spiesovi z Monster Tech 3. Američan letos přišel, viděl a má jisté místo v továrním týmu Yamahy. Čím dál tím víc mi připadá, že tento Američan je velmi, velmi cílevědomý člověk a předem má vše přesně naplánováno. Postupně zdolává jednu překážku za druhou a posunuje se do nejvyšších pater top kubatury světa. V letošním ročníku skončil třetí na Silverstonu, druhý v Indianapolisu a se sto padesáti dvěma body je nejlepším netovárním jezdcem a nejlepším z letošních nováčků MotoGP. Výkonnostně přeskočil oba své krajany Haydena s Edwardsem a zcela zaslouženě v příštím roce pojede u Fiat Yamahy. Spies nedává moc najevo, zda se raduje nebo vzteká, vypadá stále velmi koncentrovaně. Je to tělem i duší závodník, ne bavič, ale příští sezona bude zaručeně velkou konfrontací s Lorenzem.

Nicky Hayden na svého krajana ztrácí třináct bodů, je v průběžném pořadí sedmý a pokud chce letos získat status nejlepšího Američana v MotoGP, tak bude muset rozhodně zabrat. Velká cena Aragonu byla fantazie, Japonsko maximální propad a naštěstí v Malajsii získal deset bodů a udržel si naději se do konce sezony ještě poprat s Benem Spiesem. Je posledním jezdcem, který přesáhl hranici sta bodů, takže nebezpečí ze strany osmého Randy De Punieta mu nehrozí. Jde tu o prestiž, porazit krajana a nováčka v soutěži, kde v roce 2006 vyhrál titul, to je základ. U Ducati určitě udělají vše proto, aby se mu to podařilo.

Randy De Puniet samozřejmě hodně ztratil zraněním na Sachsenringu. Od doby, kdy se po zranění vrátil do šampionátu závodem v České republice nezískal víc než sedm bodů na závod a s takovou to opravdu nejde. Dva body za ním je už devátý Marco Simoncelli a ten si myslím už po Austrálii zaujme jeho místo. Nad dalším působením De Punieta u LCR Hondy visí velký otazník, má totiž jednat s továrním týmem Suzuki a je tu i možnost jet pro Pramc Racing. Nevím, ale další sezona u LCR Hondy by znamenala jeho další zlepšení a pokud by se vyhnul zraněním, tak snad i šanci zajet nejlepší umístění v mistrovství. Jeho snaha o změnu bude asi víc souviset s přechodem MotoGP na litrové motory, takže uvidíme, zatím není nic rozhodnuto.

Klepněte pro větší obrázek

Marco Simoncelli v posledních šesti závodech nasbíral čtyřicet tři bodů, De Puniet dvacet pět a desátý Marco Melandri třicet tři. Simoncelli v druhé polovině sezony nasadil výrazné tempo a pokud si to nepokazí v posledních třech závodech, tak skončí první sezonu MotoGP osmý. To samé platí v případě jeho týmového kolegy ze San Carlo Honda Gresini Marca Melandriho. Oba Italy dělí šest bodů, což není moc a bude záležet na tom, jak si poradí v posledních závodech. Ještě jedenáctý Colin Edwards může do jejich vzájemného souboje promluvit, ale každopádně ten, kdo bude mít v závěru sezony nejvíc sil, bude slavit úspěch.

Smutný pohled je na poslední příčky tabulky, Loris Capirossi s tovární Suzuki šestnáctý! Neuvěřitelné, tomu snad nemůže uvěřit ani zkušený Ital, kterého v poslední době už dvakrát vyřadila ze závodu Grand Prix banální závada na elektroinstalaci motocyklu. Nebo alespoň tak to bylo prezentováno týmem. Mika Kallio, takový talent ve čtvrtlitrech přestal být v MotoGP absolutně vidět. Fin má problémy s ramenem a to zřejmě nadobro poznamenalo jeho kariéru v MotoGP. Pro poslední dva závody se hovoří o tom, že Kallia v Estorilu a Valencii nahradi Carlos Checa. V úterý testoval GP10 v Mugellu, ale konečné rozhodnutí zatím nepadlo.

V Austrálii nebudou chybět ani čeští borci na dvou kolech, Karel Abraham a Jakub Kornfeil. Jezdec týmu Cardion AB Motoracing si v posledních závodech vede víc než dobře a nebýt neskutečně smolného pádu v kvalifikaci na českou Grand Prix, kdo ví. Ale takové už závodění je, Abraham překonal zdravotní problémy, které ho vyřadily z několika závodů a v Japonsku si dojel pro první umístění na stupních vítězů. V Malajsii to bylo šesté místo a můžeme se těšit, co nám Abraham předvede tento víkend.

Jakub Kornfeil si po technických problémech, které ho vyřadily ze závodu v Japonsku vše vynahradil v Sepangu, kde cílem projel čtrnáctý a odvezl si dva body. V této fázi šampionátu jich má na kontě dvacet a v průběžném hodnocení třídy do 125ccm mu patří sedmnáctá příčka.

Nesmíme zapomenout, že se tento víkend jede v Austrálii, takže si znovu budeme muset přivstat !!!

Harmonogram Velké ceny Austrálie:

Pátek 15. října 2010

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
03:40 - 04:40 125ccm: 1. volný trénink  
04:55 - 05:55 MotoGP: 1. volný trénink  
06:10 - 07:10 Moto2: 1. volný trénink  


Sobota 16. října 2010

Čas                              Jízdy                                                    Televize                            
00:00 - 00:40 125ccm: 2. volný trénink  
00:55 - 01:55 MotoGP: 2. volný trénink  
02:10 - 03:10 Moto2: 2. volný trénink  
04:00 - 04:40 125ccm: kvalifikace  Nova Sport (živě)
04:55 - 05:55 MotoGP: kvalifikace  Nova Sport (živě)
06:10 - 06:55 Moto2: kvalifikace  Nova Sport (živě)


Neděle 17. října 2010

Čas                             Jízdy                                                     Televize                            
00:40 - 01:00 125ccm: Warm Up  
01:10 - 01:30 Moto2: Warm Up  
01:40 - 02:00 MotoGP: Warm UP  
04:00 125ccm: Závod  Nova Sport (Živě)
05:15 Moto2: Závod  Nova, Nova Sport (Živě)
07:00 MotoGP: Závod  Nova, Nova Sport (Živě)
10. prosince | Shoya Tomizawa by dnes měl 27 let. odkaz
8. prosince | Alex Rins dnes slaví 22 let.
26. listopadu | Takhle jezdce moc často nevídáme: odkaz
26. listopadu | Od pátku 24. 11. je již možné zakoupit vstupenky na GP České republiky 2018.
23. listopadu | Alex Márquez testuje v Jerezu motocykl MotoGP. Nahradil zraněného Lüthiho. odkaz