Šestnáctý podnik sezony - Velká cena Austrálie

Cesta motocyklového šampionátu po Pacifiku pokračuje šestnáctým závodem sezony v Austrálii. Phillip Island nabízí nádhernou přírodní scenérii, ale také nevyzpytatelné počasí - Iveco Australian Grand Prix.
Šestnáctý podnik sezony - Velká cena Austrálie

Konec letošního ročníku se nezadržitelně blíží a na programu už máme jen tři poslední Velké ceny – Austrálie, Malajsie a Valencie. Z hlediska pneumatik je Phillip Island nejméně náročný na přední pneumatiky a pravou stranu zadního obutí. Naopak, co se týče levé strany zadních pneumatik, tak tam je největší zátěž ze všech okruhů v kalendáři. Bridgestone proto zvolil o stupeň měkčí směsi než loni, aby vyšel vstříc požadavkům jezdců ohledně lepšího výkonu v zahřátí.

Čtyř a půl kilometrový okruh leží na pobřeží jižní Austrálie a je často místem, kde během víkendu dochází k rychlým změnám povětrnostních podmínek. Jezdci bojují s větrem, který vane od moře a na rovinkách s tím mají nemalé potíže. Pro nadcházející víkend je proto těžké hovořit, jaké lze očekávat počasí, ale vzhledem k tomu, že Bridgestone přiveze jen ty nejměkčí směsi, s vysokými teplotami se tam pravděpodobně nepočítá.

Klepněte pro větší obrázek

Vedoucí muž třídy MotoGP, Australan Casey Stoner (Repsol Honda Team), přijíždí na domácí půdu s výhodou čtyřiceti bodů. Tento náskok mu dává určité předpoklady si zajistit titul mistra světa už dva závody před koncem ročníku 2011. V roce 2007 vyhrál Stoner, tehdy jezdec italské Ducati, svůj první titul v premiérovém ročníku 800ccm prototypů. Dnes závodí v barvách tovární stáje Hondy a éru osmistovek s nejvyšší pravděpodobností ukončí druhým titulem. I když jsou motocyklové závody nevyzpytatelné a nikdo nikdy neví, co se může stát, otázkou v případě vítězství Stonera není zda se tak stane, ale kde. Samozřejmě je to Australan a kde jinde vyhrát titul než doma v Austrálii, navíc v den, kdy slaví své šestadvacáté narozeniny.

„Sezona byla do této chvíle fantastická a budeme se snažit v tom i nadále pokračovat,“ uvedl Casey Stoner. „Pokud to můžeme dovršit vítězstvím na Phillip Islandu, v mé domácí Grand Prix, byl by to sen. Bude to dlouhý a těžký víkend a je tu stále spousta práce, abychom získali titul, nicméně jsme na to připraveni.“

Od roku 2007 Casey Stonera na jeho domácí dráze nikdo neporazil. Letos se o to pokusí úřadující mistr světa Jorge Lorenzo (Yamaha Factory Racing). Španělovi patří v průběžném hodnocení druhé místo a nikdy nepřipustil, že by boj o titul vzdal a smířil se s pozicí vicemistra. Pokud existuje i ta minimální šance, chce ji plně využít a Stonerovi jeho cestu za titulem zkomplikovat. Jezdec tovární Yamahy teď musí riskovat a vydat ze sebe maximum, aby dokázal eliminovat výkonový potenciál japonských Hond. Vzhledem k Stonerově bilanci na Phillip Islandu to nebude mít jednoduché, ale má jednu velkou a podstatnou výhodu. Není pod žádným tlakem. To může tento víkend sehrát důležitou roli a pokud si chce Lorenzo nechat další šanci ještě pro Malajsii nebo dokonce Valencii, musí ji stoprocentně využít. Základem úspěchu bude kvalifikace a možná menší psychická brzda Stonera po Japonsku, kde přišel o výhru, když vyjel v jedné ze zatáček mimo trať. Výkon Španělovy M1 musí být bezchybný, protože nyní záleží jen na jeho talentu a zkušenostech úřadujícího šampiona. Pokud v neděli závod vyhraje, získá tím značný kredit u soupeřů, respekt fanoušků a pro sebe satisfakci za to, že titul v letošním roce neobhájí.

Klepněte pro větší obrázek

Čtyřicet bodů je ale velká výhoda, takže řekněme, že v případě prvních dvou jezdců teď probíhá souboj ani ne tak o titul, jako o prestiž. V případě třetího Andrea Doviziosa (Repsol Honda Team) a čtvrtého Daniho Pedrosy je ve hře rovněž prestiž spojená s celkovým třetím místem v letošním ročníku mistrovství světa. Andrea Dovizioso má před svým týmovým kolegou jednobodový náskok a to znamená, že ho v posledních třech závodech bude muset porazit, pokud chce od Hondy odejít v pozici třetího jezdce světa.

Ital totiž pro rok 2012 podepsal jednoletou smlouvu s francouzským Tech3 (Yamaha) a vůbec poprvé v kariéře jezdce seriálu Grand Prix pojede na jiné značce než je Honda. „Od mé premiéry v mistrovství světa v roce 2002 jsem celou kariéru závodil s Hondou, ale pro příští ročník jsem se rozhodl pro novou výzvu,“ uvedl Andrea Dovizioso. „To je ale rok 2012, teď jsem plně zaměřený na zbývající tři Grand Prix. Chci si udržet třetí místo, zajet dobré závody a získat pro Hondu, můj tým a fanoušky kvalitní výsledky.“

Těžko říct, jaká teď bude v Austrálii atmosféra. Honda počítala s Italovým přestupem k týmu LCR a rozhodnutí závodit s Yamahou je muselo doslova zaskočit. O třetí místo teď bojuje s Pedrosou, což je u Repsolu jednička, takže skutečně velmi zajímavá situace, která nebude pro Doviziosa zrovna jednoduchá.

Klepněte pro větší obrázek

Úkolem španělského jezdce Daniho Pedrosy (Repsol Honda Team) je porazit Doviziosa a spolu se Stonerem být při slavnostním ceremoniálu ve Valencii. Oba pokračují dál s Hondou, takže to berme jako přání nejen Pedrosy a jeho týmu, ale také HRC společně s hlavním partnerem Repsolem. Pedrosa má v druhé polovině sezony perfektní kondici. Od Indianapolisu nechyběl na stupních vítězů a v Japonsku dokonce závod vyhrál. Myslím, že si Španěl ani na okamžik nepřipouští možnost, že by svého kolegu Doviziosa neporazil. Pokud si udrží nastavené tempo, má třetí místo jasné. Pedrosa je také Stonerovým velkým soupeřem v Austrálii. Těžko říct, zda u Repsolu mají nějakou týmovou režii, ale nařídit Pedrosovi, aby Australana nechal vyhrát, to by asi neprošlo. Možná při soubojích budou vůči sobě o něco ´hodnější´, ale ani za to bych ruku do ohně nedal. Španěl je závodníkem každým kouskem svého těla, když může, jde do toho natvrdo a třeba v roce 2006 poslal k zemi Haydena, který bojoval o titul. Samozřejmě už je to nějaký ten pátek a Pedrosa byl tehdy v MotoGP nováčkem, ale letos a souboj se Simoncellim … ? Uvidíme, jak to bude v Austrálii vypadat.

Ben Spies (Yamaha Factory Racing) uzavírá první pětku nejlepších. Na kontě má 156 bodů, ztrátu 39 bodů na čtvrtého Pedrosu a náskok 17 bodů na šestého Rossiho. V rámci rozložení sil, jaké nyní v královské kubatuře panuje, je páté místo pro Američana asi maximum, kterého mohl v prvním roce u tovární stáje tří ladiček dosáhnout. Ztráta na nejlepší by ale mohla být mnohem menší a také se počítalo s tím, že by mohl víc soupeřit s Italem Doviziosem. To se mu může stát osudným, protože Ital přestupuje k Yamaze a pro sezonu 2013 nemá Spies jistotu, že u továrny Yamahy zůstane. Letos vyhrál v Assenu a dvakrát byl třetí v Katalánsku a Indianapolisu. Pro jezdce tovární stáje možná výsledky trošku za očekáváním. Nicméně stupně vítězů mají pouze tři pozice a o ty letos bojují hlavně Stoner, Pedrosa, Lorenzo, ale také Simoncelli a Dovizioso. Pro Američana je nyní prvořadým cílem udržet za zády Valentina Rossiho, protože tam mu v této chvíli hrozí největší nebezpečí.

Klepněte pro větší obrázek

To se ale teprve uvidí v Austrálii, protože šestý Valentino Rossi (Ducati Team) si pádem v japonské Grand Prix zranil malíček levé ruky. Otok je nyní menší, ale jak se zranění odrazí v jeho výkonu Ital zjistí až během prvního tréninku. Bývaly doby, kdyby se důvody jeho pádu skloňovaly snad ve všech pádech, ale Ital to nazval závodním incidentem a na Lorenzovu adresu řekl, že ho Španěl prostě neviděl. A tím to také skončilo. V Motegi chtěl Lorenzo najet v druhé zatáčce jinou stopu, ale přitom se dostal do kontaktu s Rossim, který následně zůstal zaklíněný mezi oběma jezdci továrních M1. Rossi spadl, nebodoval, zlomil si malíček a díky tomu také zmeškal důležitý poslední test prototypu GP12 v Jerezu. Je vidět, že u Ducati jsou letos smíření se vším a možná jen sponzoři si někdy neodpustí otázku: „A bude to příští rok opravdu lepší?“

Rossi ale rozhodně nepřestává bojovat a věří v dobrý výsledek na dráze, kde se Ducati daří. „Phillip Island naši motorce sedí, takže očekávám, že tam budu stejně rychlý a pokusím se zajet dobrý výsledek,“ uvedl Rossi pro britský Motorcycle News. „Myslím, že je tam Ducati hodně rychlá, protože si tam nevedl špatně ani Loris a Nicky. Stoner je ale v domácí Grand Prix něco jiného a Phillip Island je pro něho něco podobného, jako Mugello pro mě. Nevím, zda je tam šance bojovat o vítězství, protože Hondy a Yamahy jsou velmi rychlé, ale doufám, že získám stejně dobrý kontakt s motocyklem, jako naposledy v Japonsku a závod dokončím na dobré pozici.“

Šestnáct bodů za Italem je sedmý Nicky Hayden (Ducati Team), jeho týmový kolega. Američan přerušil krátkou dovolenou, protože po japonské Grand Prix musel zpátky do Evropy, aby tam v testu nového prototypu Ducati zaskočil za zraněného Rossiho. Ducati k testu neuvedla žádné podrobnosti, takže co tam testovali zůstává tajemstvím a prostorem pro další spekulace. V poslední době má Američan samá sedmá místa, víc to prostě nejde. Od Haydena nikdy neuslyšíme nějakou stížnost na techniku nebo nedostatečný výkon v tom nebo tamtom, prostě mu to nejede tak, jak by chtěl. Předtím se vše podřídilo Stonerovi, teď zase Rossimu a v příštím roce se uvidí, co bude pro Američana lepší.

Klepněte pro větší obrázek

Osmý Marco Simoncelli (San Carlo Honda Gresini) má pro příští ročník jistotu továrního stroje u Gresiniho týmu, takže může závodit ve velké pohodě. V Japonsku testoval RC213V, jako vůbec první jezdec z netovárního týmu a s výsledkem zkoušek byl spokojen. S výsledkem závodu v Motegi už méně, protože ulil start a musel projet boxovou uličkou. Náladu si trošku spravil alespoň tím, že v posledním kole porazil Doviziosa a skončil čtvrtý. Opět těsně za umístěním na stupních vítězů. Simoncelli ale postupně získává zkušenosti, je v MotoGP teprve druhým rokem a jeho čas teprve přijde. Všichni věří, že už v příštím roce.

Colin Edwards (Monster Yamaha Tech 3) má před sebou ještě souboj s Japoncem Aojamou (San Carlo Honda Gresini), protože čtyři body náskoku není vůbec nic jistého. Pro jezdce Gresiniho týmu je to velká výzva a možnost si polepšit, i když to asi nebude mít nijak výrazný vliv na jeho angažmá pro sezonu 2012.

Jedenáctá příčka patří Héctoru Barberovi (Mapfre Aspar MotoGP), ale ten do Austrálie nepřijede, protože si pádem v Motegi zlomil klíční kost. V Barceloně pak podstoupil operaci a nyní má domácí léčbu. Za Španěla pojede v barvách Aspar týmu domácí závodník Damian Cudlin. Ten už v Japonsku nahradil zraněného Capirossiho a nyní má další šanci závodit s elitou světa. Tentokrát s tím rozdílem, že dráhu Phillip Islandu zná velmi dobře na rozdíl od Motegi, kde závod nedokončil.

Deset bodů ztrácí na Barberu dvanáctý Álvaro Bautista (Rizla Suzuki MotoGP). Španěl v Japonsku spadl z vynikající čtvrté pozice, což byla obrovská smůla a navíc před zraky vedení továrny Suzuki. Britská skupina zatím vůbec neví, jak vedení Suzuki rozhodne o osudu své tovární stáje a zda vůbec budou mít po Valencii důvod testovat. Nepříjemné období pro všechny.

Klepněte pro větší obrázek

Cal Crutchlow (Monster Yamaha Tech 3) je třináctý a vede soutěž o nejlepšího nováčka roku. Karel Abraham (Cardion AB Motoracing) na britského jezdce ztrácí sedm bodů a aby prestižní ocenění vyhrál, bude muset jo zabrat. Po nehodě v Aragónsku se situace českého jezdce zkomplikovala a zdravotní problémy mu zabránily startovat v závodu Velké ceny Japonska. Snad už je vše v pořádku a do Austrálie odletí Abraham v bojové náladě s cílem porazit Crutchlowa. Jezdec brněnského týmu na to rozhodně má a je velká škoda, že to v Aragónsku dopadlo tak, jak to dopadlo.

Tři body za Abrahamem je patnáctý Toni Elías (LCR Honda MotoGP). Španěl v MotoGP končí, má před sebou poslední tři závody a možnost zabojovat, aby jeho poslední sezona nebyla tak katastrofální. Poslední místa patří jezdcům Pramac Racingu Randy De Punietovi a Lorisi Capirossimu. Pro oba hodně špatný rok. De Puniet má šanci jet v příštím ročníku zpátky u LCR Hondy, ale zatím nemá nic jistého, protože ve hře o sedlo Hondy RC213V je také John Hopkins a Álvaro Bautista. Pro Francouze je tu i možnost závodit s Kawasaki v mistrovství produkčních motocyklů, ale opustit seriál mistrovství světa zatím nechce. Jeho kolega Loris Capirossi končí a takový závěr si rozhodně nezasloužil. Navíc byl po pádu v Aragónsku zraněný, takže se teprve uvidí v jaké formě přijede do Austrálie. Určitě není nikdo, kdo by mu v posledních třech závodech nepřál nějaký výraznější výsledek na rozloučenou.

!!! Víkend v Austrálii je totálně na opačné straně zeměkoule, takže tomu odpovídají i časy tréninků a samotných závodů. Věnujete proto prosím pozornost časovému harmonogramu !!!

Harmonogram závodního víkendu Velké ceny Austrálie

14. října 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            
01:15 – 01:55 125ccm 1. Volný trénink
02:10 - 02:55 MotoGP 1. Volný trénink
03:10 – 03:55 Moto2 1. Volný trénink




05:15 – 05:55 125ccm 2. Volný trénink
06:10 - 06:55 MotoGP 2. Volný trénink
07:10 – 07:55 Moto2 2. Volný trénink




15. října 2011






Čas                              Kubatura                                             
Jízdy
Televize                            




01:15 – 01:55 125ccm 3. Volný trénink
02:10 - 02:55 MotoGP 3. Volný trénink
03:10 – 03:55 Moto2 3. Volný trénink




05:00 - 05:40 125ccm Kvalifikace  Nova Sport (živě)
05:55 - 06:55 MotoGP Kvalifikace  Nova Sport (živě)
07:10 - 07:55 Moto2 Kvalifikace  Nova Sport 19:00




16. října 2011






Čas                             Kubatura Jízdy Televize                            




01:40 - 02:00 125ccm Warm Up
02:10 - 02:30 Moto2 Warm Up
02:40 - 03:00 MotoGP Warm Up




04:00 125ccm Závod  Nova Sport (Živě)
05:15 Moto2 Závod  Nova Sport (Živě)
07:00 MotoGP Závod  Nova Sport (Živě)
17. srpna | Jorge Navarro prodloužil s týmem Gresini. Pojede s nimi ve třídě Moto2 i v následujícím roce.
13. srpna | Dle aktuálních informací si při pádu v první zatáčce Quartararo zlomil pravou vřetenní kost a Xavier Simeon má zlomenou pažní kost.
13. srpna | Start závodu Moto2 a velký pád: odkaz
13. srpna | Oliveirův velký pád: odkaz
13. srpna | Celkem 23 z 32 jezdců Moto3 dostalo penalizaci za nezodpovědnou jízdu. Tentokrát se ovšem nejedná o posun na roštu, ale o 500 eur.

Harmonogram

GP Velké Británie, Silverstone
Pátek 25. srpna
Moto3 1. trénink   10:00–10:40
MotoGP 1. trénink   10:55–11:40
Moto2 1. trénink   11:55–12:40
Moto3 2. trénink   14:10–14:50
MotoGP 2. trénink   15:05–15:50
Moto2 2. trénink   16:05–16:50
Sobota 26. srpna
Moto3 3. trénink   10:00–10:40
MotoGP 3. trénink   10:55–11:40
Moto2 3. trénink   11:55–12:40
Moto 3 kvalifikace   13:35–14:15
MotoGP 4. trénink   14:30–15:00
MotoGP 1. kvalifikace   15:10–15:25
MotoGP 2. kvalifikace   15:35–15:50
Moto2 kvalifikace   16:05–16:50
Neděle 27. srpna    
Moto3 warm up   11:00–11:20
Moto2 warm up   11:30–11:50
MotoGP warm up   12:00–12:20
Moto3 závod   13:40
Moto2 závod   15:00
MotoGP závod   16:30

Nejčtenější články

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem vítězí Dovi

MotoGP: Po tvrdém boji s Márquezem v…

Ducati se v Rakousku daří. Loni na tomto okruhu zvítězil Iannone na Ducati a nyní se raduje Dovi. Márquez se sice hodně snažil, ale nakonec dojel druhý. Na podium vystoupil i Pedrosa.

13.  8.  2017 | | 8 N/A
MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy prvních pěti v cíli

MotoGP v Rakousku 2017: Ohlasy první…

Po Brně se jezdci hned vydali do Rakouska, kde se odehrála velká bitva mezi Dovim a Márquezem. Vítězně z ní nakonec vyšel Dovi. Márquez dojel druhý a na podium se dostal i Dani Pedrosa.

15.  8.  2017 |
Abraham si z Rakouska veze dva body

Abraham si z Rakouska veze dva body

V rakouském závodě se sice Abraham dlouho pohyboval na dvanácté příčce, ale v závěru už měl příliš opotřebované pneumatiky, takže klesl na čtrnácté místo.

14.  8.  2017 |
Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již potvrzen

Kalendář MotoGP pro rok 2017 je již …

Zástupci FIM a Dorny v pondělí 23. ledna 2017 potvrdili konečnou verzi kalendáře MotoGP pro letošní rok. Oproti poslední verzi k žádným změnám termínu nedošlo, pouze závod ve Velké Británii na okruhu Silverstone je již s definitivní platností potvrzen.

24.  1.  2017 |
Příští rok pojede Redding u Aprilie

Příští rok pojede Redding u Aprilie

V pondělí vydala Aprilia oficiální prohlášení, že od příštího roku bude jejich novým jezdcem Scott Redding.

14.  8.  2017 |